Теми статей
Обрати теми

Який штраф загрожує за несвоєчасно роздрукований Z-звіт

Підприємець на загальній системі приймає оплату за товари за допомогою РРО. За правилами роботи з РРО він повинен щодня друкувати Z-звіт і підклеювати його до КОРО, однак за підсумком одного робочого дня він про це забув і роздрукував такий звіт наступного дня. Під час перевірки податківці нарахували підприємцю штрафні санкції за несвоєчасне оприбуткування готівки (у п’ятикратному розмірі несвоєчасно відображеної в КОРО суми). Чи мають рацію податківці, чи можна оскаржити цю санкцію?

Насамперед розберемося з правилами оприбуткування готівки. Якщо підприємець використовує РРО, то оприбуткуванням вважається облік зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у КОРО на підставі фіскальних звітних чеків РРО (Z-звітів). Так зазначено в Положенні № 637. Ще в ньому підкреслюється, що оприбуткування готівки — це проведення підприємствами та підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, Книзі обліку доходів і витрат, КОРО.

Таким чином, якщо підприємець застосовує РРО, то оприбутковуватиметься готівка через РРО і в КОРО на підставі фіскальних звітних чеків РРО, а крім того, загальносистемник повинен зробити запис у Книзі обліку доходів і витрат.

Своєчасно оприбуткованою готівкою вважається готівка, оприбуткована в день надходження. Так, у пункті 2.6 Положення № 637 зазначено, що «уся готівка, що надходить до каси, має своєчасно (у день отримання готівкових коштів) і в повній сумі оприбутковуватися».

Якщо підприємець порушить правила оприбуткування готівки, то йому можуть загрожувати значні штрафні санкції. Так, за неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) у касах готівки може загрожувати штраф у п’ятикратному розмірі неоприбуткованої суми, який передбачений Указом № 436.

Оскільки штраф є значним, то підприємцю потрібно дуже уважно стежити за тим, щоб уся готівка, яка до нього надходить, своєчасно та в повній сумі оприбутковувалася.

Саме такої позиції щодо застосування санкцій дотримуються податківці, це підтверджують і висновки в листі ДПАУ від 05.05.2010 р. № 8795/7/23-7017/538.

У цьому листі, посилаючись на роз’яснення, надані в листі НБУ від 16.04.2010 р. № 11-110/2010-6116, вони зазначили таке. Якщо готівка проведена через РРО, однак кошти не проведені в КОРО на підставі фіскальних звітних чеків (Z-звітів), то такий випадок може кваліфікуватися як неповне оприбуткування готівки.

Крім того, у листі НБУ від 09.03.2011 р. № 11-117/982-3354 також розглядаються штрафні питання. Стосовно підприємців у ньому зазначено таке:

«Згідно з абзацом двадцять четвертим пункту 1.2 Положення оприбуткування готівки підприємцями — це проведення ними обліку готівки у книзі обліку доходів і витрат.

Відсутність запису у книзі обліку доходів і витрат про отриману приватним підприємцем готівку є порушенням норм з обігу готівки і її неоприбуткуванням…»

Таким чином, НБУ в цьому листі підтверджує таку думку: якщо готівка не записана до Книги обліку доходів і витрат за підсумком робочого дня, то правила оприбуткування порушені.

Зверніть увагу

З роз’яснень податківців і НБУ можна дійти таких висновків. Якщо кошти проведені через РРО та в КОРО на підставі фіскальних звітних чеків, однак у день їх отримання не проведені у Книзі обліку доходів і витрат, то має місце несвоєчасне оприбуткування.

Якщо готівка проведена через РРО, у день її надходження зроблений відповідний запис у Книзі обліку доходів і витрат, однак кошти не проведені в КОРО на підставі фіскальних звітних чеків, такий випадок може кваліфікуватися як неповне оприбуткування готівки.

Таким чином, виходячи з таких аргументів порушення, за яке застосовується штраф у п’ятикратному розмірі, дійсно є.

Однак це ще не все. Із Z-звітом потрібно бути вкрай уважним. Крім цього штрафу, в разі невиконання щоденного роздрукування фіскального звітного чека або його незбереження в КОРО застосовуються фінансові санкції у розмірі 20 нмдг (340 грн.) (пункт 4 статті 17 Закону про РРО). При цьому перевіряючі порушенням вважають невиконання будь-якої з двох вимог, інакше кажучи, якщо Z-звіт був роздрукований, але до КОРО не підклеєний, — це також є підставою для штрафу.

Водночас якщо Z-звіт не роздрукований і не збережений, до суб’єкта господарювання застосовується один штраф, а не два — окремо за нероздрукування і окремо за незбереження (постанова ВГСУ від 03.08.2005 р. у справі № 11/210 або ухвала ВАСУ від 15.02.2013 р. у справі № К/9991/50909/12).

Тому якщо податківці наполягатимуть на іншому тлумаченні та обґрунтовуватимуть вчинення двох окремих порушень, за кожне з яких має бути застосований штраф у розмірі 340 грн., посперечатися з ними можна, використовуючи такі аргументи:

1. Як нероздрукування Z-звіту, так і його незбереження в КОРО призводять до порушення одного і того самого єдиного обов’язку, закріпленого в пункті 9 статті 3 Закону про РРО, — звіт має друкуватися щодня та зберігатися в КОРО.

2. Невиконання щоденного роздрукування Z-звіту автоматично означає, що він не збережений в КОРО, тобто нероздрукування та незбереження звіту є ланками одного порушення. Формулювання пункту 4 статті 17 Закону про РРО підкреслюєлише те, що тільки щоденне роздрукування Z-звіту є недостатнім для виконання обов’язку, передбаченого пунктом 9 статті 3 Закону про РРО. Водночасустановлення факту такого невиконання вже достатньо, щоб застосувати санкцію в розмірі 20 нмдг, оскільки не потребується встановлення факту незбереження Z-звіту в КОРО.

Якщо факт нероздрукування або незбереження Z-звіту в КОРО встановлений, то уникнути необхідності сплати штрафу за допомогою складання пояснювальної записки касира (продавця), притягнення його до дисциплінарної відповідальності вже не вдасться.

Документи консультації

Закон про РРО — Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР.

Указ № 436 — Указ Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівкових коштів» від 12.06.95 р. № 436/95.

Положення № 637 — Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 р. № 637.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі