Теми статей
Обрати теми

«Спрощена» процедура вирубки дерев під час будівництва

Редакція ББ
Стаття

«Спрощена» процедура вирубки дерев під час будівництва

Володимир Лежнін,юрист (м. Харків, e-mail: firm_law@ukr.net)

 

Необхідність отримання рішення виконкому та ордеру на вирубку дерев під час будівництва — уже в минулому. Однак, як тепер діяти, щоб не порушити законодавство? Чим керуватися та як захистися від свавілля чиновників? Детальна процедура отримання погоджень на видалення зелених насаджень висвітлена у цій статті.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Конституція — Конституція України від 28.06.2011 р. № 254к/96-ВР.

КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

КАСУ — Кодекс адміністративного судочинства України від 06.07.2005 р. № 2747-IV.

Закон про благоустрій — Закон України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 р. № 2807-IV.

Закон № 3038 — Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 р. № 3038-VI.

Закон № 4220 — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності та вдосконалення державного регулювання у сфері містобудівної діяльності» від 22.12.2011 р. № 4220-VI.

Закон про звернення громадян — Закон України «Про звернення громадян» від 02.10.96 р. № 393/96-ВР.

Закон № 4710 — Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо благоустрою населених пунктів» від 17.05.2012 р. № 4710-VI.

Порядок № 1045 — Порядок видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затверджений постановою КМУ від 01.08.2006 р. № 1045.

Постанова Кабміну № 349 — постанова КМУ «Про внесення змін до Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах» від 11.04.2012 р. № 349.

Методика № 127 — Методика визначення відновної вартості зелених насаджень, затверджена наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 12.05.2009 р.№ 127.

 

Коли видаляють дерева?

Видалення зелених насаджень здійснюється у разі (п. 2 Порядку № 1045):

— будівництва об’єкта архітектури на підставі документів, визначених ч. 1 ст. 34 Закону № 3038;

— знесення аварійних, сухостійних і фаутних дерев, а також самосійних і порослевих дерев з діаметром кореневої шийки не більш як 5 сантиметрів;

— ліквідації аварійної ситуації на інженерних мережах населеного пункту;

— відновлення світлового режиму в житловому приміщенні, що затіняється деревами;

— проведення ремонтних та експлуатаційних робіт в охоронній зоні повітряних ліній електропередачі, на трансформаторній підстанції і розподільному пункті системи енергопостачання, мережі водо-, теплопостачання та водовідведення, телекомунікаційній і кабельній електромережі;

— досягнення деревом вікової межі;

— провадження господарської діяльності на території розсадників з вирощування декоративних дерев та кущів;

— ліквідації наслідків стихійного лиха, аварійної та надзвичайної ситуації.

 

Увага! Для видалення зелених насаджень на території населеного пункту має бути спеціальний дозвіл (п. 3 Порядку № 1045). Це може бути:

ордер, що видається за рішенням виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (далі — компетентний орган). Винятки: крім випадків, передбачених пп. 7 — 10 Порядку № 1045 (детально про це див. у розділі «Ордер на видалення зелених насаджень» цієї статті на с. 31);

або один із документів, визначених ч. 1 ст. 34 Закону № 3038 , а саме:

повідомлення про початок виконання будівельних робіт

або декларація про початок виконання будівельних робіт,

чи дозвіл інспекції ДАБК на виконання будівельних робіт.

Під видаленням зелених насаджень законодавство розуміє дерева, кущі, газони і квітники, що розміщено на території населеного пункту (п. 1 Порядку № 1045).

 

Як було раніше...

У травні цього року, 08.05.2012 р., набрала чинності постанова Кабміну № 349. Нею було внесено зміни до діючого на той час Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затвердженого постановою КМУ від 01.08.2006 р. № 1045.

До цього часу для вирубки зелених насаджень на будівельному майданчику необхідним було отримання таких документів:

— Акт обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню, який погоджений територіальним органом Державного управління охорони навколишнього природного середовища;

докази сплати відновної вартості зелених насаджень (квитанція, ордер завірений банком тощо);

рішення виконкому сільської, селищної міської ради про видалення зелених насаджень;

ордер на видалення зелених насаджень, виданий виконавчим комітетом або комунальним підприємством, створеним сільською, селищною, міською радою (у м. Києві — Комунальними підприємствами з утримання зелених насаджень у кожному районі м. Києва, у м. Харкові — спеціалізованим комунальним підприємством «Харківзеленбуд» Харківської міської ради).

 

Що сталося тепер...

Постанова Кабміну № 349 (набрала чинності 08.05.2012 р.) про внесення змін до Порядку № 1045 викликала жваві дискусії в українському суспільстві. З одного боку, зникла необхідність отримувати рішення виконкому та ордер на видалення зелених насаджень (дерев, кущів, газонів і квітників) під час будівництва. А з іншого — Мінрегіон публікує повідомлення «Щодо змін до Порядку видалення зелених насаджень у населених пунктах» (текст див. на с. 5 цього номера газети), у якому зазначає про те, що «...коментарі містять недостовірну інформацію та вводять в оману громадськість стосовно політики Мінрегіону і Кабінету Міністрів України».

Чи справді це так — спробуємо розібратися. Однак аналіз потрібно починати не зі змін до Порядку № 1045 , а зі змін до ст. 28 Закону про благоустрій.

У зв’язку з прийняттям Закону № 3038 (набрав чинності ще 12.03.2011 р.) унесено зміни і до ст. 28 Закону про благоустрій.

 

img 1

Рис. 1. Документи, що дають право на видалення зелених насаджень під час здійснення будівництва

 

Суть змін, з урахуванням Закону № 4220, полягає в наступному:

не потребує отримання дозволу (ордера) на видалення зелених насаджень виконання робіт на підставі одного з документів, визначених ч. 1 ст. 34 Закону № 3038 (див. рис. 1);

— відновна вартість сплачується до прийняття об’єкта в експлуатацію;

— розмір відновної вартості видалених зелених насаджень зменшується на суму, передбачену в проектній документації на озеленення прибудинкової території (ч. 3 ст. 28 Закону про благоустрій).

Однак, незважаючи що зміни до Закону про благоустрій ще у січні 2012 року, відповідні зміни до Порядку № 1045 набрали чинності лише 08.05.2012 р.

Відтепер видалення зелених насаджень на будмайданчику під час будівництва здійснюється на підставі одного з документів ДАБІ, визначених у ч. 1 ст. 34 Закону № 3038, а це може бути: повідомлення про початок виконання будівельних робіт, декларація про початок виконання будівельних робіт чи дозвіл інспекції ДАБК на виконання будівельних робіт. Видалення дерев у цьому випадку здійснюється до прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів. Важливо: таке видалення не потребує прийняття рішення виконкомом, тобто компетентним органом (п. 3 Порядку № 1045).

Аналізуючи зміни, необхідно зазначити, що введено додаткову умову для застосування спрощеного порядку: видалення повинно бути здійснено до прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів. Та це й не дивно, оскільки незважаючи на відсутність необхідності отримання ордеру, законодавець не звільнив від обов’язку сплати відновної вартості зелених насаджень.

Так, відновна вартість зелених насаджень, які видаляються на підставі одного з документів, визначених ч. 1 ст. 34 Закону № 3038, встановлюється комісією, яка утворюється виконавчим органом сільської, селищної, міської ради. До складу такої комісії входять представники виконавчого органу відповідної ради, фізичної або юридичної особи, яка має намір щодо забудови території, та територіального органу Держеконінспекції (п. 4-1 Порядку № 1045).

Крім того, видалення зелених насаджень здійснюється після отримання акта обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню (далі — акта обстеження зелених насаджень) (п. 1.5 Методики № 127). Такий акт обстеження повинен бути погоджений з територіальними органами центрального органу виконавчої влади у сфері охорони навколишнього природного середовища — Державного управління охорони навколишнього природного середовища.

Таким чином, крім наявності документа від ДАБІ (а це: повідомлення про початок виконання будівельних робіт, декларація про початок виконання будівельних робіт чи дозвіл інспекції на виконання будівельних робіт) забудовнику для видалення дерев зі свого будмайданчику потрібно здійснити низку дій, алгоритм яких наведено на рис. 2 на с. 32.

 

img 2

Рис. 2. Алгоритм дій для видалення зелених насаджень при будівництві

 

img 3

Рис. 3. Заява про погодження акта обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню

 

Необхідно зазначити, що законодавство не встановлює строку погодження територіальним органом Державного управління охорони навколишнього природного середовища акта обстеження зелених насаджень. Однак будь-яке звернення громадян розглядається і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження (ч. 1 ст. 20 Закону про звернення громадян). А тому автор вважає, що цей строк може бути поширений і на відносини щодо розгляду заяви про погодження акта обстеження зелених насаджень (рис. 3 на с. 33). Якщо ж звертається суб’єкт господарювання, то строк розгляду заяви не встановлено, однак заява повинна бути розглянута у розумний строк (на думку автора, — не більше 1 місяця)
(ч. 3 ст. 2 КАСУ).

То ж лише після затвердження територіальним органом Держекоінспекції акта обстеження зелених насаджень та визначення відновної вартості зелених насаджень (у разі необхідності), можна приступати до видалення зелених насаджень. Указана процедура розповсюджується на земельні ділянки державної, комунальної та приватної власності, що знаходяться у межах населених пунктів. Слід зазначити, що деякі особливості можуть встановлюватися рішеннями сільської, селищної або міської ради. Що також варто враховувати.

Відновна вартість сплачується до прийняття об’єкта в експлуатацію. А її розмір зменшується на суму, передбачену в проектній документації на озеленення прибудинкової території (ч. 3 ст. 28 Закону про землеустрій).

 

Ордер на видалення зелених насаджень

Нагадаємо, що видалення земельних насаджень з одержанням ордеру здійснюється у разі:

— відновлення світлового режиму в житловому приміщенні, що затіняється деревами;

— проведення ремонтних та експлуатаційних робіт в охоронній зоні повітряних ліній електропередачі, на трансформаторній підстанції і розподільному пункті системи енергопостачання, мережі водо-, теплопостачання та водовідведення, телекомунікаційній і кабельній електромережі;

— досягнення деревом вікової межі (п. 3 Порядку № 1045).

Щодо порядку одержання ордеру, то необхідно отримати Акт обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню, що погоджений територіальним органом Державного управління охорони навколишнього природного середовища. Порядок отримання такого акта детально прописаний на рис. 2 Алгоритм дій для видалення зелених насаджень при будівництві. Після цього необхідно здійснити наступні дії (див. рис. 4 на с. 34):

 

img 4

Рис. 4. Алгоритм отримання ордера на видалення зелених насаджень

 

Як уже зазначалося, ордер не потрібен при видаленні зелених насаджень під час будівництва за наявності документів, визначених ч. 1 ст. 34 Закону № 3038 (див. рис. 1 на с. 30).

Є й інші випадки, коли ордер отримувати не потрібно, а саме:

— видалення аварійних, сухостійних і фаутних дерев на об’єкті благоустрою (його здійснює балансоутримувач на підставі Акта обстеження зелених насаджень) (див. рис. 2 на с. 32);

— видалення у процесі ліквідації наслідків стихійного лиха, аварійної та надзвичайної ситуації, а також у разі, коли стан зелених насаджень загрожує життю, здоров’ю громадян чи майну громадян та/або юридичних осіб (воно здійснюється негайно з подальшим оформленням Акта обстеження зелених насаджень) (див. рис. 2);

— видалення зелених насаджень на території меморіального комплексу та кладовищі (воно здійснюється за рішенням балансоутримувача без сплати їх відновної вартості);

— видалення зелених насаджень на земельній ділянці, яка перебуває у приватній власності, та на присадибній ділянці (воно здійснюється за рішенням власника (користувача) земельної ділянки) (п.п. 7 — 10 Порядку № 1045).

 

У яких випадках відновна вартість не підлягає сплаті?

Видалення зелених насаджень на земельній ділянці, яка перебуває у приватній власності, та на присадибній ділянці здійснюється за рішенням власника (користувача) земельної ділянки без сплати їх відновної вартості (п. 10 Порядку № 1045).

Отже, якщо земельна ділянка перебуває у приватній власності, то видалення зелених насаджень під час будівництва здійснюється за рішенням власника земельної ділянки та за наявності одного з документів, визначених ч. 1 ст. 34 Закону № 3038, без сплати відновної вартості зелених насаджень.

Якщо ж, земельна ділянка перебуває у державній або комунальній власності, то підлягає сплаті відновна вартість зелених насаджень, що будуть видалені.

Також сплата відновної вартості зелених насаджень не проводиться у разі (п. 6 Положення № 1045):

— реконструкції або капітального ремонту об’єкта благоустрою;

— знесення аварійних, сухостійних і фаутних дерев, а також самосійних і порослевих дерев з діаметром кореневої шийки не більш як 5 сантиметрів;

— ліквідації аварійної ситуації на інженерних мережах населеного пункту;

— відновлення світлового режиму в житловому приміщенні, що затіняється деревами;

— проведення ремонтних та експлуатаційних робіт в охоронній зоні повітряних ліній електропередачі, на трансформаторній підстанції і розподільному пункті системи енергопостачання, мережі водо-, теплопостачання та водовідведення, телекомунікаційній і кабельній електромережі;

— досягнення деревом вікової межі;

— ліквідації наслідків стихійного лиха, аварійної та надзвичайної ситуації тощо (п. 6 Положення № 1045).

Видалення аварійних, сухостійних і фаутних дерев на об’єкті благоустрою здійснює балансоутримувач на підставі акта обстеження зелених насаджень (п. 7 Порядку № 1045).

У процесі ліквідації наслідків стихійного лиха, аварійної та надзвичайної ситуації, а також у разі, коли стан зелених насаджень загрожує життю, здоров’ю громадян чи майну громадян та/або юридичних осіб, видалення зелених насаджень здійснюється негайно з подальшим оформленням акта обстеження зелених насаджень (п. 8 Порядку № 1045).

Таким чином, для того, щоб не сплачувати відновну вартість необхідно, щоб земельна ділянка перебувала у приватній власності або зелені насадження відповідали умовам вищезазначеного.

 

Що робити у разі незаконних вимог посадових
осіб проходити додаткові процедури
 або при відмові складення чи погодження
акта обстеження зелених насаджень?

Стаття 19 Конституції встановлює, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Водночас органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Тому вимоги посадових осіб отримувати дозволи (погодження), що не передбачені законодавством, а так само відмову у вчиненні дій може бути оскаржено в окружний адміністративний суд.

Варто лише подбати, щоб у позивача були достатні докази звернення до посадової особи (заява із відміткою канцелярії про прийняття, лист-відмова тощо).

 

Яка відповідальність настає за порушення вищезазначених норм?

За знищення або пошкодження зелених насаджень або інших об’єктів озеленення населених пунктів передбачена відповідальність перед законом за ст. 153 КУпАП.

Згідно з нею до адміністративної відповідальності притягуються особи за знищення або пошкодження зелених насаджень, окремих дерев, чагарників, газонів, квітників та інших об’єктів озеленення в населених пунктах, невжиття заходів для їх охорони, а також самовільне перенесення в інші місця під час забудови окремих ділянок, зайнятих об’єктами озеленення.

Штраф за це накладається

на громадян від десяти (170 грн.) до тридцяти (510 грн.) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян,

на посадових осіб або фізичних осіб — підприємців — від тридцяти (510 грн.) до п’ятдесяти (850 грн.) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Також сплаті буде підлягати відшкодування шкоди, заподіяної незаконним видаленням зелених насаджень.

 

Дозвіл на порушення об’єктів благоустрою

13.09.2012 р. набрав чинності Закон № 4710, яким уведено необхідність при порушенні об’єктів благоустрою отримувати відповідний дозвіл у виконкомі сільської, селищної, міської рад.

Одразу слід застерегти, що дозвіл на порушення об’єктів благоустрою не вимагається, якщо земляні та ремонтні роботи здійснюються (ч. 1 ст. 261 Закону № 2807):

особами, які мають документ, що посвідчує право власності або право користування земельною ділянкою, у тому числі право земельного сервітуту;

у складі підготовчих або будівельних робіт, право на виконання яких оформлене згідно з ч. 1 ст. 34 Закону № 3038.

Ураховуючи, що замовником будівництва може бути особа, що має право власності або право користування земельною ділянкою, то такому замовнику дозвіл на порушення об’єктів благоустрою отримувати не потрібно.

У всіх інших випадках при порушенні об’єктів благоустрою, пов’язаних з виконанням суб’єктами господарювання земляних та ремонтних робіт необхідно додатково (навіть за наявності ордера), отримувати такий дозвіл.

— Видача дозволу, його переоформлення або видача дубліката дозволу здійснюється безоплатно (ч. 4 ст. 261 Закону № 2807).

— Порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів затверджується рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради на підставі Типового порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України (ч. 3 ст. 261 Закону № 2807).

На цей момент такий типовий порядок не прийнято. На рис. 5 наведемо загальний порядок щодо самої процедури отримання дозволу на порушення об’єктів благоустрою.

 

img 5

Рис. 5. Отримання дозволу на порушення об’єктів благоустрою

 

Висновок

Наостанок зазначимо, що хоча процедуру видалення зелених насаджень під час будівництва було спрощено шляхом скасування необхідності отримання рішення виконкому та ордера. Однак усе ж таки залишилася необхідність складення погодження акта обстеження зелених насаджень на земельних ділянках державної, комунальної та приватної власності навіть у випадках, коли відновна вартість не сплачується.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі