Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Переходимо на європейські стандарти якості харчових продуктів

Верховна Рада України
Власне Діло Жовтень, 2014/№ 19
Друк
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо харчових продуктів» від 22.07.2014 р. № 1602-VII (набув чинності з 20.09.2015 р.)

Закон, щокоментується, повинен перевести на європейські стандарти всю філософію контролю за якістю харчових продуктів. Він повинен зменшити корупційну складову у виготовленні продуктів, захистити споживачів від неякісної продукції, зменшити собівартість вітчизняних продуктів харчування і стимулювати збільшення їх споживання українцями.

Важливо! Основна маса новацій запрацює через рік після опублікування цього Закону. Тому є ще трохи часу для того, щоб до них адаптуватися. Проте час летить швидко, і щоб нововведення не сприймалися як грім серед ясного неба, давайте проаналізуємо їх ключові моменти.

Закон про безпеку харчових продуктів від 06.09.2005 р. № 2809-IV буде трансформовано в Закон України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» (далі — Закон про продукти). Саме в цьому документі будуть сконцентровані всі:

— вимоги до харчових продуктів;

— повноваження держорганів з контролю за їх якістю;

— механізми такого контролю.

З інших законодавчих актів, які наразі регулюють цю сферу, будуть виключені згадки про харчові продукти, зокрема з Декрету КМУ «Про стандартизацію та сертифікацію» від 10.05.93 р. № 46-93 та Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» від 24.02.94 р. № 4004-XII.

Основним гравцем у сфері якості продуктів буде оператор ринку — суб’єкт господарювання, в управлінні якого перебувають потужності, на яких здійснюються первинне виробництво, виготовлення, реалізація та обіг харчових продуктів. Саме він відповідатиме за безпеку та показники якості харчових продуктів.

Держреєстрація продуктів. Державній реєстрації підлягатимуть:

1) нові харчові продукти;

2) харчові добавки;

3) ароматизатори;

4) ензими (ферменти);

5) допоміжні матеріали для переробки та матеріали, що контактують з харчовими продуктами, які вперше вводяться в обіг;

6) вода природна мінеральна.

Продукти, які відповідають вимогам, що діють зараз, але не відповідатимуть вимогам Закону про продукти, можна буде виробляти/реалізувати ще протягом одного року — до 20.09.2016 р. (пункт 3 розділу II Закону, що коментується).

Держреєстрація потужностей. Оператори ринку, які здійснюють діяльність, пов’язану з виробництвом і зберіганням харчових продуктів тваринного походження, повинні будуть (за деякими винятками) отримувати експлуатаційний дозвіл на свої виробничі потужності. Таким чином, з «санітарного» і «ветеринарного» дозволів залишиться тільки «ветеринарний». Він буде безстроковим (стаття 23 Закону про продукти).

Якщо діяльність не вимагає отримання експлуатаційного дозволу, то оператор ринку зобов’язаний зареєструвати потужності, що використовуються на будь-якій стадії виробництва та обігу харчових продуктів (стаття 25 Закону про продукти).

На всі потужності, що діють, на які не видані дозволи, потрібно буде отримати експлуатаційний дозвіл згідно з новим порядком. Якщо дозвіл отримано до дати набуття чинності Законом, що коментується, то він діє і надалі і не вимагає заміни (пункт 4 розділу II Закону, що коментується).

Експортні потужності. Якщо оператор ринку захоче експортувати харчові продукти, то йому доведеться провести процедуру затвердження експортних потужностей. На запит такого оператора компетентний орган здійснює інспекцію певних потужностей на відповідність заявленим вимогам і вносить їх до спеціального реєстру. Туди вноситимуть країни призначення і кожен вид харчового продукту, для якого перевірено виконання встановлених вимог (стаття 26 Закону про продукти).

Не такий страшний «ГМО», як його малюють. Буде послаблено контроль за використанням генетично модифікованих організмів (ГМО). Відповідні зміни передбачено до Закону України «Про державну систему біобезпеки при створенні, випробуванні, транспортуванні та використанні генетично модифікованих організмів» від 31.05.2007 р. № 1103-V (далі — Закон про ГМО). До спеціального реєстру вноситимуть тільки самі ГМО. А ось обіг продукції, виробленої з використанням ГМО (харчові продукти, косметичні засоби, лікарські засоби), виведено зі сфери регулювання Закону про ГМО. Така продукція має відповідати загальним нормам про її безпечність.

Захист прав споживачів. Закон про захист прав споживачів у редакції від 01.12.2005 р. № 3161-IV в цілому стосуватиметься тільки нехарчових продуктів. Якщо його положення стосуватимуться харчової продукції, про це має прямо зазначатися в цьому Законі.

Наприклад, у частині 8 статті 8 Закону про захист прав споживачів прямо зазначатиметься, що продавець зобов’язаний замінити проданий непридатний харчовий продукт на харчовий продукт, придатний до вживання, або повернути кошти покупцю.

Буде виключена частина 6 статті 14 Закону про захист прав споживачів, яка наразі вимагає від розробника нового товару проводити державну експертизу його на відповідність вимогам з безпеки для життя, здоров’я та майна споживачів, а також природного довкілля.

Пом’якшені вимоги до інформації, що має надаватися споживачеві про продукцію:

— вилучено вимоги про те, що потрібно зазначати найменування нормативних документів, вимогам яких має відповідати вітчизняна продукція;

— на продукції, що не містить ГМО, не потрібно буде проставляти спеціальну позначку.

Відповідальність. У КУпАП розмежовано відповідальність за якість харчових продуктів та відповідальність за якість решти продукції. За порушення в «харчовій сфері» каратиме нова стаття 16622 КУпАП. В інших нормах, що стосуються якості продукції, з’явиться доповнення про те, що ці норми не стосуються харчових продуктів.

Із статті 246 ГКУ будуть вилучені згадки про те, що за порушення норм Закону про захист прав споживачів може припинятися робота підприємства торгівлі. Зате з’являться положення про те, що підстави та порядок обмеження і припинення діяльності суб’єктів господарювання, а також повноваження уповноважених органів приймати відповідні рішення будуть передбачені у спеціальному законі.

При цьому Закон про продукти дозволяє зупинити виробництво харчових продуктів, що становлять безпосередню загрозу здоров’ю споживача, не більше ніж на 10 календарних днів. І таке рішення має підтвердити суд.

Норми Закону, що коментується, звичайно ж заслуговують детальнішого розгляду, ніж може надати коментар до нього. Тому в одному з наступних номерів «ВД» ми обов’язково докладно розглянемо майбутні нововведення.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Увійдіть, щоб читати більше! Авторизовані користувачі одержують безкоштовно 5 статей на місяць