Темы статей
Выбрать темы статей
Сортировать по темам

Зарплатні штрафи у воєнний час

Кучерова Оксана, юрист
Оплата труда Апрель, 2022/№ 7
Печать
Запровадження в Україні воєнного стану зумовило введення спеціального пакету допомоги бізнесу. Ідеться, зокрема, про Закони № 2118-IX* та №2120-IX**, якими були внесені зміни до Податкового кодексу України (ПКУ) та визначені правила роботи підприємств у воєнний час, особливості оподаткування та подання звітності в цей період.

* Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03.03.2022 № 2118-IX.

** Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 № 2120-IX.

Невиплата зарплати під час війни

Почався вже другий місяць війни, під час якого всі роботодавці знаходяться в різних умовах. Комусь пощастило, і він перебуває в районах, де не проводяться активні бойові дії, тож може, як і раніше, виплачувати працівникам зарплату. Хтось опинився в дуже небезпечних місцях, але намагається робити все можливе, аби його працівники отримували хоч якісь кошти. Проте чи звільняє війна від обов’язку вчасно та повністю платити зарплату?

Узагалі, порядок виплати зарплати залишився незмінним. Проте певні новації у взаємовідносинах між працівником та роботодавцем на період воєнного стану були запроваджені Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-ІХ (далі — Закон про трудові відносини). Детальніше про них ми розповідали в статті «Нові реалії трудових відносин під час воєнного стану»// «ОП», 2022, № 6.

Якщо можливості виплачувати зарплату взагалі немає, Закон про трудові відносини пропонує два варіанти дій: оформлення відпустки за свій рахунок на період воєнного стану за згодою сторін та призупинення дії трудового договору.

Якщо ж питання тільки у своєчасності виплати зарплати, то за правилами ст. 10 цього Закону роботодавець повинен вживати всіх можливих заходів для реалізації права працівників на своєчасне отримання заробітної плати.

Якщо ж унаслідок ведення бойових дій він не має змоги своєчасно виплатити зарплату (і може довести це), це не вважатиметься порушенням, отже й відповідальності за це жодної не буде. Тож сертифікат ТПП щодо форс-мажорних обставин стане в пригоді. Проте потрібно пам’ятати, що відсутність штрафів не звільняє від обов’язку виплати заробітної плати.

Тому щойно з’явиться можливість заплатити працівникам, треба це зробити. Навіть якщо це відбудеться з порушенням строків виплати. Проте чи будуть якісь штрафи за несвоєчасну сплату податків при виплаті такої зарплати?

Податкові штрафи

За правилами п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ у випадку відсутності в платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, зокрема щодо дотримання строків сплати податків та зборів, подання звітності, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом 3 місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Ба більше, пеня не нараховується, а нарахована пеня підлягає анулюванню в разі вчинення діяння (дії або бездіяльності) особою внаслідок введення воєнного, надзвичайного стану (п. 129.9.7 ПКУ).

Наразі воєнний стан в Україні продовжено до 25 квітня 2022 року. Виходить, що в платників податків буде ще 3 місяці для їх сплати після цієї дати, якщо воєнний стан не буде продовжено. Тож про виконання своїх податкових зобов’язань забувати не слід, адже законодавці прощають тільки несвоєчасне виконання таких зобов’язань, а не невиконання їх узагалі.

При цьому, як бачите, жодних обмежень щодо території, на якій знаходяться платники податків, чи-то якихось інших умов не встановлено. Тобто звільнення від штрафів стосується всіх платників, які не мають можливості виконати податкові обов’язки, і стосуватиметься абсолютно всіх податкових штрафів.

На тлі цих пільг логічним є п.п. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, за яким податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються. Але таке правило діє тільки на воєнний час. Винятки: окремі камеральні перевірки та фактичні перевірки (зокрема, з питань забезпечення можливості проведення розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів).

Штрафи з ЄСВ

Щодо ЄСВ також діють схожі правила. Так, за правилами п. 921 Закону про ЄСВ тимчасово на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану та протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану:

1) не застосовуються штрафні санкції, визначені ч. 11 ст. 25 Закону про ЄСВ, тобто за:

— ухилення від узяття на облік або несвоєчасне подання заяви про взяття на облік платниками ЄСВ;

— несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) ЄСВ;

— донарахування своєчасно не нарахованого ЄСВ;

— неналежне ведення бухдокументації, на підставі якої нараховується ЄСВ;

— несплату, неповну сплату або несвоєчасну сплату суми ЄСВ;

2) не нараховується пеня, а нарахована пеня за ці періоди підлягає списанню.

При цьому, за правилами п. 923 розділу VIII Закону про ЄСВ діє мораторій на документальні перевірки правильності нарахування, обчислення та сплати ЄСВ. Тому ті перевірки, що були розпочаті до 24 лютого 2022 року та не завершені, зупиняються по останній календарний день третього місяця з дня припинення (скасування) воєнного, надзвичайного стану.

Адмінвідповідальність

Ясна річ, ПКУ може встановлювати звільнення тільки щодо передбачених ним штрафів. А чи буде тоді адмінвідповідальність? Ідеться, зокрема, про ст. 1634 КпАП (неутримання/неперерахування ПДФО, неповідомлення або несвоєчасне повідомлення відомостей про доходи громадян), а також про ст.1651 КпАП (порушення законодавства про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування і загальнообов’язкове державне пенсійне страхування).

У цій частині особливих змін не відбулося. Хіба що чітко закріплено, що в період воєнного стану, а також протягом 3 місяців після його завершення за неподання чи несвоєчасне подання звітності ані адмінвідповідальність, ані кримінальна відповідальність застосовуватися не можуть. Такі правила містить Закон України «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» від 03.03.2022 № 2115-IX (ср. ).

На користь платників податків також може стати як введений мораторій на перевірки, так і ст. 9 КпАП, згідно з якою адміністративним правопорушенням (проступком) визнається винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність. Тому в районах активних бойових дій цілком логічним здається, що в бездіяльності не буде ознак вини. Відповідно й адмінштрафу бути не повинно. Проте ця схема не факт, що спрацює в районах, де не здійснюються активні бойові дії, де майже все працює, як і раніше.

Водночас усіх громадян, що мають змогу платити податки, закликають це робити як задля забезпечення стабільного функціонування економіки України, так і задля підтримки нашої армії.

App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.
Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше