Теми статей
Обрати теми

Щодо застосування окремих норм Положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за держкошти, затвердженого постановою КМУ від 17.10.2008 № 921 (у редакції постанови КМУ від 19.11.2008 № 1017)

Редакція ББ
Лист від 01.04.2009 р. № 3303-27/156

МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ

ЩОДО ЗАСТОСУВАННЯ ОКРЕМИХ НОРМ ПОЛОЖЕННЯ ПРО ЗАКУПІВЛЮ ТОВАРІВ, РОБІТ І ПОСЛУГ ЗА ДЕРЖКОШТИ, ЗАТВЕРДЖЕНОГО ПОСТАНОВОЮ КМУ ВІД 17.10.2008 № 921 (У РЕДАКЦІЇ ПОСТАНОВИ КМУ ВІД 19.11.2008 № 1017)

Лист-роз’яснення від 01.04.2009 р. № 3303-27/156

 

Мінекономіки на численні звернення щодо застосування окремих норм Положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти (далі — Положення), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2008 № 921 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.11.2008 № 1017), повідомляє.

 

Щодо допуску тендерних пропозицій до оцінки

Пунктом 24 Положення передбачено, що всі тендерні пропозиції учасників, які відповідають кваліфікаційним вимогам, встановленим цим пунктом, допускаються до оцінки.

При цьому відповідно до пункту 56 Положення замовник визначає переможця торгів з числа учасників, тендерні пропозиції яких не були відхилені, на підставі критеріїв і методики оцінки тендерних пропозицій, зазначених у тендерній документації.

Разом з тим пунктом 61 Положення встановлені підстави для відхилення тендерної пропозиції. Необхідно зазначити, що відхилення тендерної пропозиції на підставах, встановлених у Положенні є обов’язком, а не правом замовника. При цьому відхилення тендерних (цінових) пропозицій на підставах, не передбачених Положенням, не допускається.

Таким чином, зазначену норму пункту 24 Положення необхідно застосовувати в сукупності з нормами абзацу першого пункту 56 та пункту 61 Положення. Тобто замовник повинен допускати до оцінки всі тендерні пропозиції учасників, які відповідають кваліфікаційним вимогам, за відсутності при цьому інших встановлених Положенням підстав для відхилення тендерних пропозицій відповідних учасників.

 

Щодо забезпечення тендерної пропозиції

Підпунктом 7 пункту 2 передбачено, що забезпечення тендерної пропозиції (далі — тендерне забезпечення) — це надання учасником замовнику гарантій виконання своїх зобов’язань у зв’язку з поданням тендерної пропозиції, включаючи такі види забезпечення, як порука, гарантія, застава, завдаток.

Також у пункті 43 визначено, що замовник має право зазначити в тендерній документації інформацію про необхідність надання тендерного забезпечення, його розміри, форми, а також випадки, коли тендерне забезпечення не повертається учаснику.

На вимогу замовника учасник під час подання тендерної пропозиції одночасно вносить тендерне забезпечення, розмір якого не повинен перевищувати 1 відсотка очікуваної вартості в разі проведення торгів на закупівлю робіт та 5 відсотків у разі проведення торгів на закупівлю товарів чи послуг на умовах, визначених тендерною документацією.

У разі надання тендерного забезпечення у формі депозиту замовник повертає учаснику всю суму депозиту разом з нарахованими відсотками банку, в якому було розміщено депозит.

З огляду на викладене вважаємо, що перелік видів тендерного забезпечення, зазначених у підпункті 7 пункту 2 Положення, не є вичерпним.

При цьому правове регулювання питання забезпечення виконання зобов’язань та види такого забезпечення визначені в Цивільному та Господарському кодексах України.

 

Щодо закупівлі пального для автотранспортних засобів

Відповідно до абзацу двадцять п’ятого пункту 7 Положення дія цього Положення не поширюється на випадки, коли предметом закупівлі є пальне для автотранспортних засобів, що закуповується в роздріб безпосередньо на автозаправних станціях.

Постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.97 р. № 1442 затверджено Правила роздрібної торгівлі нафтопродуктами, які, зокрема, визначають порядок роздрібної торгівлі бензином, дизельним пальним, гасом, маслами, мастилами (далі — Правила).

Згідно з пунктом 10 Правил розрахунки з покупцями за придбані ними нафтопродукти, інші товари провадяться за готівку в національній валюті, в безготівковому порядку, за кредитними картками або в іншому порядку відповідно до законодавства.

Визначення терміна «роздрібна торгівля пальним» законодавством не передбачено.

Таким чином, укладання договору про придбання пального для автотранспортних засобів із застосуванням безготівкових розрахунків можливе без застосування Положення у разі, якщо цим договором передбачено, що відпуск пального буде здійснюватися безпосередньо на АЗС з наданням підтверджуючих цю операцію документів.

Також придбання пального для автотранспортних засобів може здійснюватися без застосування Положення безпосередньо на АЗС із застосуванням розрахунків готівкою з наданням підтверджуючих таку операцію документів.

Ураховуючи викладене, абзац двадцять п’ятий пункту 7 Положення застосовується у разі здійснення закупівлі пального для автотранспортних засобів з дотриманням порядку, визначеного Правилами.

 

Щодо заміни сторони-виконавця у договорі про закупівлю на підставі договору

Підпунктом 5 пункту 2 Положення визначено, що договір про закупівлю — договір, який укладається між замовником і учасником за результатами процедури закупівлі та передбачає надання послуг, виконання робіт або набуття права власності на товари за державні кошти.

Згідно з підпунктом 12 пункту 2 Положення переможець процедури закупівлі — це учасник, тендерна пропозиція якого за результатами оцінки визнана найбільш економічно вигідною та акцептована.

Відповідно до пункту 84 Положення договір про закупівлю укладається у письмовій формі відповідно до положень Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України.

Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від умов тендерної (цінової) пропозиції учасника — переможця процедури закупівлі. Істотні умови договору про закупівлю не повинні змінюватися після підписання договору, крім випадків, визначених порядком зміни умов договору про закупівлю, що затверджується уповноваженим органом.

Водночас необхідно зазначити, що укладення договору про закупівлю є кінцевим результатом проведеної процедури закупівлі, і укладається саме з учасником — переможцем процедури закупівлі, що виключає можливість здійснення заміни сторони в договорі.

Наслідком укладання договору про заміну сторони — виконавця робіт, надавача послуг, постачальника товару в договорі про закупівлю фактично стає закупівля замовником товару, роботи чи послуги в особи, яка не брала участь у процедурі закупівлі, та без застосування будь-яких процедур закупівель, передбачених Положенням.

Ураховуючи викладене, заміна сторони-виконавця у договорі на підставі договору не відповідає Положенню та суперечить змісту і принципам державних закупівель у цілому.

 

Щодо надання учасниками інформації про відсутність порушеної стосовно особи справи про банкрутство або ж визнання банкрутом

Відповідно до підпункту 19 пункту 2 Положення тендерна документація — це документи, що готуються замовником та безоплатно передаються в установленому порядку особам на відповідний запит для підготовки ними тендерних пропозицій щодо предмета закупівлі або його частини.

Згідно з пунктом 24 Положення замовник може вимагати від учасника надання інформації, що підтверджує відповідність учасника таким кваліфікаційним вимогам: наявність коштів, обладнання і працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; балансова вартість активів; фінансовий обіг; досвід у виконанні аналогічних договорів; сплата податків і зборів (обов’язкових платежів); провадження учасником підприємницької діяльності відповідно до положень його статуту; відсутність підстав для відмови в торгах, передбачених цим Положенням.

Кваліфікаційні вимоги передбачаються замовником у тендерній документації чи інших документах, пов’язаних з поданням тендерних чи кваліфікаційних пропозицій.

У свою чергу, відповідно до підпункту 1 пункту 30 Положення замовник приймає рішення про відмову учасникові в участі у процедурі закупівлі в разі, коли учасника визнано в установленому порядку банкрутом чи стосовно нього порушено провадження у справі про банкрутство.

Ураховуючи викладене, тендерна документація замовників може містити вимоги щодо надання учасниками у складі тендерних пропозицій даних про відсутність порушеної стосовно них справи про банкрутство або ж визнання банкрутом.

У зв’язку з цим повідомляємо, що наказом Мінекономіки від 25.12.2008 № 912 створено державне підприємство «Державний центр з питань відновлення платоспроможності та банкрутства» (далі — державне підприємство), яке зареєстровано в Голосіївському районі міста Києва за адресою: 03150 м. Київ, вул. Панаса Любченка, 15.

Одним із видів діяльності державного підприємства (його регіональних представництв) є надання інформаційної послуги щодо відсутності порушеної стосовно особи справи про банкрутство або ж визнання банкрутом.

Зазначена інформація може бути використана учасниками і замовниками при наданні та розгляді тендерних пропозицій.

 

Міністр економіки України Б. Данилишин

 

Коментар редакції

 

МІНЕКОНОМІКИ РОЗ’ЯСНИЛО ОКРЕМІ НОРМИ ПОЛОЖЕННЯ ПРО ЗАКУПІВЛЮ

У

листі, що коментується, Мінекономіки роз’яснило застосування деяких норм Положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого постановою КМУ від 17.10.2008 р. № 921 (у редакції постанови КМУ від 19.11.2008 р. № 1017) (далі — Положення).

Розглянемо головне.

 

Усі норми Положення слід розглядати в сукупності та взаємозв’язку

Мінекономіки зазначає, що замовник повинен допустити до оцінки всі тендерні пропозиції учасників, які відповідають вимогам

пп. 24 та 56 Положення за відсутності підстав для відхилення тендерних пропозицій, визначених у п. 61 Положення.

Нагадаємо положення цих пунктів:

«

24. Замовник може вимагати від учасника надання інформації, що підтверджує відповідність учасника таким кваліфікаційним вимогам:

— наявність коштів, обладнання і працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;

— балансова вартість активів;

— фінансовий обіг;

— досвід у виконанні аналогічних договорів;

— сплата податків і зборів (обов’язкових платежів);

— провадження учасником підприємницької діяльності відповідно до положень його статуту;

— відсутність підстав для відмови в торгах, передбачених цим Положенням.

Кваліфікаційні вимоги передбачаються замовником у тендерній документації чи інших документах, пов’язаних з поданням тендерних чи кваліфікаційних пропозицій.

Усі тендерні пропозиції учасників, які відповідають кваліфікаційним вимогам, установленим цим пунктом, допускаються до оцінки.

<…>

56. Замовник визначає переможця торгів з числа учасників, тендерні пропозиції яких не були відхилені, на підставі критеріїв і методики оцінки тендерних пропозицій, зазначених у тендерній документації.

Критеріями оцінки можуть бути, зокрема

:

— ціна;

— строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;

— якість та функціональні характеристики, екологічна чистота;

— післяпродажне обслуговування;

— умови розрахунків;

— експлуатаційні витрати;

— передача технології та підготовка управлінських, наукових і виробничих кадрів, уключаючи використання місцевих ресурсів, у тому числі засобів виробництва, робочої сили і матеріалів для виготовлення товарів, виконання робіт, надання послуг, що пропонуються учасником.

У разі коли для визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції використовуються критерії інші, ніж ціна, у тендерній документації повинен бути визначений (якщо це можливо) їх вартісний еквівалент або питома вага цих критеріїв у загальній оцінці тендерних пропозицій. Питома вага цінового критерію не може бути нижче ніж 70 відсотків.

<…>

61. Замовник відхиляє тендерну пропозицію в разі, коли

:

— учасник не відповідає кваліфікаційним вимогам, установленим у тендерній документації;

— учасник не надав документального підтвердження того, що він є виробником товарів, виконавцем робіт і надавачем послуг або його офіційним представником;

— тендерна пропозиція не відповідає умовам тендерної документації;

— учасник не надав тендерного забезпечення, якщо така вимога передбачена тендерною документацією;

— учасник, який подав тендерну пропозицію, не погоджується з виправленням виявленої замовником арифметичної помилки;

— виникли обставини, зазначені у пунктах 28 і 58 цього Положення.

Замовник може відхилити всі тендерні пропозиції до акцепту тендерної пропозиції, якщо це передбачено у тендерній документації».

 

Перелік видів тендерного забезпечення, зазначений у

п.п. 7 п. 2 Положення, не є вичерпним

У цьому

підпункті зазначено, що тендерне забезпечення — це надання учасником замовнику гарантій виконання своїх зобов’язань у зв’язку з поданням тендерної пропозиції, включаючи такі види забезпечення, як порука, гарантія, застава, завдаток.

Пунктом 43 Положення

також визначено й інший вид тендерного забезпечення — депозит.

Крім того, замовник має право самостійно визначати розмір та форму тендерного забезпечення, а також умови його повернення.

Види забезпечень також визначені

Цивільним кодексом України від 16.01.2003 р. № 435-IV (далі — ЦКУ).

Так, згідно з

п. 1 ст. 546 ЦКУ виконання зобов’язання може забезпечуватися неустойкою, порукою, гарантією, заставою, притриманням, завдатком. Крім цього, як зазначено в ст. 546 ЦКУ, договором можуть бути встановлені й інші види забезпечення виконання зобов’язання.

 

Застосування норм Положення при закупівлі пального

Згідно з

п. 7 Положення його дія не поширюється на випадки, коли предметом закупівлі є пальне для автотранспортних засобів, що закуповується вроздріб безпосередньо на автозаправних станціях.

У цьому дійсно є сенс, адже не всі організації закуповують пальне, яке зберігається на складі чи в гаражі або із застосуванням талонів на нього. Досить часто трапляються випадки, коли закупівля пального здійснюється безпосередньо на різних АЗС у міру його використання.

Для того щоб можна було застосувати

п. 7 Положення і не проводити закупівлю пального із застосуванням торгів, покупці повинні дотримуватися вимоги: відпуск придбаного пального повинен здійснюватися безпосередньо на АЗС і обов’язково бути підтверджений документально. При цьому, як зазначає Мінекономіки, без застосування тендерних процедур за умови дотримання цієї вимоги можна закуповувати пальне як за готівку, так і з застосуванням безготівкової форми розрахунку.

 

Виконавцем договору має бути лише переможець тендерних торгів

Мінекономіки наголошує на тому, що заміна сторони-виконавця в договорі не відповідає вимогам

Положення та суперечить змісту і принципам державних закупівель.

Розглянемо такий випадок на прикладі.

Тендерним комітетом установи-замовника були розіслані запрошення двом учасникам, а саме: ВАТ «Слов’янський будівельник» та ЗАТ «Будінкорпорейтид», які відповідали вимогам, визначеним у тендерній документації для проведення тендеру щодо визначення підрядника з виконання робіт з капітального ремонту будівлі.

Згідно з протоколом засідання тендерного комітету на основі порівняльної таблиці тендерних пропозицій було вирішено провести закупівлю робіт з капітального ремонту в ЗАТ «Будінкорпорейтид», з яким було укладено договір.

Але на підставі листа заступника голови правління ЗАТ «Будінкорпорейтид» про неможливість виконання деяких робіт, визначених умовами договору, був укладений договір між установою-замовником та ТОВ «Регіонбуд», який не був учасником і відповідно переможцем тендерних торгів, на виконання ремонтних робіт.

Роботи, виконані ТОВ «Регіонбуд», підтверджені актами виконаних робіт (форма № КБ-2в).

У зв’язку з цим роботи за договором, укладеним з переможцем тендерних торгів — ЗАТ «Будінкорпорейтид», фактично зазначеним товариством не проводилися.

При цьому слід відзначити, що ТОВ «Регіонбуд» не мало ліцензії на виконання зазначених робіт.

Ураховуючи вищевикладене, тендерним комітетом установи-замовника не було забезпечено виконання договорів та не проводився належний контроль за виконанням договорів про закупівлю.

Крім того, у цьому випадку має місце порушення вимог тендерної документації та законодавства про ліцензування.

Звичайно ж такі порушення тягнуть за собою відповідальність винних осіб.

 

Надання учасниками даних про відсутність порушень стосовно них справи про банкрутство або ж визнання банкрутом

Виходячи з

п. 24 Положення замовник може вимагати від учасника подання відомостей щодо фінансово-господарської діяльності. Не є виключенням і відомості про банкрутство чи відсутність такого.

Мінекономіки навело координати органу, до якого можуть звертатися замовники та учасники закупівель з питань отримання інформації щодо відсутності порушеної стосовно особи справи про банкрутство чи визнання банкрутом — Державний центр з питань відновлення платоспроможності та банкрутства (03150 м. Київ, вул. Панаса Любченка, 15).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі