Теми статей
Обрати теми

Як списати непридатні основні засоби, придбані до 2005 року за ціною до 1000 грн.

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ЯК СПИСАТИ НЕПРИДАТНІ ОСНОВНІ ЗАСОБИ, ПРИДБАНІ ДО 2005 РОКУ ЗА ЦІНОЮ ДО 1000 грн.

 

Наталія СЕВОСТЬЯНОВА, заступник начальника управління — головний бухгалтер Державного казначейства в Харківській області

 

На балансі установи у складі основних засобів обліковується майно, яке було придбано в період, коли вартісний критерій для віднесення матеріальних активів до основних засобів було встановлено на рівні 500 грн. (без ПДВ).

Чули від колег, що при списанні такого майна необхідно перш за все ці об’єкти перевести зі складу основних засобів до складу малоцінних необоротних матеріальних активів. Після цього установа може розпочинати процедуру списання матеріальних цінностей, що втратили свої первинні властивості та непридатні до подальшої експлуатації. Чи дійсно це так? Який порядок списання такого майна з балансу?

(м. Харків)

 

Перш ніж відповісти на це запитання нагадаємо положення

ст. 58 Конституції України, в якій дослівно записано: «Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи. Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення».

Правило «

закон зворотної дії не має» (lex ad praeterian non valet), сформульоване ще давньоримськими юристами, тепер визнано всім цивілізованим світом, незалежно навіть від того, закріплено його в Конституції чи ні. Це правило фактично стало правовою аксіомою.

Відповідно до зазначеного правила дія закону чи іншого нормативно-правового акта поширюється тільки на ті відносини, що виникли

після набуття чинності ними. Це є однією з найважливіших гарантій правової стабільності, упевненості суб’єктів права в тому, що їх правовий стан не погіршає з ухваленням нового закону чи іншого нормативного акта, а також є необхідною умовою довіри до держави та права.

Розглянемо, яким чином загальне правило «закон зворотної дії не має» стосується ситуації, описаної в запитанні.

Дійсно, у початковій редакції

Інструкції з обліку необоротних активів бюджетних установ, затвердженої наказом Державного казначейства України від 17.07.2000 р. № 64 (далі — Інструкція № 64), було визначено, що до основних засобів належать необоротні активи, що мають матеріальну форму і вартість яких становить більше 500 грн. за одиницю (комплект).

Після того як згідно з

наказом Держказначейства України від 21.02.2005 р. № 30 було викладено в новій редакції Інструкцію № 64, визначення основних засобів стало таким: «До основних засобів належать матеріальні активи, які використовуються установою багаторазово і безперервно в процесі виконання основних функцій, надання послуг, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких становить більше одного року і вартість яких без ПДВ та інших платежів перевищує 1000 грн. за одиницю (комплект)».

Нагадаємо, що відповідно до

Роз’яснень про застосування економічної класифікації видатків бюджету, затверджених наказом Держказначейства України від 04.11.2004 р. № 194, бюджетні установи для віднесення матеріальних цінностей до основних засобів почали керуватися новим вартісним критерієм — 1000 грн. за одиницю (комплект) без урахування ПДВ для віднесення матеріальних цінностей до основних засобів починаючи з 01.01.2005 р.

Саме з цієї дати при здійсненні видатків на придбання матеріальних цінностей, які призначено для використання в господарській діяльності протягом періоду, що перевищує 365 календарних днів з дати введення в експлуатацію таких матеріальних цінностей і вартість яких без ПДВ

перевищує 1000 грн. і поступово зменшується у зв’язку з фізичним та моральним зносом, застосовують КЕКВ 2110 «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування». У бухгалтерському обліку такі об’єкти основних засобів обліковуються на рахунку 10 «Основні засоби».

До речі, це абсолютно не означає, що у зв’язку зі збільшенням зовсім критерію основні засоби, придбані до 01.01.2005 р. за ціною менше 1000 грн.та обліковуються на відповідних субрахунках рахунка 10 «Основні засоби», слід було переводити до складу малоцінних необоротних матеріальних активів. Такі об’єкти необхідно продовжувати обліковувати у складі основних засобів, адже на той момент, коли такі основні засоби придбавалися, діяв інший вартісний критерій (500 грн.) і відповідно до нормативних документів, що діяли на час їх придбання, віднесення їх до складу основних засобів було правильним.

Такі об’єкти й зараз варто

продовжувати обліковувати у складі основних засобів доти, доки вони не втратять свої первинні якості, стануть непридатними до подальшого використання з тієї чи іншої причини.

Нагадаємо також, що

вартість основних засобів упродовж періоду їх експлуатації може змінюватися. Зміна вартості відбувається в разі індексації первинної вартості основних засобів відповідно до чинного законодавства, а також при добудуванні, дообладнанні, реконструкції, частковій ліквідації відповідних об’єктів, модернізації, що викликала додаткове укомплектування необоротних активів (п. 1.6 Інструкції № 64).

Слід ураховувати, що

списання матеріальних цінностей, у тому числі й основних засобів, проводиться за первинною вартістю або за відновною вартістю (у разі проведення індексації або переоцінки матеріальних цінностей). Про це зазначено в п. 15 Типової інструкції про порядок списання матеріальних цінностей з балансу бюджетних установ, затвердженої спільним наказом Державного казначейства України та Міністерства економіки України від 10.08.2001 р. № 142/181 (далі — Типова інструкція).

Основним документом, що визначає процедуру списання об’єктів основних засобів та незавершеного будівництва, що перебувають у

державній власності, є Порядок списання об’єктів державної власності, затверджений постановою КМУ від 08.11.2007 р. № 1314. При списанні об’єктів незавершеного будівництва та основних засобів, що перебувають у комунальній власності, установи керуються Типовою інструкцією.

Детально про те, що робити установі далі з таким майном, було розглянуто у статті «Що робити з непотрібним майном» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 37).

Мабуть, єдина ситуація, коли виникає необхідність у переведенні об’єктів основних засобів до складу малоцінних необоротних матеріальних активів, може виникнути в разі

виправлення допущених помилок.

Наприклад, установою придбано книжкову шафу, строк служби якої більше року і вартість якої з урахуванням ПДВ становить 1020 грн. Цю шафу було оприбутковано на субрахунок 106 «Інструменти, пристосування та інвентар» за ціною 1020 грн. Це неправильно. Таку шафу правильно буде оприбуткувати на субрахунок 113 «Малоцінні необоротні матеріальні активи» за вартістю 850 грн., а ПДВ у сумі 170 грн. віднести на фактичні видатки.

Як зазначало Держказначейство України в листі від 04.06.2008 р. № 15-04/1368-8898 у разі неправильного відображення в бухгалтерському обліку господарських операцій необхідно керуватися Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 р. № 88. Крім того, роз’яснення про порядок відображення в бухгалтерському обліку виправлення помилок наведено в листі Державного казначейства України від 25.02.2005 р. № 07-04/334-1617.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі