ОБОВ’ЯЗКИ БУХГАЛТЕРІВ ТА КАСИРІВ
Тетяна РЯБУХА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
До чиїх обов’язків має входити робота з платіжними документами (оплата за товари, послуги, зарплатні перерахування тощо) — бухгалтерів централізованої бухгалтерії чи касира сільської ради?
(Харківська обл.)
Згідно з
п. 6 Інструкції з бухгалтерського обліку в установах і організаціях, що перебувають на Державному бюджеті СРСР, затвердженої наказом Міністерства фінансів СРСР від 10.03.87 р. № 61 (далі — Інструкція № 61), що діє в частині, яка не суперечить вимогам Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, та яка не застосовується в частині меморіальних ордерів, централізовані бухгалтерії створюються при міністерствах, відомствах, виконавчих комітетах рад народних депутатів та їх управліннях (відділах), а також при центральних міських і районних лікарнях та інших установах.Зазвичай централізовані бухгалтерії, які створюються при органах місцевої влади та самоврядування, мають свою відокремлену структуру, що не пов’язана з бухгалтеріями тих органів, при яких вони створені.
Відповідно до
п. 14 Інструкції № 61 у централізованих бухгалтеріях банківські документи (чеки і платіжні доручення), а також видаткові касові ордери і платіжні (розрахунково-платіжні) відомості на заробітну плату по термінах і сумах виплат з каси (розпорядні написи) підписуються керівником установи, при якій створена централізована бухгалтерія, чи іншою особою, уповноваженою на те, і головним бухгалтером або його заступником. Інші документи, які є підставою для видачі грошей, товарно-матеріальних та інших цінностей, а також кредитні і розрахункові зобов’язання установ, що обслуговуються централізованими бухгалтеріями, підписуються відповідними керівниками установ і головним бухгалтером централізованої бухгалтерії або їх заступниками.Розглянемо обов’язки бухгалтерів та касирів, визначені відповідно до
Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 29.12.2004 р. № 336 (далі — Довідник № 336).Так, відповідно до
Довідника № 336 до обов’язків касира належать:— здійснення операцій, пов’язаних з прийманням та видаванням готівкових грошових коштів через касу підприємства, зберігання всіх прийнятих цінностей;
— одержання в установах банку готівки, здійснення записів у касовій книзі операцій одержання і видавання готівки за кожним прибутковим касовим ордером і видатковим документом у день їх надходження або видавання;
— перевірка наявності і достовірності підпису головного бухгалтера, а на видаткових документах — дозвільного напису керівника або уповноважених ним осіб, наявності всіх інших реквізитів на прибуткових касових ордерах та видаткових документах, а також зазначених у цих документах додатків (заяви, накладні, рахунки, довідки тощо);
— повернення документів у бухгалтерію для відповідного оформлення у випадку недодержання хоча б однієї з перелічених вимог;
— підписання прибуткових касових ордерів та видаткових документів відразу після одержання або видавання за ними готівки, а на доданих до них документах проставляння штампа «Сплачено»;
— видання квитанції особі, яка здала готівку в касу;
— проставляння штампа «Депоновано» або здійснення відповідного запису у платіжній відомості біля прізвищ осіб, яким не здійснено в установлений термін виплати, пов’язані з оплатою праці; складання реєстру депонованих сум, у платіжній відомості вказування фактично виплаченої суми і суми, яка підлягає депонуванню, звірка цієї суми із загальним підсумком за платіжною відомістю та здійснення свого підпису;
— виписування видаткового касового ордера на фактично видану за платіжною відомістю суму, передача його для реєстрації;
— щоденно в кінці робочого дня виведення залишку грошових коштів у касі підприємства та передача в бухгалтерію підприємства звіту касира разом з прибутковими касовими ордерами і видатковими документами під підпис особи, яка здійснює контроль за веденням касових операцій.
До обов’язків
бухгалтера входять:— самостійне і в повному обсязі ведення обліку необоротних активів, запасів, коштів, розрахунків та інших активів, власного капіталу та зобов’язань, доходів та витрат за прийнятою на підприємстві формою бухгалтерського обліку з додержанням єдиних методологічних засад бухгалтерського обліку та з урахуванням особливостей діяльності підприємства і технології оброблення даних;
— забезпечення повного та достовірного відображення інформації, що міститься в прийнятих до обліку первинних документах, на рахунках бухгалтерського обліку;
— за погодженням з власником (керівником) підприємства та керівником підрозділу бухгалтерського обліку подання в банківські установи документів для перерахування коштів для сплати податків і обов’язкових платежів, а також для розрахунків з іншими кредиторами відповідно до договірних зобов’язань;
— участь у проведенні інвентаризації активів і зобов’язань, оформленні матеріалів, пов’язаних з нестачею та відшкодуванням втрат від нестачі, крадіжки і псування активів підприємства, у перевірках стану бухгалтерського обліку у філіях, представництвах, відділеннях та інших відокремлених підрозділах підприємства;
— підготовка даних для включення їх до фінансової звітності, здійснення складання окремих її форм, а також форм іншої періодичної звітності, яка ґрунтується на даних бухгалтерського обліку;
— забезпечення підготовки оброблених документів, реєстрів і звітності для зберігання їх протягом установленого терміну;
— участь у підготовці пропозицій щодо: внесення змін до обраної облікової політики, удосконалення внутрішньогосподарського (управлінського) обліку та правил документообігу; розроблення додаткової системи рахунків і регістрів аналітичного обліку, звітності і контролю за господарськими операціями; забезпечення збереження майна, раціонального та ефективного використання матеріальних, трудових та фінансових ресурсів, залучення кредитів та їх погашення, регулювання діяльності підприємства та інших питань, пов’язаних з інформацією про фінансове становище підприємства та результати його діяльності.
Ураховуючи вищезазначене,
робота з платіжними банківськими документами входить до обов’язків бухгалтера, а з платіжними касовими документами — до обов’язків касира. Але в будь-якому разі обов’язки щодо роботи з документами, що стосуються оплати за товари, послуги тощо установ, які обслуговує централізована бухгалтерія, повинні входити до обов’язків працівників саме централізованої бухгалтерії, а не працівників бухгалтерій установ та організацій, при яких вони створені.Нагадаємо, що для кожного документа в бухгалтерському обліку повинен бути свій шлях руху, тобто документообіг. Щодо питання правильності складання графіка документообігу дивіться консультацію «Графік документообігу» («Бюджетна бухгалтерія», 2008, № 35, с. 14).