Темы статей
Выбрать темы

Дрони для військових коштом місцевого бюджету: як показати в обліку?

Пеклуха Юлия, главный редактор журнала «Бюджетная бухгалтерия»
До сільської ради звернулася військова частина з проханням допомогти дронами. Кошти на придбання дронів маємо. Підкажіть, будь ласка, якими мають бути наші дії? Як правильно показати цю операцію в бухобліку?

Допомога армії для надання відсічі ворогу — справа, безперечно, шляхетна і необхідна. Проте надавати таку допомогу слід виключно в рамках чинного законодавства. Яким чином підтримати наших захисників, не порушуючи букви закону, розповімо далі.

Допомогти захисникам: в який спосіб?

Одразу зазначимо: придбання дронів безпосередньо органом місцевого самоврядування (далі — ОМС) з наступною їх передачею військовій частині — не варіант. Чому? Ми неодноразово пояснювали це у своїх публікаціях. Зокрема, стосовно цього радимо переглянути матеріал «Допомога ЗСУ з місцевих бюджетів: маємо чергове роз’яснення від Мінфіну» // «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 5.

Тож цього разу лише коротко нагадаємо основне.

Як відомо, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать організація та участь у здійсненні заходів, пов’язаних з мобілізаційною підготовкою, підготовкою і виконанням завдань територіальної оборони, на відповідній території. Крім того, серед делегованих повноважень виконкомів місцевих рад не лише підготовка і подання відповідним районним/обласним радам пропозицій до цільових місцевих програм підготовки тероборони та підготовки населення України до участі в русі національного спротиву, але й участь в організації виконання цих програм. Пряму вказівку на це містить ст. 36 Закону № 280*.

* Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 № 280/97-ВР.

Порядок фінансування та матеріально-технічного забезпечення національного спротиву регламентовано нормами розд. VI Закону № 1702*. І здійснення таких заходів, дійсно, передбачено за рахунок коштів як Державного бюджету України, так і місцевих бюджетів, а також з інших не заборонених законодавством джерел.

* Закон України «Про основи національного спротиву» від 16.07.2021 № 1702-IX.

Утім, забезпечення добровольчих формувань територіальних громад індивідуальною штатною зброєю та боєприпасами до неї провадиться в загальній системі забезпечення ЗСУ. Таким є припис ч. 3 ст. 23 Закону № 1702.

ВАЖЛИВО!

ОМС не наділені повноваженнями щодо закупівлі озброєння, бойової техніки, модернізації та ремонту озброєння тощо

На цьому неодноразово наголошували фахівці Мінфіну у своїх листах від 15.06.2023 № 05130-14-5/16317 та від 01.08.2023 № 10010-38-5/21002.

Отже, придбавати дрони чи будь-яке інше озброєння, бойові техніку, засоби чи обладнання місцеві ради (їх виконавчі органи) не мають права. І робити цього не слід. Поготів, допомогти силам оборони можна в інший спосіб.

Так, до місцевих програм, окрім заходів та робіт з територіальної оборони, можна включати заходи з підтримки інших підрозділів сил безпеки і оборони. Це випливає з норми п. 225 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БКУ*. Також це підкреслив Мінфін в листі від 26.01.2024 № 05120-07-6/2511 (далі — лист № 2511).

* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.

Виконавцями заходів відповідних місцевих програм можуть бути Міноборони, військові частини та інші сили безпеки і оборони. У такому разі видатки здійснюються шляхом надання міжбюджетного трансферту з відповідного місцевого бюджету за КПКВК 9820 «Субвенція з місцевого бюджету державному бюджету на перерахування коштів в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації та з метою відсічі збройної агресії російської федерації проти України та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності».

Таким чином, наразі місцеві ради, які мають змогу допомогти силам оборони, повинні здійснювати таку підтримку винятково шляхом надання субвенції з місцевого бюджету державному.

А як щодо передачі військовим матеріальних цінностей інших, ніж озброєння та бойова техніка? Справді, у листі № 2511 Мінфін між іншим згадує про можливість придбання за кошти місцевих бюджетів майна та його передачу установам (організаціям), які утримуються за рахунок коштів держбюджету. Проте у роз’ясненні Мінфіну йдеться про передання майна у порядку примусового відчуження або за процедурою передачі об’єктів права державної та комунальної власності, визначеної постановою № 1482*. Однак у обох випадках процес передачі складний і надто тривалий, що абсолютно не відповідає вимогах сьогодення.

* Постанова КМУ «Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності» від 21.09.98 № 1482.

Тож станом на зараз фактично не існує чітко визначеного на законодавчому рівні механізму передачі-приймання майна, придбаного за рахунок коштів місцевого бюджету спеціально для потреб установ та закладів ЗСУ, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які перебувають у державній власності.

Сподіваємось, зважаючи на виняткову нагальність та важливість цього питання, наші нормотворці врешті унормують порядок надання прямої допомоги ОМС (шляхом закупівлі необхідних товарів та їх передачі військовим) силам оборони.

Надаємо субвенцію: що в бухобліку?

Передусім доходи та видатки, пов’язані з виконанням місцевої програми шляхом надання субвенції з місцевого бюджету державному бюджету, мають бути передбачені кошторисом бюджетної установи, уповноваженої на перерахування трансферту, —місцевої ради, її виконкому, місцевого фіноргану. Якщо ж надання міжбюджетного трансферту не було заплановано заздалегідь та не знайшло свого відображення у планових документах відповідного розпорядника бюджетних коштів, необхідно внести зміни до кошторису такої установи.

До речі, виконавцем відповідної програми слід визначити конкретну військову частину (підрозділ сил безпеки і оборони), якій призначено кошти. А от укладення договору з отримувачем трансферту у разі надання субвенції з місцевого бюджету державному законодавством не передбачено.

Також нагадаємо: видатки на поточні міжбюджетні трансферти слід планувати та проводити за КЕКВ 2620 «Поточні трансферти органам державного управління інших рівнів», а на капітальні трансферти — за КЕКВ 3220 «Капітальні трансферти органам державного управління інших рівнів». Свого часу на цьому наголошували фахівці Держказначейської служби у листі від 29.03.2017 № 16-05/320-5167 (ср. ).

Суми трансферту Казначейство спочатку перераховує на рахунки для обліку операцій з міжбюджетними трансфертами, з яких згідно з установленим порядком кошти спрямовуються на рахунки з обліку надходжень бюджету — отримувача трансферту. Далі ці кошти спрямовують на спеціальний реєстраційний рахунок розпорядника коштів державного бюджету (військової частини, підрозділу сил безпеки і оборони). Перерахування коштів з рахунка надавача трансферту проводиться на підставі платіжної інструкції.

Для відображення в бухгалтерському обліку міжбюджетних трансфертів відповідно до Порядку застосування Плану рахунків* слід застосовувати:

субрахунок 2314 «Інші рахунки в Казначействі» — для обліку коштів, виділених з бюджету розпоряднику для подальшого їх розподілу та перерахування;

субрахунок 7512 «Трансферти» — для обліку надходжень, пов’язаних з перерахуванням сум трансфертів та коштів, отриманих для виконання цільових заходів;

субрахунок 8511 «Витрати за необмінними операціями» — для обліку витрат, пов’язаних з наданням трансфертів.

* Порядок застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затверджений наказом МФУ від 29.12.2015 № 1219.

Приклад. На виконання місцевої програми покращення матеріально-технічного забезпечення та поліпшення умов несення служби структурних підрозділів визначеної військової частини сільська рада надала субвенцію з сільського бюджету державному бюджету у сумі 500 тис. грн на закупівлю FPV-дронів.

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,

грн

м/о

дебет

кредит

1

Отримано кошти для перерахування субвенції

2314

7512

500000

2, 14

2

Перераховано субвенцію до державного бюджету

8511

2314

500000

2

Висновки

  • Місцеві ради та їх виконавчі органи не мають права придбавати дрони чи будь-яке інше озброєння, бойову техніку, засоби та обладнання.
  • Наразі місцеві ради, які мають змогу допомогти силам оборони, повинні здійснювати таку підтримку шляхом надання субвенції з місцевого бюджету державному.
  • Кошти, виділені з бюджету розпоряднику для подальшого їх розподілу та перерахування, обліковуйте на субрахунку 2314. Відповідно для обліку надходжень, пов’язаних з перерахуванням сум трансфертів, слід застосовувати субрахунок 7512, а для обліку витрат, пов’язаних із цим, — субрахунок 8511.
App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше