Засади здійснення попередньої оплати
Передусім коротко нагадаємо основні загальні засади здійснення попередньої оплати бюджетними установами. І для цього насамперед звернемося до норм ч. 1 ст. 49 БКУ*.
* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.
ВАЖЛИВО!
Розпорядник бюджетних коштів приймає рішення про оплату товарів, робіт і послуг після їх фактичного отримання
При цьому відповідно до ч. 2 ст. 49 БКУ Казначейство здійснює платежі за дорученнями розпорядників бюджетних коштів за наявності:
1) відповідного бюджетного зобов’язання для платежу у бухгалтерському обліку виконання бюджету;
2) затвердженого в установленому порядку паспорта бюджетної програми;
3 ) відповідних бюджетних асигнувань у розпорядників бюджетних коштів.
Але з вищезазначеного правила є винятки, передбачені законодавством. Зокрема, розпорядники та одержувачі бюджетних коштів можуть платити за товари, роботи та послуги після їх отримання, якщо інше не передбачено нормативно-правовими актами КМУ, прийнятими на підставі і на виконання БКУ та інших законів України. Таким нормативно-правовим актом на сьогодні є постанова № 1070*.
Строки проведення попередньої оплати здебільшого залежать від того, до якої саме категорії видатків належить закупівля товарів, робіт чи послуг — поточних чи капітальних.
Так, розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів відповідно до п. 1 постанови № 1070 у договорах про закупівлю товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти можуть передбачати попередню оплату. Строки, на які розпорядники (одержувачі) мають право здійснювати попередню оплату за товари, роботи і послуги, наведено у таблиці нижче.
Перелік товарів, робіт і послуг та строки здійснення попередньої оплати
Перелік товарів, робіт і послуг | Строк попередньої оплати |
Товари, роботи і послуги за поточними видатками | не більше трьох місяців |
Товари, роботи і послуги за капітальними видатками та державними контрактами (договорами) | не більше 12 місяців |
Періодичні видання | |
Товари, роботи і послуг, які закуповуються за зовнішньоекономічними контрактами (договорами), укладеними на виконання міжнародних зобов’язань | не більше 24 місяців |
Товари, роботи і послуги, які закуповуються для забезпечення національної безпеки та оборони держави | |
Товари, роботи і послуги, які закуповуються для забезпечення участі України у міжнародних, національних та всесвітніх виставкових заходах |
Ці правила не стосуються закордонних дипломатичних установ, для яких умови здійснення попередньої оплати визначаються окремо МЗС України.
Обов’язковість затвердження положення про попередню оплату
Розмір та строк попередньої оплати в межах вищезазначених строків, кількість платежів з попередньої оплати в межах строку, а також положення щодо здійснення в поточному бюджетному періоді попередньої оплати тих товарів, робіт і послуг, що згідно з договорами про закупівлю передбачається поставити, виконати і надати протягом поточного чи наступного бюджетного періоду, визначають головні розпорядники бюджетних коштів. Про це чітко визначено у п. 1 постанови № 1070.
Саме у зв’язку з цим виникає запитання: яким чином головний розпорядник коштів має встановити такі умови? Постанова № 1070 відповіді на це запитання не дає.
Проте на це та інші запитання відповів Мінфін у листі від 10.03.2020 № 04320-07-2/7631 (ср. ).
Виходячи з роз’яснень, наданих Мінфіном, розуміємо, що на законодавчому рівні немає вимоги щодо обов’язковості розроблення саме Положення про попередню оплату товарів, робіт і послуг. Утім, немає і заборони на його розроблення та затвердження.
А отже, головний розпорядник бюджетних коштів самостійно вирішує, в якому саме документі він визначить:
— конкретний перелік товарів, робіт і послуг, під час закупівлі яких можна здійснювати попередню оплату, з огляду на особливості виконання бюджетних програм;
— розмір попередньої оплати (від 1 до 100 %);
— строк попередньої оплати;
— кількість платежів з попередньої оплати;
— обов’язковість постачання товару, виконання робіт і надання послуг у тому бюджетному періоді, в якому здійснено попередню оплату, чи в наступному.
Якщо у вашому випадку головний розпорядник бюджетних коштів затвердив саме Положення про попередню оплату товарів, робіт і послуг, то це цілком можливий варіант.
Щодо його щорічного затвердження такого Положення, то вважаємо, якщо жодних змін в умовах проведення попередньої оплати не відбулося, то і необхідності його перезатвердження немає. Звісно, якщо самим Положенням або розпорядчим документом, яким його затверджено, не передбачено інше.