Теми статей
Обрати теми

Мораторій на перевірки для підприємців

Редакція ВД
Стаття

Мораторій на перевірки для підприємців

 

Представників малого бізнесу, у тому числі підприємців, нещодавно порадували забороною на більшість перевірок, що проводяться відповідно до Закону № 877. Аналогічний мораторій раніше вже запроваджувався для цієї категорії суб’єктів господарювання і діяв до кінця 2010 року, тепер же дата його закінчення невідома, оскільки тривалість мораторію залежить від дати набуття чинності законом про спрощенку.

Детальніше про це ми розповімо в наведеній публікації.

Маргарита СМИРНОВА, консультант газети «Власне Діло»

 

Кому «посміхнувся» перевірочний мораторій

Заборона на перевірки деяких категорій підприємців з’явилася завдяки змінам, унесеним

Законом № 3609 до статті 22 перевірочного Закону № 877, і діє з 06.08.2011 р.

Згідно з

частиною 11 статті 22 Закону № 877 до введення в дію положень щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності для фізосіб-підприємців, які не зареєстровані платниками ПДВ і діяльність яких не віднесено до високого ступеня ризику, установлений мораторій на здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності органами державної влади та органами місцевого самоврядування. Детальніше про те, до якого ступеня ризику може належати підприємець для здійснення деяких видів перевірок, див. с. 23 цього номера довідка 1.

Отже, під мораторій на перевірки, що проводяться згідно із

Законом № 877, потрапили підприємці на єдиному податку, фіксованому патенті та загальній системі, не зареєстровані платниками ПДВ, за умови, що їх діяльність віднесено до середнього або низького ступеня ризику. Водночас частиною 11 статті 22 Закону № 877 передбачено винятки, про які ми розповімо далі.

На сьогодні важко спрогнозувати, коли буде прийнято закон про спрощенку, ВР України планує почати його розглядати у жовтні 2011 року, однак, найімовірніше, він набуде чинності з 2012 року.

 

Чиї перевірки не потрапили під мораторій

Оскільки мораторій на перевірки передбачено нормами

Закону № 877, то, отже, він поширюється лише на перевірки, які регулюються цим Законом, відповідно на ті перевірки, які під його дію не підпадають, мораторій не поширюється. Зокрема, у статті 2 Закону № 877 зазначено, що він не поширюється на відносини, пов’язані зі здійсненням державного нагляду в таких сферах госпдіяльності: валютний контроль; митний контроль; контроль за дотриманням бюджетного та податкового законодавства і касових операцій, контроль за дотриманням порядку проведення розрахунків, за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів; контроль за використанням державного та комунального майна, державний архітектурно-будівельний контроль і нагляд, прокурорський нагляд, досудове слідство та правосуддя.

Як бачимо, частина зазначених вище перевірок належить до сфери податкових органів, тому

на перевірки податківців мораторій Закону № 877 не поширюється. Додамо, що згідно з підпунктом 75.1.3 ПКУ до введення в дію положень про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва не проводиться фактична перевірка фізичної особи — підприємця, не зареєстрованого платником ПДВ. Це також було підтверджено відповіддю податківців в «Єдиній базі податкових знань».

Також розподіл за критеріями ризику діяльності не застосовується для заходів ринкового нагляду згідно із

Законом № 2735, а отже, можна зробити висновок, що на них також не поширюватиметься мораторій.

Крім того, у

частині 11 статті 22 Закону № 877 зазначено види перевірок, на які заборона на їх проведення до набуття чинності законом про спрощенку не поширюється (винятки):

1)

позапланові заходи державного нагляду (контролю) за дотриманням санітарного законодавства;

2)

позапланові перевірки за скаргами споживачів органів захисту прав споживачів;

3)

планові та позапланові перевірки органами Пенсійного фонду підприємців, діяльність яких віднесено до середнього ступеня ризику.

Таким чином, до прийняття закону про спрощенку зазначені вище позапланові заходи СЕС та органів захисту прав споживачів (за скаргами) можуть проводитися в будь-яких підприємців. Від перевірок Пенсійного фонду звільняються лише підприємці, діяльність яких віднесено до низького ступеня ризику.

Наведемо в таблиці критерії розподілу підприємців і періодичність планових перевірок Пенсійним фондом платників ЄСВ.

 

Ступінь ризику

Критерії віднесення платників ЄСВ до ступеня ризику
(пункт 4 Положення № 233)

Періодичність планових перевірок

Високий

 — використання праці найманих осіб без нарахування ЄСВ

Не частіше одного разу на рік

 — неподання до Пенсійного фонду передбачених законодавством звітів і відомостей

 — систематичне порушення встановлених строків сплати ЄСВ

 — ненарахування та несплата ЄСВ (за інформацією підрозділів податкової міліції, інших органів державної влади або третіх осіб)

Середній

 — здійснення нарахування ЄСВ у розмірі менше мінімального страхового внеску з розрахунку на одного працівника

Не частіше одного разу на два роки

 — порушення встановлених строків подання до Пенсійного фонду передбачених законодавством звітів і відомостей

 — порушення встановлених строків сплати ЄСВ

 — помилки, неузгодженість у звітах і відомостях, що подаються до Пенсійного фонду

Незначний

— немає ознак, передбачених для високого та середнього ступенів ризику

Накладено заборону

 

Довідкова інформація (довідка)

1 Згідно з

частиною 3 статті 22 Закону № 877, якщо не затверджено критерії розподілу суб’єктів господарювання за ступенями ризику їх господарської діяльності, періодичність проведення планових заходів і перелік питань для їх здійснення, то такі суб’єкти господарювання вважаються суб’єктами господарювання з незначним ступенем ризику та підлягають державному нагляду (контролю) не частіше одного разу на п’ять років.

 

Документи консультації

ПКУ

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Закон № 2735

— Закон України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» від 02.12.2010 р. № 2735-VI.

Закон № 877

— Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.

Закон № 3609

— Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих норм Податкового кодексу України» від 07.07.2011 р. № 3609-VI.

Порядок № 233

— Порядок проведення Пенсійним фондом України та його територіальними органами планових та позапланових перевірок платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затверджений постановою КМУ від 09.03.2011 р. № 233.

 

Критерії для визначення ступеня ризику діяльності підприємця

Нормативний документ, яким установлено критерії

Ступінь ризику

Високий

Середній

Незначний

1

2

3

4

Постанова КМУ «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності, пов’язаної з виробництвом, випуском і реалізацією продукції (виконанням робіт, наданням послуг), та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю)» від 27.12.2008 р. № 1164

Cуб’єкти, що провадять господарську діяльність з виробництва, випуску і реалізації продукції (виконання робіт, надання послуг), види якої визначені у ДКПП за такими кодами:

1) продукція харчової промисловості та перероблення сільськогосподарських продуктів:
— м’ясо, м’ясопродукти та продукти забою тварин — код 15.1;
— продукція рибна — код 15.2;
— продукція перероблення овочів та плодів — код 15.3;
— жир тваринний та олія — код 15.4;
— продукти молочні та морозиво — код 15.5;
— продукція борошномельно-круп’яної промисловості та крохмалопродукти — код 15.6;
— корми готові для тварин — код 15.7;
— продукти харчові інші — код 15.8;
— напої — код 15.9;

2) вироби текстильної та швейної промисловості:
— тканини текстильні* — код 17.2;
— вироби з текстилю* — код 17.4;
— полотна трикотажні машинного
чи ручного в’язання* — код 17.6;
— вироби трикотажні машинного
чи ручного в’язання* — код 17.7;
— одяг шкіряний* — код 18.1;
— одяг робочий — код 18.21;
— білизна спідня — код 18.23;
— одяг дитячий трикотажний — код 18.24.11;
— костюми спортивні та інші види одягу трикотажні* — код 18.24.12;

— одяг дитячий з тканин — код 18.24.21;

— костюми спортивні та інші види одягу з тканини* — код 18.24.22;
— одяг хутряний* — код 18.30.12;
— хутро штучне та вироби з нього* — код 18.30.13;

3) шкіра, вироби шкіряні дорожні та шкіряне взуття:
— вироби шкіряні галантерейні та дорожні* — код 19.2;
— взуття* — 19.3;

4) продукція целюлозно-паперової промисловості, продукція друкована:
— вироби з паперу та картону — код 21.2;
— продукція друкована* — код 22.1;

5) кокс, продукція нафтопереробки:
— коксопродукти — код 23.1;
— продукти нафтопереробки — код 23.2;

6) продукція хімічна:
— продукція хімічна основна — код 24.1;
— продукти агрохімічні — код 24.2;
— фарби, лаки, добавки друкарських фарб — код 24.3;
— мило, парфуми та засоби догляду — код 24.5;
— продукти хімічні інші — код 24.6;
— волокна штучні та синтетичні — код 24.7;

7) устаткування електричне та електронне:
— апаратура для трансляції та ретрансляції передач — код 32.2;
— устаткування медичне, хірургічне та ортопедичне — код 33.1;
— апаратура контрольно-вимірювальна — код 33.2;

8) продукція промислова інша:
— меблі — код 36.1;
— вироби спортивні — код 36.3;
— ігри та іграшки — код 36.4

1) продукція промислова інша:
— продукція обробки металевих відходів — код 37.1;
— продукція обробки неметалевих відходів — код 37.2;

2) продукція добувної промисловості:
— сіль — код 14.4;

3) деревина та вироби з неї:
— деревина пиляна, стругана
чи просочена — код 20.1;
— панелі дерев’яні — код 20.2;
— вироби столярні та теслярські — код 20.3;
— тара дерев’яна — код 20.4;
— вироби з деревини інші, вироби з корку, вироби плетені — код 20.5;

4) вироби гумові та пластмасові — код 25.1 і 25.2;

5) вироби мінеральні неметалеві інші:
— черепиця та плитка керамічна — код 26.3;
— цегла, блоки та будівельні вироби з випаленої глини — код 26.4;
— цемент, вапно та гіпс будівельний — код 26.5;
— вироби з бетону будівельні — код 26.6;
— вироби з каменю — код 26.7;
— вироби мінеральні різні — код 26.8;

6) устаткування транспортне:
— корпуси та причепи автомобілів — код 34.2

1) метали основні та металеві вироби, виготовлені заводським способом:
— продукція чорної металургії — код 27.1;
— труби та трубопроводи — код 27.2;
— вироби перероблення сталі — код 27.3;
— метали кольорові — код 27.4;
— литво — код 27.5;
— конструкції металеві для будівництва — код 28.1;
— котли нагрівальні — код 28.3;
— вироби ножові, інструменти та вироби металеві загального призначення — код 28.6;
— вироби металеві інші — код 28.7;

2) машини та устаткування:
— устаткування механічне — код 29.1;
— машини загального призначення — код 29.2;
— машини сільськогосподарські — код 29.3;
— верстати — код 29.4;
— машини та устаткування для металургійної промисловості — код 29.5;
— прилади побутові — код 29.7;

3) устаткування електричне та електронне:
— машини конторські та електронно-обчислювальні — код 30.0;

— двигуни, генератори та трансформатори — код 31.1;

— апаратура електророзподільна та контрольна — код 31.2;
— провід та кабель ізольований — код 31.3;
— акумулятори та батареї електричні — код 31.4;
— лампи електричні та устаткування освітлювальне — код 31.5;
— устаткування електричне інше — код 31.6;
— компоненти електронні — код 32.1;
— апаратура приймальна, записувальна та для відтворювання звуку і зображення — код 32.3;
— устаткування для керування технологічними процесами автоматизоване — код 33.3;
— устаткування оптичне та фотографічне — код 33.4;

4) устаткування транспортне:
— автомобілі — код 34.1;
— устаткування автомобільне — код 34.3;
— продукція суднобудування — код 35.1;
— локомотиви залізничні, трамвайні та рейковий рухомий склад — код 35.2;
— мотоцикли та велосипеди — код 35.4;
— устаткування транспортне, не введене в інші угруповання — код 35.5

* До суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику належать суб’єкти, що провадять господарську діяльність з виробництва, випуску і реалізації продукції (виконання робіт, надання послуг) для дітей

Постанова КМУ «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності суб’єктами господарювання у частині додержання вимог законодавства про працю та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю)» від 17.11.2010 р. № 1059

Суб’єкти:

1) на яких працює більш як 201 особа;

2) які не дотримуються вимог законодавства щодо оплати праці;

3) які протягом минулого та поточного років провели вивільнення працівників за ініціативою адміністрації або прийняли рішення про скорочення їх чисельності;

4) які нараховують або виплачують заробітну плату, розмір якої менше встановленого законом розміру мінімальної заробітної плати за виконану працівником місячну
чи погодинну норму праці;

5) які використовують найману працю без належного оформлення трудових відносин;

6) у яких протягом попередніх 12 календарних місяців за результатами планових та позапланових перевірок виявлено грубі порушення вимог законодавства про працю, що мають ознаки злочинів, передбачених статтями 172, 173 і 175 Кримінального кодексу України;

7) які порушують вимоги законодавства про працю щодо використання праці жінок, неповнолітніх та осіб з обмеженими можливостями;

8) які не дотримуються умов генеральної, галузевої (регіональної) угоди та/або колективного договору;

9) які порушують вимоги законодавства про працю щодо тривалості робочого часу, часу відпочинку і праці молоді

1) на яких працює від 50 до 200 осіб;

2) які порушують строки виплати заробітної плати;

3) які нараховують або виплачують заробітну плату у мінімальному розмірі за кваліфіковану працю;

4) у яких протягом попередніх
12 календарних місяців за результатами планових та позапланових перевірок виявлено порушення вимог законодавства про працю, за якими посадові особи суб’єкта господарської діяльності притягалися до адміністративної відповідальності;

5) які не дотримуються вимог законодавства щодо надання гарантій і виплати компенсацій, передбачених законодавством про працю;

6) які не дотримуються вимог законодавства щодо надання гарантій під час притягнення працівників до матеріальної відповідальності за шкоду, заподіяну підприємству, установі чи організації;

7) які не дотримуються порядку запровадження та зміни норм праці;

8) які порушують порядок застосування дисциплінарних стягнень

що не віднесені до суб’єктів господарювання з високим і середнім ступенем ризику

Постанова КМУ «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності суб’єктами господарювання, що повинні виконувати норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів, та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю)» від 03.12.2009 р. № 1288

Суб’єкти:

ті, що:

1) не нараховують і не сплачують адміністративно-господарські санкції та пеню за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, мають прострочену заборгованість з їх сплати;

2) не подають звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів;

3) не виконують умови договору про надання відділеннями Фонду цільової позики, фінансової допомоги та дотації суб’єктам господарювання

ті, що:

1) несвоєчасно та не у повному розмірі сплачують адміністративно-господарські санкції та пеню за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів;

2) несвоєчасно подають звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів, допускають у ньому помилки, що призводять до несплати суми адміністративно-господарських санкцій і пені або сплати їх не у повному обсязі

що не віднесені до суб’єктів господарювання з високим і середнім ступенем ризику

Постанова КМУ «Про затвердження критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності, яка підлягає державному ветеринарно-санітарному контролю та нагляду» від 24.09.2008 р. № 848

Суб’єкти, в управлінні (власності, володінні, користуванні) яких перебувають об’єкти, що використовуються для:

— розведення, вирощування, утримання та/або обігу сільськогосподарських тварин, птиці, риби та інших гідробіонтів;
— заготівлі та/або переробки сировини тваринного походження;
— забою тварин, первинної переробки та виробництва необроблених харчових продуктів;
— ведення племінної справи у тваринництві;

— зберігання сировини та продукції тваринного походження (бази, склади, холодильники, холодокомбінати тощо);
— провадження виставкової діяльності, проведення аукціонів і функціонування ринків;
— виробництва та/або обігу кісткового, кров’яного, рибного, м’ясо-кісткового борошна;

— утилізації трупів тварин та продуктів тваринного походження (ветсанутильзаводи);

— вирощування, утримання та/або обігу домашніх, диких, екзотичних, зоопаркових, циркових тварин, хутрових звірів;
— оптової, роздрібної торгівлі необробленою тваринницькою харчовою продукцією

— виробництва кормів рослинного походження, комбікормів та преміксів, кормів для непродуктивних тварин, відходів цукрової, олійної, пивної промисловості;
— переробки продукції бджільництва, технічної продукції тваринного походження;
— зберігання кормів, кормових сумішей і преміксів

вирощування непродуктивних тварин, та інші суб’єкти господарювання, які не належать до суб’єктів господарювання з високим та середнім ступенем ризику

Постанова КМУ «Про затвердження критеріїв розподілу суб’єктів господарювання за ступенем ризику їх діяльності у сфері автомобільного транспорту та визначення періодичності здійснення заходів державного нагляду (контролю)» від 03.09.2008 р. № 790

До суб’єктів належать:

— автомобільні перевізники;
— автомобільні самозайняті перевізники;
— суб’єкти, що здійснюють перед- та післярейсовий технічний огляд автотранспортних засобів та медичний огляд стану здоров’я водіїв;
— суб’єкти, що проводять сертифікацію в сфері автомобільного транспорту;
— суб’єкти, що проводять контроль технічного стану автотранспортних засобів

суб’єкти господарювання, що надають автостанційні
або диспетчерські послуги

інші суб’єкти господарювання, не віднесені до суб’єктів господарювання із високим та середнім ступенем ризику

Постанова КМУ «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів, пов’язаних з державним наглядом (контролем) у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» від 03.06.2009 р. № 540

Суб’єкти, які:

— не подали в установлені строки робочим органам виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань (далі — Фонд) передбачені законом звіти і відомості;
— провадять вид діяльності, про який не поінформовано Фонд та Пенсійний фонд України;
— подали Фонду або Пенсійному фонду України відомості про зміну основного виду діяльності, що тягне за собою зниження класу професійного ризику виробництва;
— за даними Держгірпромнагляду, у попередньому календарному році допустили підвищення коефіцієнта частоти травматизму (кількість випадків травмування
на 1 тис. працівників) не менш як на 10 відсотків порівняно із середнім показником у відповідних галузях національної економіки (видах діяльності);
— за інформацією державних органів, юридичних або фізичних осіб, у разі наявності фактів нещасних випадків на виробництві протягом звітного року не проводили відповідні розслідування та не вели облік таких випадків

— подають два і більше разів протягом звітного року відомості про зміну виду діяльності, у тому числі основного;

— за результатами аналізу стану виробничого травматизму за три попередніх роки мають тенденцію до збільшення кількості випадків виробничого травматизму та професійних захворювань

не мають жодної з ознак високого та середнього ступенів, належать до суб’єктів господарювання з незначним ступенем ризику

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі