Теми статей
Обрати теми

Паперовий клопіт кіоскера

Мірошниченко Віталіна, консультант газети «Власне Діло»

На с. 17 ми розповіли про важливі дрібниці, які бажано знати до того, як стартувати «кіосковому» бізнесу. Отже, якщо вас усе влаштовує, то тепер саме час відкривати кіоск. Як же це зробити?

Часто новоспечені підприємці звертаються за допомогою до легальних або напівлегальних фірм, щоб максимально прискорити та спростити процедуру отримання дозволів на кіоск. Однак результат не завжди є прозорим.

На жаль, левова частка кіосків у країні досі стоїть незаконно. Їх власники вимушені періодично щедро обдаровувати якогось «кришувальника», але у будь-який момент кіоск може бути демонтований.

Щоб уникнути таких ситуацій і хвилювань, пов’язаних зі зміною влади/«кришувальника», ми підготували матеріал, який допоможе вам:

— або самостійно оформити всі необхідні документи на кіоск,

— або професійно проконтролювати дії фірм, які взялися вам у цьому допомагати.

До якого закону звернутися

Коли підприємець приступає до оформлення дозволів на кіоск, він хоче чітко усвідомлювати, якими нормативно-правовими актами врегульована ця процедура та куди можна заглянути, якщо виникне сумнів.

Якщо вдаватися до подробиць, то роботу кіоску регламентує безліч документів (починаючи з питань, які стосуються землі під кіоском, і закінчуючи вимогами до працівників такого кіоску*). Проте основні документи все ж є — це Порядок № 244, Закон № 2807 і Закон № 3038.

* Наприклад, при торгівлі продуктами харчування в кіоску кожний продавець обов’язково повинен мати санкнижку.

Крім того, у кожній адміністративній області України є свої нюанси при розміщенні тимчасових споруд. Вони мало чим відрізняються один від одного (оскільки в ідеалі повинні базуватися на Порядку № 244), однак деякі нюанси все ж можуть бути. Тому перш ніж відкрити кіоск, рекомендуємо ознайомитися з вашим місцевим документом. Знайти його текст зазвичай можна на сайті міськради.

Ми розбиратимемося з тим, як відкрити кіоск на прикладі м. Харкова та Харківської області. В інших регіонах процедура може дещо відрізнятися в деталях, але загальна «канва» скрізь приблизно однакова.

 

Кіоск — це тимчасова споруда, а не МАФ

Оформляючи кіоск, ви можете стикнутися з тим, що більшість держорганів по-старому називатимуть його МАФ (мала архітектурна форма). Але знайте: сьогодні МАФ не має нічого спільного з кіоском. З 2011 року кіоски належать до тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.

А МАФ тепер — це всього лише елемент декоративного оснащення об’єкта благоустрою (наприклад, арки, альтанки, павільйони, лавки, містки, брами тощо) — частина 2 статті 21 Закону № 2807.

Тому не плутайтеся: нормативка, що стосується МАФ, нам не потрібна. Користуємося лише тією, де йдеться про тимчасові споруди для підприємницької діяльності.

 

Дозвільні документи для кіоску

Документ, який підтверджує законність встановлення кіоску, — це паспорт прив’язки (пункт 2.1 Порядку № 244). І хоча він не зазначений у Переліку дозвільних документів, його оформити все одно потрібно. Пояснюється це тим, що паспорт прив’язки — це все ж таки не дозвіл на установку кіоску, а буддокументація на кіоск, тобто це будівельний документ.

Отже, для того щоб оформити паспорт прив’язки, потрібно здійснити такі дії (див. рисунок):

 

img 1

Рис. Як оформити паспорт прив’язки кіоску

 

Тепер детальніше.

 

Дозвіл на землю (державний акт або договір оренди землі)

Найскладніше — отримати «так» на землю під кіоск.

Найпростіше розмістити або орендувати кіоск на ринку — для цього звертаємося до адміністрації ринку.

Водночас мешканці приватних будинків час­то практикують розміщення кіосків на території свого двору. Причому фахівці рекомендують вітрину такого кіоску робити на рівні забору — щоб кіоск точно потрапив на вашу територію. Проте, перш ніж встановити кіоск, все одно доведеться «помордуватися» зі зміною цільового призначення землі.

У решті випадків звертаємося із заявою до міськради. Рішення про виділення землі під кіоск приймає сесія міськради. Реальніше отримати землю в оренду (за договором оренди). Причому важливим є цільове призначення ділянки: якщо вона спочатку призначена для торговельних площ, то процес оформлення буде простішим.

Слід також зазначити, що, крім договору оренди землі, місцева влада інколи вимагає укладати договір оренди твердого покриття (асфальту, тротуару, плитки). Без цього вони не дозволяють установлювати кіоск, однак це повністю незаконно.

Як і інший спосіб «розкрутити» підприємця на гроші: змусити його фінансувати утримання прилеглої до тимчасової споруди території шляхом оплати пайової участі з утримання в належному стані об’єкта благоустрою.

Як справедливо зазначає Держкомпідприємництва в листі від 08.01.2014 р. № 47/0/20-14, підприємці повинні забезпечити благоустрій території, прилеглої до кіоску. Але можуть це зробити своїми силами, тому оплачувати пайову участь за утримання прилеглої території необов’язково (хоча право таке у них є).

Зверніть увагу

Законодавством на сьогодні не передбачено повноважень органів місцевого самоврядування щодо встановлення порядків та правил розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, крім як під час проведення ярмарок, державних та місцевих святкових, урочистих масових заходів на строк проведення таких заходів.

Тобто розміщення кіоску здійснюється відповідно до Закону № 3038 та Порядку № 244. А в них немає вимог про те, щоб:

— укладати договір оренди твердого покриття;

— в обов’язковому порядку брати участь в пайовому фінансуванні утримання прилеглої до кіоску території.

Більше того, пункт 2.13 Порядку № 244 свідчить: «При оформлені паспорта прив’язки ТС забороняється вимагати від замовника додаткові документи та отримання ним погоджень, не передбачених законом та цим Порядком.»

Водночас, якщо в міськраді не прислухаються до справедливих аргументів підприємця, залишиться або погодитися з незаконними вимогами місцевої влади, або відстоювати свою правоту в суді.

 

Перша заява до Департаменту містобудування

Закінчивши з оформленням землі, прямуємо до Департаменту містобудування, архітектури та земельних відносин міськради із заявою у довільній формі про можливість розміщення кіоску. До заяви додаються:

— документи, що підтверджують право власності або користування земельною ділянкою;

— графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування кіоску, виконані замовником у довільній формі на топографо-гео­дезичній основі М 1:500 кресленнями контурів кіоску з прив’язкою до місцевості;

— реквізити замовника (копія виписки з Держреєстру).

Зверніть увагу

Щоб не «пролетіти» на цьому етапі, рекомендуємо заздалегідь ознайомитися зі списком вулиць, на яких не можна розміщувати кіоски (крім кіосків з продажу преси, проїзних квитків і хлібобулочних виробів). Переважно це центральні магістралі міста.

Для того щоб вирішити, можна вам установити кіоск там, де ви бажаєте, чи ні, управлінню містобудування та архітектури потрібно декілька робочих днів (строки встановлюються місцевою владою, як правило, це 15 — 16 робочих днів). Після закінчення цього строку вас повинні повідомити про результат. Якщо відповідь буде позитивною, можна рухатися далі.

 

Друга заява до Департаменту містобудування

Знову звертаємося до управління містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив’язки, до якої додаємо:

— схему розміщення кіоску;

— ескізи фасадів кіоску у кольорі М 1:50, які виготовляє суб’єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат;

— схему благоустрою прилеглої території, складену підприємцем або суб’єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат;

— технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.

Зазначені документи підприємець оформляє самостійно. Очевидно, що на цьому етапі доведеться витратити чимало коштів і часу для оформлення всіх зазначених документів.

Протягом 10 робочих днів після подання заяви та зазначених документів буде готовий паспорт прив’язки. Він видається безоплатно (пункт 2.15 Порядку № 244).

Отримавши на руки паспорт прив’язки, можна встановлювати кіоск.

 

Установлюємо кіоск

Протягом 6 місяців з дня отримання паспорта прив’язки потрібно поставити кіоск, інакше паспорт анулюють (пункт 2.27 Порядку № 244).

На замітку

Якщо ви хочете розмістити поряд з кіоском холодильник або інше обладнання, необхідне для забезпечення санітарних заходів, окремий дозвіл для цього отримувати не потрібно (пункт 1.8 Порядку № 244).

Однак обладнання має знаходитися поряд з кіоском і загальна його площа не повинна перевищувати 25 % площі самого кіоску.

До речі, якщо ви плануєте розмістити групу кіосків (не більше 5), то на них достатньо оформити один паспорт прив’язки.

Строк дії паспорта прив’язки — не менше 3 років. Крім того, його можна продовжити за наявності права на землю і згоди Департаменту підприємництва та споживчої політики.

Як тільки кіоск установлено, знову йдемо до Департаменту містобудування.

 

Третя заява до Департаменту містобудування

Після розміщення кіоску замовник подає до Департаменту містобудування, архітектури та земельних відносин письмову заяву, в якій зазначає, що він виконав вимоги паспорта прив’язки та виконавчу зйомку кіоску.

Інші дозвільні документи

Крім паспорта прив’язки, підприємцю будуть потрібні й інші дозвільні документи для того, щоб його кіоск працював на законних підставах. Детальніше про них — у таблиці.

Дозвільні та інші документи для кіоску

Документ

У яких випадках необхідний

1

2

3

Документи для СЕС

Експлуатаційний дозвіл операторам потужностей (об’єктів), які провадять в Україні діяльність з виробництва та/або обороту харчових продуктів, підконтрольних санітарній службі

Отримати такий дозвіл потрібно лише тим підприємцям, які мають намір торгувати продуктами харчування*. Нюанси отримання прописані в Порядку № 712.

За дозволом потрібно звернутися до головного державного санітарного лікаря відповідної території. Вартість дозволу — 200 грн. без ПДВ (пункт 7 Порядку № 712)

Висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи діючих об’єктів

Такий документ зобов’язані отримати торговці непродовольчими товарами.

Замість нього можна надати держадміністратору декларацію відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства, затверджену постановою № 685

Документи для пожежників

Декларація відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки

Нагадаємо, що декларація відповідності замінила пожежний дозвіл.

Її можна не подавати, якщо (пункт 1 Порядку № 440):

— кіоск розміщується на ринку відповідно до схеми, погодженої з органом державного пожежного нагляду;

— підприємець орендує кіоск, на який власником отримано декларацію відповідності.

У решті випадків держадміністратору або до територіального органу ДСНС підприємець подає:

— заяву за формою, затвердженою постановою КМУ від 07.12.2005 р. № 1176;

— два примірники самостійно заповненої декларації відповідності

Документи для підключення до електромережі

Технічні умови, договір про постачання електроенергії

Для підключення до електромереж звертаємося до постачальника електрики на ринку України. Наприклад, у Харкові — це Харківобленерго. З процедурою підключення та пакетом документів можна ознайомитися на сайті www.oblenergo.kharkov.ua

Підключення кіосків до діючої електромережі є безоплатним (підпункт 1.7.3 Правил № 32)

Документи з комунальниками (на вивезення відходів)

Договір на вивезення відходів

У процесі торгівлі в кіоску обов’язково накопичуватимуться відходи. Звичайно, їх можна потихеньку викинути до найближчого контейнера. Однак у податківців можуть виникнути сумніви щодо того, куди підприємець діває відходи.

Адже, якщо у нього немає договору на вивезення відходів, він зобов’язаний сплачувати екоподаток за їх розміщення (див. консультацію податківців у розділі 120.01 «ЗІР» ДФСУ)

Інші документи

Дозвіл на розміщення об’єкта торгівлі

З 2012 року такий дозвіл отримувати не потрібно.

У «ВД», 2014, № 9, с. 25 ми детально розглянули, під якими масками може ховатися такий дозвільний документ. У консультації ви також знайдете детальні рекомендації, як діяти в тому чи іншому випадку

Патент

єдиноподатник

загальносистемник

Єдиноподатникам патент не потрібний.

Їх звільнено від сплати збору за деякі види підприємницької діяльності (підпункт 5 пункту 297.1 ПКУ)

Оскільки торгівля здійснюватиметься за готівку (рідше — за допомогою банківських карток), потрібно сплачувати збір за провадження торговельної діяльності.

Для цього слід придбати торговий патент (підпункти 14.1.211, 14.1.246, 267.1.1 і 267.4.1 ПКУ).

Зауважте: патент потрібний навіть тим підприємцям, які відкрили кіоск на ринку. Без патенту можуть працювати на ринку лише ті, у кого торговельні точки розміщені «в межах спеціалізованих підприємств сфери торгівлі — ринків усіх форм власності» (підпункт 14.1.211 ПКУ)

Ліцензія

Залежить від того, якими товарами торгуватиме підприємець. Товари, продаж яких ліцензується, зазначені у статті 9 Закону про ліцензування. Однак здебільшого ліцензія не буде потрібна.

Без ліцензії можна торгувати пивом і столовими винами

 

* Слід зазначити, що працівники СЕС бажають бачити такий дозвіл у кожній торговельній точці, де є продтовари. Проте якщо розбиратися глибше, то з’ясується, що він потрібний не всім поспіль, а лише тим, хто самостійно виготовляє продукти харчування (наприклад, кафе, лотки з кавою, шаурмою, солодкою ватою тощо). Адже оператором потужностей, який зобов’язаний отримати згаданий дозвіл, є «виробник, який здійснює передбачені цим Законом види діяльності, використовуючи потужності (об’єкти), які належать йому на правах власності або користування» (стаття 1 Закону № 771). Виходить, що тим кіоскам, в яких торгують виключно готовими продуктами харчування, експлуатаційний дозвіл від СЕС не потрібний. Хоча цим висновком можуть озброїтися лише сміливі підприємці.

 

За всіма дозвільними документами можна звертатися до Єдиного дозвільного центру, який у м. Харкові розташований за адресою: Красношкільна набережна, 26.

З переліком необхідних дозвільних документів можна ознайомитися на сайті http://www.dozvil.kh.ua/dokumenti_za_vidami_diyalnosti.htm

 

Кіоск на ринку

Якщо ви плануєте розмістити кіоск на території ринку, то це може значно спростити ваш «паперовий» клопіт. Так, для цього кіоску, най­імовірніше, не потрібно оформляти паспорт прив’язки.

Достатньо буде відвідати адміністрацію ринку та погодити з ними місце для майбутнього кіоску. Воно визначається плановою документацією території ринку або проектною документацією його споруд (пункт 1.9 Порядку № 244).

Що стосується торгового патенту, то вище ми вже говорили про те, що він потрібний, навіть при роботі на ринку. Та все ж у деяких випадках можна обійтися без патенту: наприклад, якщо ваш кіоск розташований у будівлі ринку, на яку вже придбано патент.

Крім того, при роботі на ринку вам, найімовірніше, не доведеться возитися з «пожежними» документами (див. таблицю вище).

Таким чином, якщо ви є новачком у «кіосковому» бізнесі, то вам краще почати свій бізнес саме з ринку: там і прохідність більша, і поставити такий кіоск набагато простіше.

 

Режим роботи кіоску

Згідно з пунктом 2.34 Порядку № 244 режим роботи кіоску встановлюється самим підприємцем. Саме цієї норми й потрібно дотримуватися. У «ВД», 2014, № 9 на с. 26 ми детально розповідали про те, що власник має право самостійно встановлювати режим роботи.

Незважаючи на це, місцеві органи влади час­то вимагають, щоб підприємець оформив документ під назвою «погодження режиму роботи». Звісно, не безоплатно. Однак ця норма не підкріплена вимогами законодавства. Отже, можете зі спокійною совістю не оформляти такий документ, як «погодження режиму роботи».

 

Зміна зовнішнього вигляду кіоску

У разі коли підприємець має намір змінити естетичний вигляд кіоску, він повинен звернутися до управління містобудування та архітектури з письмовою заявою щодо внесення змін до паспорта прив’язки у частині ескізів фасадів.

Управління містобудування та архітектури розглядає нові ескізи фасадів кіоску протягом 10 робочих днів з дня подання такої заяви, та за відсутності обґрунтованих заперечень начальник (заступник) управління містобудування та архітектури візує нові ескізи фасадів кіоску.

 

У яких випадках кіоск можуть знести/перенести

Якщо ваш кіоск стоїть законно (тобто у вас на руках є чинний паспорт прив’язки), то знести його можуть лише в разі проведення ремонтних робіт (планових або аварійних) на тому місці, де він розташований.

У цьому випадку власнику кіоску надається інше місце для його розміщення, тимчасове. Перенесення кіоску на тимчасове місце та назад здійснюється за рахунок балансоутримувача землі (пункт 2.28 Порядку № 244).

 

Висновки

Для того щоб установити кіоск і законно працювати в ньому, необхідно оформити такі документи:

1) документ на землю (право власності або право користування землею);

2) паспорт прив’язки кіоску;

3) експлуатаційний дозвіл від СЕС (при торгівлі продуктами харчування);

4) висновок від СЕС (при торгівлі непродовольчими товарами);

5) декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам пожежної безпеки;

6) договір про постачання електроенергії;

7) договір на вивезення відходів;

8) за необхідності — патент і ліцензію.

Документи консультації

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Закон № 2807  Закон України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 р. № 2807-IV.

Закон № 3038 — Закон України про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 р. № 3038-VI.

Закон про ліцензування  Закон України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» від 01.06.2000 р. № 1775-III.

Закон № 771 — Закон України «Про безпечність та якість харчових продуктів» від 23.12.97 р. № 771/97-ВР.

Перелік дозвільних документів — Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, затверджений Законом України від 19.05.2011 р. № 3392-VI. 

Порядок № 712 — Порядок видачі експлуатаційного дозволу для потужностей (об’єктів) з виробництва, переробки або реалізації харчових продуктів, затверджений постановою КМУ від 12.05.2007 р. № 712.

Порядок № 440  Порядок подання і реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, затверджений постановою КМУ від 05.06.2013 р. № 440.

Постанова № 685  постанова КМУ «Про затвердження Порядку повідомлення державного адміністратора або дозвільного органу про відповідність матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства» від 17.05.2006 р. № 685.

Правила № 32 — Правила приєднання електроустановок до електричних мереж, затверджені постановою Національної комісії, яка здійснює державне регулювання у сфері енергетики, від 17.01.2013 р. № 32.

Порядок № 244 — Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджений наказом Мінрегіонбуду від 21.10.2011 р. № 244.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі