Теми статей
Обрати теми

Про нововведення, які запровадив закон № 4220

Редакція ББ
Стаття

Про нововведення, які запровадив Закон № 4220

Яна Брусенцова, юрист-аналітик ВБ «Фактор»

 

Нагадаємо, на сторінках нашого видання було опубліковано цикл статей (див. «ББ», 2012, № 2, с. 42; № 3, с. 37; № 4, с. 37), присвячених Закону № 4220, який набув чинності 19.01.2012 р. і яким були внесені зміни до деяких законодавчих актів щодо посилення відповідальності у сфері містобудівної діяльності. Так, зокрема, ми проаналізували нововведення, яких зазнали КпАП та Закон № 208. Але крім цих законодавчих актів, зміни були внесені й до інших законів. Розглянемо деякі з них, що можуть зацікавити наших забудовників.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон № 4220 — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності та вдосконалення державного регулювання у сфері містобудівної діяльності» від 22.12.2011 р. № 4220.

Закон № 208 — Закон України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» від 14.10.94 р. № 208-94/ВР (у редакції Закону № 4220).

Закон № 3038 — Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 р. № 3038.

Закон № 4282 — Закон України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» від 22.12.2011 р. № 4282-VI.

Закон про архітектурну діяльність — Закон України «Про архітектурну діяльність» від 20.05.99 р. № 687-XIV.

Закон про держзакупівлі — Закон України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI.

КпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

ПК — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

ЦК — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

Постанова № 560 — Постанова КМУ «Про затвердження Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» від 11.05.2011 р. № 560.

 

Зміни до ПК

Так, зокрема, згідно зі змінами, унесеними Законом № 4220 у ПК:

 

Норма, в яку внесені зміни

Зміст змін

1

П. 187.1 ст. 187 ПК доповнено абз. 4

За операціями з виконання підрядних будівельних робіт суб'єкти підприємницької діяльності можуть застосовувати касовий метод податкового обліку відповідно до п.п. 14.1.266 п. 14.1 ст. 14 ПК

2

П.п. 197.1.14 п. 197.1 ст. 197 ПК доповнено абз. 6

Операції з першого постачання доступного житла та житла, що будується із залученням державних коштів, звільняються від оподаткування

(наш коментар наведено у статті «Доступ до недоступної пільги стосовно доступного житла» // «ББ», № 4, с. 8.)

 

Зокрема, касовий метод для цілей оподаткування згідно з розділом V ПК — це метод податкового обліку, за яким дата виникнення податкових зобов'язань визначається як дата зарахування (отримання) коштів на банківський рахунок (у касу) платника податку або дата отримання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) ним товарів (послуг), а дата виникнення права на податковий кредит визначається як дата списання коштів із банківського рахунку (видачі з каси) платника податку або дата надання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) йому товарів (послуг).

 

Зміни до Закону № 3038

Пропонуємо розглянути деякі норми, які змінилися або знайшли своє закріплення в Законі № 3038:

 

Зміст змін

Примітка

1

2

3

1

Ч. 1 ст. 31 Закону № 3038 доповнено після абз. 1 новим абз.

Затвердження проектної документації на будівництво об'єктів, що споруджуються із залученням державних коштів, здійснюється у порядку, визначеному КМУ

Так, за загальними правилами, передбаченими у ст. 31 Закону № 3038, проектна документація на будівництво затверджується замовником. Слід також зазначити, що в п. 4 постанови № 560 наводиться перелік органів, які затверджують проекти будівництва, що реалізуються, в тому числі, із залученням коштів державного бюджету.

Так, зокрема, КМУ затверджує проектну документацію щодо об'єктів загальною кошторисною вартістю 100 млн грн. і більше.

За рішенням КМУ право затверджувати проекти будівництва об'єктів загальною кошторисною вартістю 100 млн грн. і більше може бути надано, в тому числі, і центральним органам виконавчої влади.

Тепер же правова норма щодо затвердження проектної документації на об'єкти будівництва, які споруджуються із залученням державних коштів, віднайшла своє закріплення і в Законі № 3038. Залишається лише дочекатися прийняття відповідного порядку

2

Ч. 2 ст. 31 Закону № 3038 доповнено абз. 2

Експертиза проектів будівництва об'єктів IV і V категорій складності, що споруджуються за рахунок бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії, здійснюється експертною організацією державної форми власності

За загальними правилами ст. 31 експертиза проектів будівництва проводиться у встановленому КМУ порядку експертними організаціями незалежно від форми власності, які відповідають критеріям, визначеним центральним органом виконавчої влади з питань будівництва, містобудування та архітектури. На сьогодні вимоги проведення експертизи закріплені в постанові № 560. При цьому в п. 10 указаної вище постанови зазначається, що обов'язковій експертизі підлягають, у тому числі і проекти будівництва об'єктів, що:

— належать до IV і V категорій складності;

— споруджуються із залученням коштів державного бюджету, бюджету Автономної Республіки Крим, місцевих бюджетів.

Відтепер Закон № 3038 ще й уточнює, що експертиза проектів будівництва об'єктів, які: належать IV і V категорій складності та споруджуються за рахунок бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії, здійснюється лише експертною організацією державної форми власності

3

Унесено зміни в абз. 2 та 3 ч. 4 ст. 31 Закону № 3038

— в абз. 2 слова «та необхідності довговічності» замінено на «довговічності будинків і споруд, їх експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення»;

 — абз. 3. доповнено словами «будинків і споруд, їх експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення»

Обов'язкова експертиза проектів будівництва відтепер також здійснюється на предмет експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення

4

Ст. 34 Закону № 3038 доповнено ч. 6

Інформація про документ, що дає право на виконання будівельних робіт, а також відомості про категорію складності об'єкта будівництва, замовника та підрядників розміщуються на відповідному стенді, який встановлюється на будівельному майданчику в доступному для огляду місці (крім індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них

Отже, починаючи з 19.01.2012 р., шановні забудовники, ви зобов'язані на будівельному майданчику встановлювати стенд «по-новому», на якому має бути розміщена інформація, зазначена у новій нормі ст. 34 Закону № 3038. Щоправда, законодавець у цій статті Закону №  3038 не згадує про відповідальність забудовників за недотримання вказаної вимоги. Хоча, цілком можливо, що до «порушника» може бути застосована ч. 1 ст. 96 КпАП. Так, зокрема, цією статтею передбачена адміністративна відповідальність і за порушення вимог законодавства, у тому числі. Учинення такого порушення тягне за собою накладення штрафу на громадян від 10 до 50 нмдг1 та на посадових осіб — від 50 до 100 нмдг.

Крім того, слід мати на увазі, що стенд повинен бути розміщений не «абиде», а в доступному для огляду місці, тобто «стенд для галочки» не буде зараховуватися

5

Ч. 9 ст. 37 Закону № 3038 викладено в новій редакції

Виконання будівельних робіт без відповідного документа, який дає право виконувати такі роботи, вважається самочинним будівництвом і тягне за собою відповідальність згідно із законом

Нагадаємо, раніше ч. 9 ст. 37 Закону № 3038 містила застереження лише щодо відсутності дозволу на виконання будівельних робіт на об'єктах будівництва, що належать до IV і V категорій складності. Так, зокрема, проведення будівельних робіт на таких об'єктах без відповідного дозволу, а також виконання не зазначених у дозволі будівельних робіт вважалося самочинним будівництвом і як наслідок передбачало настання відповідальності згідно із законом.

Відтепер, як бачите, незалежно від того, який об'єкт будується якщо виконання будівельних робіт передбачає наявність відповідного документа, який дає право їх виконувати, він повинен бути. Інакше ваш об'єкт буде буде «прирівняно» до «самочинів» з відповідними наслідками (ми вже неодноразово висвітлювали це питання на сторінках нашого видання)

Також відповідні зміни було внесено до ч. 1 ст. 376 «Самовільне будівництво» ЦК, в якій слова «без належного дозволу» було змінено на «без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи». Відтепер ч. 1 зазначеної статті має такий зміст: «Житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил».

6

У ч. 1 ст. 41 Закону № 3038 виключено слова

«під час виконання підготовчих і будівельних робіт»

Наведемо повну попередню редакцію ч. 1 ст. 41 Закону № 3038: «Державний архітектурно-будівельний контроль — сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих і будівельних робіт ».

Тобто, як бачите «присутність» у наведеному вище визначенні словосполучення «під час виконання підготовчих і будівельних робіт» обмежувала посадових осіб Державної архітектурно-будівельного інспекції та її територіальних органів у «часовому просторі» щодо здійснення відповідного контролю (тільки під час виконання підготовчих і будівельних робіт). Відтепер це обмеження офіційно знято.

 

 

 

Зміни до Закону про архітектурну діяльність

Зокрема, були внесені зміни в абз. 5 ст. 19 Закону про архітектурну діяльність. Відтепер виконання проектних робіт зі створення об'єктів архітектури не потребує наявності у фахівців відповідного кваліфікаційного сертифіката, у тому числі і у разі проектування об'єктів, які відповідно до законодавства не потребують реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт або отримання дозволу на їх виконання. Раніше не вимагалося наявності у фахівців відповідного кваліфікаційного сертифіката у разі проектування об'єктів, які відповідно до законодавства не потребують дозволу на будівництво. Нагадаємо, що до інших випадків (вони залишилися незмінними), коли фахівці не повинні мати кваліфікаційні сертифікати ст. 19 Закону про архітектурну діяльність відносить:

 

1

здійснення фахівцями проектних робіт під керівництвом архітектора чи іншого фахівця, який має кваліфікаційний сертифікат на виконання робіт відповідного профілю

2

розроблення проектних матеріалів, не передбачених для реалізації (ескізні, пошукові, концептуальні тощо), пропозицій щодо можливості і умов забудови будь-якої земельної ділянки

3

виконання робіт, що пов'язані з участю в містобудівних та архітектурних конкурсах, якщо їх умовами не передбачено інше

 

Зміни до Закону про держзакупівлі

Змін зазнав і Закон про держзакупівлі. Нагадаємо, цим нормативно-правовим актом передбачено, що він застосовується до всіх замовників та закупівель товарів, робіт і послуг, які повністю або частково здійснюються за рахунок державних коштів, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 100 тис. грн. (у будівництві — 300 тисяч грн.), а робіт — 1 млн грн. При цьому раніше для товарів та послуг передбачалася сума 100 тис. грн. (без виключень для будівництва), а для робіт — 300 тис. грн.

Законом № 4220 запроваджено винятки, які не підпадають під дію закупівельного закону (крім раніше встановлених). Так, зокрема, передбачено такі випадки, коли предметом закупівлі є:

 

1

роботи із знесення самочинно збудованих об'єктів, відповідно до ст. 38 Закону № 3038

2

послуги з нормування та стандартизації у будівництві

 

Крім цього, Закон № 4220 запровадив випадок, за якого замовником може як виняток застосовуватися процедура закупівлі в одного учасника. Це можливо за необхідності проведення додаткових будівельних робіт, не включених у початковий проект, але які стали через непередбачувані обставини необхідними для виконання проекту за умови, що договір буде укладено з попереднім виконавцем цих робіт, якщо такі роботи технічно чи економічно пов'язані з головним договором (п. 8 ч. 2 ст. 39 Закону № 2289).

Більш детальний коментар до змін щодо держзакупівель наведено в статті «Тендерні новини в будівництві» // «ББ», 2012, № 5, с. 38.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі