Теми статей
Обрати теми

Поштова скринька. З якого місяця сплачувати єдиний податок, якщо підприємець пройшов державну реєстрацію на стику III та IV кварталів

Редакція ВД
Відповідь на запитання

З якого місяця сплачувати єдиний податок, якщо підприємець пройшов державну реєстрацію на стику III та IV кварталів

 

ЗАПИТАННЯ.

Державну реєстрацію підприємця було проведено 23 вересня 2011 року. А 30 вересня 2011 року він подав заяву до податкової інспекції про перехід на єдиний податок, зазначивши, що має намір здійснювати діяльність на спрощеній системі із жовтня. Разом із заявою він надав платіжний документ, що свідчить про перерахування єдиного податку (86 грн. (43 % від ставки 200 грн.)) за жовтень. Однак працівники податкової інспекції почали вимагати від підприємця також сплати єдиного податку за вересень, а крім того, подання Звіту платника єдиного податку за III квартал 2011 року. Чи правомірні вимоги представників податкового органу, чи може підприємець уникнути переплати єдиного податку?

 

ВІДПОВІДЬ.

У цьому випадку думка представників податкових органів не зовсім правильна. Розберемося чому.

Пройшовши державну реєстрацію, підприємець автоматично стає на облік у податковому органі. Це відбувається в порядку, передбаченому

пунктом 65.5 ПКУ та пунктом 6.5 Порядку № 979 не пізніше наступного робочого дня з дня отримання повідомлення від державного реєстратора довідка 1 або заяви від платника податків (подається згідно з пунктом 6.2 Порядку № 979). Довідка про взяття на облік надсилається (видається) фізичній особі — підприємцю на наступний робочий день від дня взяття на облік.

Дата взяття на облік визначається датою внесення даних до Реєстру самозайнятих осіб, яку буде зазначено в довідці. Фактично з цієї дати підприємець, який не подавав заяву про перехід на єдиний податок, перебуває на загальній системі оподаткування, хоча згодом він може стати єдиноподатником.

Як випливає з

Указу № 746, перехід на спрощену систему здійснюється виключно за бажанням підприємців на підставі їх заяви. Механізм такого переходу, а точніше, правила подання заяви закріплено Указом № 746 та Порядком № 599. Так, існують два варіанти перетворення на єдиноподатника, причому вони так чи інакше прив’язані до квартальних періодів календарного року. Перший — для підприємців, які деякий час до того, як вирішили стати єдиноподатниками, вели діяльність, перебуваючи на загальній системі або фіксованому патенті, другий — для «новозареєстрованих» підприємців. При цьому само собою зрозуміло, що підприємець має вписуватися в єдиноподатні критерії.

Підприємець зі стажем може стати єдиноподатником з будь-якого кварталу, але при цьому потрібно встигнути подати заяву до органів податкової служби за місцем державної реєстрації не пізніше ніж за 15 днів до його початку і сплатити авансом єдиний податок хоча б за один місяць. Свідоцтво про сплату єдиного податку видається протягом 10 робочих днів або надається письмова мотивована відмова.

Новостворений підприємець може подати заяву про перехід на єдиний податок у тому кварталі, коли було здійснено держреєстрацію, без урахування 15-денного строку. Це передбачено

пунктом 6 Указу № 746, формулювання якого звучить так: «новостворені та зареєстровані в установленому порядку суб’єкти малого підприємництва, які подали до державної податкової служби за місцем їх реєстрації заяву на право застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, вважаються суб’єктами спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності з того кварталу, в якому проведено їх державну реєстрацію».

Наприклад, підприємець, який пройшов держреєстрацію у лютому 2011 року (у I кварталі), може не очікувати II кварталу, а стати платником єдиного податку вже в лютому чи березні. З якого саме місяця поточного кварталу він бажає зробити перехід, зазначається в пункті 4 Форми заяви, яку наведено в

додатку 1 до Порядку № 599.

Очевидно, що мета цієї норми

пункту 6 Указу № 746 — дати можливість підприємцю, який зі зрозумілих причин не зміг подати заяву в установлений строк (до початку кварталу), перейти на єдиний податок у тому самому кварталі, коли відбулася його реєстрація, не очікуючи наступного періоду. Однак добрі наміри пункту 6, як не парадоксально, і спричинили непорозуміння в нашій ситуації.

Подати заяву про перехід на єдиний податок з IV кварталу в установлений строк (не пізніше 15 вересня) підприємець не міг, оскільки на той момент узагалі не був суб’єктом підприємництва. При цьому податківці, прив’язуючись виключно до формулювання

пункту 6 Указу № 746, намагаються зробити підприємця єдиноподатником з вересня 2011 року (квартал держреєстрації).

На жаль, подібну «загадкову» ситуацію не застережено ні в

Указі № 746, ні в Порядку № 599. Проте перетворення підприємця на єдиноподатника з вересня є абсурдним. Адже Свідоцтво про сплату єдиного податку підприємцю, який подав заяву 30 вересня, буде видано ніяк не раніше жовтня, а у своїх, нехай і неофіційних, роз’ясненнях представники податкового органу заявляють, що новостворений підприємець вважатиметься платником єдиного податку з того місяця, в якому йому видано Свідоцтво платника єдиного податку (див. «Слово державним органам» у «ВД», 2008, № 5, с. 35).

Ми повністю поділяємо цю думку та вважаємо: незважаючи на злощасний

пункт 6 Указу № 746, підприємець не може стати єдиноподатником «заднім числом», а тільки з місяця видачі Свідоцтва.

Однак, як не сумно, у податковій інспекції керуються зовсім не наведеними аргументами, а формулюванням

пункту 6 Указу № 746. Найімовірніше, навіть якщо підприємець спробує викласти ці аргументи, податківці все одно наполягатимуть на сплаті єдиного податку за вересень, загрожуючи відмовою у видачі Свідоцтва. Що ж може у зв’язку з цим зробити підприємець?

Перше, що спадає на думку, — подати скаргу. Але адміністративне (у податковому органі вищого рівня) або судове оскарження в цій ситуації — це змарнований час і затягування початку роботи на єдиному податку. Хоча, як мовиться, «за поспит не платять», і, суто теоретично, у світлі якоїсь програми лояльності до малого бізнесу напередодні прийняття закону про спрощенку, вищий за рівнем орган дозволить не сплачувати єдиний податок за вересень. Крім того,

підпункт 4.1.4 ПКУ містить норму про презумпцію правомірності рішень платника податків, що приписує приймати рішення на користь платника податків, якщо положення нормативного документа можуть трактуватися по-різному.

Можна спробувати й такий варіант: усе-таки сплатити єдиний податок за вересень, отримати Свідоцтво, а вже потім спробувати повернути собі суму єдиного податку, подавши скаргу до суду, якщо, звичайно, підприємець вирішить іти до кінця, незважаючи на клопіт, супутній судовому процесу.

Як бачимо, у засобах боротьби в цій ситуації підприємець, на жаль, істотно обмежений. Існує ще один неприємний момент:

сплата єдиного податку за вересень автоматично зобов’язує підприємця здійснити сплату ЄСВ за цей місяць.

Тепер декілька слів про звітність, яку підприємець має подати за III квартал. Виходить, якщо він заплатить єдиний податок за вересень і в такий спосіб «заднім числом» стане єдиноподатником, йому доведеться подати Звіт платника єдиного податку. Якщо ж переможе справедливість і податківці дозволять не сплачувати єдиний податок, то знову виникне певна плутанина. Адже від дати взяття на облік у податковому органі до місяця, в якому підприємець перейде на єдиний податок (а за деякими неофіційними роз’ясненнями — до дати видачі Свідоцтва (див. консультацію в газеті «Податковий, банківський, митний КОНСУЛЬТАНТ», 2007, № 22 (605), с. 11)), він перебуває на загальній системі. Отже, за III квартал та за рік йому доведеться подати декларацію про доходи, причому якщо підприємець не здійснював у цей період діяльність, то вона буде з прокресленнями, але все одно треба буде заповнити розділ про майновий стан та доходи на дату держреєстрації.


Довідкова інформація (довідка)

1 Відповідно до

статті 43 Закону про держреєстрацію державний реєстратор не пізніше наступного робочого дня з дати державної реєстрації фізичної особи — підприємця зобов’язаний передати відповідним органам державної податкової служби повідомлення про проведення державної реєстрації фізичної особи — підприємця із зазначенням номера і дати внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру та відомостей з реєстраційної картки на проведення державної реєстрації фізичної особи — підприємця для взяття фізичної особи — підприємця на облік.

 

Документи консультації

ПКУ

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Закон про держреєстрацію

— Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV.

Указ № 746

— Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» в редакції від 28.06.99 р. № 746/99.

Порядок № 599

— Порядок видачі Свідоцтва про сплату єдиного податку, затверджений наказом ДПАУ від 29.10.99 р. № 599.

Порядок № 979 — Порядок обліку платників податків та зборів, затверджений наказом ДПАУ від 22.12.2010 р. № 979.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі