Закупівля капітального ремонту — справа досить клопітка. Тому при розв’язанні цього питання необхідно врахувати всі нюанси.
Визначаємо предмет закупівлі
По-перше, капітальний ремонт з позиції закупівельного законодавства є різновидом робіт.
Так, саме до робіт належать (п. 27 ч. 1 ст. 1 Закону № 922*): розроблення проєктної документації на об’єкти будівництва, науково-проєктної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проєктної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у т. ч. геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включають до кошторисної вартості робіт (якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт).
* Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.
По-друге, при закупівлі робіт предмет закупівлі слід визначати з урахуванням особливостей, передбачених Порядком № 708*. Зокрема, предмет закупівлі робіт визначають за об’єктами будівництва та з урахуванням ДСТУ Б.Д.1.1-1:2013**. Таким є припис п. 4 розд. I Порядку № 708.
* Порядок визначення предмета закупівлі, затверджений наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708.
На жаль, в Порядку № 708 й досі є згадка про необхідність застосування ДСТУ Б.Д.1.1-1:2013 при визначенні предмета закупівлі робіт замовниками. Тоді як цей документ втратив чинність ще у 2021 році, а на зміну йому прийшли Кошторисні норми*. До речі, Мінекономіки ще на початку 2023 року підготував проєкт змін до Порядку № 708. Але, як-то кажуть, віз і нині там.
* Кошторисні норми України у будівництві, затверджені наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281.
Разом з тим Мінекономіки у своєму листі* одразу після прийняття Кошторисних норм рекомендував замовникам при визначенні предмета закупівлі робіт керуватися саме цим документом.
Таким чином, якщо замовник має справу з будівельними роботами, йому варто керуватися термінологією, наведеною в Кошторисних нормах. Так, до таких об’єктів будівництва належать: окремий будинок, будівля, споруда, лінійний об’єкт інженерно-транспортної інфраструктури, а також їхня частина.
З огляду на це, закупівлю робіт з капітального ремонту слід визначати за кожною будівлею окремо. Відповідно предмет закупівлі робіт з капремонту необхідно визначати, виходячи із загального обсягу робіт, запланованих у цій будівлі. Це означає, що при формуванні очікуваної вартості закупівлі варто підсумувати всі заплановані роботи на відповідному об’єкті (у випадку читача — це ремонт санвузлів та заміна вікон).
І по-третє, Порядком № 708 не передбачено, за якою конкретно цифрою ДК 021:2015* замовник має визначати предмет закупівлі робіт із капітального ремонту. Порядок містить лише згадку про те, що предмет закупівлі зазначають за кожним окремим об’єктом будівництва з урахуванням ДСТУ Б.Д.1.1-1:2013. Тому замовник обирає той код ДК 021:2015, який найбільше підходить тому чи іншому предмету закупівлі.
Отже, предмет закупівлі з капремонту замовник має визначати на підставі загальної очікуваної вартості таких робіт у будівлі. А от чого не слід робити в жодному разі, так це розбивати такі роботи на частини та розглядати їх окремі предмети закупівлі. І це не жарти, бо такі дії замовника стовідсотково будуть розцінені контролюючими органами як порушення закупівельного законодавства.
Обираємо процедуру закупівлі
Вирішити це питання зовсім не складно. Загальна очікувана вартість робіт з капремонту перевищує 1,5 млн грн. А конкретно, у випадку нашого читача вона становить 1,9 млн грн (600 тис. грн + 1,3 млн грн). Тому замовнику доведеться провести відкриті торги з урахуванням вимог постанови № 1178*.
У цьому випадку замовнику слід:
— по-перше, додати таку закупівлю до річного плану. Цей документ необхідно оприлюднити в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження;
— по-друге, провести відкриті торги, визначити переможця та укласти з ним договір про закупівлю з урахуванням вимог постанови № 1178.