Теми статей
Обрати теми

Кому передати приватизоване житло

Редакція ББ
Відповідь на запитання

КОМУ ПЕРЕДАТИ ПРИВАТИЗОВАНЕ ЖИТЛО

 

Володимир ШПАЧЕНКО, юрист

 

На балансі установи охорони здоров’я обліковується кілька жилих будинків. У цих будинках усі квартири приватизовано громадянами, а також оформлено свідоцтва про право власності, зареєстровані органами приватизації в установленому порядку. На сьогодні приватизоване житло продовжує значитися на балансі установи.

Чи необхідно продовжувати обліковувати приватизоване житло на балансі? Яким чином його можна списати або передати з балансу?

(Вінницька обл.)

 

Приватизація житла, що обліковується на балансі
установ та організацій

На балансі багатьох бюджетних установ обліковується житловий фонд. Таке майно є сукупністю жилих будинків та інших жилих приміщень, що перебуває у повному господарському віданні або оперативному управлінні державних підприємств, установ і організацій.

Під

державним житловим фондом розуміються жилі будинки та жилі приміщення в інших будівлях, які перебувають у віданні місцевих рад народних депутатів (житловий фонд місцевих рад) та у віданні міністерств, державних комітетів і відомств (відомчий житловий фонд).

Статтею 9 ЖКУ

передбачене право кожного громадянина на приватизацію квартири (будинку) державного житлового фонду. При цьому приватизацією державного житлового фонду є відчуження квартир (будинків), квартир у гуртожитках, призначених для проживання сімей і одиноких осіб, кімнат у квартирах і одноквартирних будинках, де мешкають два і більше наймачів, і господарських споруд, що належать до них, та приміщень (підвалів, сараїв тощо) державного житлового фонду на користь громадян України.

Правові засади приватизації житла, що перебуває в державній власності, його подальшого використання і утримання визначені

Законом про приватизацію.

До об’єктів приватизації належать квартири багатоповерхових будинків, одноквартирні будинки, кімнати в квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два і більше наймачів, які використовуються громадянами на умовах найму. Перелік об’єктів, що не підлягають приватизації, наведено у

ст. 2 Закону про приватизацію.

Громадянин, що побажав приватизувати квартиру, яку займає він і члени його сім’ї на умовах найму, звертається до органу приватизації з відповідною заявою, до якої додає необхідні документи. Передача квартир у власність громадян оформляється свідоцтвом про право власності на квартиру, яке реєструється в установленому порядку органом приватизації.

Як визначено в

п. 2 ст. 10 Закону про приватизацію, з моменту приватизації квартир їх власники є співвласниками допоміжних приміщень будинку, технічного обладнання, елементів зовнішнього благоустрою і зобов’язані брати участь у загальних витратах, пов’язаних з утриманням будинку і прибудинкової території відповідно до своєї частки у майні будинку. Допоміжні приміщення передаються у власність квартиронаймачів безоплатно та окремо приватизації не підлягають.

Виходить, що з моменту приватизації державного житлового фонду квартири хоча й переходять у власність громадян, проте продовжують обліковуватися на балансі установ і організацій, оскільки житло перебуває в їх повному господарському віданні або оперативному управлінні. Як наслідок, установи та організації не можуть списати таке приватизоване житло виключно з власної ініціативи, ґрунтуючись лише на тому, що у громадян є на руках свідоцтва про право власності на квартиру. Що ж робити установам і організаціям з приватизованим житлом: продовжувати обліковувати на балансі навіть незважаючи на те, що ці квартири перебувають у власності громадян? Чи все-таки їх можна списати з балансу? Кому в такому разі установа може передати житловий фонд? Давайте розберемося з цими запитаннями.

 

Що робити установамта організаціям з приватизованим житлом

Відповідно до

п. 9 ст. 8 Закону про приватизацію державний житловий фонд, що перебуває в повному господарському віданні або оперативному управлінні державних підприємств, організацій та установ, за їх бажанням може передаватися в комунальну власність за місцем розташування будинків.

Отже,

перший варіант.

Житловий фонд установ і організацій

за їх бажанням може бути передано у комунальну власність. При цьому необхідно звернути увагу на той факт, що Закон про приватизацію не встановлює для установ і організацій обов’язку передавати такий житловий фонд у комунальну власність, а тільки пропонує цю процедуру як один з можливих варіантів.

У цьому випадку майно списуватиметься з балансу установ і організацій та зараховуватиметься на баланс особи, визначеної суб’єктом права комунальної власності.

Основним документом, що визначає порядок передачі державного житлового фонду в комунальну власність, є

Положення № 891.

Передача в комунальну власність відомчого житлового фонду здійснюється згідно з

Положенням № 891 з дотриманням вимог Закону № 147/98, Закону про місцеве самоврядування та інших законодавчих актів.

Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах відповідно до

п. 1 ст. 60 Закону про місцеве самоврядування належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, у тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежилі приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров’я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об’єкти, визначені відповідно до закону як об’єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Органи місцевого самоврядування

від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об’єктами права комунальної власності, у тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об’єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об’єктів, що приватизуються та передаються в користування й оренду (п. 5 ст. 60 Закону про місцеве самоврядування).

Зокрема, згідно з

п. 1 ст. 29 Закону про місцеве самоврядування управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад, належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Крім того, відповідно до

п. 2 ст. 41 Закону про місцеве самоврядування управління рухомим і нерухомим майном та іншими об’єктами, що належать до комунальної власності територіальних громад районів у містах, здійснюють районні у містах ради (у разі їх створення) та їх виконавчі органи.

Також відповідно до

п. 4 ст. 16 Закону про місцеве самоврядування на місцевих референдумах відповідних районних у містах громад може бути прийнято рішення про наділення міських рад правами щодо управління майном і фінансовими ресурсами, які є у власності територіальних громад районів у містах.

Згідно зі

ст. 26 Закону про місцеве самоврядування виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання прийняття рішень щодо відчуження комунального майна; про включення в об’єкти комунальної власності майна, відчуженого в процесі приватизації; прийняття рішень про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення; надання згоди на передачу об’єктів з державної в комунальну власність та прийняття рішень про передачу об’єктів з комунальної в державну власність, а також щодо придбання об’єктів державної власності.

Тобто

для ініціювання питання про передачу (списання) житлового фонду установі необхідно звернутися до відповідної ради з письмовим зверненням на ім’я її голови.

Питання має бути винесене на розгляд сесії ради. Після прийняття позитивного рішення майно може бути передано на баланс суб’єкта, зазначеного в рішенні.

Разом з відомчим житловим фондом передається відповідним комунальним підприємствам зовнішня мережа електро-, тепло-, газо-, водопостачання і водовідведення, а також будівлі, призначені для обслуговування цього фонду (бойлерні, котельні, каналізаційні та водопровідні споруди, вбудовані та прибудовані приміщення, обладнання тощо).

Передача будинків відомчого житлового фонду в комунальну власність здійснюється

комісією з питань прийняття відомчого житлового фонду в комунальну власність, яка створюється Київською і Севастопольською міськими держадміністраціями або виконкомом відповідної ради.

До складу цієї комісії входять представники відповідних місцевих комунальних підприємств, житлово-експлуатаційної організації, на баланс якої передаються будинки відомчого житлового фонду, регіонального відділення (представництва) Фонду державного майна, місцевого фінансового органу, бюро технічної інвентаризації, спеціалізованого проектного інституту, установи або організації, яка передає відомчий житловий фонд, та представники інших зацікавлених підприємств, установ і організації.

Комісію очолює заступник голови держадміністрації або заступник голови відповідної ради.

Комісія з питань прийняття відомчого житлового фонду в комунальну власність визначає технічний стан жилого будинку та об’єктів комунального призначення, які його обслуговують, відповідно до правил оцінки фізичного зносу жилих будинків, затверджених

наказом Держжитлокомунгоспу від 02.07.93 р. № 52.

Передача відомчого житлового фонду в комунальну власність здійснюється разом з відповідною технічною документацією на будинок (інвентарна справа, акт приймання в експлуатацію, плани зовнішніх мереж тощо), а також правовстановлюючими документами.

У разі відсутності необхідної технічної документації вона відновлюється за рахунок установи, яка передає відомчий житловий фонд у комунальну власність.

Акт приймання-передачі відомчого житлового фонду в комунальну власність, форму якого затверджено

постановою КМУ від 06.11.95 р. № 891 , складається в чотирьох примірниках, підписується членами комісії з питань прийняття відомчого житлового фонду в комунальну власність і затверджується держадміністрацією або виконкомом, що створив цю комісію.

Установи, що передають відомчий житловий фонд у комунальну власність, додають до акта приймання-передачі розрахунки витрат на його утримання.

До акта приймання-передачі відомчого житлового фонду в комунальну власність додаються:

— акти передачі наявного службового житла;

— договори оренди нежилих приміщень;

— акти передачі договорів найму жилих приміщень.

Враховуючи те, що органи місцевого самоврядування мають право приймати місцеві документи, керуючись повноваженнями, наданими

Законом про місцеве самоврядування, рекомендуємо звернутися до органів місцевого самоврядування й уточнити список необхідних документів, що додаються до звернення на списання житла шляхом передачі його в комунальну власність.

Другий варіант.

Для забезпечення ефективного використання приватизованих квартир і управління ними власники квартир (будинків)

можуть створювати об’єднання співвласників багатоквартирних будинків (п. 3 ст. 10 Закону про приватизацію).

Таке об’єднання може бути створене в будинку будь-якої форми власності з числа тих, хто приватизував або придбав квартиру, а також власника будинку або його уповноваженої особи, власників жилих приміщень, а також власників нежилих приміщень. Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації і ліквідації об’єднань власників жилих і нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їх прав і виконання зобов’язань стосовно спільного утримання багатоквартирного будинку визначені

Законом № 2866.

Об’єднання створюється як самостійна організація — юридична особа для забезпечення і захисту прав його членів та для контролю за виконанням їх обов’язків, належного утримання і використання неподільного і спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством і статутними документами.

Для створення об’єднання скликаються установчі збори. Скликає установчі збори власник будинку або ініціативна група, яка складається не менше ніж з трьох власників квартир. Такі збори правомочні, якщо на них присутні більше 50 % власників. Установчі збори приймають рішення про створення об’єднання і затвердження його статусу.

Оформлення і реєстрація всіх документів, які підтверджують створення об’єднання, здійснюються безоплатно згідно з

Порядком державної реєстрації об’єднань співвласників багатоквартирного будинку, затвердженим постановою № 1521.

Об’єднання вважається створеним з моменту видачі свідоцтва про державну реєстрацію. Державна реєстрація об’єднань співвласників багатоквартирного будинку проводиться виконавчим органом міської, районної в місті ради, районною, районною в м. Києві та Севастополі державною адміністрацією за місцезнаходженням багатоквартирного будинку.

Об’єднання після набуття статусу юридичної особи може:

— прийняти на власний баланс весь житловий комплекс;

— за договором із попереднім власником залишити його балансоутримувачем усього житлового комплексу або його частини;

— укласти договір з будь-якою юридичною особою, статут якої передбачає можливість здійснення такої діяльності, про передачу їй на баланс усього житлового комплексу або його частини.

Процедура передачі житлового комплексу на баланс об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, а також житлового комплексу або його частини на баланс іншої юридичної особи, статут якої передбачає можливість здійснення такої діяльності, з балансу колишнього балансоутримувача визначена

Порядком передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс, затвердженим постановою № 1521.

Зауважимо, що згідно зі

ст. 30 Закону про місцеве самоврядування до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить сприяння створенню об’єднань співвласників багатоквартирних будинків.

Для вирішення питання про передачу будинку на баланс об’єднанню співвласників багатоквартирних будинків потрібно звернутися до виконавчого органу відповідної ради.

 

НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ

ЖКУ —

Житловий кодекс Української РСР від 30.06.83 р. № 5464-Х.

Закон про приватизацію

— Закон України «Про приватизацію державного житлового фонду» від 19.06.92 р. № 2482-XII.

Закон № 147/98 —

Закон України «Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності» від 03.03.98 р. № 147/98-ВР.

Закон № 2866 —

Закон України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» від 29.11.2001 р. № 2866-III.

Закон про місцеве самоврядування —

Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР.

Постанова № 1521

— постанова КМУ «Про реалізацію Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» від 11.10.2002 р. № 1521.

Положення № 891 — Положення про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебуває в повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ і організацій, затверджене постановою КМУ від 06.11.95 р. № 891.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі