Теми статей
Обрати теми

Якщо загрожує незаконна перевірка органів захисту прав споживачів: як діяти

Редакція ВД
Стаття

Якщо загрожує незаконна перевірка органів захисту прав споживачів: як діяти

 

Ситуація. Підприємець — єдиноподатник групи 3 (не є платником ПДВ), який займається торгівлею непродовольчими товарами, отримав повідомлення про майбутню планову перевірку представниками органу захисту прав споживачів (через 20 календарних днів).

Проте підприємець вважає, що з плановими перевірками представники цього органу до нього приходити не повинні, оскільки його діяльність не належить до діяльності з високим ступенем ризику, а отже, він підпадає під мораторій на планові перевірки, які проводяться в межах Закону № 877, у тому числі зазначеними органами.

Чи мають рацію працівники органу захисту прав споживачів, як підприємцю діяти в цій ситуації, щоб відстояти свої права?

Оксана ХМЕЛЕВСЬКА, консультант газети «Власне Діло»

 

Планові перевірки органів захисту прав споживачів: чи діє щодо них мораторій

Про мораторій на перевірки для більшості підприємців, який на сьогоднішній день діє завдяки Закону № 4448, ми детально писали минулого року (див. «ВД», 2012, № 21, с. 18).

Так, згідно з частиною 3 статті 3 Закону № 4448 органам державного нагляду (контролю), їх посадовим особам забороняється здійснювати щодо підприємців, зазначених у частині 1 статті 2 Закону № 4448, заходи державного нагляду (контролю), крім тих, які прямо перелічені в цьому Законі. Під звільнення потрапили підприємці, не зареєстровані як платники ПДВ, діяльність яких не віднесена до високого ступеня ризику відповідно до Закону № 877 (тобто більшість єдиноподатників) довідка 1.

До переліків органів контролю, що потрапляють під мораторій, входять ті, які здійснюють свої перевірки у межах спеціального перевірочного Закону № 877, до них належать і органи захисту прав споживачів.

Як зазначалося вище, види перевірок — винятки, з якими мають право приходити перевіряючі до будь-яких підприємців, чітко перелічені в Законі № 4448, а точніше у статті 3. Так, у частині 1 статті 3 Закону № 4448 зазначено, що в органів захисту прав споживачів є право на здійснення позапланових перевірок за скаргами споживачів.

У той же час деякі фахівці намагаються стверджувати, що мораторій, з урахуванням деяких винятків, стосується лише позапланових перевірок, а планові мають проходити в загальному порядку. Ми ж з такою думкою категорично не згодні.

По-перше, іще раз звернемо увагу, що формулювання частини 3 статті 3 Закону № 4448 виключає будь-які перевірочні заходи, крім наведених у частині 1 та частині 2 цієї статті: «органам державного нагляду (контролю), їх посадовим особам забороняється здійснювати щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб заходи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, не передбачені цим Законом».

По-друге, крім перевірок органів захисту прав споживачів, до списку винятків потрапили, наприклад, перевірки Пенсійного фонду. Його посадовим особам надали можливість перевіряти ще й суб’єктів із середнім ступенем ризику, причому згадали і планові, і позапланові перевірки. Тому якби органам захисту прав споживачів також дозволялося приходити з плановими перевірками, то згідно з логікою про це також мало бути зазначено у статті 3 Закону № 4448.

Отже, у нашому розпорядженні достатньо аргументів на користь того, що Законом № 4448 заборонені планові перевірки органів захисту прав споживачів щодо деяких підприємців. А спроби проводити їх можна назвати надуманими і такими, що порушують законодавство та можуть бути оскаржені в суді.

У той же час щоб остаточно визначитися, чи можуть прийти з плановою перевіркою до підприємця, також належить розібратися з іще одним нюансом: ступенем ризику діяльності.

Критерії для визначення ступеня ризику для перевірок

Нагадаємо: те, до якого ступеня ризику належить діяльність підприємця (високого, середнього, незначного), визначається за спеціальними переліками критеріїв, які затверджуються Кабінетом Міністрів України.

При цьому для перевірок різних контролюючих органів (у різних сферах) установлюються окремі переліки критеріїв, на підставі яких і визначаються правила перевірок (загальних критеріїв для всіх перевірок немає). Критерії, за якими діяльність підприємців, що займаються торгівлею непродовольчими товарами, відноситься до високого, середнього або незначного ступеня ризику для перевірок у сфері прав споживачів, наведено в постанові № 1164.

 

Нормативний документ, яким установлено критерії

Ступінь ризику

високий

середній

незначний

1

2

3

4

Постанова КМУ «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від здійснення господарської діяльності, пов’язаної з виробництвом, випуском і реалізацією продукції (виконанням робіт, наданням послуг), та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю)» від 27.12.2008 р. № 1164

Суб’єкти, які провадять господарську діяльність з виробництва, випуску
та реалізації продукції (виконання робіт, надання послуг):

1) продукція харчової промисловості та перероблення сільськогосподарських продуктів:

— м’ясо, м’ясопродукти та продукти забою тварин;

— продукція рибна;

— продукція перероблення овочів
та плодів;

— жир тваринний
та олія;

— продукти молочні
та морозиво;

— продукція борошномельно-круп’яної промисловості і крохмалопродукти;

— корми готові для тварин;

— продукти харчові інші;

— напої;

2) вироби текстильної та швейної промисловості:

— тканини текстильні*;

— вироби з текстилю*;

— полотна трикотажні машинного чи ручного в’язання*;

— вироби трикотажні машинного чи ручного в’язання*;

— одяг шкіряний*;

— одяг робочий;

— білизна спідня;

— одяг дитячий трикотажний;

— костюми спортивні
та інші види одягу трикотажні*;

— одяг дитячий з тканин;

— костюми спортивні
та інші види одягу з тканин*;

— одяг хутряний*;

— хутро штучне
та вироби з нього*;

3) шкіра, вироби шкіряні дорожні та шкіряне взуття:

— вироби шкіряні галантерейні
та дорожні*;

— взуття*;

4) продукція целюлозно-паперової промисловості, продукція друкована:

— вироби з паперу
та картону;

— продукція друкована*;

5) кокс, продукція нафтопереробки:

— коксопродукти;

— продукти нафтопереробки;

6) продукція хімічна:

— продукція хімічна основна;

— продукти агрохімічні;

— фарби, лаки, добавки друкарських фарб;

— мило, парфуми та засоби догляду;

— продукти хімічні інші;

— волокна штучні та синтетичні;

7) устаткування електричне та електронне:

— апаратура для трансляції та ретрансляції передач;

— устаткування медичне, хірургічне та ортопедичне;

— апаратура контрольно-вимірювальна;

8) продукція промислова інша:

— меблі;

— вироби спортивні;

— ігри та іграшки

1) продукція промислова інша:

— продукція обробки металевих відходів;

— продукція обробки неметалевих відходів;

2) продукція добувної промисловості

— сіль;

3) деревина та вироби з неї:

— деревина пиляна, стругана чи просочена;

— панелі дерев’яні;

— вироби столярні і теслярські;

— тара дерев’яна;

— вироби з деревини інші, вироби з корку, вироби плетені;

4) вироби гумові
та пластмасові;

5) вироби мінеральні неметалеві інші:

— черепиця та плитка керамічна;

— цегла, блоки
та будівельні вироби з випаленої глини;

— цемент, вапно та гіпс будівельний;

— вироби з бетону будівельні;

— вироби з каменя;

— вироби мінеральні
різні;

6) устаткування транспортне:

— корпуси та причепи автомобілів

1) метали основні
та металеві вироби, виготовлені заводським способом:

— продукція чорної металургії;

— труби
та трубопроводи;

— вироби переробки сталі;

— метали кольорові;

— литво;

— конструкції металеві для будівництва;

— котли нагрівальні;

— вироби ножові, інструменти та вироби металеві загального призначення;

— вироби металеві
інші;

2) машини та устаткування:

— устаткування
механічне;

— машини загального призначення;

— машини сільськогосподарські;

— верстати;

— машини та устаткування для металургійної промисловості;

— прилади
побутові;

3) устаткування електричне і електронне:

— машини конторські та електронно-обчислювальні;

— двигуни, генератори та трансформатори;

— апаратура електророзподільна та контрольна;

— провід та кабель ізольований;

— акумулятори та батареї електричні;

— лампи електричні та устаткування освітлювальне;

— устаткування електричне інше;

— компоненти електронні;

— апаратура приймальна, записувальна та для відтворювання звуку і зображення;

— устаткування для керування технологічними процесами автоматизоване;

— устаткування оптичне та фотографічне;

4) устаткування транспортне:

— автомобілі;

— устаткування автомобільне;

— продукція суднобудування;

— локомотиви залізничні, трамвайні та рейковий рухомий склад;

— мотоцикли та велосипеди;

— устаткування транспортне, не введене в інші угруповання

* До суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику належать суб’єкти, які провадять господарську діяльність з виробництва, випуску та реалізації продукції (виконання робіт, надання послуг) для дітей.

 

Так, якщо єдиноподатник (неплатник ПДВ) потрапляє до високого ступеня ризику, то мораторій на нього не поширюється, а отже, до нього можуть прийти як з плановою, так і з позаплановою перевіркою.

Зверніть увагу, що у сфері перевірок органів захисту прав споживачів, пов’язаних з непродовольчими товарами, діє Закон про ринковий нагляд. Тобто крім контролю виконання вимог Закону про захист прав споживачів (інформування споживачів, видачі розрахункового документа тощо), до підприємця можуть прийти перевірити дотримання норм Закону про ринковий нагляд.

У той же час правила, організація, оформлення самих перевірок дотримання вимог Закону про ринковий нагляд регулюються в тому числі і Законом № 877 (частина 5 статті 10, частина 5 статті 23 Закону про ринковий нагляд). Отже, на такі перевірки також має поширюватися мораторій.

У межах Закону про ринковий нагляд розроблено критерії ризику залежно від виду продукції. Проте в частині 1 статті 2 Закону № 4448 йдеться про те, що для звільнення від перевірок до уваги береться критерій ризику виду діяльності підприємця, а не критерій ризику продукції.

Тому для того щоб при організації (плануванні) перевірок визначити, чи підпадає підприємець під мораторій, представники органів захисту прав споживачів у першу чергу повинні брати до уваги критерії постанови № 1164. А вже при здійсненні перевірок тих, хто під нього не потрапляє, враховуватимуться критерії ризику продукції.

Нагадаємо, що у підприємців, на яких не поширюється мораторій Закону № 4448, планові перевірки здійснюються з такою періо­дичністю:

— з високим ступенем ризику — не частіше одного разу на рік;

— із середнім ступенем ризику — не частіше одного разу на два роки;

— з незначним ступенем ризику — не частіше одного разу на три роки.

Обмеження для періодичності проведення позапланових перевірок (для тих, хто не підпадає під мораторій) не передбачені, проте органи захисту прав споживачів прийти з нею до підприємця можуть із кількох підстав:

— за зверненнями фізичних та юридичних осіб про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства;

— за заявою самого суб’єкта господарювання про проведення перевірки за його бажанням;

— для перевірки виконання суб’єктом господарювання приписів, розпоряджень чи інших розпорядчих документів щодо усунення порушень, виданих за результатами проведення планових перевірок;

— при виявленні та підтвердженні недостовірності даних, заявлених у документах обов’яз­кової звітності, поданих суб’єктом господарювання;

— через неподання в установлений строк суб’єктом господарювання документів обов’язкової звітності без поважних причин, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджали поданню таких документів.

Далі розберемося, що ж робити підприємцю, який упевнений, що потрапляє до категорії осіб, до яких на підставі Закону № 4448 не повинні прийти з плановою перевіркою.

 

Протидія майбутній незаконній перевірці

Отже, почнемо з того, що згідно зі статтею 10 Закону № 877 підприємець має право на оскарження неправомірних дій органів контролю або їх посадових осіб. Тому, не гаючи часу, щоб встигнути до початку дати очікуваної перевірки, він повинен надіслати скаргу до органу вищого рівня (Держпотребінспекції України) або позов до суду.

У ній належить викласти положення Закону № 4448, а також обґрунтувати, чому підприємець підпадає під мораторій на перевірки: не є платником ПДВ і не належить до суб’єктів, діяльність яких має високий ступінь ризику для перевірок органів захисту прав споживачів.

Якщо процедура оскарження не зупинить перевіряючих, то не слід допускати їх до перевірки. Річ у тім, що, як свідчить судова практика, якщо під час перевірки, хоча б і незаконної, будуть виявлені порушення, то підприємцю все одно доведеться сплатити штрафні санкції. Той факт, що перевірка проводилася незаконно, не звільняє від відповідальності. У свою чергу в перевіряючих є право перевіряти приміщення, торговельні точки підприємця, проводити контроль розрахунків тощо.

Законною причиною відмови в допуску буде той факт, що підприємець звільнений від конт­рольних заходів на підставі Закону № 4448. Якщо посадові особи у свою чергу спробують застосувати санкції до підприємця за відмову допустити їх до перевірки, йому знову ж таки доведеться оскаржити їхні рішення.

Так, згідно з пунктом 8 частини 1 статті 23 Закону про захист прав споживачів за створення перешкод службовим особам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за дотриманням законодавства про захист прав споживачів, та структурного підрозділу з питань захисту прав споживачів органу місцевого самоврядування у проведенні перевірки якості продукції, а також правил торговельного та інших видів обслуговування передбачено штраф у роз­мірі від 1 до 10 % вартості реалізованої продукції за попередній календарний місяць, але не менше 170 грн. (10 нмдг), а у разі коли відповідно до закону суб’єкт господарської діяльності не веде обов’язковий облік доходів і витрат, — у розмірі 170 грн. (10 нмдг).

А втім, підприємцеві не варто боятися цього штрафу, адже у нього є всі шанси оскаржити рішення щодо його застосування.


Довідкова інформація (довідка)

1 Зазначимо, що на перший погляд може здатися, ніби загальносистемників Закон № 4448 взагалі не стосується, але насправді це не так. Якщо уважно прочитати статтю 2 цього Закону, то стає абсолютно очевидним, що він розроблений для всіх підприємців (незалежно від системи оподаткування), а також для юросіб з числа єдиноподатників (а зовсім не для самих лише єдиноподатників: фізосіб та юросіб, — як помилково може здатися, якщо судити лише з назви Закону № 4448); підприємці на загальній системі оподаткування, які не є платниками ПДВ, за умови, що їхня діяльність не віднесена до високого ступеня ризику, також підпадають під мораторій.

 

Документи консультації

Закон про захист прав споживачів — Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.91 р. № 1023-XII.

Закон № 877 — Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.

Закон № 4448 — Закон України «Про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності» від 23.02.2012 р. № 4448-VI.

Закон про ринковий нагляд — Закон України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» від 02.12.2010 р. № 2735-VI.

Постанова № 1164 — постанова КМУ «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності, пов’язаної з виробництвом, випуском і реалізацією продукції (виконанням робіт, наданням послуг), та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю)» від 27.12.2008 р. № 1164.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі