Відповіді на поставлені запитання знаходимо в Законі про захист прав споживачів та ГКУ. Так, виробник відповідає за якість і безпеку своєї продукції протягом гарантійного строку, установленого нормативно-правовими актами, нормативними документами або договором (пункт 1 статті 7 Закону про захист прав споживачів).
Вторить йому і ГКУ, зобов’язавши виробника за свій рахунок усунути дефекти виробу, виявлені протягом гарантійного строку, або замінити товар (пункт 6 статті 269).
При цьому гарантійний строк — це строк, протягом якого виробник (продавець, виконавець або будь-яка третя особа) бере на себе зобов’язання здійснити безкоштовний ремонт або заміну відповідної продукції у зв’язку з введенням її в оборот (пункт 5 статті 1 Закону про захист прав споживачів).
Інакше кажучи, протягом гарантійного строку в підприємця-виробника* продукції перед покупцями виникають гарантійні зобов’язання.
* Гарантійні зобов’язання за домовленістю сторін може виконувати продавець, тобто третя особа в ланцюзі «виробник — продавець — покупець».
Зверніть увагу
Гарантійні зобов’язання у виробника виникають незалежно від того, є покупцем звичайний громадянин, підприємець або юрособа.
Зауважимо, що часто гарантійні строки виробники встановлюють самостійно. Гарантійний строк має бути зазначений у паспорті на товар або на його етикетці, або в будь-якому іншому документі, що додається до товару.
Водночас слід пам’ятати, що споживач має право висунути виробнику (продавцю) вимогу про безоплатне усунення недоліків товару після закінчення гарантійного строку (стаття 8 Закону про захист прав споживачів). Така вимога може бути висунута впродовж установленого строку служби, а якщо його не встановлено — упродовж 10 років, якщо в товарі були виявлені недоліки (істотні недоліки), що виникли з вини виробника.
У ситуації, коли гарантійні строки на товар виробником (продавцем) не встановлено, то покупець має право висунути йому відповідні вимоги, якщо недоліки були виявлені впродовж 2 років, а щодо об’єкта будівництва — не пізніше 10 років від дня передачі їх споживачу.
При цьому зазначимо два важливі моменти:
1) при виконанні гарантійного ремонту гарантійний строк збільшується на час перебування товару в ремонті (цей строк обчислюється з дня, коли споживач звернувся з вимогою про усунення недоліків) (частина 6 статті 7 Закону про захист прав споживачів, частина 6 статті 269 ГКУ);
2) при обміні товару його гарантійний строк обчислюється заново з дня обміну (частина 7 статті 7 Закону про захист прав споживачів, частина 6 статті 269 ГКУ).
Виконати гарантійні зобов’язання можна одним із таких способів:
— безоплатно усунути недоліки товару (гарантійний ремонт);
— відшкодувати витрати на усунення недоліків товару;
— знизити ціну пропорційно недоліку (дефекту);
— замінити товар на такий самий товар або аналогічний товар із числа тих, що є у виробника;
— розірвати договір і повернути сплачені за товар гроші.
Найчастіше підприємці практикують гарантійний ремонт або повернення грошей за неякісний товар.
Як такі операції відобразити в обліку підприємця, розповімо в таблиці на с. 32:
Табл. Підприємницький облік гарантійних зобов’язань
Вид усунення недоліків | У загальносистемника | У єдиноподатника —неплатника ПДВ |
Безоплатне усунення недоліків товару (гарантійний ремонт) | Витрати на гарантійний ремонт і гарантійне обслуговування визнаються витратами* того звітного періоду, в якому їх було здійснено (підпункт «є» підпункту 138.10.3, пункт 177.4 ПКУ). Причому незалежно від статусу споживача — фізична або юридична особа** | Витрати не обліковують |
* Слід дотримуватися таких умов: такі витрати не компенсуються за рахунок покупця; їх розмір відповідає оприлюдненому; за встановленою формою ведеться книга обліку покупців, які отримали гарантійну заміну товарів або послуги з гарантійного ремонту (обслуговування). | ||
Повернення грошей за неякісний товар | Суму коштів, яку підприємець повертає за товари (роботи і послуги), відображають у графі 3 Книги ОДВ. Причому без знака «мінус». | У день повернення покупцю коштів заповнюємо спеціальну графу 3 Книги ОДВ |
Документи консультації
ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.
ГКУ — Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.
Закон про захист прав споживачів — Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.91 р. № 1023-XII.
Порядок № 506 — Порядок гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів, затверджений постановою КМУ від 11.04.2002 р. № 506.
УПК № 366 — Узагальнююча податкова консультація щодо витрат на гарантійний ремонт (обслуговування) або гарантійної заміни товарів, затверджена наказом Міндоходів від 01.07.2014 р. № 366.