Теми статей
Обрати теми

Що і як перевіряють фахівці Держфінінспекції (Частина 1)

Редакція ББ
Стаття

Що і як перевіряють фахівці Держфінінспекції

(частина 1)

Владислав Станкус, завідувач сектору інспектування установ
 та організацій, які фінансуються з бюджету
, Харківської об’єднаної державної фінансової інспекції

 

Кожна бюджетна установа час від часу проводить ремонтно-будівельні роботи. Як відомо, на проведення таких робіт витрачається чимало бюджетних коштів, тому цьому питанню фахівцями державної фінансової інспекції приділяється багато уваги. У цій статті розглянемо, що саме і якими методами перевіряють фахівці державної фінансової інспекції під час проведення ревізій з питання правильності витрачання бюджетних коштів на проведення ремонтно-будівельних робіт.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

ЦКУ Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

ГКУ — Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

Закон № 1560 — Закон України «Про інвестиційну діяльність» від 18.09.91 р. № 1560-XII.

Закон № 2289 — Закон України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI.

Закон № 1775 — Закон України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» від 01.06.2000 р. № 1775-III.

Закон № 996 — Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Постанова № 1404 — Постанова КМУ «Питання попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» від 09.10.2006 р. № 1404.

Порядок № 560 Порядок затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи, затверджений постановою КМУ від 11.05.2011 р. № 560.

Порядок № 2145 — Порядок проведення на конкурсних засадах оцінки та відбору інвестиційних проектів, що передбачають залучення коштів державного бюджету, затверджений постановою КМУ від 25.11.99 р. № 2145.

Порядок № 228 — Порядок складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ, затверджений постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228.

Порядок № 1764 — Порядок державного фінансування капітального будівництва, затверджений постановою КМУ від 27.12.2001 р. № 1764.

Загальні умови № 668 — Загальні умови укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджені постановою КМУ від 01.08.2005 р. № 668.

Правила визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000 — Правила визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000, затверджені наказом Держбуду України від 27.08.2000 р. № 174 (в редакції наказу Держбуду України від 17.06.2003 р. № 85).

Правила визначення вартості проектно-вишукувальних робіт для будівництва ДБН Д.1.1-7-2000 Правила визначення вартості проектно-вишукувальних робіт для будівництва, що здійснюється на території України ДБН Д.1.1-7-2000, затверджені наказом Держбуду України від 14.12.2000 р. № 285.

Наказ № 554 — Наказ Міністерства регіонального розвитку та будівництва України «Про затвердження примірних форм первинних документів з обліку в будівництві» від 04.12.2009 р. № 554.

Положення № 88 — Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 р. № 88.

ПСБУ № 16 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 31.12.99 р. № 318.

Методичні рекомендації № 573 — Методичні рекомендації з формування собівартості будівельно-монтажних робіт, затверджені наказом Мінрегіонбуду від 31.12.2010 р. № 573.

Методичні рекомендації № 90 — Методичні рекомендації щодо здійснення інспектування органами Державної фінансової інспекції України, затверджені наказом Державної фінансової інспекції України від 14.12.2011 р. № 90.

Методичні рекомендації № 39 Методичні рекомендації з проведення державною контрольно-ревізійною службою ревізій використання коштів на будівництво, затверджені наказом ГоловКРУ від 27.02.2009 р. № 39.

Лист № 7/93 — Лист Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України «Про форму М-29 при автоматизованому випуску первісної облікової документації у будівництві» від 12.02.98 р. № 7/93.

 

Основні засади контролю витрачання бюджетних коштів
 на проведення ремонтних робіт

Як визначено у п. 12 Методичних рекомендацій № 90, при перевірці законності здійснення видатків на капітальне будівництво, реконструкцію та ремонт фахівцям державної фінансової інспекції необхідно користуватись Методичними рекомендаціями № 39.

Отже, відповідно до п. 2.1 Методичних рекомендацій № 39 метою контролю за використанням коштів, спрямованих на фінансування будівництва, є встановлення:

— обґрунтованості визначення потреби в фінансових ресурсах на будівництво;

— дотримання норм законодавства при використанні коштів, спрямованих на будівельні роботи;

— достовірності відображення в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності фінансово-господарських операцій, пов’язаних з виконанням будівельних робіт.

Основними напрямами контролю є:

— обґрунтованість (наявність законних підстав) виділення коштів на проведення будівництва;

— дотримання вимог чинного законодавства при проведенні закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти;

— дотримання вимог чинного законодавства при укладанні контрактів (договорів);

— забезпечення та наявність проектно-кошторисної та іншої технічної документації;

— стан розрахунків між замовником і підрядником та правильність відображення фінансово-господарських операцій, пов’язаних з будівництвом, у бухгалтерському обліку та фінансовій звітності;

— правильність визначення вартості будівництва (вартість будівельно-монтажних робіт; правильність визначення розміру коштів на утримання служби замовника, організацію будівництва, авторський нагляд, виконання проектно-вишукувальних робіт; витрати, пов’язані з пусконалагоджувальними роботами та комплектацією устаткуванням і матеріалами, тощо).

Трохи зупинимось на кожному із зазначених напрямів.

 

Обґрунтованість (наявність законних підстав)
виділення коштів на проведення будівництва

З метою встановлення обґрунтованості виділення коштів на будівельні роботи досліджуються питання:

1. Дотримання порядку затвердження інвестиційних програм і проектів будівництва та проведення їх комплексної державної експертизи, дотримання встановлених центральним чи місцевим органом виконавчої влади порядку добору інвестиційних проектів відповідно до вимог Закону № 1560, Порядку № 560 та Порядку № 2145.

2. Наявність рішень щодо державних (комунальних) інвестицій, їх відповідність прогнозам економічного і соціального розвитку держави (планам розвитку територій), цільовим програмам, а також наявність техніко-економічних обґрунтувань, що визначають доцільність цих інвестицій.

3. Відповідність рівня, на якому затверджено інвестиційні програми і проекти будівництва, вимогам чинного законодавства.

4. Дотримання вимог щодо проведення обов’язкової комплексної державної експертизи.

5. Дотримання в бюджетних установах вимог Порядку № 228 щодо порядку обґрунтованості поданих розрахунків на виділення асигнувань.

6. Обґрунтованість визначення суми витрат на капітальні вкладення у фінансових планах державних і комунальних підприємств.

 

Перевірка дотримання вимог законодавства
 при проведенні закупівлі товарів,
 робіт і послуг за державні кошти

При проведенні контрольних заходів у замовника інспектори мають звернути увагу на дотримання тих нормативних актів щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти, які діяли на момент проведення процедури торгів.

Нагадаємо, що проведення процедур торгів насамперед регулюється Законом № 2289.

У рамках цієї перевірки також інспектори мають перевірити, чи не допущено замовником будівництва поділу предмета закупівлі на окремі частини з метою уникнення тендерних процедур.

Також слід взяти до уваги, що ціна тендерної пропозиції розраховується підрядником згідно з положенням підрозділу 3.2 «Ціна тендерної пропозиції» Правил визначення вартості будівництва ДБН Д. 1.1-1-2000 з урахуванням методики та вимог розрахунку, обумовлених замовником у тендерній документації.

Крім того, слід врахувати, що підрядники, які надали тендерні пропозиції, мають мати ліцензії на виконання будівельних робіт відповідно до Закону № 1775.

 

Перевірка дотримання вимог чинного
 законодавства при укладанні контрактів (договорів)

Основним юридичним документом, що визначає права і обов’язки сторін (замовник — генпідрядник, генпідрядник — субпідрядник), який регулює взаємовідносини між ними та забезпечує узгоджену діяльність учасників будівництва, є підрядний контракт (договір).

Відповідно до ст. 629 ЦКУ договір є обов’язковим для виконання сторонами.

Порядок укладання та виконання договорів підряду на проведення робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту будівель, споруд, технічного переоснащення підприємств (будівництво), а також окремих комплексів чи видів робіт, пов’язаних з будівництвом, відповідно до глави 61 ЦКУ та глави 33 ГКУ визначено Загальними умовами № 668.

У договорі зазначається вид договірної ціни: тверда або динамічна чи періодична.

Динамічна договірна ціна (приблизний кошторис) установлюється відкритою і може уточнюватися протягом усього строку виконання будівельних робіт.

За динамічної договірної ціни вартість прямих витрат при взаєморозрахунках за обсяги виконаних робіт визначається на підставі нормативних витрат трудових і матеріально-технічних ресурсів, виходячи з фізичних обсягів виконаних робіт та уточнених цін ресурсів (п. 3.3.10.1 Правил визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000).

Тверді договірні ціни встановлюються незмінними на весь обсяг будівництва і не уточнюються, за винятком випадків, якщо:

а) замовник змінює в процесі будівництва проектні рішення, що викликає зміну обсягів робіт та вартісних показників;

б) у процесі будівництва в проектній документації та інвесторських кошторисах встановлено безперечні помилки, які не було виявлено на стадії тендерної пропозиції та складання договірної ціни, а підрядник не є виконавцем проектно-кошторисної документації;

в) виникають обставини непереборної сили — надзвичайні обставини та події, які не можуть бути передбачені сторонами під час укладання договору (контракту).

Слід враховувати, що згідно з п. 2 ст. 844 ЦКУ договірна ціна є твердою, якщо інше не встановлено договором.

Особливість періодичної ціни полягає в тому, що на обсяги робіт, які плануються на визначений період, як правило, це річний план, установлюється тверда договірна ціна (фіксована частина ціни). Формування та застосування фіксованої частини періодичної договірної ціни провадиться за правилами як для твердої договірної ціни.

Після закінчення періоду, у якому діяла тверда ціна в складі періодичної договірної ціни, вартість залишків робіт може уточнюватися з подальшим установленням твердої ціни на весь залишок або його частину.

Невід’ємною частиною контракту (договору) є розрахунок договірної ціни. При погодженні договірної ціни замовником перевіряється вартість матеріально-технічних ресурсів, яка не має перевищувати середньорегіональну (за матеріалами — за цінами виробників, що склалися в регіоні). Коли ціни на придбання матеріальних ресурсів відрізняються від середньорегіональних, у підрядної організації має бути обґрунтоване письмове погодження замовника щодо поставки на будівництво ресурсів за вищими цінами.

Договірна ціна має відповідати вартості тендерної пропозиції, що акцептована замовником.

При перевірці виконання гарантійних умов (у тому числі щодо недоліків і дефектів, установлених за результатами огляду та контрольних обмірів), у разі наявності таких умов у договорі підряду або законодавстві, виявлені недоліки у межах гарантійного строку виконавець має усунути за власні кошти.

 

Перевірка наявності оформлених
у встановленому порядку проектно-кошторисної
та іншої технічної документації

Інспектори мають перевірити у замовника наявність оформлених у встановленому порядку:

— проектно-кошторисної документації. Всі види ремонтно-будівельних робіт, крім поточного ремонту, потребують наявності проектно-кошторисної документації. Обсяг і вартість поточного ремонту, що виконується господарським способом, може бути визначено на основі дефектних актів і розцінених описів робіт;

— позитивного експертного висновку. Тобто на проектно-кошторисну документацію має бути наданий органами державної експертизи позитивний експертний висновок (який чинний протягом строку дії технічних умов та архітектурно-планувального завдання). Висновок комплексної державної експертизи може бути позитивним, тобто рекомендованим до затвердження, або негативним — із зауваженнями щодо доопрацювання або обґрунтування щодо неможливості реалізації цього проекту;

— наказу, рішення, розпорядження, постанови про затвердження проектно-кошторисної документації;

— складених титулів будов;

— ліцензії Держбуду на виконання ремонтно-будівельних робіт. Наявні випадки, коли генпідрядник не є виконавцем робіт (виконавці — субпідрядні організації), то, відповідно, і ліцензія йому не потрібна;

— дозвіл Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю на виконання будівельних робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту будинків, споруд та інших об’єктів, розширення і технічного переоснащення;

— ліцензії Держбуду на виконання ремонтно-будівельних робіт. Наявні випадки, коли генпідрядник не є виконавцем робіт (виконавці — субпідрядні організації), то, відповідно, і ліцензія йому не потрібна;

— дозвіл Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю на виконання будівельних робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту будинків, споруд та інших об’єктів, розширення і технічного переоснащення.

 

Перевірка стану розрахунків між замовником
 і підрядником та правильності відображення
 фінансово-господарських операцій, пов’язаних з будівництвом,
у бухгалтерському обліку та фінансовій звітності

У рамках цього питання державні фінансові інспектори мають перевірити достовірність суми дебіторської або кредиторської заборгованості між замовником і підрядником (у тому числі з урахуванням даних проведених зустрічних звірок) та причини їх виникнення.

Також інспектори мають перевірити дотримання умов попередньої оплати (аванси) будівельно-монтажних робіт, визначених п. 19 Порядку № 1764, згідно з яким розмір авансу не може перевищувати 30 % вартості річного обсягу робіт відповідно до укладеної угоди на будівництво об’єкта. Підрядник зобов’язаний використати аванс протягом трьох місяців після його одержання. Після спливу тримісячного терміну не використані суми авансу повертаються замовнику.

Аналогічні вимоги щодо попередньої оплати робіт з капітального будівництва, капітального ремонту та реконструкції на строк не більше трьох місяців визначені Постановою № 1404.

При перевірці відповідності використання коштів їх цільовому призначенню інспектори мають з’ясувати, чи не фінансувалися за виділені кошти інші об’єкти, будівництва; чи не витрачалися кошти на придбання будівельних матеріалів та інших товарно-матеріальних цінностей, які не пов’язані з проведенням запланованого обсягу робіт, та на потреби, що не стосуються будівництва взагалі,
тощо.

При встановленні фактів передачі замовником будівельних матеріалів, виробів та конструкцій підрядним організаціям для виконання робіт інспектори мають перевірити, чи віднесена в обліку замовника вартість таких матеріалів, виробів та конструкцій на витрати замовника, а не на розрахунки з підрядником. При передачі замовником матеріалів на будівництво об’єкта інспекторам слід перевірити в Актах приймання виконаних будівельних робіт (форма № КБ-2в) вартість виконаних робіт, які не мають містити вартість матеріалів, що були йому передані.

Під час ревізії у замовника з метою документального підтвердження виду, обсягу та вартості виконаних підрядником будівельних робіт, стану розрахунків за виконані роботи інспектори мають провести зустрічні звірки.

 

Перевірка правильності визначення вартості будівництва

До вартості будівництва належать витрати, передбачені зведеним кошторисним розрахунком.

При перевірці вартості будівництва слід перевірити: правильність визначення розміру витрат на утримання служби замовника; авторський нагляд; виконання проектно-вишукувальних робіт; витрати, пов’язані з пусконалагоджувальними роботами та комплектацією устаткування; вартість виконання будівельно-монтажних робіт (розцінки, показники, вартість матеріалів).

При складанні кошторисної документації згідно з п. 2.8.13 Правил визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000 кошти на покриття витрат з утримання служби замовника враховуються у розмірі 2,5 % від підсумку графи 8 глав 1 — 9 зведеного кошторисного розрахунку.

Використання зазначених коштів здійснюється на підставі кошторисів доходів і видатків, складених та затверджених у встановленому порядку, пропорційно обсягам виконаних робіт.

При перевірці інспектори мають звернути увагу, чи не нараховувалися витрати на утримання служби замовника від запланованого обсягу капіталовкладень без урахування вартості фактично виконаних і оплачених робіт.

У зведеному кошторисному розрахунку податок на додану вартість (ПДВ) нараховується на всю вартість будівництва, у тому числі і на кошти з утримання служби замовника. Проте слід взяти до уваги, що фактичне нарахування ПДВ на суму витрат з утримання служби замовника здійснюється за умови, що замовник є платником ПДВ.

Враховуючи те, що здійснення функцій замовника не належить до підрядних робіт, кошти на утримання служби замовника не включаються до типових форм первинних облікових документів за формами № КБ-2в та № КБ-3.

У разі встановлення завищення витрат на утримання служби замовника зменшується загальна вартість виконаних будівельних робіт і, відповідно, зменшується розмір коштів на покриття витрат з утримання служби замовника.

Якщо замовником для здійснення технічного нагляду за веденням будівельно-монтажних робіт, на підставі укладеного договору (контракту) залучається спеціалізована установа (організація) або окремий фахівець, витрати на ведення технічного нагляду обґрунтовуються відповідним розрахунком, узгодженим і затвердженим замовником.

Вартість проектно-вишукувальних робіт для будівництва визначається згідно з вимогами Правил визначення вартості проектно-вишукувальних робіт для будівництва ДБН Д.1.1-7-2000. Правила передбачають визначення кошторисної вартості проектно-вишукувальних робіт за двома методами:

1) калькуляційний метод — на підставі діючих в Україні збірників цін на проектно-вишукувальні роботи із застосуванням відповідних коефіцієнтів та індексів для будівництва об’єктів усіх галузей і підгалузей господарства, до того ж кошториси складаються за формою «2-П». Вартість проектно-вишукувальних робіт, не врахованих у збірниках цін, обчислюється з використанням відомчих збірників, погоджених з Мінрегіонбудом, або за кошторисом, складеним за формою «3-П»;

2) метод визначення кошторисної вартості проектних робіт для будівництва об’єктів житла і соціальної сфери із застосуванням усереднених відсоткових показників вартості проектних робіт до кошторисної вартості будівельно-монтажних робіт — визначення кошторисної вартості проектних робіт для будівництва об’єктів житла і соціальної сфери шляхом застосування до відповідної вартості будівельно-монтажних робіт усереднених процентних показників вартості проектних робіт, що визначаються Мінрегіонбудом України, зокрема базою, до якої застосовуються усереднені процентні показники, є вартість будівельно-монтажних робіт за номенклатурою глав 1 — 9 зведеного кошторисного розрахунку.

Ціна пропозиції розраховується на підставі кошторисної вартості проектно-вишукувальних робіт з уточненням окремих складових, виходячи із структури витрат, що склалися в організації, та поточних цін на трудові і матеріальні ресурси. Ціна пропозиції претендента, визначеного виконавцем робіт, є договірною.

Після узгодження договірної ціни складається контракт на виконання робіт. У контракті зазначається документ, покладений в основу визначення вартісних показників; встановлюється вид договірної ціни; порядок та терміни уточнення договірної ціни; умови фінансування та розрахунків за обсяги виконаних робіт; гарантії замовника та проектної організації тощо.

Відповідальність за обґрунтованість вартості проектно-вишукувальних робіт на стадії узгодження договірних цін та проведення взаєморозрахунків за обсяги виконаних робіт покладається на керівників організації замовника і проектної організації.

Вартість робіт зі складання кошторисної документації не входить до вартості ремонтно-будівельних робіт і не відображається в Акті приймання виконаних будівельних робіт (форма № КБ-2в) та Довідці про вартість виконаних підрядних робіт (форма № КБ-3) і може оплачуватися замовником на підставі договору на виконання цієї роботи або на підставі окремого пункту контракту на виконання будівельно-монтажних робіт (у разі, якщо розробка кошторисної документації здійснюється підрядником, який виконує будівельні роботи) щодо об’єкта з урахуванням умов, узгоджених сторонами і зафіксованих в контракті.

Пусконалагоджувальні роботи належать до інших підрядних робіт. Визначення вартості пусконалагоджувальних робіт регламентовано Правилами визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000 (див. доповнення № 1 до цих Правил). Перевірка правильності визначення вартості здійснюється на підставі відповідним чином оформлених Актів приймання виконаних будівельних робіт за формою № КБ-2в.

За твердої та періодичної ціни кошти, передбачені зведеним кошторисним розрахунком вартості будівництва на покриття ризиків усіх учасників будівництва та додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, є резервом замовника і витрачаються на цілі, зазначені в п. 3.1.20 Правил визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000.

 

Перевірка правильності визначення вартості будівельно-монтажних робіт

Для визначення вартості виконаних обсягів підрядних робіт і проведення розрахунків за виконані підрядні роботи з будівництва складаються первинні облікові документи за типовими формами № КБ-2в «Акт приймання виконаних будівельних робіт» та № КБ-3 «Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати», затвердженими наказом № 554.

Типові форми № КБ-2в поширюються на будівельні підприємства і підрозділи усіх видів економічної діяльності незалежно від форм власності, що виконують будівельні та монтажні роботи, роботи з капітального та поточного ремонту, інші підрядні роботи із залученням бюджетних коштів або коштів підприємств, установ та організацій державної форми власності. Акт приймання виконаних робіт складається на основі журналу обліку виконаних робіт (форма № КБ-6) і надається субпідрядником — генпідряднику, генпідрядником — замовнику.

Типова форма № КБ-3 поширюється на підрядні роботи, що виконуються за рахунок усіх джерел фінансування.

Для підприємств, що виконують роботи з поточного ремонту господарським способом, складання зазначених форм не обов’язкове.

Підприємства, які типову форму № КБ-2в не використовують, записи в бухгалтерському обліку здійснюють на підставі іншого первинного документа, що визначає ступінь завершеності робіт і обчислення прибутків за методом виміру та оцінки виконаної роботи, який повинен містити необхідні реквізити, передбачені Законом № 996 і Положенням № 88, наявність яких забезпечує отримання інформації про дату, види, обсяги та вартість виконаних робіт.

Прямі витрати в кошторисах і в актах приймання виконаних робіт під час розрахунків визначаються на підставі кошторисних норм (загальнодержавні будівельні кошторисні нормативи, відомчі кошторисні нормативи, кошторисні нормативи для окремих будов, індивідуальні кошторисні норми). Правила застосування кошторисних норм при визначенні прямих витрат у вартості будівництва наведено в Правилах визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000.

Загальнодержавні будівельні кошторисні норми обов’язкові для застосування всіма організаціями, установами і підприємствами незалежно від їх відомчої належності і форм власності під час визначення вартості будов, будівництво яких здійснюється із залученням бюджетних коштів або коштів підприємств, установ і організацій державної власності.

До відомчих належать нормативи, які розробляються в обґрунтованих випадках, коли за прийнятою для спеціалізованого будівництва технологією і організацією робіт витрати трудових і матеріально-технічних ресурсів відрізняються від рівня, прийнятого у загальнодержавних.

Вони не мають суперечити загальнодержавним або дублювати їх.

Відомчі норми обов’язкові для організацій, установ і підприємств міністерства чи іншого центрального органу виконавчої влади, що затвердило ці норми. Для організацій, установ і підприємств, що входять до сфери управління інших міністерств та органів виконавчої влади, ці нормативи можуть бути обов’язковими за умови прийняття ними відповідного рішення.

Неправильне застосування кошторисних норм може призвести до завищення вартості прямих витрат (вартості матеріалів, заробітної плати, вартості будівельної техніки), а також може спричинити завищення нормативних трудовитрат, що надалі спричинить завищення загальновиробничих і адміністративних витрат, прибутку, коштів на зведення та розбирання тимчасових будівель і споруд (у разі їх урахування за процентним показником), коштів на утримання служби замовника і в результаті завищення вартості виконаних робіт (приклади порушень див. далі).

При перевірці правильності застосування ресурсних елементних кошторисних норм на ремонтно-будівельні роботи інспектори враховують, що норми на демонтаж (розбирання) окремих конструкцій можуть передбачати повторне застосування матеріалів і виробів (у разі дотримання вимог п. 3.3.13 Правил визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000). Якщо повторне використання матеріалів від розбирання не планується, витрати ресурсів на роботи з демонтажу визначаються за нормами відповідних збірників на виконання цих робіт (без урахування вартості матеріальних ресурсів) із застосуванням коефіцієнтів, наведених у вказівках щодо застосування кошторисних норм (пункти 2.6, 2.7 Правил визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000).

Застосування коефіцієнтів, що враховують вплив спеціальних умов виконання робіт, має бути обґрунтовано. Обґрунтування і величини коефіцієнтів зазначаються в проекті організації будівництва або (у разі скороченого обсягу проектно-кошторисної документації і відсутності проекту організації будівництва) в умовах контракту чи дефектному акті.

Коефіцієнти, що враховують спеціальні умови виконання робіт, наведено у Вказівках щодо застосування ресурсних елементних кошторисних норм і застосовуються лише до норм витрат праці робітників, машиністів, часу експлуатації будівельних машин і механізмів, а не до витрат усіх ресурсів, передбачених нормою.

Також інспектори проводять перевірку правильності визначення вартості робіт, виконаних підрядним способом.

Особливості проведення перевірки залежать від виду договірної ціни, обумовленої контрактом (договором) і яка згідно з Правилами визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000 може встановлюватися твердою, динамічною чи періодичною.

Динамічна договірна ціна (приблизний кошторис) установлюється відкритою і може уточнюватися протягом всього строку виконання будівельних робіт.

За динамічної договірної ціни вартість прямих витрат при взаєморозрахунках за обсяги виконаних робіт визначається на підставі нормативних витрат трудових і матеріально-технічних ресурсів, виходячи з фізичних обсягів виконаних робіт та уточнених цін ресурсів (пункт 3.3.10.1 Правил визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000).

Правильність визначення вартості матеріальних ресурсів в актах виконаних робіт здійснюється шляхом зіставлення даних ресурсної відомості до актів приймання виконаних робіт з даними бухгалтерського обліку підрядника, а саме: Звіт про витрати основних матеріалів у будівництві у співвідношенні з виробничими нормами (форма М-29), Звіт про рух матеріальних цінностей (форма М-19), рахунками, накладними на придбання матеріалів. Якщо підрядником не ведуться форми М-29 і М-19, то дані ресурсних відомостей порівнюються з довідками (актами) про витрати основних матеріалів та оборотно-сальдовими відомостями відповідних
рахунків бухгалтерського обліку.

Зазначені форми наведені у листі № 7/93.

Наявність у бухгалтерському обліку даних про залишки товарно-матеріальних цінностей «червоним» може бути пов’язана з невиконанням обсягів будівельних робіт і безпідставним списанням фактично відсутніх матеріалів або через ненадання постачальником вчасно документів для оприбуткування (матеріали отримано в борг).

У цьому випадку факт виконання робіт перевіряється обстеженням чи контрольним обміром.

У разі виготовлення окремих будівельних матеріалів, виробів і конструкцій власними силами підрядника ціни таких матеріальних ресурсів приймаються за відповідними калькуляціями, затвердженими підрядною організацією у встановленому порядку (за виробничою собівартістю). Прибуток у калькуляціях не враховується, а визначається загалом по будівництву та обчислюється з урахуванням трудовитрат на виготовлення цих матеріальних ресурсів (пункт 3.2.5.3 Правил визначення вартості будівельних робіт ДБН Д.1.1-1-2000).

Усереднені відстані перевезень матеріальних ресурсів (30 км — для міст, 80 км — для сільської місцевості) рекомендовано додатком 15 до Правил визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000 для обчислення транспортних витрат з доставки матеріальних ресурсів в інвесторській кошторисній документації, коли, як правило, ще не відомі постачальники цих ресурсів. На стадії проведення взаєморозрахунків за виконані роботи при розрахунку транспортних витрат у складі вартості матеріальних ресурсів слід враховувати конкретну відстань від постачальника до приоб’єктного складу (за конкретною транспортною схемою).

Ціни на матеріали для будівництва визначаються з урахуванням витрат франко-приоб’єктний склад будівельного майданчика (пункт 3.1.10.9 Правил визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000).

У випадках, коли приоб’єктні склади і майданчики для складування матеріалів, виробів і конструкцій розташовані в безпосередній близькості від об’єктів будівництва і немає потреби у внутрішньобудівельному транспортуванні матеріальних ресурсів автомобільним транспортом, у розрахунках одиничної вартості видів робіт не враховується передбачена нормами робота бортових автомобілів.

При перевірці вартості транспортних і заготівельно-складських витрат доцільно відстежувати правильність визначення за матеріалами та конструкціями маси одиниці виміру (правильність переведення п. м, м куб. тощо у кг, т). Неправильне визначення маси може призвести до безпідставного завищення транспортних і заготівельно-складських витрат.

Метод розрахунку транспортних і заготівельно-складських витрат має бути прописано в тендерній документації або в договорі. У разі відсутності такої інформації необхідно застосовувати той метод, за яким їх визначено у проектно-кошторисній документації.

Середньомісячна заробітна плата визначається з урахуванням рекомендованого Мінрегіонбудом за погодженням з Мінекономіки України середнього рівня заробітної плати по будівельній галузі, що склався в регіоні на певний період. При визначенні вартості ремонту об’єктів виробничого та іншого призначення рівень заробітної плати приймається з урахуванням рекомендацій відповідних міністерств та інших центральних органів виконавчої влади.

Усереднені показники вартості людино-години за розрядами складності робіт у будівництві, з урахуванням рекомендованої середньомісячної заробітної плати при 40-годинному робочому тижні, затверджуються наказами Мінрегіонбуду України. Ці самі накази передбачають застосування коефіцієнтів за іншої тривалості робочого тижня, а також коефіцієнтів при будівництві тунелів, метрополітенів, виконанні робіт на шахтній поверхні, будівництві великих мостів, мостових переходів із мостобудівними об’єктами у їх складі.

Питання щодо уточнення рівня заробітної плати вирішується замовником (інвестором) та підрядником, виходячи з умов здійснення конкретного будівництва (виконання робіт у стислі терміни, у нічний час та святкові дні, за підвищеної інтенсивності праці тощо), аналізу даних щодо зміни споживчих цін на товари загального вжитку (першочергової потреби) і комунальні послуги та рівня заробітної плати по будівельній галузі, що відбулися в регіоні за певний період (на підставі довідки міського (обласного) статистичного управління).

Вартість машино-години власної будівельної техніки підрядника визначається на підставі ресурсних показників, наведених у ресурсних кошторисних нормах, та відповідних поточних цін на них.

Вартість машино-години будівельної техніки, що орендується, приймається за ціною орендодавця, погодженою замовником. У такому разі при обчисленні загальновиробничих і адміністративних витрат, а також прибутку загалом по будові, трудовитрати робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні цієї будівельної техніки, не враховуються (пункти 3.2.7.3, 3.3.3.3 Правил визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000).

У випадку, якщо здійснюється заміна машин і механізмів, передбачених загальнодержавними кошторисними нормами, на інші, наявні у підрядника, відповідно до пункту 3.2.7.7 Правил визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000 вартість таких робіт визначається з урахуванням змінених умов виконання робіт з відповідним технічним та економічним обґрунтуванням.

У разі, якщо вартість робіт із зміненими умовами не перевищує нормативно-розрахункову, то вона узгоджується замовником і застосовується при розрахунках за виконані роботи. Інакше розробляється індивідуальна ресурсна кошторисна норма, яка затверджується у встановленому порядку і застосовується при взаєморозрахунках за обсяги виконаних робіт.

Загальновиробничі та адміністративні витрати, а також прибуток обчислюються загалом по будові з урахуванням трудовитрат робітників, зайнятих на обслуговуванні власних машин і механізмів.

Загальновиробничі та адміністративні витрати залежно від умов договору на стадії узгодження договірної ціни можуть уточнюватися за відповідними обґрунтованими розрахунками підрядника (визначаються розрахунково-аналітичним методом). Склад загальновиробничих витрат визначено пунктом 15, а адміністративних — 18 ПСБУ 16 і відповідно додатками 2 та 3 до Методичних рекомендацій № 573.

Відрахування на соціальні заходи визначаються виходячи із норм, установлених законодавством.

Розмір прибутку зазвичай приймається в межах усереднених показників, рекомендованих Мінрегіонбудом за погодженням з Мінекономіки, залежно від виду будівництва чи виду будівельно-монтажних робіт (усереднені показники розміру кошторисного прибутку за окремими видами робіт можуть застосовуватися тоді, якщо підрядник за контрактом виконує неповний комплекс робіт, а також у разі визначення розміру прибутку для субпідрядних організацій).

Маса прибутку, визначена на початок будівництва в договірній ціні незалежно від її виду, не уточнюється протягом всього строку будівництва, крім випадків, наведених у пункті 3.3.3.2 Правил визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000.

При взаєморозрахунках за обсяги виконаних робіт кошти на покриття витрат підрядника на зведення або пристосування тимчасових будівель і споруд визначаються або на підставі виконавчого кошторису, погодженого замовником, та фактично збудованих (пристосованих) будівель і споруд з урахуванням рішень проекту організації будівництва, або за процентними показниками, які надаються Мінрегіонбудом, що обумовлюється контрактом.

У разі, якщо кошти на покриття цих витрат визначені за процентним показником, який не перевищує 5 %, в актах приймання виконаних робіт зазначені кошти підрядником не розшифровуються і зворотні суми не зазначаються.

При взаєморозрахунках за обсяги виконаних робіт, що виконувалися у зимовий чи літній період, передбачені на це в договірній ціні кошти уточнюються на підставі довідок місцевих органів гідрометеорологічної служби відповідно з Правилами визначення вартості будівництва ДБН Д. 1.1-1-2000.

При взаєморозрахунках за виконані роботи в актах форми № КБ-2в витрати, пов’язані з відрядженням робітників, уточнюються і включаються відповідно до розрахунків, складених на підставі документів, що підтверджують фактичне перебування робітників у відрядженні і величину цих витрат (накази на відрядження, посвідчення, авансові звіти, квитки, багажні квитанції, рахунки за проживання, розрахунки добових), згідно з вимогами чинних нормативно-правових актів.

При перевірці витрат підрядника на відрядження слід зважати на те, що витрати на відрядження інженерно-технічних працівників враховуються в складі загальновиробничих витрат.

У випадку, коли за умовами будівництва роботи виконуються в стислі терміни, за підвищеної інтенсивності праці, що призводить до скорочення термінів будівництва і часу перебування робітників у відрядженні і, відповідно, зниження витрат, пов’язаних з їх відрядженням, замовником компенсуються фактично понесені підрядником витрати.

Якщо внаслідок нераціональної організації робіт фактична трудомісткість виконаних робіт на об’єкті перевищує нормативну, витрати на відрядження оплачуються підряднику в межах нормативної трудомісткості, тобто замовником компенсуються витрати в розмірі, що не перевищує розрахований в договірній ціні на підставі нормативних трудовитрат.

Якщо в договірній ціні передбачено кошти на додаткові витрати, пов’язані з виконанням робіт у зимовий та літній період, то при взаєморозрахунках за виконані роботи ці витрати уточнюються залежно від температури повітря та кількості днів плюсової або мінусової температури та швидкості вітру у порядку, визначеному у п. 3.3.10.4 та п. 3.3.10.5 Правил визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000. Підставою для оплати додаткових витрат, пов’язаних з впливом вітру швидкістю понад 10 м/с у зимовий період, є довідки місцевих органів гідрометеорологічної служби.

Зазначені додаткові витрати розраховуються або калькуляційним методом, або на підставі усереднених показників і оформляються актом.

Договірна ціна на будівництво об’єкта формується претендентом на виконання робіт (генпідрядником) із залученням субпідрядних організацій і погоджується замовником.

Якщо будівництво здійснюється за державні кошти і рішення про залучення субпідрядних організацій приймається генпідрядником після узгодження договірної ціни і підписання контракту замовником, таке рішення погоджується із замовником, і договірна ціна на весь комплекс робіт переоформляється з урахуванням вартості робіт, що доручаються субпідряднику (у межах вартості, зазначеної в акцептованій тендерній пропозиції генпідрядника).

Незалежно від виду договірної ціни замовник оплачує генпідряднику вартість робіт, виконаних субпідрядником, у розмірі, що не перевищує вартість робіт, зазначену в акті виконаних робіт, підписаному генпідрядником і субпідрядником.

При перевірці правильності визначення вартості виконаних робіт слід зважати на особливості формування договірних цін підрядними організаціями, що застосовують спрощену систему оподаткування, обліку і звітності, та особливості визначення вартості у тому разі, якщо генпідрядник і субпідрядник застосовують різні системи оподаткування.

Єдиний податок за ставкою 6 або 10 % від реалізації робіт (продукції, послуг) нараховується на підсумкову вартість будівельних (ремонтно-будівельних робіт) і монтажних робіт у договірному рівні, враховується у вартості будівництва і компенсується замовником при взаєморозрахунках за виконані роботи в повному обсязі.

Фактична перевірка передбачає проведення обстеження та контрольного обміру виконаних робіт.

Керівники об’єкта контролю здійснюють організацію та проведення фактичної перевірки за участі відповідальних посадових осіб замовника, виконавця робіт (підрядника, субпідрядника) та представника контролюючого органу, за потреби — інших учасників інвестиційної діяльності (проектувальника). У разі неучасті представників замовника або підрядника/субпідрядника в контрольних обмірах орган контролю звертається до правоохоронних органів по сприяння у проведенні контрольного обміру.

У разі неявки до контрольного заходу підрядника інспектор складає акт обстеження обсягів виконаних робіт, який пред’являється для підписання об’єкта контролю і включається до акта ревізії.

При обчисленні обсягів виконаних робіт інспектори керуються правилами, наведеними в технічних частинах збірників кошторисних норм. В акті контрольного обміру як завищення відображаються обсяги та види робіт, які фактично не виконувались, але відображені в актах приймання виконаних підрядних робіт (крім прихованих робіт), та які не відповідають проектно-кошторисній документації.

Фактичні дані контрольного обміру порівнюються з обсягами робіт, зазначеними в актах форми № КБ-2в (складеними на основі журналу обліку виконаних робіт форми № КБ-6), і результати оформлюються актом, у якому фіксуються дані фактичних обсягів, дані, внесені до актів форми № КБ-2в та між ними фіксується розбіжність. У разі встановлення завищень обсягів виконаних робіт проводиться перерахунок вартості, зважаючи на результати контрольного обміру.

За роботами, що технологічно приховуються при виконанні подальших робіт, і факт їх виконання та обсяги неможливо встановити обстеженням і контрольним обміром, необхідно перевірити акти на приховані роботи.

Тепер розглянемо особливості перевірки вартості виконаних робіт у випадку виконання їх господарським способом.

При господарському способі будівельні роботи виконуються силами власних будівельних підрозділів підприємств, установ і організацій або тимчасово створеними бригадами, у тому числі на підставі трудових угод.

У разі складання підприємством замість акта форми № КБ-2в іншого документа, що підтверджує виконання робіт з поточного ремонту, вартість цих робіт визначається на підставі даних бухгалтерського обліку (вартість будівельних матеріалів, фактично нарахована заробітна плата незалежно від системи оплати праці, вартість використаного автотранспорту та будівельної техніки).

Загальновиробничі витрати включаються до вартості виконаних робіт за обґрунтованим розрахунком (залежно від облікової політики підприємства) або шляхом використання усереднених показників із застосуванням до них знижувального коефіцієнта 0,6.

Норми витрат та списання будівельних матеріалів, виробів і конструкцій на виконані обсяги будівельно-монтажних робіт мають узгоджуватися з нормами витрат матеріальних ресурсів, наведеними в ресурсних елементних кошторисних нормах.

При виконанні робіт господарським способом прибуток враховується у разі, якщо підприємство планує отримувати прибуток від такого виду діяльності.

Для визначення фактичних обсягів робіт, виконаних господарським способом, також проводяться обстеження та контрольні обміри.

Згідно з п. 3.3.12 Правил визначення вартості будівництва ДБН Д 1.1-1-2000 незалежно від виду договірної ціни та способів взаєморозрахунків у разі виявлення у розрахунках за виконані роботи (форми № КБ-2в «Акт приймання виконаних будівельних робіт» та форми № КБ-3 «Довідка про вартість виконаних будівельних робіт») безперечних помилок та порушень чинного порядку визначення вартості будівництва загальна вартість виконаних підрядних робіт підлягає уточненню з моменту виявлення зазначених помилок.

У наступній статті ми розглянемо фактичні приклади порушень, які встановлюють фахівці Державної фінансової інспекції при проведенні ревізій.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі