Теми статей
Обрати теми

Держбюджет-2009: оплата праці та соціальна сфера

Редакція ББ
Стаття

ДЕРЖБЮДЖЕТ-2009: ОПЛАТА ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНА СФЕРА

 

Традиційно закони про держбюджет містять норми, що стосуються формування прибуткової та видаткової частини бюджету, установлюють розміри таких соціальних показників, як мінімальна заробітна плата та прожитковий мінімум. Не став винятком і Закон про держбюджет-2009. У цій статті розглянемо його положення, що стосуються питань оплати праці працівників бюджетної сфери та соціальної політики.

Ольга ВІТКОВСЬКА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Прожитковий мінімум

На 2009 рік розміри прожиткового мінімуму зафіксовано в розмірах, які діяли у грудні 2008 року (

ст. 54 Закону про держбюджет-2009). Інакше кажучи, на відміну від останніх декількох років, у 2009 році розміри прожиткового мінімуму не змінюватимуться.

 

Прожитковий мінімум

Категорії осіб

На 2009 рік

На одну людину в розрахунку на місяць (загальний)

626,00

Діти віком до 6 років

557,00

Діти віком від 6 до 18 років

701,00

Працездатні особи

669,00

Особи, які втратили працездатність

498,00

 

У зв’язку з цим звертаємо увагу, що з 1 січня 2009 року:

а)

змінився граничний розмір зарплати для надання податкової соціальної пільги (ПСП). Як відомо, він розраховується згідно з п.п. 6.5.1 Закону № 889 так: прожитковий мінімум, що діє для працездатної особи на 1 січня звітного року, помножують на 1,4 та округлюють до найближчих 10 грн.

Таким чином,

граничний розмір доходу, що дає право на ПСП, складає 940 грн. (669 грн. х 1,4 та округлений до найближчих 10 грн.). Протягом року цей показник не змінюватиметься. Ця сума збільшується кратно кількості дітей, якщо працівник користується підвищеною пільгою на дітей;

б)

максимальна величина фактичних видатків на оплату праці працівників, з якої справляються страхові внески (як у частині нарахувань, так і в частині утримань), становить 10035 грн. (15 прожиткових мінімумів, установлених для працездатної особи). Протягом 2009 року ця величина не змінюватиметься;

в)

межа для проведення індексації заробітної плати становить 669 грн. Як відомо, індексації підлягають грошові доходи населення в межах прожиткового мінімуму , установленого для відповідних соціальних та демографічних груп населення. Заробітну плату у 2009 році необхідно індексувати в межах 669 грн. Частина зарплати, що перевищує цю межу, не індексується.

Нагадаємо також, що від розміру прожиткового мінімуму, установленого для працездатної особи, залежить

ставка утримань до ФССТВП, а саме, вона складає:

0,6 %*, якщо заробітна плата працівника менше прожиткового мінімуму;

* Зверніть увагу! Законом № 799-VI, який набрав чинності 13.01.2009 р., ставку внеску встановлено в розмірі

0,6 %.

1 %, якщо заробітна плата працівника більше прожиткового мінімуму.

 

Мінімальна заробітна плата

На відміну від прожиткового мінімуму,

Законом про держбюджет-2009 (ст. 55) передбачено поступове збільшення протягом року мінімальної заробітної плати.

 

Мінімальна заробітна плата

Період

Розмір, грн.

01.01.2009 р. — 31.03.2009 р.

605,00

01.04.2009 р. — 30.06.2009 р.

625,00

01.07.2009 р. — 30.09.2009 р.

630,00

01.10.2009 р. — 30.11.2009 р.

650,00

01.12.2009 р. — 31.12.2009 р.

669,00

 

Водночас, як бачимо, на 1 січня 2009 року розмір мінімальної заробітної плати залишився на рівні грудня 2008 року, реальне ж її збільшення відбудеться тільки у квітні 2009 року. Поетапно протягом року розмір мінзарплати збільшуватиметься і у грудні 2009 року зрівняється з розміром прожиткового мінімуму.

У зв’язку з цим звернемо увагу на такі законодавчі нестикування:

по-перше, як відомо, з 5 листопада 2008 року діє Закон № 639. Ним передбачено, що розмір мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму має змінюватися відповідно до індексу інфляції (п. 5 його Прикінцевих положень). Водночас Законом про держбюджет-2009 не передбачено збільшення прожиткового мінімуму — його встановлено у фіксованому розмірі;

по-друге, з 1 січня 2009 року набрав чинності Закон № 466. Ним унесено зміни до КЗпП та до Закону про оплату праці, якими передбачено, що мінімальна заробітна плата встановлюється в розмірі не нижче прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Як бачимо, норми

Закону № 639 та Закону № 466 не було враховано при розробленні Закону про держбюджет-2009. Водночас п. 3 Прикінцевих положень Закону про держбюджет-2009 Кабміну доручено за результатами виконання держбюджету в січні — квітні 2009 року внести до 1 травня 2009 року на розгляд ВРУ проект Закону, яким передбачити, зокрема, поетапне впровадження Закону № 466.

Оскільки на сьогодні офіційних роз’яснень щодо застосування наведених вище законодавчих норм та їх пріоритетності немає, рекомендуємо користуватися розмірами мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму, установленими

Законом про держбюджет-2009.

З 1 січня 2009 року необхідно переглянути

розміри податкових соціальних пільг, що надаються працівникам. Відповідно до п.п. 6.1.1 Закону № 889 розмір загальної ПСП дорівнює половині мінімальної зарплати, установленої на 1 січня звітного року. З цього випливає, що розміри ПСП на 2009 рік такі (протягом року вони не змінюватимуться):

— загальна ПСП (код «01») —

302,50 грн. (605 х 50 %);

— підвищена ПСП (код «02») —

453,75 грн. (605 х 50 % х 150 %);

— підвищена ПСП (код «03») —

605,00 грн. (605 х 50 % х 200 %).

Збільшення мінімальної заробітної плати вплине на розмір

мінімального страхового внеску до Пенсійного фонду. Він розраховується як добуток мінімального розміру заробітної плати та розміру страхового внеску, установлених законом на момент отримання заробітної плати. У 2009 році він становитиме:

 

Період

01.01.2009 р. — 31.03.2009 р.

01.04.2009 р. — 30.06.2009 р.

01.07.2009 р. — 30.09.2009 р.

01.10.2009 р. — 30.11.2009 р.

01.12.2009 р. — 31.12.2009 р.

Мінімальний страховий внесок до Пенсійного фонду із зарплати найманих робітників, грн.

212,96 605 х (33,2 % + 2 %)

220,00 625 х (33,2 % + 2 %)

221,76 630 х (33,2 % + 2 %)

228,8 650 х (33,2 % + 2 %)

235,49 669 х (33,2 % + 2 %)

 

З 1 грудня 2008 року посадовий оклад (тарифну ставку) працівника 1-го тарифного розряду встановлено на рівні 545 грн. на місяць незалежно від розміру мінімальної заробітної плати. Із зазначеної дати згідно з

постановою № 1117 посадові оклади працівників на основі ЄТС визначаються в такому порядку:

— для працівників, у яких посадові оклади (тарифні ставки)

менше розміру мінімальної заробітної плати, посадові оклади (тарифні ставки) у штатних розписах має бути встановлено на рівні мінімальної заробітної плати;

— для інших працівників посадові оклади

не змінюються. Тобто залишаються на рівні, розрахованому виходячи з 545 грн.

У зв’язку з цим при зміні розміру мінімальної заробітної плати необхідно стежити, щоб виконувалася згадана вище вимога.

За загальним правилом, установленим

Порядком № 1078, місяць підвищення мінімальної заробітної плати вважається базовим для проведення індексації. Індексація в такому місяці не проводиться за умови, що сума, на яку підвищено заробітну плату, перевищує суму індексації, яку могло б бути нараховано в цьому місяці. Інакше підвищення заробітної плати у зв’язку зі збільшенням мінімальної заробітної плати не вплине на механізм проведення індексації.

 

Інші державні гарантії

1. Рівень забезпечення прожиткового мінімуму (гарантований мінімум)

для призначення допомоги відповідно до Закону № 1768 залишився на рівні 2008 року (ст. 54 Закону про держбюджет-2009), а саме:

— для працездатних осіб — 133 грн.;

— для непрацездатних осіб — 187,5 грн.;

— для інвалідів — 200 грн.

Для кожної дитини з малозабезпеченої багатодітної сім’ї, в якій виховується троє або більше дітей віком до 16 років (до 18 років, якщо дитина навчається), рівень забезпечення прожиткового мінімуму (гарантований мінімум) становить:

— для дитини віком до 6 років — 278,5 грн.;

— для дитини віком від 6 до 18 років — 350,5 грн.

Як і раніше, розмір державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям не повинен перевищувати 75 % рівня забезпечення прожиткового мінімуму для сім’ї.

2. Рівень забезпечення прожиткового мінімуму (гарантований мінімум)

для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини в державних та комунальних дошкільних навчальних закладах відповідно до Закону про дошкільну освіту згідно зі ст. 46 Закону про держбюджет-2009 збільшено на 3 % порівняно з мінімумом, затвердженим у 2008 році. Нагадаємо: у 2008 році такий мінімум становив 202,76 грн., отже, на 2009 рік прожитковий мінімум для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини складає 208,84 грн. (202,76 грн. х 3 %).

Це означає, що в сім’ях, в яких сукупний дохід на кожного члена сім’ї за попередній квартал не перевищує 208,84 грн. у розрахунку на місяць, батьки можуть не платити за харчування дітей у дошкільному навчальному закладі.

 

Допомога при народженні дитини та по догляду за дитиною до трьох років

Як відомо, з 1 січня 2008 року порядок виплати допомоги при народженні дитини та по догляду за дитиною до трьох років регулюється безпосередньо

Законом № 2811.

Законом про держбюджет-2009

щодо розмірів такої допомоги зміни до Закону № 2811 не внесено, отже, розміри допомоги залишилися ті самі, що й у 2008 році:

 

Народження:

Загальна сума допомоги, грн.

Одноразова виплата, грн.

Щомісячна виплата (грн.) протягом наступних

12 к. міс.

24 к. міс.

36 к. міс.

1-ї дитини

12240

4800

620

Х

Х

2-ї дитини

25000

4840

Х

840

Х

3-ї дитини і більше

50000

5000

Х

Х

1250

 

Допомога по догляду за дитиною до трьох років

надається в розмірі, що дорівнює різниці між 50 % прожиткового мінімуму, установленого для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні 6 місяців, але не менше 130 грн.

Призначають і виплачують допомогу

органи праці та соціального захисту населення.

 

Оплата праці: знову обмеження

Статтею 57 Закону про держбюджет-2009

установлено таке: обласним та районним радам при затвердженні відповідних бюджетів виходити з того, що середньомісячна заробітна плата працівників виконавчого апарату ради не повинна перевищувати середньомісячну заробітну плату працівників апарату відповідної місцевої державної адміністрації.

Водночас зауважимо: застосовувати на практиці зазначену норму сьогодні, досить непросто, адже сам механізм її реалізації чітко не прописано. Головне питання, яке треба буде вирішити: як визначити середньомісячну заробітну плату працівників апарату відповідної місцевої державної адміністрації? На наш погляд, найпростішим виходом з цієї ситуації було б надіслати лист-запит до відповідної місцевої держадміністрації.

 

Питання стипендіального забезпечення

Згідно зі

ст. 56 Закону про держбюджет-2009 у цьому році розмір мінімальної ординарної (звичайної) академічної стипендії залишається на рівні, в якому його було затверджено на 01.09.2008 р.

 

Мінімальна ординарна (звичайна) академічна стипендія

Одержувачі стипендії

Розмір стипендії, грн.

Учні професійно-технічних навчальних закладів (ПТНЗ)

Середній бал успішності яких менше ніж 10 — 12 (12-бальна шкала) або 5 (5-бальна шкала)

200,00

Студенти вищих навчальних закладів I — II рівнів акредитації

Середній бал успішності яких 7,00 — 9,99 (12-бальна шкала) або 4,00 — 4,99 (5-бальна шкала)

400,00

Студенти вищих навчальних закладів III — IV рівнів акредитації

Середній бал успішності яких 7,00 — 9,99 (12-бальна шкала) або 4,00 — 4,99 (5-бальна шкала)

530,00

 

Водночас для учнів ПТНЗ та студентів вищих навчальних закладів I — IV рівнів акредитації з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, зроблено виняток: для них розмір стипендій збільшено. З 1 січня 2009 року він установлюється в розмірі

550 і 1160 грн. на місяць відповідно.

Протягом року розміри стипендій не збільшуватимуться, що слід ураховувати при проведенні їх індексації.

Нагадаємо також, що з 1 січня 2009 року набув чинності

п. 2 постанови № 165, яким передбачено особливий порядок установлення стипендії студентам і курсантам з числа осіб, яким згідно із Законом № 796 гарантуються пільги під час призначення стипендії (це особи, які мають статус постраждалого внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС).

Передбачено, що в разі отримання такими особами за результатами семестрового контролю середнього балу успішності нижче 7-ми за 12-бальною шкалою або нижче 4-х за 5-бальною шкалою оцінювання,

в обов’язковому порядку призначається соціальна стипендія в розмірі 50 % мінімальної ординарної (звичайної) академічної стипендії у вищих навчальних закладах відповідного рівня акредитації.

 

Ставки внесків на соціальне страхування

Як зазначалося вище,

Закон про держбюджет-2009 не вніс зміни до відповідних законів у частині встановлення ставок внесків до фондів соціального страхування. Однак 13.01.2009 р. набрав чинності Закон № 799, яким передбачено нові ставки до фондів соціального страхування. Цей Закон з редакційним коментарем буде опубліковано в наступному номері газети «Бюджетна бухгалтерія».

Звернемо увагу ще на такий вид відрахувань до Пенсійного фонду, як збір

з операцій купівлі-продажу безготівкової іноземної валюти за гривню. Відповідно до ст. 77 Закону про держбюджет-2009 ставку цього збору зменшено до 0,2 %. Збір з операцій купівлі-продажу іноземної валюти, що здійснюються в наявній формі, як і раніше, не справляється.

 

Соцвнески з сум кредиторської заборгованості за ст. 57 Закону № 1060: крапка у вирішенні питання

Законом про держбюджет-2009

вирішено питання щодо справляння страхових внесків з виплат, що здійснюються згідно із Законом України «Про реструктуризацію заборгованості з виплат, передбачених статтею 57 Закону України «Про освіту» педагогічним, науково-педагогічним та іншим категоріям працівників навчальних закладів» від 09.09.2004 р. № 1994-IV.

Статтею 78 Закону про держбюджет-2009

установлено: страхові внески до фондів соцстрахування з тимчасової втрати працездатності, від нещасного випадку на виробництві, з безробіття щодо таких виплат не провадяться.

 

Пільги щодо комунальних послуг

Уже не перший рік держава надає деяким категоріям громадян пільги на оплату:

— електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати, вивезення побутового сміття та рідких нечистот;

— придбання твердого та рідкого пічного побутового палива та скрапленого газу.

Забезпечення послугами здійснюється на підставі

Порядку забезпечення працівників бюджетних установ (закладів) безоплатним користуванням житлом з опалюванням та освітленням відповідно до п. «ї» ч. 1 ст. 77 Основ законодавства України про охорону здоров’я, ч. 4 ст. 29 Основ законодавства України про культуру, абзацу першого ч. 4 ст. 57 Закону України «Про освіту», затвердженого спільним наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства культури і туризму України від 13.09.2006 р. № 341/651/619/769.

Дія цього

Порядку поширюється на:

— педагогічних, медичних і фармацевтичних працівників та працівників культури установ і закладів державної та комунальної форм власності незалежно від відомчої підпорядкованості;

— пенсіонерів, які раніше працювали педагогічними, медичними та фармацевтичними працівниками в сільській місцевості та селищах міського типу, та на сьогодні проживають у таких населених пунктах і мають відповідний стаж роботи

не менше трьох років та на момент виходу на пенсію працювали на цих посадах, і у випадках дострокового виходу цих працівників на пенсію згідно із Законом України «Про зайнятість населення» від 01.03.91 р. № 803-ХІІ.

Крім того, право на безоплатне користування цими послугами мають працівники, які працюють у сільській місцевості та селищах міського типу за такими спеціальностями:

— педагогічні працівники, посади яких входять до переліку посад, затвердженого

постановою КМУ «Про затвердження переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників» від 14.06.2000 р. № 963;

— працівники культури, які працюють у бібліотеках, клубних закладах, працівники музеїв, закладів музейного типу, на яких поширюється дія

ст. 20 Основ законодавства України про культуру від 14.02.92 р. № 2117-ХІІ;

— медичні та фармацевтичні працівники (лікарі, провізори, фахівці з базовою і неповною вищою медичною та фармацевтичною освітою незалежно від найменування посади).

Ці пільги надаються в межах норм, затверджених

постановою КМУ «Про встановлення норм користування житлово-комунальними послугами громадянам, які мають пільги з їх оплати» від 01.08.96 р. № 879.

Бюджетні установи повинні вести персоніфікований облік працівників, які мають право на пільги, та надавати щомісячно цю інформацію головним розпорядникам коштів місцевих бюджетів.

 

Пільги на придбання палива та газу

Законом про держбюджет-2009

установлено, що на придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу пільги надаються виходячи з розрахунку вартості однієї тонни твердого палива та одного балона скрапленого газу на домогосподарство на рік (ст. 47). А особам, які мають таке право згідно зі ст. 48 Гірничого закону України, — із розрахунку вартості 3,1 тонни вугілля на побутові потреби на домогосподарство на рік.

Граничний розмір вартості твердого та рідкого пічного побутового палива та скрапленого газу визначаються КМУ в розрізі областей України.

Як і раніше, норми для забезпечення паливом та скрапленим газом може бути збільшено місцевими органами влади за рахунок коштів місцевих бюджетів.

Також місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування можуть надавати пільги на побутове паливо та скраплений газ у натуральному виразі або готівкою і затверджувати натуральні норми на ці види палива при наданні пільг.

Перелік членів сім’ї пільговика залишився такий самий, як і в попередні роки (

ст. 65 Закону про держбюджет-2009).

Відповідно до

п. 14 постанови № 530 пільги, компенсації та гарантії, на які згідно із законами мають право окремі категорії працівників бюджетних установ, надаються за умови, що розмір наданих пільг у грошовому еквіваленті разом із середньомісячним сукупним доходом пільговика за попередні шість місяців не перевищує 900 грн.

 

НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ

КЗпП

— Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р.

Закон про держбюджет-2009

— Закон України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» від 26.12.2008 р. № 835-VI.

Закон № 466

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення мінімальної заробітної плати на рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб» від 14.12.2006 р. № 466-V.

Закон № 639 —

Закон України «Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 31.10.2008 р. № 639-VI.

Закон про оплату праці —

Закон України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР.

Закон № 1768 —

Закон України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям» від 01.06.2000 р. № 1768-III.

Закон № 799

— Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо зменшення впливу світової фінансової кризи на сферу зайнятості населення» від 25.12.2008 р. № 799-VI.

Закон № 889

— Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2005 р. № 889-IV.

Закон про дошкільну освіту —

Закон України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 р. № 2628-III.

Закон № 796

— Закон України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.91 р. № 796-XII.

Закон № 2811 —

Закон України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» від 21.11.92 р. № 2811-XII.

Закон № 1060

— Закон України «Про освіту» від 23.05.91 р. № 1060-ХІІ.

Постанова № 984

— постанова КМУ «Деякі питання оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 19.07.2006 р. № 984.

Постанова № 1117

— постанова КМУ «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 р. № 1298 і від 25 жовтня 2008 р. № 939» від 20.12.2008 р. № 1117.

Постанова № 165

— постанова КМУ «Деякі питання стипендіального забезпечення» від 05.03.2008 р. № 165.

Постанова № 530

— постанова КМУ «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян» від 28.05.2008 р. № 530.

Порядок № 1078

— Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою КМУ від 17.07.2003 р. № 1078.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі