І вже маємо свіже роз’яснення щодо укладання таких договорів, надане Мінфіном у листі від 04.05.2023 № 05240-12-6/12215. Це роз’яснення насамперед стосується територій, де створені військові адміністрації (далі — ВА).
Передача міжбюджетних трансфертів
Передусім Мінфін нагадав про можливість передачі міжбюджетних трансфертів між місцевими бюджетами, передбачену ст. 93 БКУ*.
* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.
Так, місцева рада може передати кошти на здійснення окремих видатків місцевих бюджетів іншій місцевій раді у вигляді міжбюджетного трансферту до відповідного місцевого бюджету. Зокрема, така передача здійснюється у разі, якщо на території територіальної громади недостатньо бюджетних установ, інших суб’єктів господарювання комунальної власності, які забезпечують надання публічних послуг.
Функції органів місцевого самоврядування, їх виконавчих органів, місцевих державних адміністрацій, військово-цивільних адміністрацій у частині бюджетних повноважень здійснюють ВА. Про це зазначено у п.п. 2 п. 22 «Прикінцеві та перехідні положення» БКУ.
Укладання договорів здійснюється між сторонами, які прийняли рішення про передачу міжбюджетного трансферту.
Хто може приймати рішення про передачу міжбюджетного трансферту?
В умовах воєнного стану рішення про передачу коштів у вигляді міжбюджетного трансферту до відповідного місцевого бюджету можуть приймати ВА, обласні, районні та Київська міська військові адміністрації. Це передбачено п.п. 2 п. 1 постанови № 252.
Звісно, йдеться про території, де створені і діють ВА.
Хто підпише договір?
На територіях, де створено ВА, договір про передачу міжбюджетного трансферту підпише начальник ВА. Адже безпосереднє керівництво ВА здійснюють їхні начальники (ч. 7 ст. 4 Закону № 389*).
* Закон України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII.
Саме начальник ВА укладає від імені територіальної громади, відповідної ВА договори згідно із законодавством. Це чітко визначено у п.п. 7 ч. 6 ст. 15 Закону № 389.