А Баба-Яга проти!
Будь-який підприємець витрачає гроші на обслуговування та ремонт своїх основних засобів (до них можна віднести автомобілі, РРО, комп’ютери, вітрини, холодильники тощо).
Причому якщо він працює на загальній системі оподаткування — має право включити ці суми до витрат*). Чим обґрунтоване це право? Воно випливає з норм ПКУ (див. рисунок на с. 16).
* Єдиноподатників ця проблема не стосується, оскільки сума витрат для них не має жодного значення. Адже єдиний податок вони сплачують з виручки (тобто з обороту).
Рис. Чим обґрунтовано право включати до витрат підприємця затрати на ремонт основних засобів
* Основні засоби загальногосподарського призначення мають на увазі їх використання в управлінських цілях (наприклад, ремонт головного офісу).
** Сюди можна віднести ремонт в торговельному приміщенні (наприклад, у магазині).
Як ми вже говорили, у ПКУ жодних неузгоджень з цього приводу немає. Проте податківці заперечують, мовляв, оскільки підприємці не ведуть бухоблік, витрати на ремонт вони не зможуть правильно визначити.
Тут податківці, найімовірніше, мають на увазі пункти 144.1 і 146.12 ПКУ, згідно з якими до витрат можна включити затрати на ремонт, але не більше 10 % балансової вартості основних засобів (решта суми підлягає амортизації). При цьому, щоб визначити балансову вартість основних засобів, дійсно, потрібно вести бухоблік.
Однак фіскали наполегливо не помічають головного: пункти 144.1 і 146.12 ПКУ не поширюються на фізичних осіб — підприємців! Ці правила стосуються юридичних осіб — платників податку на прибуток. А підприємці (загальносистемники) для цілей оподаткування керуються лише статтею 177 ПКУ, а також переліком операційних витрат з розділу III ПКУ.
Нещодавно з цього питання висловився і ВАСУ в ухвалі від 18.08.2014 р. у справі № К/800/55889/13. З неї можна зробити висновок, що суд дотримується такої самої думки:
«Відповідно до п. 177.2 ст. 177 Податкового кодексу України об’єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов’язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи — підприємця.
Згідно із п. 177.4 ст. 177 Податкового кодексу України до переліку витрат, безпосередньо пов’язаних з отриманням доходів, належать документально підтверджені витрати, що включаються до витрат операційної діяльності згідно з розділом III цього Кодексу.
Пунктом 138.1 статті 138 Податкового кодексу України визначено, що до витрат операційної діяльності відносяться витрати, визначені згідно з пунктами 138.4, 138.6 — 138.9, підпунктами 138.10.2 — 138.10.4 пункту 138.10, пунктом 138.11 цієї статті.
Підпункт «г» підпункту 138.8.5 пункту 138.1 Податкового кодексу України передбачає, що до складу загальновиробничих витрат включаються витрати на утримання, експлуатацію та ремонт, страхування, оперативну оренду основних засобів, інших необоротних активів загальновиробничого призначення.
Аналіз наведених вище норм дає підстави вважати, що витрати на утримання, експлуатацію та ремонт основних засобів є витратами операційної діяльності та можуть бути віднесені фізичною особою — підприємцем до витрат, пов’язаних з господарською діяльністю.
Встановлено, що основним видом діяльності позивача є організація вантажних перевезень та інша діяльність вантажного транспорту.
Суди попередніх інстанцій, встановивши документальне підтвердження витрат, пов’язаних з купівлею та замінюванням акумуляторів, повітряних, паливних та мастильних фільтрів, сайлентблоків, ступіц, ресорів, автошин та інших запасних частин, що були використані для поточного ремонту автомобілів, підтвердження витрат на придбання будівельних матеріалів (метал, швелер, профнастил, козирок, каркас) для ремонту корпусів рефрижераторів, а також підтвердження витрат на придбання паливно-мастильних матеріалів, дійшли обґрунтованого висновку про врахування позивачем цих витрат під час визначення оподаткованого доходу.»
Щоб комар носа не підточив
Однак, незважаючи на позицію ВАСУ, практично зі стовідсотковою упевненістю можна припустити, що податківці, як і раніше, заперечуватимуть проти того, що підприємці включали до витрат вартість ремонту основних засобів.
Однак якщо ви — сміливий і свідомий загальносистемник, який готовий боротися за свої права (не якісь гіпотетичні, а такі, що мають фінансову вигоду), то можете обліковувати у витратах кошти, витрачені на ремонт та утримання будівель, автомобілів, вітрин та інших основних фондів. Однак відразу готуйтеся до суду з податківцями.
Для того щоб упевнено почуватися в суді і добитися рішення на свою користь, потрібно кожну операцію з ремонту оформляти документально.
Зверніть увагу
Купуючи матеріали для ремонту, обов’язково оформляйте таку покупку документально (договір, рахунок, платіжка, чек, квитанція тощо).
Крім того, складайте акт, згідно з яким придбані матеріали були списані на ремонт будівлі, автомобіля тощо. Акт можна скласти в довільній формі, якщо ви здійснюєте ремонт власними силами. Якщо ж ремонт вам робить виконавець, тоді акт краще погодити з ним і попросити його підписати цей документ. Можна замість акта використовувати рахунок.
В акті варто також вказати, що основні засоби, які ремонтуються, використовуються підприємцем у загальновиробничій, адміністративній або збутовій діяльності.
Отже, якщо ви заздалегідь заручитеся документами на ремонт, то надалі вони стануть вам неабиякою підмогою, яка допоможе відстояти в суді своє право на «ремонтні витрати».
Наприклад, існує немало судових рішень, в яких суд визнавав право підприємця включати до витрат вартість придбання запасних частин, шин, технічного обслуговування тощо (наприклад, ухвала ВАСУ від 26.01.2012 р. у справі № К-55765/09, постанова Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.10.2011 р. у справі № 2а-6466/10/0470, постанова Рівненського окружного адміністративного суду від 18.03.2013 р. у справі № 817/540/13-а).
На щастя, до здорових висновків судів останнім часом почали прислухатися й податківці. Нещодавно в «ЗIР» ДФСУ з’явилася консультація, в якій податківці дали «добро» на те, щоб підприємці-перевізники* включали до витрат вартість запчастин, шин і техобслуговування автомобіля. При цьому решті підприємців (тобто неперевізникам) такого дозволу доки не дають.
* Маються на увазі і вантажоперевізники, і пасажироперевізники.
Що ж, хоча і зі скрипом, але податкова практика все ж таки рушила у правильному напрямку. І це повинно надихати на подальшу боротьбу з податківцями, щоб до них якомога скоріше дійшло розуміння в цьому питанні.
Що стосується найсвіжішої судової практики, то далі в таблиці ми наведемо її огляд. До речі величезна кількість судових рішень — на користь підприємців. Отже, сміливо прагніть!
Свіжа судова практика, що стосується відображення витрат на ремонт основних засобів
Висновки суду | Номер справи |
1 | 2 |
Судом висловлена думка про те, що ремонт, який необхідний для підтримки основного засобу у працездатному стані, включається до витрат у розмірі 100 %. | Постанова Полтавського окружного адміністративного суду від 04.08.2014 р. у справі № 816/1503/14 |
Вартість робіт з реконструкції та модернізації основних фондів хоча і не належить до витрат (90 %), але податковий кредит з ПДВ у зв’язку з купівлею будматеріалів та оплатою будівельно-ремонтних робіт відображати можна | Постанова Окружного адміністративного суду м. Києва від 29.07.2014 р. у справі № 826/6446/14 |
До витрат можна повністю включити суми, витрачені на поточний ремонт будівель, споруд (що використовуються в госпдіяльності), а не на будівництво, реконструкцію, модернізацію або інше поліпшення основних засобів. До витрат включається електроенергія, спожита на об’єкті, що будується (підпункт «д» підпункту 138.8.5 ПКУ) | Постанова Рівненського окружного адміністративного суду від 25.07.2014 р. у справі № 817/1140/14 |
Суд особливо підкреслив, що «нарахування амортизаційних відрахувань на основні засоби, їх ремонт і поліпшення та подальше включення до складу витрат є цілком правомірним» | Постанова Житомирського окружного адміністративного суду від 21.07.2014 р. у справі № 806/1005/14 |
Підприємець має право включати до витрат кошти, витрачені на ремонт і поліпшення навіть орендованих основних засобів (але не більше 10 % балансової вартості основних засобів) | Ухвала Одеського апеляційного адміністративного суду від 18.06.2014 р. у справі № 814/763/13-а |
«Стаття 139 ПКУ містить перелік витрат, що не враховуються при визначенні оподатковуваного прибутку. Витрати на ремонт основних засобів, які використовуються у підприємницькій діяльності, не зафіксовані в переліку, наведеному в статті 139 ПКУ.» | Постанова Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.04.2014 р. у справі № 804/3063/14 |
Зауважте: останнім часом судова практика йшла тим шляхом, коли переважно визнавалася необхідність вести облік балансової вартості основних засобів і вже виходячи з 10-відсоткового ліміту відображати або не відображати витрати.
Отже, найпедантичнішим підприємцям ми б порекомендували вести облік балансової вартості основних засобів, для чого можна використовувати типові форми,затверджені наказом № 352, або ж розробити власні. Головне, щоб у таких документах були всі реквізити, передбачені частиною 2 статті 9 Закону про бухоблік.
До речі, ще одне питання схоже на витрати на ремонт — це амортизація основних засобів (тобто поступове включення до витрат первинних капіталовкладень). Податківці вже дуже давно забороняють підприємцям включати до витрат амортизацію. Проте з точки зору ПКУ це цілком законно. Про те, як відстояти таке право в суді, ми детально розповідали у «ВД», 2013, № 12, с. 6.
На закінчення зауважимо, що стосовно суміжної проблеми — податкового кредиту з ПДВ при придбанні основних засобів див. наш коментар до листа податківців на с. 6 цього номера.
Висновки
Витрати на утримання і ремонт автомобіля (шини, запчастини, техогляд) можуть спокійно відображати лише підприємці-перевізники. Податківці їм це дозволили.
Решта підприємців, які взяли на себе сміливість відобразити такі витрати всупереч волі податківців, мають бути готові до суду. Це саме стосується і перевізників, які захочуть включити до витрат ремонт інших основних засобів, крім автомобілів (наприклад, будівель, комп’ютерів тощо).
Але не потрібно здаватися! Адже судова практика — цілком на боці підприємців. Головне — подбати про наявність якомога більшої кількості документів, що підтверджують факт витрат (договори, рахунки, акти списання, акти виконаних робіт, чеки, квитанції, платіжки тощо).
До речі, у судовому порядку можна вибороти і право на податковий кредит з ПДВ у зв’язку з витратами на ремонт.
Документи консультації
ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.
Закон про бухоблік — Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.
Наказ № 352 — наказ Мінстату «Про затвердження типових форм первинного обліку» від 29.12.95 р. № 352.