Теми статей
Обрати теми

Перевірки УБОЗ і ДСБЕЗ: пам'ятка для суб'єкта господарювання

Редакція ББ
Стаття

Перевірки УБОЗ і ДСБЕЗ: пам’ятка для суб’єкта господарювання

Олена Уварова, юрист Видавничого будинку «Фактор»

 

Серед правоохоронних органів найчастіше суб’єктів господарювання відвідують співробітники УБОЗ і ДСБЕЗ. Ця стаття про те, в яких випадках вони можуть це робити та як при цьому поводитися суб’єкту господарювання.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

КПК

— Кримінально-процесуальний кодекс України від 28.12.60 р.

Закон про міліцію

— Закон УРСР «Про міліцію» від 20.12.90 р. № 565-XII.

Закон про ОРД

— Закон України «Про оперативно-розшукову діяльність» від 18.02.92 р. № 2135-XII.

Закон про боротьбу з оргзлочинністю

— Закон України «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю» від 30.06.93 р. № 3341-XII.

Закон № 877

— Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.

Указ про дерегулювання

— Указ Президента України «Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності» від 23.07.98 р. № 817/98.

 

Види перевірок УБОЗ і ДСБЕЗ

Порядок проведення перевірок співробітниками УБОЗ і ДСБЕЗ ми пропонуємо розглянути в межах однієї статті, оскільки він багато в чому збігається. Так, загальними нормативними актами, якими названі органи керуються в своїй роботі, виступають

Закон про міліцію, Закон про ОРД, КПК. Деякі додаткові повноваження УБОЗ надані Законом про боротьбу з оргзлочинністю.

Усі перевірки, що проводяться УБОЗ і ДСБЕЗ, умовно можна поділити на

два види:

оперативно-розшукові;

перевірки в межах кримінально-процесуального законодавства.

Спірним залишається питання про можливість проведення так званих

міліційних перевірок. Згідно з п. 24 ст. 11 Закону про міліцію органам міліції надано право здійснювати перевірки за фактами порушення законодавства, у зв’язку з чим виникає запитання про те, в якому порядку мають проводитися такі перевірки та чи має право на їх проведення самостійне значення або все ж ідеться про право на перевірки «у встановлених законом випадках»?

У

листі від 17.03.2005 р. № 5/1252 МВС, відповідаючи на це запитання, зазначило тільки, що ним розроблено та передано на затвердження Кабміну проект відповідного порядку. У такій відповіді багато хто побачив непряме підтвердження того, що принаймні до затвердження Кабміном згаданого порядку «міліційні» перевірки проводитися не можуть. Проте вже в листі від 02.02.2006 р. № 5/809 Департамент ДСБЕЗ МВС України виходив з того, що порядок проведення перевірок співробітниками органів міліції в самому п. 24 ст. 11 Закону про міліцію і встановлено. Для реалізації ж цього повноваження було достатнім унесення окремих змін до чинних нормативних актів, що було зроблено, а тому перешкод для здійснення таких перевірок на рівні законодавчого регулювання на сьогодні немає.

Єдина умова, дотримання якої є достатнім для допуску перевіряючих до перевірки, на думку Департаменту ДСБЕЗ МВС України, — наявність у співробітників відповідного направлення на перевірку, в якому має бути зазначено дату його видачі, назву підрозділу міліції, мету, вид, підстави, дату початку та дату закінчення перевірки, посади, звання, прізвища посадових осіб підрозділу міліції, які проводитимуть перевірку. Таке направлення є дійсним за умови наявності підпису керівника підрозділу міліції, скріпленого печаткою органу міліції.

Проте при цьому Департамент ДСБЕЗ МВС України замовчує, що згідно з

абзацом другим п. 24 ст. 11 Закону про міліцію направлення на перевірку має складатися за формою, установленою МВС. На сьогодні таку форму не встановлено, що може дати додаткову зачіпку суб’єктам господарювання для недопуску до перевірки.

У дискусію про можливість проведення перевірок на підставі

п. 24 ст. 11 Закону про міліцію втрутився Держкомпідприємництва, що став на бік суб’єктів господарювання в цьому спорі. У листі від 23.06.2008 р. № 5262 зроблено висновок, що такі перевірки є складовою частиною оперативно-розшукової діяльності та можуть проводитися тільки на підставі Закону про ОРД.

 

Допуск УБОЗ і ДСБЕЗ до перевірки

Перш ніж перейти до питання про повноваження співробітників УБОЗ і ДСБЕЗ, якими їх наділено при проведенні перевірок, увагу суб’єктів господарювання слід звернути на істотну — порівняно з більш звичними для них контролюючими органами, що не мають статусу правоохоронних, — специфіку в

підставах допуску до перевірок, що проводяться співробітниками УБОЗ і ДСБЕЗ. Так, серед іншого, суб’єкту господарювання необхідно мати на увазі, що:

повідомляти суб’єкту господарювання про дату початку проведення перевірки співробітники УБОЗ і ДСБЕЗ не повинні.

Водночас вони зобов’язані надати свої службові посвідчення. При відмові від їх надання суб’єкт господарювання має право не допустити перевіряючих до перевірки. Зі службових посвідчень доцільно переписати дані про співробітників, які прийшли на перевірку: прізвище, ім’я, по батькові, посаду, звання, номер службового посвідчення, ким і коли його видано. Крім того, Держкомпідприємництва з посиланням на

п. 24 ст. 11 Закону про міліцію зазначає також про необхідність наявності в перевіряючих направлення на перевірку (див. лист від 04.11.2008 р. № 9296), в якому має бути вказано усі реквізити, що перераховувалися вище;

— перед початком перевірки співробітники УБОЗ і ДСБЕЗ не зобов’язані вносити запис до відповідного журналу суб’єкта господарювання (за його наявності): вимоги ані

Указу про дерегулювання, ані Закону № 877 на них не поширюються.

Як ми з’ясували, згідно з чинним законодавством

прийти на підприємство співробітники УБОЗ або ДСБЕЗ можуть тільки за наявності відкритої оперативно-розшукової або порушеної кримінальної справи.

Згідно з

п. 3 ч. 1 ст. 8 Закону про ОРД брати участь у проведенні перевірок фінансово-господарської діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності та осіб, які займаються підприємницькою діяльністю чи іншими видами господарської діяльності індивідуально, УБОЗ і ДСБЕЗ можуть тільки за наявності передбачених для проведення оперативно-розшукової діяльності підстав (див. лист Держкомпідприємництва від 04.11.2008 р. № 9296). Такою підставою, зокрема, є наявність отриманої у встановленому законом порядку достатньої інформації, що вимагає перевірки за допомогою оперативно-розшукових заходів та засобів, про:

— злочини, що готуються або здійснені невстановленими особами;

— осіб, які готують або скоїли злочин;

— осіб, які переховуються від органів слідства, суду або ухиляються від кримінального покарання;

— безвісти зниклих осіб.

Зазначену інформацію може бути вміщено в заявах, повідомленнях громадян, посадових осіб, громадських організацій, ЗМІ, у письмових дорученнях і постановах слідчого, вказівках прокурора, ухвалах суду з кримінальних справ, матеріалах органів дізнання, інших правоохоронних органів, у запитах оперативних підрозділів міжнародних правоохоронних органів та організацій інших держав.

За наявності перерахованих підстав керівник відповідного оперативного підрозділу (зокрема, УБОЗ або ДСБЕЗ) дає

дозвіл на проведення оперативно-розшукової діяльності, після чого відкривається оперативно-розшукова справа, постанова про порушення якої підлягає затвердженню начальником органу внутрішніх справ (ч. 6 ст. 9 Закону про ОРД).

На необхідність наявності всіх зазначених елементів для проведення «оперативно-розшукової» перевірки та ознайомлення з ними суб’єкта господарювання, що перевіряється, Держкомпідприємництва звернув увагу в

листі від 09.09.2008 р. № 7651. У ньому він також нагадав про обов’язок працівників міліції назвати свої прізвище, звання та надати на вимогу службове посвідчення при проведенні будь-яких оперативно-розшукових заходів.

На порядку проведення «карно-процесуальних» перевірок УБОЗ і ДСБЕЗ ми зупинятися не будемо, оскільки до них висуваються вимоги, аналогічні тим, які висуваються при здійсненні таких перевірок органами прокуратури, що було вже нами розглянуто в попередньому номері газети1.

1 Див. «Будівельна бухгалтерія», 2009, № 20, с. 16–22.

 

Повноваження УБОЗ і ДСБЕЗ при проведенні перевірок

Отже, якщо співробітники УБОЗ або ДСБЕЗ зможуть підтвердити дотримання ними названих вище вимог, суб’єкт господарювання зобов’язаний допустити їх до перевірки. Під час неї перевіряючі можуть (

ст. 8 Закону про ОРД):

1)

опитувати осіб за їх згодою, використовувати їх добровільну допомогу;

2) проводити

контрольну та оперативну закупівлю й постачання товарів, предметів і речовин, у тому числі заборонених для обігу, у фізичних та юридичних осіб незалежно від форм власності з метою виявлення та документування фактів протиправних діянь. Порядок проведення оперативної закупівлі має бути визначено наказом МВС, погодженим з Генеральною прокуратурою України. Проте на сьогодні такий нормативний документ не затверджено, що, проте, не стало підставою для відмови у визнанні повноваження на проведення контрольних закупівель УБОЗ і ДСБЕЗ з боку Держкомпідприємництва в листі від 09.09.2008 р. № 7651;

3) ініціювати у встановленому законом порядку питання про проведення

перевірок фінансово-господарської діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності та осіб, які займаються підприємницькою діяльністю або іншими видами господарської діяльності індивідуально, та брати участь в їх проведенні. Цьому повноваженню кореспондує закріплений в п.п. «в» п. 1 ст. 18 Закону про боротьбу з оргзлочинністю обов’язок Нацбанку, Антимонопольного комітету, Фонду держмайна, Державної податкової служби, Контрольно-ревізійної служби, митних органів України, а також інших контролюючих органів, проводити в межах своєї компетенції перевірки за дорученням УБОЗ. Оскільки на рівні закону аналогічний обов’язок щодо доручень ДСБЕЗ не закріплено, у разі візиту контролера з посиланням на доручення цього правоохоронного органу можна спробувати його не допустити до перевірки, пославшись на відсутність законних підстав для її проведення;

4)

ознайомлюватися з документами та даними, що характеризують діяльність підприємств, установ та організацій, вивчати їх за рахунок коштів, що виділяються на утримання відповідного підрозділу (УБОЗ або ДСБЕЗ), виготовляти копії таких документів на вимогу керівників підприємств, установ та організацій — виключно на території таких підприємств, установ та організацій, а з дозволу суду — витребувати документи із залишенням їх копій та опису вилучених документів для осіб, в яких їх витребувано із забезпеченням їх збереження та повернення.

Зазначимо, що у співробітників УБОЗ у цій частині більше повноважень: на їх вимогу суб’єкти господарювання

зобов’язані надати документи негайно або не пізніше ніж протягом 10 діб (п.п. «д» п. 2 ст. 12 Закону про боротьбу з оргзлочинністю).

На практиці суб’єкти господарювання часто використовують можливість, надану їм

ст. 10 Закону України «Про адвокатуру» від 19.12.92 р. № 2887-XII, згідно з якою документи, пов’язані з виконанням адвокатом доручень, не підлягають огляду або вилученню без його згоди, і передають деякі документи адвокатам, з якими укладено договір про надання юридичної допомоги, щоб приховати їх від перевіряючих;

5)

входити до житлових та інших приміщень за згодою їх власників або жителів для з’ясування обставин вчиненого або підготовлюваного злочину, а також збору відомостей про протиправну діяльність підозрюваних або осіб, щодо яких проводиться перевірка;

6) зчитувати інформацію з каналів зв’язку, застосовувати інші технічні засоби отримання інформації;

7) контролювати шляхом відбору за окремими ознаками телеграфно-поштових відправлень;

8) використовувати за погодженням з

адміністрацією службові приміщення, транспортні засоби та інше майно підприємств, установ, організацій.

Співробітникам УБОЗ надано деякі додаткові повноваження. Серед них:

— право за

письмовим розпорядженням керівника УБОЗ входити за службовими посвідченнями на територію, до приміщень, складів та сховищ підприємств, організацій та установ, незалежно від форми власності, а також до виробничих приміщень фізичних осіб — підприємців;

— за

постановою та із санкції відповідного прокурора, а в невідкладних випадках — з подальшим повідомленням прокурору протягом доби в разі загрози знищення, приховання або втрати предметів чи документів, що можуть бути використані в розкритті та розслідуванні злочинної діяльності, на строк до 10 діб опечатувати архіви, каси, приміщення (за винятком житлових) або сховища, брати їх під охорону, накладати арешт на грошові кошти та інші цінності фізичних та юридичних осіб, вилучати предмети й документи зі складанням відповідного акта. Копії акта вручаються фізособі-підприємцю або представнику підприємства, установи, організації.

Співробітники ДСБЕЗ, щоб скористатися аналогічними повноваженнями, можуть послатися на

пп. 15, 16 ст. 11 Закону про міліцію, якими їм, зокрема, надано право безперешкодно у будь-який час доби входити на територію та до приміщень підприємств, установ, організацій та оглядати їх з метою припинення злочинів, переслідування осіб, підозрюваних у скоєнні злочинів, у разі стихійного лиха та виникнення інших надзвичайних обставин. При цьому до надзвичайних обставин належать: пожежі, великі виробничі аварії, епідемії, епізоотії тощо (п. 44 Статуту патрульно-постової служби міліції, затвердженого наказом МВС України від 28.07.94 р. № 404).

Якщо під час перевірки співробітниками УБОЗ або ДСБЕЗ було допущено порушення, слід подати скаргу прокурору, в якій повідомити про допущені порушення (див., зокрема,

лист ДСБЕЗ від 28.12.2007 р. № 5/К-2339, наказ Генеральної прокуратури України «Про організацію прокурорського нагляду за додержанням законів спеціальними підрозділами та іншими установами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю» від 19.09.2005 р. № 4/2гн). Крім того, дії перевіряючих може бути оскаржено в адміністративному суді.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі