Теми статей
Обрати теми

Відкриття рахунків для проведення земельних торгів

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ВІДКРИТТЯ РАХУНКІВ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ЗЕМЕЛЬНИХ ТОРГІВ

 

Наталія СЕВОСТЬЯНОВА, заступник начальника управління — головний бухгалтер Державного казначейства у Харківській області

 

Згідно із Земельним Кодексом України надання земельних ділянок в оренду здійснюється на конкурентних засадах через аукціон. Який порядок відкриття рахунків для зарахування грошових коштів з місцевого бюджету з метою підготовки технічної документації на земельні ділянки, які потім будуть перераховані виконавцю, та для зарахування грошових коштів учасників аукціону (за подання заяви та гарантований внесок), які будуть частково перераховані до місцевого бюджету, частково повернуті учасникам, що не стали переможцями аукціону (гарантований внесок)? Який порядок відкриття рахунка для зарахування авансового внеску з метою здійснення експертної оцінки при продажу земельної ділянки?

(Донецька обл.)

 

Насамперед зазначимо, що відповідно до

п. 2 ст. 124 Земельного кодексу України від 25.10.2001 р. № 2768-III (далі — ЗКУ) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів. Згідно з п. 1 ст. 135 ЗКУ земельні торги проводяться у формі аукціону.

Продаж земельної ділянки або права на неї (у тому числі оренда) відповідно до

п. 1 ст. 134 ЗКУ також проводиться із застосуванням земельних торгів.

Умови проведення земельних торгів у 2008 році було визначено

Порядком проведення у 2008 році земельних аукціонів, затвердженим постановою КМУ від 17.04.2008 р. № 394. Дію цього Порядку було зупинено Указом Президента України «Про зупинення дії постанови Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2008 року № 394» від 25.04.2008 р. № 406/2008.

На 2009 рік порядок проведення земельних торгів

відсутній. За даними офіційного сайта Державного комітету України із земельних ресурсів, у січні 2009 року було розроблено проект Закону «Про земельні аукціони», але на сьогоднішній день цей Закон ще не прийнятий.

Тому в цьому випадку слід звернутися до

листа Державного агентства земельних ресурсів України від 13.08.2007 р. № 14-22-4/3268. У цьому листі визначено, що до питань регулювання земельних відносин органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади можна віднести прийняття тимчасових нормативно-правових актів, які регулюють питання продажу земельних ділянок шляхом проведення аукціону (конкурсу). Такі нормативно-правові акти діятимуть до прийняття Верховною Радою України відповідного закону.

Цієї ж думки дотримується і Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва

у листі від 16.01.2007 р. № 240.

Тобто на сьогоднішній день при проведенні земельних аукціонів слід керуватись

ЗКУ і порядками проведення земельних аукціонів, розробленими органами місцевого самоврядування або органами місцевої влади (місцевими державними адміністраціями).

Відповідно до

п. 3 ст. 137 ЗКУ організатором земельних торгів є орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, чи державний орган приватизації, уповноважений здійснювати відчуження земельної ділянки, призначеної для продажу, або державний виконавець відповідно до рішення суду.

У земельних торгах згідно з

п. 2 ст. 135 ЗКУ можуть брати участь громадяни та юридичні особи, які сплатили реєстраційний та гарантійний внески і можуть бути покупцями відповідно до законодавства України.

Умови сплати цих внесків законодавчо не визначені. Натомість склалася практика локального правового регулювання проведення земельних торгів на місцевому рівні.

За існуючою практикою

реєстраційний внесок, як правило, є внеском учасника конкурсу на рахунок організатора конкурсу на технічне обслуговування процесу торгів, видачу матеріалів щодо земельної ділянки, що виставлена на торги. Незалежно від результатів торгів, а так само при відмові від участі в них реєстраційний внесок поверненню не підлягає.

Гарантійний внесок

також перераховується на рахунок організатора конкурсу та зазвичай складає суму, обчислену у відсотковому відношенні до вартості земельної ділянки, і слугує гарантією участі зацікавленої особи у процесі торгів. Сума гарантійних внесків повертається учасникам торгів після їх закінчення, крім переможця та осіб, які не виявили бажання придбати об’єкт торгів. Переможцю ця сума зараховується при подальших розрахунках.

Виходячи з цих визначень зрозуміло, що такі внески

повинні сплачуватись на рахунок організатора, яким у свою чергу може бути орган державної влади, орган місцевого самоврядування, державний орган приватизації чи державний виконавець.

Проведення технічної підготовки та організації здійснення експертної оцінки землі відповідно до рішень місцевих рад належить до функцій організатора, тому такі кошти також

мають надходити на рахунок організатора.

Відкриття

рахунків для обслуговування земельних аукціонів проводяться організатором на етапі підготовки лотів.

Усі перелічені органи, які можуть бути організаторами

відповідно до п. 3 ст. 137 ЗКУ, можуть мати та відкривати рахунки лише в установах органів Державного казначейства України. Тому для відповіді на це запитання необхідно звернутись до Порядку відкриття рахунків у національній валюті в органах Державного казначейства України, затвердженого наказом Державного казначейства України від 02.12.2002 р. № 221 (далі — Порядок № 221).

Рахунки, що відкриваються в органах Держказначейства, поділяються на бюджетні та небюджетні.

Під

бюджетними рахунками розуміють рахунки, які відкриваються в органах Держказначейства для забезпечення казначейського обслуговування державного та місцевих бюджетів.

Небюджетні рахунки

— це рахунки, які відкриваються органами Держказначейства України у випадках, передбачених законодавчими та іншими нормативно-правовими актами, підприємствам, установам, організаціям за операціями, що не належать до операцій з виконання бюджетів.

У цьому випадку йдеться про відкриття

небюджетних рахунків у зв’язку з тим, що вони відкриваються не для забезпечення обслуговування державного та місцевих бюджетів, а для забезпечення обслуговування земельних аукціонів.

Порядок відкриття небюджетних рахунків визначений

розділом 6 Порядку № 221.

Для відкриття небюджетного рахунка до органу Держказначейства

необхідно подати такі документи:

— заяву про відкриття рахунків установленого зразка, наведену в

додатку 6 до Порядку № 221, за підписом керівника та головного бухгалтера або інших посадових осіб, яким відповідно до затвердженої в установленому порядку картки зі зразками підписів надано право першого та другого підписів;

— копію довідки про включення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, засвідчену нотаріально або органом, що видав довідку;

— копію належним чином зареєстрованого (затвердженого) установчого документа (статуту, положення, засновницького договору), засвідчену органом, який здійснив реєстрацію, або нотаріально (положення, які затверджуються постановами Кабінету Міністрів України чи указами Президента України, нотаріального засвідчення не потребують; підприємства, установи та організації, які діють на підставі законів, установчий документ не подають);

— копію свідоцтва про державну реєстрацію в органі, уповноваженому здійснювати державну реєстрацію, засвідчену нотаріально чи органом, який його видав (крім бюджетних установ);

— картку зі зразками підписів та відбитка печатки у двох примірниках, наведену у

додатку 7 до Порядку № 221, оформлену з урахуванням вимог, зазначених у п. 5 глави 4 Порядку № 221;

— копію документа, що підтверджує реєстрацію підприємства, установи, організації у відповідному органі Пенсійного фонду України, засвідчену органом, що його видав, або нотаріально;

— копії документів, що підтверджують реєстрацію підприємства, установи, організації у Фонді соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, Фонді загальнообов’язкового соціального страхування України на випадок безробіття, Фонді соціального страхування з тимчасової втрати працездатності як платника страхових внесків, засвідчені органами, що їх видали, або нотаріально;

— копію документа, що підтверджує взяття підприємства, установи, організації на облік в органі державної податкової служби, засвідчену органом, що видав документ, або нотаріально.

Протягом

трьох днів із дня проведення операції відкриття рахунка орган Держказначейства подає відповідному податковому органу повідомлення про це в електронному вигляді.

Датою початку операцій за видатками на небюджетному рахунку, відкритому в органах Держказначейства,

є дата реєстрації отриманого органом Держказначейства повідомлення про взяття рахунка на облік податковим органом.

Закриття небюджетних рахунків згідно з

пп. 4 та 6 розділу 7 Порядку № 221 відбувається у разі:

— подання власником рахунка заяви про закриття бюджетного рахунка, визначеної

додатком 10 до Порядку № 221;

— ліквідації або реорганізації клієнта (злиття, приєднання, поділ, перетворення, виділення), зміни найменування, підпорядкованості згідно із рішенням уповноваженого органу, на який покладено здійснення функції щодо ліквідації або реорганізації клієнта;

— в інших випадках, передбачених законодавством України.

Невикористані залишки коштів на рахунках, відкритих для обслуговування земельних аукціонів, відповідно до рішень місцевих рад можуть використовуватись для організації проведення наступних земельних торгів.

Слід також звернути увагу на те, що згідно з п. 6 глави 7 Порядку № 221 органи Держказначейства мають право самостійно закривати небюджетні рахунки, якщо операції за цими рахунками не здійснювались протягом попереднього бюджетного періоду і залишок коштів на ньому відсутній.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі