Теми статей
Обрати теми

Нова Книга ОДВ загальносистемників: керівництво до дії

Редакція ВД
Стаття

Нова Книга ОДВ загальносистемників: керівництво до дії

Як відомо, з 18.10.2013 р. набув чинності наказ № 481. Ним затверджені нова форма Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність (Книга ОДВ), і Порядок її ведення.

Якою мірою змінилися правила ведення такого регістру? Чого слід остерігатися загальносистемникам? Про це і багато чого іншого поговоримо у сьогоднішній консультації.

Яна КЛИЖЕНКО, консультант газети «Власне Діло»

10 правил ведення Книги ОДВ

Насамперед систематизуємо інформацію про нюанси ведення нової Книги ОДВ.

1. Форма Книги ОДВ є єдиною для всіх видів діяльності загальносистемників. Поділ за видами діяльності в ній не передбачений. Отже, наприкінці року графу 2 розділу I додатка 5 до декларації про майновий стан і доходи загальносистемникам знову доведеться заповнювати «на око».

Крім того, Книга ОДВ, як і раніше, більше пристосована для торгівлі. А ось виробничники, щоб належним чином вести підприємницький облік, вимушені запозичувати окремі елементи з «дорослого» бухобліку. При цьому модернізувати Книгу ОДВ під себе підприємці не можуть. Не мають такого права і податківці.

2. Книгу можна вести як у паперовому, так і в електронному вигляді (пункт 2 Порядку № 481). Паперову Книгу ОДВ можна придбати у своїй податковій або у спеціалізованому магазині з продажу бухгалтерських і податкових бланків. Також податківці не повинні заперечувати проти форми Книги, роздрукованої самим підприємцем. А ось від Книги ОДВ у стилі «хенд-мейд» (розлінованої вручну), найімовірніше, слід відмовитися. Принаймні, у Порядку № 481 не згадується про те, що така Книга може мати вигляд зошита чи блокнота.

Що стосується електронної форми Книги, то її доведеться отримувати у своїй податковій. Інакше кажучи, вести підприємницький облік у «саморобній» Книзі ОДВ за допомогою Excel (або інших альтернативних застосувань) не вдасться.

3. Книга ОДВ має бути зареєстрована в податковій. Ця процедура є безоплатною.

Реєстрація відбувається стандартно, якщо ви вирішили вести Книгу ОДВ «по-старому», тобто в паперовому вигляді. Так, вам необхідно її пронумерувати та прошнурувати. Зауважимо, що Книга ОДВ є іменною, тому на титулі вкажіть основні особисті дані:

— прізвище, ім’я та по батькові;

— реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для спецконтингенту, якому дозволено зазначати саме такі дані);

— адресу реєстрації.

Підготовлену таким чином Книгу ОДВ потрібно подати до контролюючого органу за основним місцем обліку.

Також підлягає безоплатній реєстрації в податковій і довгоочікувана новинка — Книга ОДВ в електронній формі. Для цього необхідно попередньо отримати посилені сертифікати відкритих ключів* та укласти договір про визнання електронних документів з контролюючим органом. А ось як саме процедура реєстрації буде реалізована на практиці, досі незрозуміло. Зокрема, спеціальний пункт 4 Порядку № 481, присвячений реєстрації та веденню електронних Книг ОДВ, містить безліч «білих» плям.

* Покрокові інструкції ви можете знайти на сайті Акредитованого центру сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту Міндоходів (http://acskidd.gov.ua) у розділі «Реєстрація користувачів».

По-перше, отриманню та реєстрації Книги передує подання відповідної заяви. Вважаємо, що її форма має бути уніфікованою, але її досі немає.

По-друге, не прописано процедуру зміни форми Книги ОДВ. Наприклад, поки важко сказати: дозволять підприємцям переходити з паперової на електронну форму Книги протягом року чи це потрібно буде робити з початку року?

4. Книгу ОДВ веде лише сам підприємець. Інакше кажучи, окрему Книгу на працівників, які отримують від покупців або замовників оплату готівкою, заводити не потрібно.

5. Записи в паперовій формі Книги потрібно здійснювати кульковою або чорнильною ручкою (частина 3 пункту 3 Порядку № 481). Не можна вносити записи олівцем або друкованим способом (хоча це технічно складно, адже Книга має бути прошнурована).

6. Записи до Книги ОДВ уносяться за підсумками робочого дня, протягом якого отримано дохід (пункт 5 Порядку № 481). Таким чином, «порожні» дні в Книзі не відображаються.

7. І в паперовій, і в електронній Книзі ОДВ допускаються виправлення (пункти 3 і 4 Порядку № 481).

Щоб виправити помилку в паперовій Книзі ОДВ, закресліть однією рискою неправильну суму доходу та/або витрат, а поруч зробіть правильний запис. Виправлення в обов’язковому порядку слід посвідчити власним підписом. Крім того, фахівці головного податкового відомства хочуть бачити поряд з виправленнями напис «Виправленому вірити». Не ігноруйте це побажання, а ще краще: зазначте й дату внесення коригувань.

А ось у Книзі ОДВ в електронному вигляді виправлення або коригування вносяться шляхом додавання рядка, в якому відображається додатне або від’ємне значення. На нашу думку, таке формулювання означає, що в доданому рядку необхідно відобразити різницю, а не сторнувати помилковий запис і вносити правильний. Однак однозначно стверджувати це ще складно. Чекаємо, що скажуть розробники з цього приводу.

8. Вважаємо, що Книга ОДВ має знаходитися в місці приймання підприємцем готівкових коштів. Водночас якщо підприємець сам не торгує, а лише приймає виручку від працівника, то Книга ОДВ може знаходитися в будь-якому зручному для підприємця місці.

9. Протягом звітного року нова паперова Книга ОДВ заводиться в загальному порядку (тобто її потрібно прошнурувати, пронумерувати та зареєструвати у своїй податковій), якщо стара:

закінчилася. У цьому випадку записи в ній продовжуються наростаючим підсумком (частина 4 пункту 3 Порядку № 481). Повністю заповнена Книга ОДВ зберігається у підприємця протягом 3 років (пункт 8 Порядку № 481), до податкової її здавати не потрібно;

зіпсована. На нашу думку, порядок дій залежатиме від того, є в наявності стара Книга ОДВ чи ні. Якщо Книга не дуже зіпсована, тобто дані в ній можна розпізнати, то дії підприємця будуть аналогічними розглянутим вище: заводиться нова Книга ОДВ і ведеться наростаючим підсумком. Якщо ж Книга зіпсована остаточно (наприклад, згоріла), то потрібно спробувати повністю відновити записи (якщо це можливо). У такому випадку необхідно звернутися до органів внутрішніх справ із заявою про псування Книги, а також до територіального органу Міндоходів. Зауважимо, що без заяви нову Книгу в податковій можуть і не зареєструвати.

Щоправда, в обох випадках можливий штраф за незбереження Книги ОДВ за статтею 121 ПКУ в розмірі 510 грн.;

втрачена. Як і у випадку з остаточно зіпсованою Книгою ОДВ, підприємцю бажано звернутися до органів внутрішніх справ із заявою про втрату, а також до своєї податкової. Якщо зробити все своєчасно та правильно, то максимальне покарання за незбереження Книги ОДВ за статтею 121 ПКУ становитиме 510 грн. Якщо ж відсутність Книги перевіряючі виявлять під час перевірки, то санкції будуть значно суворішими (про них ми писали у «ВД», 2011, № 12, с. 16).

10. Порушення порядку ведення Книги ОДВ загрожує підприємцю штрафами. Зокрема:

— за неведення або нереєстрацію Книги ОДВ передбачено штраф у розмірі від 51 до 136 грн., а за повторне таке порушення — від 85 до 136 грн. (стаття 1641 КУпАП). Крім того, податківці наполягають на застосуванні штрафу за статтею 121 ПКУ в розмірі 510 грн., а за повторне порушення — 1020 грн.;

— за неналежне ведення Книги ОДВ також передбачено адмінштраф за статтею 1641
КУпАП
;

Зверніть увагу

У старій Книзі ОДВ була транзитна графа 5 «Загальна вартість придбаних товарно-матеріальних цінностей (грн.)». За загальним правилом у ній зазначалися витрати на придбання товарів, запасів, сировини, інших ТМЦ, однак лише з одночасним дотриманням двох умов: ТМЦ мають бути отримані та оплачені. При цьому в разі торгівлі за готівку ми рекомендували заповнювати її відразу після отримання товару, навіть якщо його ще не оплачено (детальніше про це можна прочитати у «ВД», 2012, № 20, с. 14). Такі дії «страхували» загальносистемника від штрафу за статтею 20 Закону про РРО за реалізацію необлікованих товарів.

У новій Книзі ОДВ аналога такої графи немає (про це йтиметься далі). З одного боку, це добра новина — менше приводів для штрафів. З іншого… є побоювання, що податківці пригадають постанову № 1269 («нагадувалку» ви знайдете у «ВД», 2009, № 9, с. 29). Тому про всяк випадок тримайте руку на пульсі.

заниження суми готівкової виручки (мало місце неповне оприбуткування готівки) може загрожувати штрафом у 5-кратному розмірі виручки, не записаної до Книги ОДВ. На думку податківців, під оприбуткуванням готівкової виручки мається на увазі не лише її проведення через РРО і відображення в КОРО, а ще й запис про неї до Книги ОДВ. Отже, на їх думку, якщо такого запису немає, готівка не може вважатися повністю оприбуткованою (лист ДПАУ від 05.05.2010 р. № 8795/7/23-7017/538). Ми з такою позицією не згодні, про що детально розповідали у «ВД», 2013, № 7, с. 16;

— якщо після закінчення 2013 року (або в окремих випадках — протягом 2013 року) з’ясується, що ви у 2013 році занизили суму чистого доходу (занизили виручку або завищили витрати), вказавши це в декларації, то вам загрожує донарахування ПДФО та штраф за його недоплату в розмірі 25 % від суми донарахованого ПДФО (стаття 123 ПКУ). Зверніть увагу: згідно з пунктом 9 Порядку № 481 дані Книги ОДВ використовуються для заповнення декларації, отже, «огріхи» у Книзі призведуть до перекручування показників декларації загальносистемника.

Ось така «десятка» правил ведення Книги ОДВ. Як бачите, зміни є і доволі прогресивні. Однак зробити все ідеально в податківців не вийшло: залишилися питання, які будуть вирішуватися на практиці. А це, зазвичай, є штрафонебезпечним для платників податків.

 

Заповнення Книги ОДВ: що, куди, коли та скільки

Тепер зупинимося на основних нюансах заповнення граф нової Книги ОДВ. Для наочності всю інформацію наведемо в таблиці. Однак до цього зазначимо два ключові моменти:

— грошові показники відображаються у Книзі ОДВ у гривнях з копійками (пункт 9 Порядку № 481);

— загальносистемники, які зареєстровані платниками ПДВ, відображають у Книзі ОДВ доходи та витрати без врахування сум ПДВ (пункт 7 Порядку № 481). Нагадаємо, що суму сплаченого до бюджету ПДВ підприємець не має права включити до складу своїх витрат.

Правила заповнення нової Книги ОДВ загальносистемниками

Графа

Рекомендації щодо заповнення

Примітки

1

2

3

Графа 1 «Період обліку (день, місяць, квартал, рік)»

Зазначаються: — дата, коли провадилася діяльність (отримано дохід). Зокрема, дні, коли виручка отримувалася лише найманими працівниками; — період при підбитті підсумків, наприклад «Усього за листопад». Підсумки підбиваються за місяць, квартал, рік (частина 2 пункту 6 Порядку № 481)

Якщо діяльність не провадилася, то на дату «простою» Книгу ОДВ заповнювати не потрібно

Графа 2 «Сума доходу, отриманого від здійснення господарської діяльності або незалежної професійної діяльності»

Заповнюється за «касовим» методом. Так, записи вносяться, якщо отриманий дохід від підприємницької діяльності, зокрема, грошові кошти надійшли на поточний рахунок, до каси загальносистемника або отримані готівкою (частина 2 пункту 6 Порядку № 481).

Тут також відображається дохід загальносистемника, отриманий у негрошовій формі, у тому числі: — сума заборгованості підприємця, за якою минув строк позовної давності; — вартість безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг).

У решті випадків (відвантаження товару, підписання акта виконання робіт/послуг) доходу немає, отже, і графа 2 не заповнюється.
Дохід, отриманий підприємцем та/або його найманим працівником у готівковій або безготівковій формі, зазначається підсумковою сумою за день, а не за фактом кожного продажу (жодних розшифровок, від кого та за що отримано дохід, не потрібно).

Якщо дохід отримано в іноземній валюті (від покупця-нерезидента), то до графи 2 заноситься сума у гривнєвому еквіваленті. Причому, на нашу думку, з метою визначення дати отримання доходу слід орієнтуватися на дату надходження валюти на розподільчий рахунок підприємця (детально читайте у «ВД», 2013, № 18, с. 19).

Платник ПДВ відображає дохід без ПДВ. Неплатник ПДВ записує всю суму доходу, не виділяючи окремо ПДВ.

Після закінчення кожного місяця, кварталу та наприкінці року за цією графою слід підбивати підсумки

Все, що отримано фізичною особою як громадянином (зарплата, спадщина, подарунки тощо), до підприємницьких доходів (графа 2) уключати не можна.

Крім того, не є доходом підприємця, а тому не відображаються у графі 2: — власні кошти, унесені ним на розрахунковий рахунок, призначений для підприємницької діяльності (розділ 104.04 ЄБПЗ); — сума депозиту, що повертається банком на розрахунковий рахунок загальносистемника (розділ 104.04 ЄБПЗ); — кошти від Фонду «тимчасової непрацездатності», які надходять на спеціальний рахунок підприємця для виплати лікарняних працівникам, починаючи з 6-го дня хвороби.

Також графа 2 не заповнюється, якщо товари відвантажені (або роботи/послуги виконані), а оплата за них ще не надійшла

Графа 3 «Сума повернутих коштів за товари (роботи, послуги)»

Заповнюється у випадку: — повернення товару покупцем. У результаті підприємець отримує назад товар, а покупцю повертаються раніше сплачені ним гроші; — повернення передоплати покупцю за товари (роботи, послуги).

Вважаємо, що в цьому випадку загальносистемникам одночасно із заповненням графи 3 необхідно: — відсторнувати вартість такого товару за ціною його придбання у графі 6 Книги ОДВ; — зазначити реквізити документа, що підтверджує повернення товару (акт повернення товару тощо) у графі 5 Книги ОДВ.

Платники ПДВ відображають дохід без ПДВ, неплатники ПДВ записують до цієї графи всю суму доходу

Графа 3 заповнюється зі знаком «плюс»

Графа 4 «Загальна сума отриманого доходу, яка підлягає декларуванню

(гр. 2 - гр. 3)»

У цій графі відображається очищена сума доходу загальносистемника. Вона визначається як різниця між отриманим доходом від господарської діяльності (графа 2) і «поворотними» сумами (графа 3)

«Витрати, пов’язані з господарською діяльністю або провадженням незалежної професійної діяльності»

Графа 5 «реквізити документа, що підтверджує понесені витрати»

Сюди записуються реквізити (номер, дата та назва) документа, який підтверджує понесені витрати, безпосередньо пов’язані з отриманим доходом.

Графа заповнюється: — після того, як підприємець сплатить грошові кошти (зрозуміло, якщо така сплата пов’язана з підприємницькою діяльністю); — одночасно з витратними графами Книги, а саме 6, 7 і 8

Документами, які підтверджують витрати, можуть бути, зокрема, платіжне доручення, квитанція, фіскальний чек, акт закупівлі (виконаних робіт, наданих послуг) та інші первинні документи, що підтверджують факт оплати товарів, робіт, послуг (частина 5 пункту 6 Порядку № 481)

Графа 6 «сума витрат, пов’язаних з придбанням товарів (робіт, послуг)»*

У цій графі відображається сума витрат, безпосередньо пов’язана з отриманням доходу за підсумками дня (частина 6 пункту 6 Порядку № 481).

Так, підприємці, пов’язані з торгівлею, відображають тут купівельну вартість проданих за день товарів. При виробництві продукції (робіт, послуг) до цієї графи вносяться дані про купівельну вартість запасів, сировини, інших ТМЦ, фактично використаних під час виготовлення** реалізованої продукції (робіт, послуг).

Причому записи здійснюються: — за фактом отримання доходу, тобто після отримання оплати від покупців. Сам факт відвантаження товару (продукції) або надання послуги (роботи) не має значення; — за умови, що товари (роботи, послуги) фактично отримано та оплачено підприємцем. Інакше кажучи, витрати потрапляють до графи 6 лише за «другою подією» (якщо реалізований товар отримано та оплачено підприємцем). Причому обов’язковою є наявність підтвердних документів.

Ще раз підкреслимо: така графа заповнюється за підсумками дня, в якому отримано дохід. Однак такий порядок відображення витрат є досить проблематичним для дрібнороздрібної торгівлі, а також для підприємців-виробничників.

Нагадаємо, що графу-аналог у старій Книзі ОДВ (також графа 6) можна було заповнювати раз на місяць (такий висновок випливав з пункту 3.6 Порядку № 1025, чим ми й користувалися). Тепер, схоже, такої можливості немає. Але! Вважаємо, що підприємці, для яких щоденне заповнення графи 6 Книги є вкрай проблематичним, і надалі, усупереч вимогам Порядку № 481, заповнюватимуть її лише за підсумками місяця. Це відобразиться і на заповненні графи 5: у ній рекомендуємо вказати реквізити зведеного регістру, в якому в хронологічному порядку записано реквізити підтвердних документів.

Максимум, що загрожує за це, — штраф за неналежне ведення обліку доходів і витрат за статтею 1641 КУпАП (від 51 до 136 грн.).

Не забувайте в разі повернення товару постачальникам виключати з витрат раніше відображені витрати (у графі 6 зі знаком «-»).

Платник ПДВ повинен відображати витрати без ПДВ. Неплатник ПДВ відображає в цій графі всю суму витрат, не виділяючи окремо ПДВ

Тут відображаються витрати на придбання не лише товарів (як раніше у старій Книзі ОДВ), а й робіт з послугами, безпосередньо пов’язаних з отриманням доходу.

Графа 6 заповнюється одночасно із заповненням графи 5.

Графа 6 не заповнюється, якщо виручку від реалізації готової продукції (робіт, послуг) не отримано

* Зверніть увагу! У старій Книзі ОДВ витрати відображалися у два етапи. Спочатку у графі 5 зазначалися витрати на придбання товарів, запасів, сировини, інших ТМЦ. Потім у графі 6 відображалася сума витрат, безпосередньо пов’язана з отриманням доходу. При цьому дані графи 5 не брали участі в розрахунку чистого доходу підприємця. Для цього використовувалася графа 6.

У новій Книзі ОДВ аналога графи 5 немає. Тепер запис до Книги ОДВ за фактом отримання та оплати ТМЦ загальносистемникам робити не потрібно.

** Для правильного заповнення графи 6 підприємець повинен обрати один із методів, за яким він обліковуватиме вибуття запасів (метод ідентифікованої собівартості, ФІФО (перший прийшов — перший пішов), середньозваженої собівартості, нормативних витрат). Детально про це можна прочитати у «ВД», 2011, № 2, с. 5; № 6, с. 8.

Дуже обережним підприємцям рекомендуємо оформляти хоча б якийсь документ (довільної форми), в якому б містився розрахунок сум, що вносяться до цієї графи Книги ОДВ (графи 6).

Графа 7 «витрати на оплату праці найманих осіб»

У цій графі відображається сума витрат на оплату праці та нарахування на оплату праці найманих працівників, понесені у звітному місяці. Імовірно, як і раніше, до цієї графи заноситься сума нарахованої зарплати (без вирахування утримань ЄСВ і ПДФО), а також нарахування ЄСВ на неї (36,76 — 49,70 %).

Такі витрати прямо не прив’язуються до отримання виручки. Тому вважаємо, що їх потрібно обліковувати в тому місяці, в якому вони здійснені.

Отже, запис до цієї графи вноситься на дату виплати зарплати працівникам і на дату фактичної сплати ЄСВ у частині нарахувань із зарплати працівників

Суми утримань ЄСВ і ПДФО з доходу працівників тут не відображаються

Графа 8 «інші витрати, пов’язані з одержанням доходу»

До цієї графи вносяться решта витрат, безпосередньо пов’язаних з отриманням доходу, які не відображаються у графах 6 і 7, але на які зменшується оподатковуваний дохід. При цьому роботи (послуги, ТМЦ) мають бути оплачені та фактично виконані (надані, отримані).

До речі, очевидно, в цій графі можуть бути відображені лише витрати, понесені в поточному звітному році.

Як приклад можна навести такі витрати: — вартість придбаних робіт, послуг, але лише після того, як вони оплачені виконавцю та отримані від нього (підписано акт приймання-передачі) (підпункт 139.1.3 ПКУ). Отже, крім документа про оплату, потрібно мати підписаний акт приймання-передачі виконаних робіт/послуг; — орендна плата за офіс, торговельні площі, транспортні засоби, обладнання тощо; — витрати на відрядження (однак не забувайте, що сам себе підприємець відрядити не може); — сума сплачених податків, зборів (зокрема, ЄСВ, сплачений підприємцем за себе; збір за спецводокористування, екоподаток, плата за землю); — оплата послуг банку, у тому числі за розрахунково-касове обслуговування; — плата за електроенергію, водопостачання тощо.

На нашу думку, для відображення таких витрат не обов’язково чекати на «прибутковий день», адже вони прямо не прив’язані до отримання виручки. Отже, відображати їх у Книзі ОДВ потрібно на дату виплати коштів (незалежно від дати отримання доходу). Однак обережні підприємці можуть робити такий запис саме в найближчий день отримання доходу. З цієї ж причини вважаємо, що і співвідносити такі витрати з кожною одиницею проданого товару також не потрібно.

Платник ПДВ повинен відображати витрати без ПДВ. Неплатник ПДВ записує до цієї графи всю суму витрат, не виділяючи окремо ПДВ

У цій графі немає місця сумам ПДФО за себе у вигляді авансових платежів і при остаточному розрахунку за підсумками року (підпункт 139.1.6 ПКУ), збору за провадження деяких видів підприємницької діяльності (патенту) (підпункт 139.1.10 ПКУ)

Графа 9 «Сума чистого оподатковуваного доходу (гр. 4 - гр. 6 - гр. 7 - гр. 8)»

У цій графі виводиться чистий дохід, що підлягає оподаткуванню, за наведеною формулою: сума доходу за звітний період (графа 4) - сума витрат госпдіяльності (сума граф 6, 7 і 8).

Підсумкові суми виводяться за місяць, квартал, рік

Підсумкова сума за рік має збігатися з графою 7 розділу I додатка 5 до декларації про майновий стан і доходи

 

«Перезміна» у запитаннях і відповідях

У попередньому номері ми вже зазначали, що наказ № 481 не містить перехідних положень. Однак ми не можемо залишити читачів без керівництва до дії в цей непростий період. Тому вашій увазі пропонуємо відповіді на «найгарячіші» запитання щодо перехідного періоду.

Відповіді на актуальні запитання в перехідний період

Запитання

Відповідь

1

2

Обов’язково заводити нову Книгу ОДВ чи можна продовжувати вести стару?

Обов’язково. За усними роз’ясненнями податківців, старі Книги підлягають «утилізації». Інакше кажучи, навіть якщо ваша стара Книга ОДВ (за формою, затвердженою наказом № 1025) ще має чисті аркуші, все одно доведеться завести нову (за формою, затвердженою наказом № 481)

З якої дати необхідно «обзавестися» новою Книгою ОДВ?

З 18.10.2013 р., тобто з дати набуття чинності наказом № 481. До такого суворого висновку підштовхує попередній досвід оновлення Книг ОДВ (розділ 104.08 ЄБПЗ).

В який строк реєструють Книгу ОДВ у податковій?

На реєстрацію електронної Книги ОДВ податківцям відведено 3 робочих дні (частина 2 пункту 4 Порядку № 481).

А ось на реєстрацію паперової Книги ОДВ податківцям відведено 2 робочих дні (пункт 5.2 наказу ДПСУ від 30.11.2011 р. № 187)

Що робити з обліком, поки нова Книга ОДВ не зареєстрована?

До моменту реєстрації нової Книги ОДВ підприємницький облік слід вести у старій Книзі ОДВ. Записи до нової Книги вносяться з моменту її реєстрації в податковій.

При цьому переносити записи зі старої Книги до нової не потрібно. Такий висновок випливає з аналогії з нормою з частини 4 пункту 3 Порядку № 481. Згідно з нею в разі потреби реєстрації нової книги протягом податкового (звітного) періоду записи в ній продовжуються наростаючим підсумком, а попередня Книга залишається в самозайнятої особи.

Таким чином, результат за місяць (жовтень), IV квартал і весь 2013 рік потрібно буде виводити наростаючим підсумком з урахуванням даних попередньої (старої) Книги, яка залишається у підприємця

З якої дати потрібно закривати старі Книги ОДВ, які вели працівники?

На нашу думку, Книги ОДВ працівників потрібно закрити з дня реєстрації нової Книги ОДВ у податковій, а не з 18.10.2013 р. (дати набуття чинності новою формою Книги ОДВ). Річ у тім, що поки у підприємця немає нової Книги ОДВ, облік ведеться у старій. Отже, необхідно дотримуватися Порядку № 1025, яким передбачено, що: — працівник відображає дохід у своїй Книзі після кожного факту продажу товару (робіт, послуг); — підприємець в останній день місяця переносить до своєї Книги ОДВ суму доходу з Книг ОДВ працівників

За що можуть покарати загальносистемників у перехідний період?

У перехідний період оштрафувати можуть за такі провини: — якщо взагалі не ведете Книгу ОДВ;
— якщо ведете нову Книгу ОДВ, але не зареєстрували її в податковій. Є ризик, що «під удар» потраплять і ті, хто пройшов реєстрацію із запізненням; — якщо ведете стару Книгу ОДВ.

Розмір відповідальності такий: — за статтею 121 ПКУ — штраф 510 грн., а за повторне порушення — 1020 грн.; — за статтею 1641 КУпАП — штраф 3 — 8 нмдг (51 — 136 грн.), а за повторне порушення — 5 — 8 нмдг (85 — 136 грн.).

Відповідати доведеться і в тому випадку, якщо ви ведете нову Книгу ОДВ з порушенням Порядку № 481. У цьому випадку адмінвідповідальність становитиме від 85 до 136 грн. (за перше порушення) за статтею 1641 КУпАП.

Окремо попередимо загальносистемників, які зволікають з реєстрацією нової Книги ОДВ. Є ризик отримати штраф за «несвоєчасне» оприбуткування готівки за Указом № 436/95 — у 5-кратному розмірі виручки, не внесеної до Книги ОДВ (детально про це можете прочитати вище)

 

Упевнені, що наші рекомендації допоможуть вам пережити непростий період «перезміни». А в найближчому номері нашої газети ми на прикладах розглянемо нюанси заповнення Книги ОДВ у торгівлі, а також підприємцями, які надають послуги або виготовляють продукцію. Сподіваємося, що на той час уже з’являться роз’яснення від Міндоходів і нам не доведеться діяти «всліпу».

Документи консультації

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-Х.

Указ № 436/95 — Указ Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» від 12.06.95 р. № 436/95.

Закон про РРО — Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР.

Постанова № 1269 — постанова КМУ «Про затвердження Порядку ведення книги обліку доходів і витрат» від 26.09.2001 р. № 1269.

Наказ № 481/Порядок № 481  наказ Міндоходів «Про затвердження форми Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, та Порядку її ведення» від 16.09.2013 р. № 481.

Наказ № 1025/Порядок № 1025 — наказ ДПАУ «Про затвердження форми Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, та Порядку її ведення» від 24.12.2010 р. № 1025 (втратив чинність).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі