Та незалежно від форми отриманої «благодійки», установи повинні правильно документально оформити та показати такі надходження в бухобліку. Не впевнені, чи обов’язково це робити? А дарма. Минулого року це підтвердив Мінфін у своєму листі від 27.04.2022 № 41020-06-5/8479. Зокрема, фахівці Мінфіну наголосили, що належному документальному оформленню та відображенню в бухобліку підлягає вся допомога, яку отримують бюджетні установи.
Далі розглянемо вимоги до оформлення та обліку операцій з отримання благодійної допомоги за її видами. І почнемо з благодійних надходжень у грошовій формі.
Благодійна допомога у грошовій формі
Документальне оформлення. Благодійна може надходити як готівкою до каси (за її наявності), так і на рахунок бюджетної установи. Втім, здебільшого благодійні внески перераховують саме на спеціальні реєстраційні рахунки установ.
Документом, що підтверджує надходження грошових коштів від благодійника на спеціальний реєстраційний рахунок установи, буде виписка з такого рахунку.
У разі ж внесення благодійної допомоги готівкою до каси установи слід оформити прибутковий касовий ордер, а квитанцію обов’язково видати благодійнику.
Бухоблік. Готівкові пожертви та внески до каси установи слід показувати на субрахунку 2211 «Готівка у національній валюті». Для обліку коштів на таких рахунках призначено субрахунок 2313 «Реєстраційні рахунки». Разом з тим для узагальнення інформації про такі надходження слід застосовувати окремий аналітичний рахунок у межах субрахунку 2313.
ВАЖЛИВО!
Благодійна допомога → доходи від необмінних операцій (субрахунок 7511)
Так, будь-які благодійні надходження є доходами за необмінними операціями. Причому визнаємо такі надходження доходами того звітного періоду, в якому фактично отримано допомогу.
Інформацію про доходи від безоплатно отриманих активів (у т. ч. надходжень у грошовій формі), робіт та послуг узагальнюємо на субрахунку 7511 «Доходи за необмінними операціями».
Детально про напрями і цілі використання благодійних грошових внесків читайте у частині 1 цієї статті.
Зауважте: документальне оформлення та відображення в обліку придбання матеріальних цінностей, а також оплати робіт і послуг за рахунок благодійних надходжень слід здійснювати у загальному порядку.
Розглянемо на прикладі порядок відображення в бухобліку отримання благодійної допомоги у грошовій формі та її використання на потреби установи.
Приклад 1. На спеціальний реєстраційний рахунок закладу освіти надійшла благодійна допомога в сумі 180 тис. грн. За рахунок цих коштів проведено заміну вікон (капремонт) в будівлі навчального корпусу. Загальна вартість робіт (з урахуванням вартості металопластикових конструкцій та інших витратних матеріалів) згідно з договором — 180 тис. грн. Договором передбачено внесення авансу — 54 тис. грн. Остаточний розрахунок з підрядником здійснено після підписання Акта приймання виконаних будівельних робіт за формою № КБ-2в та Довідки за формою № КБ-3.
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Сума, грн | № м/о | |
дебет | кредит | ||||
Отримання благодійної допомоги у грошовій формі | |||||
1 | Надійшли кошти від благодійника | 2313 | 7511 | 180000 | 3, 14 |
Використання благодійних грошових надходжень | |||||
1 | Перераховано аванс підрядній організації згідно з договором | 2113 | 2313 | 54000 | 4 |
2 | Відображено витрати на проведення капремонту (заміна вікон) | 8013 | 6211 | 180000 | 6 |
3 | Зменшено заборгованість перед підрядником на суму сплаченого авансу | 6211 | 2113 | 54000 | 4, 6 |
4 | Проведено остаточний розрахунок з підрядником | 6211 | 2313 | 126000 | 3, 6 |
5 | Закриття рахунку доходів | 7511 | 5511 | 180000 | 17 |
6 | Закриття рахунку витрат | 5511 | 8013 | 180000 | 17 |
Інколи бюджетні установи отримують благодійну допомогу в іноземній валюті. Як правильно організувати процес отримання такої допомоги та показати ці операції в обліку і фінзвітності, дізнавайтесь із матеріалів:
— «Міжнародна фіндопомога: організуємо процес отримання» та «Міжнародна фіндопомога: показуємо в обліку» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 15);
— «Благодійка в інвалюті: коли та як обчислити курсові різниці?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 9).
Відображення у фінзвітності. Як показати благодійну допомогу у грошовій формі у фінзвітності? Передусім слід узагальнити бухгалтерські операції, відображені протягом звітного періоду, а також підбити підсумки за субрахунками. Далі перевіряємо повноту і правильність облікових записів. Для цього доцільно скласти оборотно-сальдову відомість за субрахунками.
З урахуванням даних прикладу 1, ця таблиця матиме такий вигляд:
Оборотно-сальдова відомість
Субрахунок | Сальдо на 01.07. | Обороти | Сальдо на 01.10. | |||
Дебет | Кредит | Дебет | Кредит | Дебет | Кредит | |
2113 | — | — | 54000 | 54000 | — | — |
2313 | — | — | 180000 | 54000 +126000 | — | — |
5511 | — | 180000 | 180000 | — | ||
6211 | — | — | 54000 +126000 | 180000 | — | — |
7511 | — | — | 180000 | 180000 | — | — |
8013 | — | — | 180000 | 180000 | — | — |
Разом за субрахунками | — | — | 954000 | 954000 | — | — |
Як бачимо, суми оборотів за субрахунками рівні, тобто основне правило бухобліку дотримано: Дебет = Кредит. Тому саме час перейти до завершального етапу — заповнення фінансової звітності.
Покажемо, в яких рядках фінансової звітності слід відобразити такі операції.
Відображення благодійної допомоги, отриманої у грошовій формі, у фінансовій звітності
Назва рядка | Код рядка | Сума, грн | Пояснення щодо заповнення |
Форма № 1-дс «Баланс» | |||
АКТИВ | |||
II. ФІНАНСОВІ АКТИВИ | |||
Поточна дебіторська заборгованість: | |||
за виданими авансами | 1135 | — | Сальдо субрахунку 2113 |
Грошові кошти та їх еквіваленти розпорядників бюджетних коштів та державних цільових фондів у: | |||
національній валюті, у тому числі в: | 1160 | — | Ряд. 1162 |
Казначействі | 1162 | — | Сальдо субрахунку 2313 |
Усього за розділом II | 1195 | — | Ряд. 1135 + ряд.1150 + ряд. 1160 |
ПАСИВ | |||
I. ВЛАСНИЙ КАПІТАЛ ТА ФІНАНСОВИЙ РЕЗУЛЬТАТ | |||
Фінансовий результат | 1420 | — | Сальдо субрахунків 5511 + 5512 |
Усього за розділом I | 1495 | — | Ряд. 1400 + або - ряд. 1420 |
II. ЗОБОВ’ЯЗАННЯ | |||
Поточні зобов’язання: | |||
за розрахунками за товари, роботи, послуги | 1545 | — | Сальдо субрахунку 6211 |
Усього за розділом II | 1595 | — | Ряд. 1545 |
Форма № 2-дс «Звіт про фінансові результати» | |||
Розділ I. Фінансовий результат діяльності | |||
ДОХОДИ | |||
Доходи від необмінних операцій | |||
Інші доходи від необмінних операцій | 2130 | 180000 | Доходи, відображені за субрахунком 7511 (оборот за Кт 7511) |
Усього доходів від необмінних операцій | 2170 | 180000 | Ряд. 2130 |
Усього доходів | 2200 | 180000 | Ряд. 2170 |
ВИТРАТИ | |||
Витрати за обмінними операціями | |||
Витрати на виконання бюджетних програм | 2210 | 180000 | Витрати, відображені за субрахунком 8013 (оборот за Дт 8013) |
Усього витрат за обмінними операціями | 2290 | 180000 | Ряд. 2210 |
Профіцит/дефіцит за звітний період | 2390 | — | Ряд. 2200 — 2380. Профіцит — сума доходів перевищує суму витрат, сальдо за Кт субрахунку 5511. Дефіцит — сума доходів менше суми витрат, сальдо за Дт субрахунку 5511 |
Розділ IV. Елементи витрат за обмінними операціями | |||
Матеріальні витрати | 2840 | 180000 | Витрати, відображені за субрахунком 8013 (оборот за Дт 8013) |
Усього | 2890 | 180000 | Ряд. 2840 |
Ряд. 2890 = ряд. 2290 на суму витрат розпорядника бюджетних коштів за обмінними операціями. |
ОЗ від благодійника
Які правила документального оформлення та обліку благодійної допомоги у вигляді основних засобів (далі — ОЗ) та малоцінних необоротних матеріальних активів (далі — МНМА)? Розглянемо ці вимоги детально.
Документальне оформлення. Приймає активи, отримані як благодійна допомога, комісія установи. Таку комісію створюють за наказом керівника. До її складу обов’язково включають працівника бухгалтерської служби установи. Саме така комісія займається документальним оформленням.
У разі надходження благодійної допомоги у вигляді ОЗ необхідно:
— по-перше, скласти Акт приймання-передачі ОЗ за типовою формою, затвердженою наказом № 818*.
В акті зазначаємо інформацію про первісну (справедливу) вартість безоплатно отриманих об’єктів та їх коротку характеристику. Зазвичай Акт складають у двох примірниках для кожної зі сторін. Утім, комісія цілком може скласти такий Акт в одному примірнику. Але пам’ятайте: його обов’язково має затвердити керівник установи — отримувача благодійної допомоги;
— по-друге, оформити Акт введення в експлуатацію ОЗ за типовою формою.
Не сумнівайтесь: зазначений Акт застосовують не тільки для зарахування об’єктів незавершених капітальних інвестицій до складу ОЗ. Також він призначений для оформлення операцій із введення в експлуатацію безоплатно отриманих ОЗ.
До Акта вносимо інформацію про первісну вартість та коротку характеристику отриманих об’єктів. Якщо разом з об’єктами було передано технічну документацію, робимо позначку про це в Акті та додаємо її до Акта. Цей Акт може скласти та ж сама комісія, яка приймала допомогу від благодійника. Традиційно затверджує такий Акт керівник установи — отримувача благодійної допомоги;
— і по-третє, відкрити Інвентарні картки обліку об’єктів ОЗ або Інвентарну картку групового обліку об’єктів ОЗ за типовою формою. Тут слід зазначити присвоєні кожному отриманому об’єкту ОЗ та МНМА інвентарні (номенклатурні) номери.
Далі розглянемо на умовному прикладі заповнення Акт приймання-передачі ОЗ.
Приклад 2 (оформлення).
Виконавчий комітет селищної ради отримав від благодійної організації ноутбуки (10 шт.) для використання у роботі фахівців виконкому на загальну суму 250000 грн. Первинні документи із зазначенням вартості переданих ноутбуків, технічні паспорти й інструкція з експлуатації додаються.
За фактом отримання благодійної допомоги комісія оформила Акт приймання-передачі ОЗ за типовою формою.
Оцінка. Оцінку ОЗ та МНМА, отриманих як благодійна допомога, здійснюємо за справедливою вартістю. Звісно, найкращий варіант, якщо благодійник надав первинні документи, в яких зазначено вартість переданих активів. У такому разі саме за цією вартістю слід оприбутковувати отриману допомогу. І саме цю вартість комісія установи має зазначити в Акті приймання-передачі ОЗ.
Водночас усі додаткові витрати слід також уключати до первісної вартості таких цінностей. Вказівку на це містить абз.1 п. 7 розд. ІІ НП(С)БО 121*.
УВАГА!
Первісна вартість = справедлива вартість + додаткові витрати
Інша справа, якщо благодійник не надав супровідних документів або ж у первинних документах зазначено, наприклад, тільки найменування та кількість переданого майна. Як діяти у такому разі?
Вирішенням цього питання також займається комісія установи. Власне, у такому разі члени комісії не тільки приймають благодійну допомогу, але й займаються її оцінкою. При цьому комісія має виходити з припущення, скільки може коштувати те чи інше майно на відповідну дату з урахуванням технічного стану і ступеня зносу.
Наприклад, під час визначення їх вартості можна орієнтуватися на середньоринкові ціни на такі ОЗ та МНМА в мережі Інтернет. І саме цю вартість комісія установи має зазначити в Акті приймання-передачі ОЗ, оформленому за типовою формою.
Знайте: чинне законодавство не містить прямої вимоги щодо проведення незалежної оцінки безоплатно отриманих активів. Водночас за потреби (для визначення достовірної вартості транспортних засобів, складного обладнання, об’єктів нерухомого майна тощо) можна залучати до процесу оцінки професійного оцінювача.
Бухоблік. Благодійна допомога, отримана від юридичних або фізичних осіб у натуральній формі, підлягає оприбуткуванню за загальними правилами. Наведемо основні з них.
1. Щоб правильно визначити субрахунок для обліку безоплатно отриманого майна, орієнтуйтеся на вартісні ознаки, встановлені установою для розмежування ОЗ та МНМА.
2. Безоплатно отримані необоротні активи зараховуємо на рахунок 10 або 11, минаючи рахунок 13. Тобто вартість таких активів до складу капітальних інвестицій не включаємо і на рахунку 13 не відображаємо.
ВАЖЛИВО!
ОЗ або МНМА від благодійника →1 рахунок 10 або 11
3. Всі додаткові витрати на доведення таких об’єктів до стану, придатного для застосування у запланованих цілях (монтаж, налагодження тощо), включаємо до первісної вартості безоплатно отриманого об’єкта. Зазначені витрати накопичуємо за Дт рахунка 13. Після закінчення всіх робіт, пов’язаних з уведенням в експлуатацію безоплатно отриманих об’єктів, їх вартість відносимо на збільшення первісної вартості таких об’єктів.
4. Надходження благодійної допомоги завжди передбачає збільшення доходів від безоплатно отриманих активів, послуг (робіт). Для узагальнення інформації про такі доходи застосовуємо субрахунок 7511 «Доходи за необмінними операціями».
5. При визнанні доходів від безоплатно отриманих активів збільшуємо внесений капітал (Кт 5111). При цьому робимо такий обліковий запис: Дт 7511 — Кт 5111. Одночасно відображаємо касові видатки: Дт 2117 — Кт 2313.
6. Амортизацію на ОЗ або МНМА, отримані як благодійна допомога, нараховуємо у загальному порядку. При цьому робимо запис: Дт 8014, 8114 — Кт 1411, 1412. Одночасно визнаємо дохід на суму нарахованої амортизації та зменшуємо внесений капітал: Дт 5111 — Кт 7511.
Зверніть увагу: якщо вартість благодійної допомоги зазначено в іноземній валюті, вартість таких активів необхідно перерахувати в національну валюту за курсом НБУ на дату здійснення операції. Детальніше про це читайте в матеріалі «Благодійна допомога у валюті: за яким курсом оприбуткувати?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 26).
Розглянемо порядок відображення в бухобліку ОЗ, отриманих від благодійника, з урахуванням вихідних даних, наведених у прикладі 2 (оформлення).
Приклад 2 (облік).
З урахуванням вартісних ознак, визначених в обліковій політиці установи, отримані активи зараховано до складу ОЗ на субрахунки 1014.
Кожному безоплатно отриманому об’єкту бухгалтерська служба установи присвоїла інвентарний номер та відкрила Інвентарні картки обліку об’єкта ОЗ. Введення в експлуатацію ноутбуків оформлено Актом введення в експлуатацію ОЗ за типовою формою.
Комп’ютерну техніку (ноутбуки) отримано та введено в експлуатацію у червні 2023 року. Амортизацію слід нараховувати з липня, сума амортизації за липень — вересень 2023 становитиме 6250 грн (250000 грн : 10 р. : 12 міс. х 3 міс.).
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Сума, грн | № м/о | |
дебет | кредит | ||||
Отримання ОЗ як благодійної допомоги | |||||
1 | Оприбутковано ноутбуки, отримані як благодійна допомога | 1014 | 2117 | 250000 | 4 |
Водночас відображено: | |||||
— дохід від безоплатно отриманих активів | 2313 | 7511* | 250000 | 3, 14 | |
— збільшення внесеного капіталу на суму безоплатно отриманої допомоги | 7511 | 5111 | 250000 | 17 | |
— касові видатки | 2117 | 2313 | 250000 | 3, 4 | |
Нарахування амортизації на безоплатно отримані ОЗ | |||||
1 | Нараховано амортизацію на безоплатно отримані ноутбуки | 8014 | 1411 | 6250 | 17 |
Водночас зроблено другий запис | 5111 | 7511 | 6250 | 14 | |
2 | Віднесено на фінансовий результат звітного кварталу нараховану амортизацію | 5511 | 8014 | 6250 | 17 |
3 | Закрито рахунок доходів | 7511 | 5511 | 6250 | 17 |
* До кінця звітного місяця на суму отриманої благодійної допомоги слід було подати до Казначейства Довідку про надходження в натуральній формі за кодом доходів 25020100 на суму 250000 грн. |
Відображення у фінзвітності. Переходимо до завершального етапу. Аби впевнитися, що всі бухгалтерські записи складено правильно та жодна операція (сума) не загубилася, доцільно скласти контрольну таблицю у формі оборотно-сальдової відомості.
З урахуванням даних вищенаведеного прикладу, ця таблиця матиме такий вигляд.
Оборотно-сальдова відомість
Субрахунок | Сальдо на 01.07. | Обороти | Сальдо на 01.10. | |||
Дебет | Кредит | Дебет | Кредит | Дебет | Кредит | |
1014 | — | — | 250000 | — | 250000 | — |
1411 | — | — | — | 6250 | — | 6250 |
2117 | — | — | 250000 | 250000 | — | — |
2313 | — | — | 250000 | 250000 | — | — |
5111 | — | 6250 | 250000 | — | 243750 | |
5511 | — | — | 6250 | 6250 | — | — |
7511 | — | — | 250000 + 6250 | 250000 + 6250 | — | — |
8014 | — | — | 6250 | 6250 | — | — |
Разом за субрахунками | — | — | 1025000 | 1025000 | 250000 | 250000 |
Як бачимо, суми оборотів за субрахунками рівні, тобто основне правило бухобліку дотримано: Дебет = Кредит. А тому без жодних вагань та сумнівів переходимо до заповнення фінансової звітності.
Розглянемо, в яких рядках фінансової звітності слід відобразити такі операції. А також пояснимо, чому деякі показники не збігаються.
Відображення ОЗ, отриманих як благодійна допомога, у фінансовій звітності
Назва рядка | Код рядка | Сума, грн | Пояснення щодо заповнення |
Форма № 1-дс «Баланс» | |||
АКТИВ | |||
І. НЕФІНАНСОВІ АКТИВИ | |||
Основні засоби: | 1000 | 243750 | Ряд. 1001 — 1002 |
первісна вартість | 1001 | 250000 | Сальдо субрахунку 1014 |
знос | 1002 | 6250 | Сальдо субрахунку 1411 |
Усього за розділом I | 1095 | 243750 | Ряд. 1000 |
ПАСИВ | |||
I. ВЛАСНИЙ КАПІТАЛ ТА ФІНАНСОВИЙ РЕЗУЛЬТАТ | |||
Внесений капітал | 1400 | 243750 | Сальдо субрахунку 5111 |
Увага! Показник ряд. 1400 «Внесений капітал» ≠ ряд. 1001 «Первісна вартість». Порівняння зазначених показників не передбачено Методрекомендаціями № 1170*. Причина — показник ряд. 1400 зменшено на суму амортизації, нарахованої на безоплатно отримані об’єкти ОЗ (6250 грн). Такий незбіг відбуватиметься, допоки такі ОЗ перебуватимуть на балансі установи. І лише після їх списання показник ряд. 1400 = ряд. 1001. Рекомендуємо додатково вести регістр аналітичного обліку за субрахунком 5111 | |||
Фінансовий результат | 1420 | — | Сальдо субрахунків 5511 + 5512 |
Усього за розділом I | 1495 | 243750 | Ряд. 1400 + або - ряд. 1420 |
Форма № 2-дс «Звіт про фінансові результати» | |||
Розділ I. Фінансовий результат діяльності | |||
ДОХОДИ | |||
Доходи від необмінних операцій | |||
Інші доходи від необмінних операцій | 2130 | 6250 | Доходи, відображені за субрахунком 7511 (оборот за Кт 7511). У нашому випадку до цього показника потрапить сума амортизації, нарахованої на безоплатно отриманий ОЗ |
Усього доходів від необмінних операцій | 2170 | 6250 | Ряд. 2130 |
Усього доходів | 2200 | 6250 | Ряд. 2170 |
ВИТРАТИ | |||
Витрати за обмінними операціями | 2210 | 6250 | Витрати, відображені за субрахунком 8014 (оборот за Дт 8014) |
Усього витрат за обмінними операціями | 2290 | 6250 | Ряд. 2210 |
Профіцит/дефіцит за звітний період | 2390 | — | Ряд. 2200 — 2390 Профіцит — сума доходів перевищує суму витрат, сальдо за Кт субрахунку 5511. Дефіцит — сума доходів менше суми витрат, сальдо за Дт субрахунку 5511 |
Увага! Показник ряд. 2390 «Профіцит/дефіцит за звітний період» ф. № 2-дс ≠ ряд. 1420 ф. № 1-дс. Причина — показник ряд. 1420 ф. № 1-дс = сальдо субрахунку 5511 + сальдо субрахунку 5512. Натомість ряд. 2390 ф. № 2-дс = сальдо субрахунку 5511. У ф. № 2-дс немає окремого рядка для відображення сальдо субрахунку 5512. Рекомендуємо додатково вести регістр аналітичного обліку за субрахунком 5512. | |||
Розділ IV. Елементи витрат за обмінними операціями | |||
Амортизація | 2850 | 6250 | Витрати, відображені за субрахунком 8014 (оборот за Дт 8014) |
Усього | 2890 | 6250 | Ряд. 2850 |
Ряд. 2890 = ряд. 2290 на суму витрат розпорядника бюджетних коштів за обмінними операціями. |
Запаси від благодійника
Бюджетні установи можуть отримувати благодійну допомогу від фізичних та юридичних осіб у вигляді різних матеріальних цінностей. Наприклад, як продукти харчування, пальне, будівельні матеріали та обладнання, призначене для проведення ремонтних робіт, тощо. Як документально оформити та показати в обліку таку допомогу? Далі розповімо.
Документальне оформлення. Традиційно благодійну допомогу, які надійшла до установи, приймає комісія цієї установи. Таку комісію створюють на підставі наказу керівника установи. До її складу обов’язково включаємо працівника бухгалтерської служби.
Факт приймання матцінностей від благодійника комісія оформляє Актом приймання-передачі запасів. Типова форма цього документа затверджена наказом № 431*.
В акті слід зазначити:
— назви сторін, що передають та приймають благодійну допомогу;
— склад комісії (або відповідальних осіб), що передає та приймає матеріальні цінності;
— детальну інформацію про передані цінності (найменування, кількість, одиницю виміру, ціну та загальну вартість).
Оформлюють зазначений документ у двох примірниках: по одному примірнику для кожної сторони, що приймає та передає активи. Всі примірники Акта мають бути підписані представниками обох сторін.
Водночас допускається оформлення такого Акта в одному примірнику. У будь-якому разі його має затвердити керівник установи — отримувача благодійної допомоги.
Оцінка. Первісною вартістю запасів, отриманих безоплатно від фізичних та юридичних осіб, є:
— їх справедлива вартість на дату отримання з урахуванням додаткових витрат
або
— вартість, визначена згідно з відповідними первинними документами, з урахуванням додаткових витрат.
Тож якщо благодійник надав первинні документи із зазначеною вартістю переданих цінностей, саме за цією вартістю їх слід оприбутковувати. І саме цю вартість комісія установи має зазначити в Акті приймання-передачі запасів.
ВАЖЛИВО!
Запаси, отримані від благодійника, оприбутковуємо за справедливою вартістю
Як вчинити, якщо установа не отримала від благодійника супровідних документів або в таких документах відсутня інформацію про їх вартість?
Комісія установи має оприбуткувати такі цінності, орієнтуючись на середньоринкові ціни.
Та загальний підхід такий — вартість, визначена комісією, якраз і буде тією самою справедливою вартістю. І саме цю вартість комісія установи має зазначити в Акті приймання-передачі запасів. При цьому у гр. 9 табличної частини Акта доцільно зробити примітку, що вартість отриманих запасів визначено комісією установи за середньоринковими цінами.
Розглянемо приклад оформлення такого акта.
Приклад 3 (оформлення).
Виконавчий комітет селищної ради отримав від благодійника будівельні матеріали для капітального ремонту укриття (системи централізованого водопостачання та водовідведення). У супровідних документах, наданих благодійником, відсутня інформація про вартість переданих матеріалів. Комісія установи визначила справедливу вартість отриманої благодійної допомоги — 340000 грн.
За фактом отримання благодійної допомоги оформлено Акт приймання-передачі запасів типової форми.
Бухоблік. Запаси, отримані як благодійна допомога, підлягають обов’язковому оприбутковуванню на баланс установи. Так, безоплатно отримані цінності зараховуємо на відповідні субрахунки обліку запасів.
Наприклад, безоплатні продукти харчування оприбутковуємо на субрахунок 1511 «Продукти харчування», будівельні матеріали — на субрахунок 1513 «Будівельні матеріали», пальне — на субрахунок 1514 «Пально-мастильні матеріали», МШП — на субрахунок 1812 «Малоцінні та швидкозношувані предмети» тощо.
Водночас надходження благодійної допомоги (у т. ч. й запасів) передбачає збільшення доходів від безоплатно отриманих активів, робіт, послуг. Традиційно для узагальнення інформації про такі доходи слід застосовувати субрахунок 7511 «Доходи за необмінними операціями».
Зауважте: документування та облік операцій з використання запасів, отриманих від благодійника, слід здійснювати у загальному порядку.
Покажемо на прикладі особливості відображення в обліку отримання від благодійника та використання для потреб установи запасів. Вихідні дані див. у прикладі 3 (оформлення).
Приклад 3 (облік).
Підрядна організація провела капітальний ремонт захисної споруди із використанням матеріалів замовника — виконавчого комітету селищної ради. Згідно з договором підряду загальна вартість робіт становить 25300 грн. Передачу будівельних матеріалів від замовника до підрядної організації проведено на підставі Акта приймання-передачі запасів.
Умовами договору підряду передбачено внесення авансу в сумі 7590 грн.
Списання використаних будматеріалів проведено на підставі наданого підрядною організацією Звіту про використання будівельних матеріалів замовника та підписаних без зауважень Акта приймання виконаних робіт (форма № КБ-2в) і Довідки про вартість виконаних підрядних робіт і витрат (форма № КБ-3).
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Сума, грн | № м/о | |
дебет | кредит | ||||
Отримання запасів як благодійної допомоги | |||||
1 | Оприбутковано будматеріали, отримані як благодійна допомога | 1513/1 | 2117 | 340000 | 4 |
Водночас відображено: | |||||
— дохід від безоплатно отриманих активів | 2313 | 7511* | 340000 | 3, 14 | |
— касові видатки | 2117 | 2313 | 340000 | 3, 4 | |
Використання безоплатно отриманих як запасів | |||||
1 | Передано будматеріали виконавцю робіт із капремонту | 1513/2 | 1513/1 | 340000 | — |
2 | Отримано асигнування на проведення капітального ремонту захисної споруди | 2313 | 7011 | 25300 | 2 |
3 | Перераховано аванс підрядній організації згідно з договором | 2113 | 2313 | 7590 | 2, 4 |
4 | Виконано роботи з капремонту системи водопостачання та водовідведення захисної споруди | 8013 | 6211 | 25300 | 6 |
5 | Зменшено заборгованість перед підрядною організацією на суму сплаченого авансу | 6211 | 2113 | 7590 | 4, 6 |
6 | Проведено остаточний розрахунок із підрядною організацією | 6211 | 2313 | 17710 | 2, 6 |
7 | Списано вартість будматеріалів, використаних для капремонту | 8013 | 1513/2 | 340000 | 13 |
8 | Закриття рахунків доходів | 7011 | 5511 | 25300 | 17 |
7511 | 5511 | 340000 | 17 | ||
9 | Закриття рахунку витрат | 5511 | 8013 | 365300 | 17 |
* До кінця звітного місяця на суму отриманої благодійної допомоги подати до Держказначейської служби Довідку про надходження в натуральній формі за кодом доходів 25020100 на суму 340000 грн. |
Відображення у фінзвітності. Для перевірки правильності бухгалтерських записів перед заповненням форм фінзвітності доцільно скласти контрольну таблицю — оборотно-сальдову відомість.
З урахуванням даних прикладу 3, ця таблиця матиме такий вигляд:
Оборотно-сальдова відомість
Субрахунок | Сальдо на 01.07. | Обороти | Сальдо на 01.10. | |||
Дебет | Кредит | Дебет | Кредит | Дебет | Кредит | |
1513 | — | — | 340000 | 340000 | — | — |
2113 | — | — | 7590 | 7590 | — | — |
2117 | — | — | 340000 | 340000 | — | — |
2313 | — | — | 365300 | 365300 | — | — |
5511 | — | — | 365300 | 365300 | — | — |
6211 | — | — | 25300 | 25300 | — | — |
7011 | — | — | 25300 | 25300 | — | — |
7511 | — | — | 340000 | 340000 | — | — |
8013 | — | — | 365300 | 365300 | — | — |
Разом за субрахунками | — | — | 2174090 | 2174090 | — | — |
Як бачимо, суми оборотів за субрахунками рівні, тобто основне правило бухобліку дотримано: Дебет = Кредит. А тому без жодних вагань та сумнівів переходимо до заповнення фінансової звітності.
Розглянемо, в яких рядках фінансової звітності відображаємо такі операції. А також пояснимо, чому деякі показники не збігаються.
Відображення запасів, отриманих як благодійна допомога, у фінансовій звітності
Назва рядка | Код рядка | Сума, грн | Пояснення щодо заповнення |
Форма № 1-дс «Баланс» | |||
АКТИВ | |||
І. НЕФІНАНСОВІ АКТИВИ | |||
Запаси | 1050 | — | Сальдо рахунків 15 + 18 |
Усього за розділом I | 1095 | — | Ряд. 1050 |
II. ФІНАНСОВІ АКТИВИ | |||
Поточна дебіторська заборгованість: | |||
за виданими авансами | 1135 | — | Сальдо субрахунку 2113 |
інша поточна дебіторська заборгованість | 1150 | — | Сальдо субрахунку 2117 |
Грошові кошти та їх еквіваленти розпорядників бюджетних коштів та державних цільових фондів у: | |||
національній валюті, у тому числі в: | 1160 | — | Ряд. 1162 |
Казначействі | 1162 | — | Сальдо субрахунку 2313 |
Усього за розділом II | 1195 | — | Ряд. 1135 + ряд.1150 + ряд. 1160 |
ПАСИВ | |||
I. ВЛАСНИЙ КАПІТАЛ ТА ФІНАНСОВИЙ РЕЗУЛЬТАТ | |||
Фінансовий результат | 1420 | — | Сальдо субрахунків 5511 + 5512 |
Усього за розділом I | 1495 | — | Ряд. 1400 + або - ряд. 1420 |
II. ЗОБОВ’ЯЗАННЯ | |||
Поточні зобов’язання: | |||
за розрахунками за товари, роботи, послуги | 1545 | — | Сальдо субрахунку 6211 |
Усього за розділом II | 1595 | — | Ряд. 1545 |
Форма № 2-дс «Звіт про фінансові результати» | |||
Розділ I. Фінансовий результат діяльності | |||
ДОХОДИ | |||
Доходи від обмінних операцій | |||
Бюджетні асигнування | 2010 | 25300 | Доходи, відображені за субрахунком 7011 (оборот за Кт 7011) |
Усього доходів від обмінних операцій | 2080 | 25300 | Ряд. 2010 |
Доходи від необмінних операцій | |||
Інші доходи від необмінних операцій | 2130 | 340000 | Доходи, відображені за субрахунком 7511 (оборот за Кт 7511) |
Усього доходів від необмінних операцій | 2170 | 340000 | Ряд. 2130 |
Усього доходів | 2200 | 365300 | Ряд. 2080 + ряд. 2170 |
ВИТРАТИ | |||
Витрати за обмінними операціями | |||
Витрати на виконання бюджетних програм | 2210 | 365300 | Витрати, відображені за субрахунком 8013 (оборот за Дт 8013) |
Усього витрат за обмінними операціями | 2290 | 365300 | Ряд. 2210 |
Профіцит/дефіцит за звітний період | 2390 | — | Ряд. 2200 — 2390. Профіцит — сума доходів перевищує суму витрат, сальдо за Кт субрахунку 5511. Дефіцит — сума доходів менше суми витрат, сальдо за Дт субрахунку 5511 |
Розділ IV. Елементи витрат за обмінними операціями | |||
Матеріальні витрати | 2840 | 365300 | Витрати, відображені за субрахунком 8013 (оборот за Дт 8013) |
Усього | 2890 | 365300 | Ряд. 2840 |
Ряд. 2890 = ряд. 2290 на суму витрат розпорядника бюджетних коштів за обмінними операціями. |
Благодійник виконав роботи
Зазвичай бюджетні установи отримують благодійну допомогу у грошовій формі або як товари. Проте деколи благодійники бажають надати допомогу як роботи чи послуги. Як документально оформити таку допомогу та показати в бухобліку?
Документальне оформлення + оцінка. Під час приймання безоплатно виконаних робіт (наданих послуг) слід оформлювати Акт приймання-передачі виконаних робіт (наданих послуг) довільної форми. При цьому в акті обов’язково потрібно навести перелік робіт (послуг) і зазначити їх вартість. Такий документ складають комісійно, а от затвердити його має керівник установи-отримувача.
Водночас варто звернутися до благодійника з проханням надати супровідні документи (їх копії), які б підтверджували вартість виконаних робіт (наданих послуг). Якщо ж благодійник не надав жодних підтвердних документів щодо вартості виконаних робіт, їх вартість має визначити комісія установи. При цьому слід ураховувати обсяг та складність виконаних робіт, інформацію щодо поточних ринкових цін на такі роботи.
Розглянемо порядок складання такого акта.
Приклад 4 (оформлення).
Виконавчий комітет селищної ради отримав допомогу від благодійника у вигляді капітального ремонту укриття (відремонтовано систему вентиляції та електропостачання). Ремонтні роботи прийняла комісія установи на підставі Акта приймання-передачі виконаних робіт (послуг). Згідно з даними Акта загальна вартість робіт становить 350000 грн.
Для підтвердження обсягу та вартості виконаних робіт благодійник надав копії Актів приймання виконаних підрядних робіт (форма № КБ-2в), підписані представниками благодійника та підрядної організації, що виконувала роботи.
Бухоблік. Надходження благодійної допомоги як роботи (послуги) установа має показати в бухобліку з урахуванням певних особливостей. Далі наведемо основні з них.
1. Роботи, отримані як благодійна допомога, слід відображати в бухобліку за вартістю, зазначеною у наданих благодійником супровідних документах.
2. При визначенні порядку обліку «благодійки», наданої як роботи, орієнтуйтеся на характер та ознаки виконаних робіт. Тобто передусім слід правильно класифікувати виконані роботи. Зокрема, варто з’ясувати, це ремонт чи поліпшення.
Так, якщо роботи проведені в рамках поточного чи капітального ремонту будівлі, їх вартість відносимо на витрати звітного періоду. У бухобліку такі роботи відображаємо за дебетом субрахунку 8013 «Матеріальні витрати».
Якщо ж роботи були виконані як поліпшення (добудова, реконструкція тощо) будівлі, тоді їх вартість слід віднести до капітальних інвестицій із наступним збільшенням первісної вартості будівлі. Тобто спочатку відображаємо вартість робіт з поліпшення за дебетом субрахунку 1311 «Капітальні інвестиції в основні засоби», а потім показуємо збільшення первісної вартості будівлі за дебетом субрахунку 1013 «Будівлі, споруди та передавальні пристрої».
3. Надходження благодійної допомоги, у т. ч. у вигляді робіт, обов’язково визнаємо доходом того звітного періоду, в якому фактично отримано допомогу.
І тут діє загальне правило — благодійні надходження є доходами за необмінними операціями. На суму вартості виконаних робіт слід показати доходи за кредитом субрахунку 7511 «Доходи за необмінними операціями».
Покажемо на прикладі порядок відображення в бухобліку безоплатно виконаних робіт з капремонту. Вихідні дані див. у прикладі 4 (оформлення).
Приклад 4 (облік).
На підставі Акта приймання-передачі виконаних робіт (послуг), складеного комісією виконкому селищної ради, надходження благодійної допомоги у вигляді робіт з капремонту було відображено у регістрах бухобліку.
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Сума, грн | № м/о | |
дебет | кредит | ||||
1 | Відображено надходження благодійної допомоги у вигляді робіт із капітального ремонту | 2313 | 7511* | 350000 | 3, 14 |
2117 | 2313 | 350000 | 3, 4 | ||
8013 | 2117 | 350000 | 4 | ||
2 | Закриття рахунку доходів | 7511 | 5511 | 350000 | 17 |
3 | Закриття рахунку витрат | 5511 | 8013 | 350000 | 17 |
* До кінця звітного місяця до Казначейства було подано Довідку про надходження в натуральній формі за кодом доходів 25020100 на суму 350000 грн. |
Відображення у фінзвітності. Насамперед узагальнимо бухгалтерські операції, відображені протягом звітного періоду, а також підіб’ємо підсумки за субрахунками. Це необхідно зробити для перевірки правильності облікових записів та їх повноти. Для цього доцільно скласти оборотно-сальдову відомість за субрахунками.
З урахуванням даних вищенаведеного прикладу, ця таблиця матиме такий вигляд:
Оборотно-сальдова відомість
Субрахунок | Сальдо на 01.07. | Обороти | Сальдо на 01.10. | |||
Дебет | Кредит | Дебет | Кредит | Дебет | Кредит | |
2117 | — | — | 350000 | 350000 | — | — |
2313 | — | — | 350000 | 350000 | — | — |
5511 | — | 350000 | 350000 | — | ||
7511 | — | — | 350000 | 350000 | — | — |
8013 | — | — | 350000 | 350000 | — | — |
Разом за субрахунками | — | — | 1750000 | 1750000 | — | — |
Як бачимо, суми оборотів за субрахунками рівні. Тож можна сміливо переходити до складання фінансової звітності.
Розглянемо, в яких рядках фінансової звітності слід відобразити такі операції.
Відображення благодійної допомоги у вигляді робіт у фінансовій звітності
Назва рядка | Код рядка | Сума, грн | Пояснення щодо заповнення |
Форма № 1-дс «Баланс» | |||
АКТИВ | |||
II. ФІНАНСОВІ АКТИВИ | |||
Поточна дебіторська заборгованість: | |||
інша поточна дебіторська заборгованість | 1150 | — | Сальдо субрахунку 2117 |
Грошові кошти та їх еквіваленти розпорядників бюджетних коштів та державних цільових фондів у: | |||
національній валюті, у тому числі в: | 1160 | — | Ряд. 1162 |
Казначействі | 1162 | — | Сальдо субрахунку 2313 |
Усього за розділом II | 1195 | — | Ряд.1150 + ряд. 1160 |
ПАСИВ | |||
I. ВЛАСНИЙ КАПІТАЛ ТА ФІНАНСОВИЙ РЕЗУЛЬТАТ | |||
Фінансовий результат | 1420 | — | Сальдо субрахунків 5511 + 5512 |
Усього за розділом I | 1495 | — | Ряд. 1400 + або - ряд. 1420 |
Форма № 2-дс «Звіт про фінансові результати» | |||
Розділ I. Фінансовий результат діяльності | |||
ДОХОДИ | |||
Доходи від необмінних операцій | |||
Інші доходи від необмінних операцій | 2130 | 350000 | Доходи, відображені за субрахунком 7511 (оборот за Кт 7511) |
Усього доходів від необмінних операцій | 2170 | 350000 | Ряд. 2130 |
Усього доходів | 2200 | 350000 | Ряд. 2170 |
ВИТРАТИ | |||
Витрати за обмінними операціями | |||
Витрати на виконання бюджетних програм | 2210 | 350000 | Витрати, відображені за субрахунком 8013 (оборот за Дт 8013) |
Усього витрат за обмінними операціями | 2290 | 350000 | Ряд. 2210 |
Профіцит/дефіцит за звітний період | 2390 | — | Ряд. 2200 — 2380. Профіцит — сума доходів перевищує суму витрат, сальдо за Кт субрахунку 5511. Дефіцит — сума доходів менше суми витрат, сальдо за Дт субрахунку 5511 |
Розділ IV. Елементи витрат за обмінними операціями | |||
Матеріальні витрати | 2840 | 350000 | Витрати, відображені за субрахунком 8013 (оборот за Дт 8013) |
Усього | 2890 | 350000 | Ряд. 2840 |
Ряд. 2890 = ряд. 2290 на суму витрат розпорядника бюджетних коштів за обмінними операціями. |