Вчимося один в одного
Редакція журналу «Будівельна бухгалтерія» день за днем працює для бухгалтерів будівельних компаній. Ми поважаємо вашу нелегку працю та запрошуємо до співробітництва з нами. Ми цінуємо ваш час, думку і досвід. Наша гостя Аліна Смірінська — бухгалтер з 20-річним досвідом роботи, шість років з яких — у будівництві. Сьогодні працює головним бухгалтером у дочірній компанії «Райффайзен Проперті Холдинг Інтернаціональ» (Австрія). Нехай її думка й досвід допоможуть вам у вашій роботі. |
— Аліно, у чому, на Вашу думку, полягає основна специфіка облікової роботи будівельного підприємства?
— Облік у будівництві є досить специфічним. По-перше, організація може виступати в ролі як підрядника чи забудовника, так і інвестора. По-друге, рух матеріалів у будівельній організації здійснюється на підставі кошторисної документації. По-третє, необхідний окремий облік власних та субпідрядних робіт і багато що інше. Усе це, поза сумнівом, накладає свій відбиток, і будівельний облік вважається одним із найскладніших та найзмістовнішим.
— Яке головне завдання бухгалтерії на найближчу перспективу і на чому зосереджена Ваша найпильніша увага?
— Закон «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність» визначає, що метою ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансове становище, результати діяльності та рух грошових коштів підприємства.
Що таке формування повної та достовірної інформації і як цього досягти?
Це й організаційні питання при виконанні графіка документообігу, оскільки якщо до бухгалтерії не подано підписані форми чи накладні, то про яку, даруйте, достовірність може йтися?
Це й питання кваліфікації бухгалтерів. Якщо бухгалтер неправильно відобразить в обліку інформацію з первинного документа, то про достовірність інформації вже не йдеться, але це ж може призвести до перекручення даних балансу, а також до значних штрафних санкцій у результаті податкових перевірок.
Це й методологічні питання, оскільки не таємниця, що стандарти бухгалтерського обліку та податкове законодавство в нашій країні постійно змінюються.
Це й питання дисципліни, автоматизації обліку та інші.
Який з цих аспектів першочерговий? Вони всі взаємопов’язані. Важко виділити головний.
—
Як Ви оцінюєте спробу законодавця зблизити податковий та бухгалтерський облік узагалі та в будівництві зокрема?— Власне ідея зблизити податковий та бухгалтерський облік хороша. У чомусь вона виявилася плідною, у чомусь — ні. Висловлю кілька порад.
У нашому «будівельному»
П(С)БО 18 передбачено три методи визначення ступеня завершеності робіт. З них лише два передбачають складання відповідних актів, а саме метод вимірювання та оцінки виконаної роботи і метод співвідношення обсягу завершеної частини робіт та їх загального обсягу за будівельним контрактом у натуральному вимірі. Якщо використовувати один із цих двох методів в обліку, то з уніфікацією доходів у вас проблем не буде.
—
Не помиляється тільки той, хто нічого не робить... Поділіться, будь ласка, Вашим досвідом і порадами для успішного проходження податкових перевірок.— Податкові інспектори, приходячи на перевірку, повинні дотримуватися певних правил, установлених законодавчо: направлення на перевірку, посвідчення, дати в них, строки перевірки. Головний бухгалтер мусить це знати і не допускати перевіряючих до перевірки, якщо мають місце «формені» порушення.
Просто добре знайте свої права та обов’язки, а також права та обов’язки перевіряючих. Дотримуйтесь їх самі та вимагайте того ж від перевіряючих.
Часто переконати перевіряючих у своїй правоті вдається на стадії перевірки первинних документів. Звичайно, якщо бухгалтер може аргументовано довести свою позицію.
У всьому іншому — спокій, упевненість у собі та своєму персоналі, а також людяне ставлення до перевіряючих. Вони, перш за все, — люди. І навіть у перевірках людські відносини ніхто не відміняв.
Успіхів вам у вашій роботі, любі колеги-бухгалтери!
Інтерв’ю: Вікторія Петрушина