Теми статей
Обрати теми

Державні конкурсні торги: беремо участь і перемагаємо (частина 2)

Редакція ББ
Стаття

Державні конкурсні торги: беремо участь та перемагаємо

(частина 2)

Валерія Константинова, економіст-аналітик ВБ «Фактор»

 

У цій статті — продовження розпочатої теми, присвяченої особливостям національного тендеру (початок див. у газеті «Будівельна бухгалтерія», 2011, № 15, с. 28).

 

Документи статті

Закон № 2289

— Закон України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI.

Наказ № 916

— наказ Міністерства економіки України «Про затвердження Типового положення про комітет конкурсних торгів» від 26.07.2010 р. № 916.

Наказ № 919

— наказ Міністерства економіки України «Про затвердження Стандартної документації конкурсних торгів» від 26.07.2010 р. № 919.

Наказ № 922

— наказ Міністерства економіки України «Про затвердження форм документів у сфері державних закупівель» від 26.07.2010 р. № 922.

Наказ № 925

— наказ Міністерства економіки України «Про затвердження Типового договору про закупівлю товарів (робіт чи послуг) за державні кошти та Інструкції щодо заповнення Типового договору про закупівлю товарів (робіт чи послуг) за державні кошти» від 27.07.2010 р. № 925.

 

Участь будівельної компанії у держторгах

Що дасть участь у державному конкурсі будівельної компанії?

— можливість отримати держзамовлення на чималу суму (оскільки при закупівлі робіт звіт про їх вартість починається з 300 тис. грн.);

— надійного партнера в особі державної установи;

— підвищення свого іміджу та репутацію надійного підрядника.

Із чого розпочати пошук належного держзамовника?

1. З моніторингу офіційного друкованого видання «Вісник державних закупівель» (далі — «ВДЗ»), у якому опубліковано оголошення про всі процедури, що проводяться в державі, оскільки обов'язковою умовою проведення торгів для держзамовника є опублікування оголошення саме в цьому виданні за 30 днів до розкриття пропозицій конкурсних торгів. Так, якщо вчасно відстежити оголошення, є місяць на підготовку до участі у процедурі.

Паралельно держзамовник зобов'язаний оприлюднити оголошення, а разом із ним і документацію конкурсних торгів у мережі Інтернет на веб-порталі. Таким чином, найшвидшим способом отримання оперативної інформації про заплановані держзакупівлі є моніторинг зазначеного веб-порталу (для отримання доступу до зазначеної інформації необхідна реєстрація (безоплатна)).

2. При виявленні потрібного оголошення відправити замовнику запит на отримання документації конкурсних торгів, знову ж таки, документацію щодо процедури закупівлі, що цікавить, можна скачати із зазначеного веб-порталу.

Наведемо приклад запиту на отримання документації конкурсних торгів.

 

img 1 

 

Права та обов'язки учасника при підготовці пропозиції конкурсних торгів

1.

Якщо у вас є запитання щодо документації конкурсних торгів, ви можете звернутися безпосередньо до замовника за роз'ясненнями тієї чи іншої її норми. Однак необхідно дотриматися строків, так, запит замовнику має бути відправлено не пізніше 10 днів до закінчення строку подання пропозицій конкурсних торгів. У свою чергу, замовник має відповісти на такий запит протягом 3 днів із дня його отримання. Також замовник може організувати збори учасників із метою роз'яснення норм документації конкурсних торгів.

2.

Ви також можете ініціювати продовження строку розкриття пропозицій, відправивши відповідний запит замовнику із зазначенням причини такої необхідності (виявлення помилки в документації конкурсних торгів), однак у цій ситуації рішення все ж за замовником. Якщо за результатами вашого запиту замовник таки вирішить внести зміни до документації конкурсних торгів, у цьому випадку він зобов'язаний перенести строк розкриття пропозицій мінімум на 7 днів. При цьому навіть якщо внесені зміни ініційовано не вами, то в будь-якому разі замовник має вас повідомити протягом одного робочого дня про внесені зміни до документації та про продовження строку подання пропозицій.

3.

Як правило, документація конкурсних торгів замовника містить форму пропозиції учасника, тобто вам треба правильно заповнити цю форму, не пропускаючи жодного моменту.

4.

Зібрати всі необхідні документи, оскільки Закон № 2289 зобов'язав замовника вимагати підтвердження кваліфікації учасника шляхом відповідності останнього критеріям, установленим ст. 16 та 17 Закону № 2289. Таким чином, необхідно зібрати всі документи та правильно їх оформити відповідно до вимог замовника для підтвердження своєї кваліфікації.

Як правило, замовник вимагає

:

— для підтвердження наявності обладнання та матеріально-технічної бази, досвіду виконання аналогічних договорів, працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід: заповнення відповідних довідок за затвердженою замовником формою (інколи в довільній формі) чи надання відповідних підтверджуючих документів (копії договорів про виконані замовлення тощо);

— для підтвердження наявності фінансової можливості: копії балансу, звіту про фінансові результати, звіту про рух грошових коштів, довідки з обслуговуючого банку про відсутність (наявність) заборгованості за кредитами (має бути дійсна на день розкриття пропозицій конкурсних торгів);

— документи для підтвердження того, що учасник здійснює господарську діяльність згідно з положеннями статуту: копію статуту чи іншого статутного документа, копію виписки з протоколу засновників та/або наказ про призначення керівника, доручення чи інший документ, що підтверджує повноваження посадової особи учасника на підписання документів;

— документи, що підтверджують сплату податків і зборів: оригінал чи нотаріально завірену копію довідки з податкової інспекції про відсутність заборгованості за обов'язковими платежами до бюджету (має бути дійсна на день розкриття пропозицій конкурсних торгів);

— для підтвердження наявності відповідних дозволів чи ліцензій: нотаріально завірену копію ліцензії на виконання визначеного виду робіт;

— інші документи: довідку з даними про підприємство (реквізити, керівництво, форма власності тощо), копію свідоцтва про держреєстрацію (для юридичних осіб) тощо;

— додатки до договірної ціни: локальний кошторис на виконання будівельно-монтажних робіт.

І це далеко не повний перелік документів, який має бути надано учасником замовнику. При цьому відсутність хоча б одного документа буде причиною відхилення пропозиції конкурсних торгів. Причиною відхилення може також стати неправильне оформлення зазначених вище документів. Наприклад, якщо сказано, що всі документи має бути викладено українською мовою, — вони всі мають бути такими. Інакше пропозицію буде відхилено як таку, що не відповідає документації конкурсних торгів замовника (

п. 3 ч. 1 ст. 29 Закону № 2289).

5.

Важливо звернути увагу: якщо замовник вимагає забезпечення пропозиції конкурсних торгів (відповідно до п. 8 ст. 1 Закону № 2289 це може бути або договір поручительства, застави, депозит, або завдаток, але найчастіше — банківська гарантія), учаснику треба знати, у яких випадках воно повертається, а в яких ні.

Так, згідно з

ч. 4 ст. 24 Закону № 2289 замовник зобов'язаний повернути кошти, отримані як забезпечення пропозиції конкурсних торгів, протягом 3 банківських днів із дня настання підстави для повернення забезпечення пропозиції конкурсних торгів у разі:

— закінчення строку дії забезпечення пропозиції конкурсних торгів, зазначеної в документації конкурсних торгів;

— укладення договору про закупівлю з учасником, який став переможцем конкурсних торгів;

— відкликання пропозиції конкурсних торгів до закінчення строку її подання;

— закінчення процедури закупівлі в разі неукладення договору про закупівлю з жодним із учасників, які подали пропозиції конкурсних торгів.

Забезпечення

не повертається учаснику у разі:

— відкликання пропозиції конкурсних торгів учасником після закінчення строку її подання;

— непідписання учасником, який став переможцем процедури торгів, договору про закупівлю;

— ненадання переможцем процедури торгів забезпечення виконання договору про закупівлю після акцепту його пропозиції конкурсних торгів, якщо надання такого забезпечення передбачено документацією конкурсних торгів.

6.

Після оформлення пропозиції, до встановленої замовником дати її треба подати замовнику. Знову ж таки, зверніть увагу на оформлення. У ч. 1 ст. 25 Закону № 2289 зазначено, що пропозиція має бути в запечатаному конверті, з підписом уповноваженої посадової особи (повноваження щодо підпису документів пропозицій конкурсних торгів учасника процедури закупівлі підтверджується випискою з протоколу засновників, наказом про призначення, дорученням чи іншим документом, що підтверджує повноваження посадової особи учасника на підписання документів) та печаткою. Ці вимоги прописуються в документації конкурсних торгів. Також якщо є вимога про те, щоб кожну сторінку було підписано вповноваженою особою і на ній було проставлено печатку, то вона має бути такою. Крім того, пропозиція конкурсних торгів, отримана замовником після закінчення строку подання, не розкривається та повертається учаснику, що її подавав.

7.

Учасник має право внести зміни чи відкликати свою пропозицію конкурсних торгів тільки до закінчення строку її подання (без утрати свого забезпечення пропозиції конкурсних торгів).

8.

У призначений замовником строк відбувається розкриття пропозицій конкурсних торгів. На процедурі розкриття ви можете як бути присутніми, так і не бути. Відсутність учасника не є підставою для відхилення його пропозиції.

9.

Якщо вашу пропозицію не відхилено (якщо її відхилено, замовник повідомляє вас про це протягом 3 робочих днів із дня ухвалення такого рішення), то вона разом із рештою оцінюється замовником за зазначеною в документації методикою оцінки.

10.

Пропозиції конкурсних торгів залишаються дійсними протягом зазначеного в документації конкурсних торгів строку (не менше 90 днів). До закінчення цього строку замовник має право вимагати від учасників продовження строку дії пропозицій конкурсних торгів. Однак у цій ситуації учасник може як відхилити таку вимогу замовника, не втрачаючи при цьому наданого ним забезпечення пропозиції конкурсних торгів (у разі його надання), так і погодитися з вимогою та продовжити строк дії поданої ним пропозиції конкурсних торгів і наданого забезпечення пропозиції конкурсних торгів.

11.

Після проведення оцінки замовник акцептує пропозицію учасника, яка набрала найбільшу кількість балів за результатами оцінки. Відповідно, якщо ваша пропозиція акцептувалася, вам про це мають повідомити протягом одного робочого дня, якщо ж ні, то в той самий строк вас інформують про переможця із зазначенням його найменування, юридичної адреси тощо.

12.

Якщо ваша пропозиція акцептується, із вами укладають у встановлені строки договір про закупівлю. На що тут необхідно звернути увагу: вимога забезпечення виконання договору (використовується досить-таки рідко, але Закон № 2289 передбачає надання такого забезпечення). Знову ж таки, за аналогією із забезпеченням пропозиції конкурсних торгів, кошти, надані учасником як забезпечення виконання договору при виникненні певних ситуацій, можуть не бути повернені учаснику. Замовник зобов'язаний повернути забезпечення виконання договору про закупівлю після виконання учасником-переможцем договору протягом 3 банківських днів, а також у разі визнання судом результатів процедури закупівлі чи договору про закупівлю недійсними, а також при скасуванні торгів замовником чи визнанні замовником торгів такими, що не відбулися (ст. 30 Закону № 2289). Також замовник має повернути забезпечення в разі письмової відмови переможця торгів підписати договір про закупівлю відповідно до вимог документації конкурсних торгів.

Форму договору замовник, як правило, наводить у своїй документації, оскільки вона є Типовою формою, затвердженою

наказом № 925. При цьому замовник не має права відходити від форми Типового договору, можуть бути лише внесені окремі конкретизації.

13.

Після підписання договору відбувається безпосереднє його виконання. Зверніть увагу, що ви не зможете відійти від його умов. Зміна ціни договору можлива тільки в разі зменшення обсягів закупівлі залежно від реального фінансування витрат замовника та погодженого зменшення сторонами договору ціни договору про закупівлю.

Зазначимо, що після введення в дію з 03.10.2011 р.

Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань державних закупівель» від 08.07.2011 р. № 3681-VI зміна суттєвих умов договору про закупівлю можлива буде у випадках:

1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу витрат замовника;

2) зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 % у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі, і відбудеться не раніше трьох місяців із дня його укладення;

3) поліпшення якості предмета закупівлі за умови, що таке поліпшення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі;

4) продовження строку дії договору та виконання зобов'язань щодо передання товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об'єктивних обставин, які спричинили таке продовження, у тому числі форс-мажорних обставин, затримки фінансування витрат замовника за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі;

5) зміни умов у зв'язку з продовженням строку, достатнього для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20 % суми, визначеної в договорі, укладеному в попередньому році, якщо витрати на цю мету затверджено в установленому порядку.

14.

Також у вас є право оскаржити дії держзамовника. Органом оскарження, що займається розглядом скарг і ухваленням рішення за ними, є Антимонопольний комітет України (далі — АМКУ). Порядок подання скарги регламентовано ст. 18 Закону № 2289. Також звертаємо увагу, що на офіційному сайті АМКУ (http://www.amc.gov.ua) опубліковано електронний посібник із розгляду скарг. Однак тут слід звернути увагу, що за подання скарги стягується плата відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про встановлення розміру плати за подання скарги згідно зі статтею 18 Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 28.07.2010 р. № 773. При цьому її розмір залежить від виду предмета закупівлі конкурсних торгів. Тобто якщо скарга подається за процедурою, предметом закупівлі якої є товари чи послуги, то її розгляд коштуватиме 5 тис. грн., а в разі якщо предмет закупівлі — роботи, ставка збільшується втричі та становить уже 15 тис. грн.

Таким чином, якщо будівельна компанія вирішила прийняти участь у держторгах, сподіваємося, наші рекомендації вам допоможуть.

 

Будівельна компанія — організатор торгів

Далі розглянемо випадки, коли будівельна компанія сама є організатором торгів.

Крім того, що організація своєї закупівельної діяльності шляхом проведення тендерів на сьогодні, можна так сказати, — «данина моді», це ще й робота на свою репутацію. У компанії з'являється можливість зарекомендувати себе як серйозного та надійного партнера із високим рівнем розвитку менеджменту. Із практичної точки зору це вибір найкращої пропозиції від компаній, що існують на ринку, в галузі будівництва та всіх супутніх товарів. Крім того, організатору проведення тендеру в першу чергу дає можливість ознайомитися з різними точками зору професіоналів на об'єкт закупівлі, а по-друге, вибрати найкращу пропозицію.

Однак треба враховувати той факт, що проведення тендеру вимагає професіоналів, які володіють відповідними знаннями, а також значних часових витрат.

Покроково визначимо, що має зробити замовник — будівельна компанія для організації тендеру

.

1. Визначити коло відповідальних осіб

, які займатимуться організацією та проведенням тендеру. Це може бути або створений спеціальний відділ із проведення закупівель, або комітет, до складу якого входитимуть відповідальні працівники, які мають необхідні знання. Як правило, такі обов'язки покладаються на фахівців юридичного, економічного відділів, а також працівників, які мають технічні знання. У будь-якому разі на підприємстві видається наказ із визначенням відповідальних осіб.

2. Чітко сформулювати предмет закупівлі

, визначити всі характеристики, які він має містити, і всі критерії, яким має відповідати.

3. Визначитися із видом процедури закупівлі

. Так, Закон № 2289 на комерційні підприємства не поширюється, таким чином, для гравців недержавного сектора є можливість установлення своїх правил гри. Однак слід зазначити, що все ж краще максимально дотримуватися встановлених на законодавчому рівні видів процедур.

Загальний алгоритм організації комерційного тендеру наведено на

рисунку на с. 38.

4. Проінформувати потенційних учасників про проведення тендеру

. Це можна зробити кількома способами. Розмістити своє оголошення в мережі Інтернет, наприклад, на таких сайтах: http://www.ua-tenders.com; http://www.budrada.com/ua/; http://ua.tendery.ua/; http://tenderhelp.net; http://www.ua-region.com.ua. Однак оприлюднення оголошення ще не дає стовідсоткової гарантії того, що на нього відгукнуться, тим більше, якщо ви вперше взялися за проведення тендеру. Тому доцільно провести попередній моніторинг потенційних фірм і відправити їм запрошення на участь в тендері.

5. Визначитися з кількістю учасників

. У держсекторі в процедурі, як правило, бере участь від 3 (мінімум — 2) до 5 учасників. Рекомендуємо проводити процедуру з аналогічною кількістю учасників. Оскільки принцип «більше — значить краще» у цьому питанні не спрацьовує, ураховуючи сферу будівництва, оцінка пропозицій вимагатиме значних трудових і часових витрат.

6. Визначити строки тендеру

. У держсекторі тендер може тривати до 2 — 3 місяців (залежно від процедури), у комерційній сфері таке затягування строків не раціональне. Треба знайти золоту середину, оскільки надмірно стислі строки можуть привести до зриву всієї процедури, а дуже розтягнуті — до відмови учасників у подальшій участі. На нашу думку, оптимальний строк становить від 2 до 4 тижнів.

7. Інформування учасників про умови тендеру.

У держсекторі всі умови торгів, що проводяться, відображуються в документації конкурсних торгів, яка видається учаснику безоплатно. У комерційному середовищі рекомендуємо здійснювати ті самі дії. Головне завдання організатора торгів — щоб учасника було ознайомлено з їх вимогами. Таким чином, документація повинна містити строки тендеру, правила участі, предмет тендеру та його характеристики, критерії оцінки учасників, форму подання пропозицій, іншу інформацію.

Виходячи із зазначеного вище, наведемо алгоритм проведення тендеру:

1. Визначити відповідальних осіб, які проводитимуть тендер.

2. Визначити предмет закупівлі та строки проведення тендеру.

3. Скласти тендерну документацію для учасників тендеру.

4. Скласти список потенційних учасників тендеру (до 10 компаній).

5. Розмістити оголошення про запланований тендер у ЗМІ та/або в мережі Інтернет чи адресно розіслати запрошення на участь у тендері.

6. Отримати підтвердження участі в тендері.

7. Визначити порядок подання пропозицій.

8. Розглянути пропозиції учасників.

9. Провести другий тур тендеру (якщо правила проведення тендеру передбачали це).

10. Визначити переможця.

11. Повідомити всіх учасників про результати тендеру та подякувати їм за участь.

 

img 2 

 

Системи показників для оцінки пропозицій у будівництві

Окремо розглянемо один із складних моментів під час закупівлі будівельних робіт — оцінку пропозицій учасників тендеру. Для її проведення необхідно не лише визначити критерії, за якими оцінюватимуться пропозиції, а й грамотно вибрати методику оцінювання. У закупівельній практиці методик оцінки предостатньо: балова, цінова, експертно-балова тощо. За наявності кількох критеріїв (наприклад, і кількісних, і якісних) виникають проблеми із формулюванням та формалізацією методики. Знову ж таки, зважаючи на специфіку галузі будівництва, вартість робіт, послуг не може бути головним критерієм відбору переможця, необхідно також враховувати послуги, які будуть надані ним у процесі виконання договору про закупівлю, також слід звернути увагу на досвід і репутацію компанії. При цьому в тендерній документації необхідно чітко визначити номенклатуру та правила надання переваги за основними показниками (критеріями) оцінки тендерних пропозицій.

Розглянемо системи показників, які використовуються при виборі критеріїв оцінки.

Для оцінки технічної частини пропозицій можна застосувати такі показники

:

— тимчасові — тривалість виконання робіт, введення об'єкта в експлуатацію, поставки продукції;

— технічні — якість машин (механізмів, обладнання, технологічних процесів у цілому);

— якості — якість рішень генерального плану, містобудівних, архітектурних, конструктивних, проектних рішень; якість виконання інженерно-дослідницьких, конструкторських, будівельних, проектних, монтажних, пусконалагоджувальних, ремонтних робіт; якість технологічного чи інженерного обладнання, іншої промислової продукції, яка поставлятиметься, послуг, які надаватимуться, комплектності постачання;

— безпеки — організація заходів безпеки під час здійснення робіт, охорони здоров'я працівників, охорони довкілля, протипожежної безпеки;

— гарантійного обслуговування — технічні та майнові гарантії претендента щодо усунення дефектів чи недоробок, які виявлені протягом гарантійного строку, а також щодо компенсації можливих збитків замовнику;

— інші технічні показники залежно від кожного конкретного випадку.

Під час оцінки комерційної частини пропозиції звертається увага на такі показники:

— ціна предмету закупівлі (із зазначенням рівня ціни кожного періоду, за який її розраховано);

— метод обліку змін рівня цін у зв'язку з інфляційними процесами, законодавчих змін у податковій сфері тощо;

— строк відстрочення платежу, який найбільш вигідний для замовника.

Якщо тендер здійснюється, коли загальні технологічні, архітектурні та конструктивні рішення вже прийнято і йдеться тільки про практичну реалізацію прийнятих рішень, то основними вважатимуться такі показники, як запропонована ціна предмету закупівлі, можливість претендента виконати роботу в заплановані строки чи в скорочені строки з відповідною якістю.

Зазначимо, що принципи відбору переможців організатор має визначити заздалегідь і повідомити учасників. Ясна річ, чим чіткіше визначено критерії оцінки пропозицій учасників, тим більше довіри до організатора.

Наведемо приклад методики оцінки, за якою найчастіше оцінюються пропозиції конкурсних торгів при проведенні держторгів. Критеріями оцінки виберемо ціну робіт, умови розрахунків і строк виконання робіт.

1. Кількість балів за критерієм «Ціна» визначається так. Пропозиції конкурсних торгів, ціна за якою найвигідніша (найменша), присвоюється максимально можлива кількість балів. Кількість балів для решти пропозицій визначається за формулою:

Б

розрахунк = Цmin : Црозрахунк х 75,

де Б

розрахунк — розрахункова кількість балів;

Ц

min — найменша ціна;

Ц

розрахунк — ціна пропозиції, кількість балів для якої розраховується;

75 — максимально можлива кількість балів за критерієм «Ціна».

2. Кількість балів за критерієм «Умови розрахунків» визначається так. Пропозиція конкурсних торгів, строк відстрочення платежу якої є найбільш вигідним (найтриваліший), присвоюється максимально можлива кількість балів. Кількість балів для решти пропозицій визначається за формулою:

Б = Р

розрахунк : Рmax х 15,

де Б

розрахунк — розрахункова кількість балів;

Р

max — найтриваліший строк відстрочення платежу;

Р

розрахунк — строк відстрочення платежу пропозиції, кількість балів для якої розраховується;

15 — максимально можлива кількість балів за критерієм «Умови розрахунків».

3. Кількість балів за критерієм «Строк виконання робіт» визначається так. Пропозиції конкурсних торгів, строк виконання робіт якої є найбільш вигідним (найкоротший), присвоюється максимально можлива кількість балів. Кількість балів для решти пропозицій визначається за формулою:

Б

розрахунк = Тmin : Трозрахунк х 10,

де Б

розрахунк — розрахункова кількість балів;

Т

min — найкоротший строк виконання робіт;

Т

розрахунк — строк виконання робіт, зазначений у пропозиції, кількість балів для якої розраховується;

10 — максимально можлива кількість балів за критерієм «Строк виконання робіт».

Загальна кількість балів за всіма критеріями розраховується за формулою:

Кількість балів за критерієм «Ціна» + Кількість балів за критерієм «Умови розрахунків» +  Кількість балів за критерієм «Строк виконання робіт».

 

Критерій оцінки

Вага критерію

Одиниця виміру

Значення показників за окремими критеріями

учасник № 1

учасник № 2

учасник № 3

Ціна

75

тис. грн.

675,6

712,5

698,9

бал

75

71

73

Умови розрахунків

15

днів

30

45

60

бал

7,5

11

15

Строк виконання робіт

10

місяці

8

6

12

бал

7,5

10

5

Загальна кількість балів

90

92

93

 

Таким чином, хоча учасник № 1 і пропонує найменшу вартість за виконання робіт, але переможцем визнається учасник № 3, оскільки його пропозиція набрала найбільшу кількість балів.

 

Не секрет, що на сьогодні в питанні проведення торгів в Україні існує ряд негативних моментів. І це зрозуміло, оскільки грошові питання, особливо на державному рівні, завжди будуть предметом підвищеного інтересу та спорів. Однак отримання державного замовлення в будь-якій країні світу є бажаним для кожної комерційної компанії. Щодо нашої держави, останнім часом вона проводить низку будівельних робіт, це пов'язано і з гучним Євро-2012, і з реалізацією масштабних державних програм. Наприклад, однією з них є допомога в поліпшенні житлових умов окремих категорій громадян (з невисоким рівнем доходів, багатодітних сімей) шляхом спорудження соціального житла. Ідея благородна і навіть кошти з бюджету виділяються — питання в такому: хто будуватиме? Оскільки гроші на реалізацію проекту бюджетні, то й виконавець визначатиметься за результатами конкурсних торгів. Так а чом би й ні?

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі