Теми статей
Обрати теми

Якщо підприємець що-небудь виробляє, чи повинен він виконувати гарантійні зобов’язання?

Підприємець займається виробничою діяльністю. Чи повинен він виконувати гарантійні зобов’язання і якщо так, то які?

Відповіді на поставлені запитання знаходимо в Законі про захист прав споживачів та ГКУ. Так, виробник відповідає за якість і безпеку своєї продукції протягом гарантійного строку, установленого нормативно-правовими актами, нормативними документами або договором (пункт 1 статті 7 Закону про захист прав споживачів).

Вторить йому і ГКУ, зобов’язавши виробника за свій рахунок усунути дефекти виробу, виявлені протягом гарантійного строку, або замінити товар (пункт 6 статті 269).

При цьому гарантійний строк — це строк, протягом якого виробник (продавець, виконавець або будь-яка третя особа) бере на себе зобов’язання здійснити безкоштовний ремонт або заміну відповідної продукції у зв’язку з введенням її в оборот (пункт 5 статті 1 Закону про захист прав споживачів).

Інакше кажучи, протягом гарантійного строку в підприємця-виробника* продукції перед покупцями виникають гарантійні зобов’язання.

* Гарантійні зобов’язання за домовленістю сторін може виконувати продавець, тобто третя особа в ланцюзі «виробник — продавець — покупець».

Зверніть увагу

Гарантійні зобов’язання у виробника виникають незалежно від того, є покупцем звичайний громадянин, підприємець або юрособа.

Зауважимо, що часто гарантійні строки виробники встановлюють самостійно. Гарантійний строк має бути зазначений у паспорті на товар або на його етикетці, або в будь-якому іншому документі, що додається до товару.

Водночас слід пам’ятати, що споживач має право висунути виробнику (продавцю) вимогу про безоплатне усунення недоліків товару після закінчення гарантійного строку (стаття 8 Закону про захист прав споживачів). Така вимога може бути висунута впродовж установленого строку служби, а якщо його не встановлено — упродовж 10 років, якщо в товарі були виявлені недоліки (істотні недоліки), що виникли з вини виробника.

У ситуації, коли гарантійні строки на товар виробником (продавцем) не встановлено, то покупець має право висунути йому відповідні вимоги, якщо недоліки були виявлені впродовж 2 років, а щодо об’єкта будівництва — не пізніше 10 років від дня передачі їх споживачу.

При цьому зазначимо два важливі моменти:

1) при виконанні гарантійного ремонту гарантійний строк збільшується на час перебування товару в ремонті (цей строк обчислюється з дня, коли споживач звернувся з вимогою про усунення недоліків) (частина 6 статті 7 Закону про захист прав споживачів, частина 6 статті 269 ГКУ);

2) при обміні товару його гарантійний строк обчислюється заново з дня обміну (частина 7 статті 7 Закону про захист прав споживачів, частина 6 статті 269 ГКУ).

Виконати гарантійні зобов’язання можна одним із таких способів:

— безоплатно усунути недоліки товару (гарантійний ремонт);

— відшкодувати витрати на усунення недоліків товару;

— знизити ціну пропорційно недоліку (дефекту);

— замінити товар на такий самий товар або аналогічний товар із числа тих, що є у виробника;

— розірвати договір і повернути сплачені за товар гроші.

Найчастіше підприємці практикують гарантійний ремонт або повернення грошей за неякісний товар.

Як такі операції відобразити в обліку підприємця, розповімо в таблиці на с. 32:

 

Табл. Підприємницький облік гарантійних зобов’язань

Вид усунення недоліків

У загальносистемника

У єдиноподатника ­—неплатника ПДВ

Безоплатне усунення недоліків товару (гарантійний ремонт)

Витрати на гарантійний ремонт і гарантійне обслуговування визнаються витратами* того звітного періоду, в якому їх було здійснено (підпункт «є» підпункту 138.10.3, пункт 177.4 ПКУ). Причому незалежно від статусу споживача — фізична або юридична особа**

Витрати не обліковують

* Слід дотримуватися таких умов: такі витрати не компенсуються за рахунок покупця; їх розмір відповідає оприлюдненому; за встановленою формою ведеться книга обліку покупців, які отримали гарантійну заміну товарів або послуги з гарантійного ремонту (обслуговування).
** Завдячуємо цим УПК № 366. Раніше витрати на гарантійний ремонт товарів споживачам-юрособам обліковувати заборонялося. Але! Очевидно, залишається фіскальне правило, що включати до податкових можна тільки «гарантійні» витрати, понесені за товарами, зазначеними в Переліку груп технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні (див. додаток 1 до Порядку № 506). Хоча з цим можна сперечатися.

Повернення грошей за неякісний товар

Суму коштів, яку підприємець повертає за товари (роботи і послуги), відображають у графі 3 Книги ОДВ. Причому без знака «мінус».
Одночасно необхідно зменшити раніше відображені витрати. Такий запис відображається у графі 6 Книги ОДВ. Причому в цьому випадку — зі знаком «мінус». Вважаємо, що одночасно варто зробити запис у графі 5, куди необхідно внести реквізити акта повернення між покупцем і підприємцем-продавцем

У день повернення покупцю коштів заповнюємо спеціальну графу 3 Книги ОДВ

 

Документи консультації

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

ГКУ — Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

Закон про захист прав споживачів Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.91 р. № 1023-XII.

Порядок № 506 — Порядок гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів, затверджений постановою КМУ від 11.04.2002 р. № 506.

УПК № 366 — Узагальнююча податкова консультація щодо витрат на гарантійний ремонт (обслуговування) або гарантійної заміни товарів, затверджена наказом Міндоходів від 01.07.2014 р. № 366.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі