Теми статей
Обрати теми

Перевірки органами Держтехногенбезпеки (частина 2)

Редакція ББ
Стаття

Перевірки органами Держтехногенбезпеки

(частина 2)

Яна Брусенцова,
юрист ВБ «Фактор»

 

У попередній статті1 ми з’ясували основні моменти проведення планових та позапланових перевірок органами Держтехногенбезпеки. У цій статті пропоную ознайомитися з правами, якими наділив Порядок державних інспекторів з нагляду у сфері пожежної безпеки і техногенної безпеки під час проведення ними перевірок, обов’язками, яких вони мають дотримуватися, а також розглянути документи, які складаються за результатами проведення перевірок.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Положення № 392 — Положення про Державну інспекцію техногенної безпеки України, затверджене Указом Президента України від 06.04.2011 р. № 392/2011.

Порядок № 863 — Порядок проведення перевірок органами Державної інспекції техногенної безпеки України, затверджений наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 25.05.2012 р. № 863 (набув чинності з 20.07.2012 р.).

Постанова № 306 постанова КМУ «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки» від 29.02.2012 р. № 306.

КпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Інструкція № 130 — Інструкція про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів, затверджена наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій від 21.10.2004 р. № 130.

 

1 Див. «Перевірки органами Держтехногенбезпеки (частина 1)» // «ББ», 2012, № 22, с. 40.

Підготовка до перевірки

Зокрема, п. 3.2 розд. 3 Порядку № 863 покладає на державних інспекторів певні обов’язки, які вони мають виконати, перш ніж почати перевірку. А саме державний інспектор, який буде здійснювати перевірку, зобов’язаний:

 

1

ознайомитися з матеріалами наглядової справи* та/або матеріалами, які надійшли від інших органів

2

визначити перелік питань, які буде перевірено та вивчено на об’єкті суб’єкта господарювання (залежно від специфіки господарської діяльності та ступеня ризику від провадження господарської діяльності суб’єкта господарювання органу влади, іншого підконтрольного об’єкта)

3

ознайомитись з відповідними галузевими нормативно-правовими та нормативно-технічними документами, що стосуються пожежної і техногенної безпеки, з матеріалами про пожежі та/або випадки виникнення надзвичайних ситуацій, а також з технічною документацією і довідковою літературою, яка характеризує пожежну та техногенну небезпеку об’єкта перевірки

* На всі об’єкти перевірок в органі Держтехногенбезпеки заводиться окрема наглядова справа, у якій зберігаються документи і матеріали листування, у тому числі матеріали перевірок та експертиз протипожежного стану, у тому числі орендованих будівель та приміщень, а також копії дозволів, договорів про надання їх в оренду та інші документи, що характеризують стан протипожежного захисту об’єкта, техногенної безпеки і виконання вимог цивільного захисту.

 

Також перед початком перевірки посадові особи органу Держтехногенбезпеки зобов’язані:

 

1

з’ясувати, хто з посадових осіб суб’єкта господарювання або органу влади, інших підконтрольних об’єктів перевірки буде присутнім під час її здійснення та чи були спеціально уповноважені керівником суб’єкта господарювання особи, які повинні бути присутніми під час здійснення перевірки

2

пред’явити керівнику суб’єкта господарювання або органу влади, іншого підконтрольного об’єкта або уповноваженій ним особі посвідчення на перевірку та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу Держтехногенбезпеки

3

надати суб’єкту господарювання або органу влади, іншому підконтрольному об’єкту копію посвідчення на проведення перевірки

 

Увага! Посадова особа органу Держтехногенбезпеки без посвідчення на перевірку та службового посвідчення не має права її здійснювати . Суб’єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу Держтехногенбезпеки до здійснення перевірки, якщо вони не пред’явили посвідчення на перевірку та службове посвідчення.

Слід звернути увагу ще на один важливий момент — п.п. 3.3.2 п. 3.3 розд. 3 Порядку № 863 зобов’язує посадову особу органу Держтехногенбезпеки перед початком здійснення перевірки внести запис до відповідного журналу суб’єкта господарювання (за його наявності) про здійснення перевірки.

 

«Ази» проведення перевірки

Згідно з п.п. 3.4 розд. 3 Порядку № 863 під час перевірки посадові особи Держтехногенбезпеки мають дотримуватись установлених правил внутрішнього розпорядку роботи та вимог охорони праці. Тобто перевірка може проводитися не в будь-який час, а лише згідно з розпорядком роботи суб’єкта господарювання.

Слід звернути увагу, що Порядок № 863 захищає інформацію, одержану посадовою особою органу Держтехногенбезпеки під час перевірки, доступ до якої обмежено законом. Вона має використовуватися виключно в порядку, установленому законом.

Крім того, передбачається, що розголошення інформації, яка становить комерційну та/або іншу таємницю суб’єкта господарювання або органу влади, іншого підконтрольного об’єкта, забороняється.

Пункт 3.6 розд. 3 Порядку № 863 надав посадовим особам органів Держтехногенбезпеки під час здійснення перевірок певні права:

 

1

проводити огляд територій або приміщень, які використовуються для провадження господарської діяльності, а також будь-яких документів чи предметів, якщо це передбачено законом

2

одержувати під час здійснення перевірки від посадових осіб суб’єкта господарювання або органів влади, інших підконтрольних об’єктів пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час перевірки

3

вимагати від суб’єкта господарювання або органу влади, іншого підконтрольного об’єкта усунення виявлених порушень вимог законодавства

4

вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню перевірки

5

надавати (надсилати) суб’єктам господарювання або органам влади, іншим підконтрольним об’єктам обов’язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення виявлених порушень і недоліків, постанови про застосування запобіжних заходів

6

притягати до адміністративної відповідальності посадових осіб та громадян, винних у порушенні встановлених законодавством вимог пожежної безпеки, невиконанні приписів та постанов посадових осіб органів Держтехногенбезпеки

7

фіксувати процес здійснення перевірки на засоби аудіо- та відеотехніки з наданням копії запису керівнику суб’єкта господарювання

8

зупиняти до усунення порушень законодавства у сфері цивільного захисту та техногенної безпеки роботу підприємств, об’єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, а також виконання робіт, діяльність неатестованих аварійно-рятувальних служб, якщо ці порушення створюють загрозу життю або здоров’ю людей

 

Обов’язки посадових осіб викладено у п. 3.7 розд. 3 Порядку № 863. Серед них обов’язок:

 

1

повно, об’єктивно та неупереджено здійснювати перевірку в межах повноважень, передбачених законом

2

дотримуватися ділової етики у взаємовідносинах із суб’єктами господарювання та органами влади

3

не втручатися і не перешкоджати здійсненню господарської діяльності під час здійснення перевірки, якщо це не загрожує життю або здоров’ю людей, не спричиняє небезпеки виникнення техногенних ситуацій і пожеж

4

забезпечувати нерозголошення комерційної таємниці та іншої інформації суб’єкта господарювання або органу влади, що стає доступною посадовим особам під час здійснення перевірки

5

ознайомити керівника суб’єкта господарювання або органу влади, а в разі їх відсутності — його заступника або уповноважену ним особу з результатами перевірки у строки, передбачені законом

6

надавати суб’єкту господарювання консультаційну допомогу щодо здійснення перевірки

 

Слід зазначити: якщо суб’єкт господарювання вирішив не допустити до перевірки посадову особу органу Держтехногенбезпеки, аби уникнути небажаних результатів за фактом проведеної перевірки, він має всі шанси потрапити в Акт про недопущення до проведення перевірки (далі — Акт про недопущення).

Так, п. 3.8 розд. 3 Порядку № 863 передбачено, що у разі якщо керівник суб’єкта господарювання, або його заступник, або уповноважена ним особа не допускає посадових осіб органів Держтехногенбезпеки до проведення перевірки, то посадовою особою Держтехногенбезпеки складається Акт про недопущення.

Порядок встановлює перелік обов’язкових відомостей, які мають міститися в Акті про недопущення:

 

1

відомості про дату та час відмови посадової особи суб’єкта господарювання, або його заступника, або уповноваженої ним особи у допуску до здійснення перевірки посадовими особами органу Держтехногенбезпеки

2

прізвища, ім’я та по батькові, а також посади осіб суб’єкта господарювання або уповноважених ним осіб, які не допустили посадових осіб органу Держтехногенбезпеки до здійснення перевірки

3

відомості про посадову особу, яка склала акт

 

Крім того, в Акті про недопущення обов’язково мають бути зазначені посада, прізвище, ім’я, по батькові особи керівника суб’єкта господарювання або уповноваженої ним особи, яку ознайомлено з актом та якій вручено Акт про недопущення під розписку.

У тому ж випадку, якщо керівник суб’єкта господарювання (уповноважена ним особа) відмовиться від ознайомлення з Актом про недопущення та його отриманням — у ньому робиться відповідна відмітка про це.

Увага! Порядок передбачив, що у разі відмови керівника або уповноваженої ним особи суб’єкта господарювання від отримання Акта про недопущення, такий акт із зазначенням у ньому реєстраційного номера передається суб’єкту господарювання або надсилається рекомендованим листом із повідомленням про вручення. Тобто, як бачите, в будь-якому випадку «лист щастя» суб’єкт господарювання отримає, як би він цього не уникав.

Існує ще один цікавий момент, на який необхідно звернути увагу в разі недопуску представником суб’єкта господарювання до перевірки посадову особу Держтехногенбезпеки. Зокрема, ст. 1888 КпАП передбачено, що створення перешкод для діяльності зазначених вище осіб тягне за собою попередження або накладення штрафу на громадян від 0,5 до 7 нмдг2 і на посадових осіб — від 2 до 10 нмдг.

2 Неоподатковуваний мінімум доходів громадян.

За фактами виявлених під час перевірки порушень посадова особа органу Держтехногенбезпеки, має право одержувати усні або письмові пояснення від керівника або уповноваженої ним особи, та/або особи, відповідальної на об’єкті перевірки за стан дотримання вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, які додаються до матеріалів перевірки (п. 3.9 розд. 3 Порядку № 863).

 

Оформлення результатів перевірки

А тепер про малоприємне для суб’єктів, яких усе ж таки було «зловлено» на порушеннях...

Як і має бути, за результатами проведеної перевірки суб’єкта господарювання посадовою особою органу Держтехногенбезпеки складається Акт перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб (далі— Акт перевірки).

Увага! Не допускається внесення до Акта перевірки недостовірної інформації. Акт перевірки оформлюється з використанням комп’ютерної техніки або розбірливим почерком на друкованих формах.

Як визначено у п. 3.11 розд. 3 Порядку № 863, посадова особа органу Держтехногенбезпеки фіксує в Акті перевірки стан додержання і виконання вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту суб’єктом господарювання, а в разі невиконання — детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

Увага! Два примірники Акта перевірки мають бути підписані посадовими особами органу Держтехногенбезпеки, які здійснювали перевірку, та суб’єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом, а також іншими особами, які брали участь у перевірці. Це робиться в останній день перевірки.

Крім того, Порядок передбачає, що представник суб’єкта господарювання, який був присутній під час перевірки, може робити зауваження щодо здійснення перевірки. У такому разі Акт перевірки підписується із зауваженнями, які є невід’ємною його частиною.

Трапляються непоодинокі випадки, коли суб’єкт господарювання відмовляється підписати Акт перевірки. У такому разі посадова особа органу Держтехногенбезпеки, яка здійснювала перевірку, вносить до такого Акта відповідний запис про це.

Увага! Один примірник Акта перевірки має бути вручено керівнику суб’єкта господарювання, або його заступнику, або уповноваженій ним особі.

Якщо ж керівник суб’єкта господарювання, або його заступник, або уповноважена ним особа відмовляється від отримання Акта перевірки особисто, такий Акт перевірки:

— передається суб’єкту господарювання (із зазначенням вхідного реєстраційного номера);

— або надсилається рекомендованим листом (із зазначенням дати реєстрації в канцелярії органу Держтехногенбезпеки як вихідної кореспонденції) із повідомленням про вручення, а на другому примірнику проставляються відповідний вихідний номер листа реєстрації в канцелярії органу Держтехногенбезпеки як вихідної кореспонденції, яким було надіслано Акт перевірки, та дата надіслання.

На підставі Акта перевірки, якщо під час здійснення перевірки суб’єкта господарювання виявлено порушення, протягом п’яти днів з дня її завершення складається припис про усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту (далі — припис).

Увага! Припис складається не менш ніж у двох примірниках:

 

1-й примірник

з підписом посадових осіб органу Держтехногенбезпеки, які здійснювали перевірку, вручається керівнику об’єкта або уповноваженій ним особі для виконання

2-й примірник

з підписом керівника об’єкта або уповноваженої ним особи щодо погоджених строків усунення порушень вимог законодавства залишається в органі Держтехногенбезпеки, що здійснював перевірку

 

До припису включаються невиконані заходи з попереднього припису із зазначенням строків, з яких вони пропонувалися до виконання, та пропонуються нові строки, а також зазначаються нові заходи, які були виявлені під час перевірки, і строки їх виконання.

Увага! Якщо з будь-яких причин припис неможливо вручити керівнику об’єкта, він направляється рекомендованим листом із повідомленням про вручення із зазначенням дати реєстрації в канцелярії органу Держтехногенбезпеки та вихідного номера.

Також необхідно відмітити, що при проведенні як планових, так і позапланових перевірок державний інспектор зобов’язаний зробити відмітки в попередньому приписі. При виконанні запропонованих приписом заходів навпроти кожного з них робиться позначка «виконано», ставиться дата перевірки та підпис відповідного державного інспектора, а при невиконанні — у кінці припису відмічаються порядкові номери невиконаних пунктів, вказуються заходи, які вжиті до посадових осіб, вжиті запобіжні заходи, з чим ознайомлюється керівник суб’єкта господарювання чи уповноважена ним особа.

Увага! Припис може бути оскаржено до Держтехногенбезпеки або до суду.

А тепер щодо строку виконання припису. Порядок передбачив, що він встановлюється посадовою особою органу Держтехногенбезпеки за погодженням із керівником суб’єкта господарювання або органу влади, іншого підконтрольного об’єкта або його заступником, або уповноваженою ним особою залежно від виявлених порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту. Тобто єдиних строків, встановлених на законодавчому рівні, не існує, більше того — можна розраховувати на їх «адекватну» тривалість.

Якщо ж уже так сталося і виконання приписів у встановлені в них строки неможливе, суб’єкт господарювання або орган влади, інший підконтрольний об’єкт може письмово звернутися до органу Держтехногенбезпеки, який виніс припис, для продовження строків усунення порушень з обґрунтуванням та підтвердними документами (матеріалами), оформленими належним чином, щодо порядку усунення порушень. Як бачите, вимоги Порядку є досить лояльними до порушників у частині строків виконання приписів.

Увага! Контроль за виконанням приписів, наданих за результатами перевірки, здійснює орган Держтехногенбезпеки, який його виніс.

 

Вжиття відповідних заходів за результатами перевірки

Так, зокрема п. 3.20 розд. 3 Порядку № 863 передбачено, що при виявленні під час здійснення планової або позапланової перевірки порушень вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки уповноваженою на те посадовою особою органу Держтехногенбезпеки має бути прийняте рішення про застосування запобіжних заходів. Порядок застосування запобіжних заходів визначений в Інструкції № 130.

Запобіжні заходи — заходи, направлені на забезпечення пожежної безпеки шляхом зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, опалювальних приладів, дільниць електричної мережі, проведення пожежонебезпечних робіт та дії виданих дозволів на право проведення таких робіт, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, випуску і застосування проектів, проведення будівельно-монтажних робіт (абз. 2 розд. 2 Інструкції № 130).

Рішення про застосування запобіжних заходів оформляється постановою, яка виноситься протягом п’яти робочих днів з дня складення Акта перевірки.

Один примірник постанови не пізніше ніж через 5 робочих днів з дня складення Акта перевірки вручається керівнику (власнику) об’єкта, на якому застосовується запобіжний захід чи уповноваженій ним особі, а другий примірник залишається в наглядовій справі органу Держтехногенбезпеки. У разі відмови керівника (власника) об’єкта чи уповноваженої ним особи від підписання та отримання постанови, постанова в день її винесення надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Увага! Постанову про застосування запобіжних заходів у п’ятиденний термін із дня її вручення може бути оскаржено до Держтехногенбезпеки або до суду. При цьому подання скарги не припиняє виконання постанови.

Питання, пов’язані з виконанням постанови про застосування запобіжних заходів на відповідному об’єкті, вирішуються особою, яка її винесла.

Виконується постанова шляхом опечатування, опломбування, знеструмлення (якщо це можливо).

Дата приведення постанови в дію визначається посадовою особою органу держпожнагляду, яка її виносила, і не може бути меншою ніж п’ятнадцять днів з дня винесення постанови. При цьому враховується протипожежний стан об’єкта, загроза виникнення пожежі, пожежне завантаження, характеристика об’єкта, характер технологічного процесу тощо.

У разі усунення на об’єкті, до якого застосовано запобіжний захід, порушень вимог правил пожежної безпеки у повному обсязі керівник (власник) об’єкта має надати до органу Держтехногенбезпеки, який виніс постанову, письмове звернення щодо припинення дії постанови.

У свою чергу, посадова особа органу Держтехногенбезпеки здійснює позапланову перевірку умов виконання постанови.

Увага! Терміни перевірки не можуть перевищувати десяти робочих днів, а для суб’єктів малого підприємництва — двох робочих днів з дня надходження звернення.

За позитивними результатами перевірки приймається рішення про можливість припинення дії постанови на відповідному об’єкті.

Ті ж керівники (власники) підприємств, установ, організацій, які не вжили заходів на виконання постанови або допустили зняття пломби (печатки) і подальшу експлуатацію об’єкта, приміщення, агрегату з порушенням вимог пожежної безпеки, несуть адміністративну відповідальність згідно зі ст. 175, 1888 КпАП.

 

Наостанок

Як розумієте, результати проведення перевірки посадовими особами Держтехногенбезпеки не обмежуються лише складанням Акта перевірки та винесенням постанови про застосування запобіжних заходів, про які йшлося вище.

Крім того, посадові особи Держтехногенбезпеки мають право притягати до адміністративної відповідальності посадових осіб, інших працівників підприємств, установ, організацій і підприємців, винних у порушенні встановлених законодавством вимог пожежної безпеки, невиконанні приписів, постанов органів Держтехногенбезпеки. Провадження щодо таких адміністративних справ здійснюється згідно з КпАП.

Зокрема, сьогодні залишається ще діючою Інструкція з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення, затверджена наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 23.07.03 р. № 251 (далі— Інструкція № 251). Цей документ визначає порядок оформлення матеріалів, які застосовуються в адміністративному провадженні справ щодо порушень вимог пожежної безпеки.

Так, у п. 1.3 Інструкції № 251 зазначається, що при виявленні фактів порушень установлених законодавством вимог пожежної безпеки, невиконанні приписів та постанов посадових осіб органів державного пожежного нагляду посадові особи підприємств та громадяни несуть адміністративну відповідальність.

Відповідно ж до п. 2.1 розд. 2 Інструкції № 251 при вчиненні посадовими особами підприємств та громадянами адміністративного правопорушення уповноваженими на те посадовими особами органів державного пожежного нагляду має складатися протокол про адміністративне правопорушення відповідно до вимог ст. 254 КпАП.

Протокол складається у двох примірниках, один з яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності. У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від отримання примірника протоколу він надсилається їй рекомендованим листом, про що робиться відповідний запис у протоколі, що залишається в особи, яка здійснила перевірку.

Отже, підбиваючи підсумок, необхідно зазначити, що документів, які можуть бути складені за результатами перевірок посадовими особами органів Держтехногенбезпеки, чимало. І шанси утриматися від їх отримання або виконання невеликі. Хоча в той же час відмітимо лояльність деяких норм Порядку № 863.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі