Теми статей
Обрати теми

Застосування коефіцієнта вирівнювання

Редакція ББ
Відповідь на запитання

Консультують фахівці фінансових органів

ЗАСТОСУВАННЯ КОЕФІЦІЄНТА ВИРІВНЮВАННЯ

 

Наталія КАПЛУНОВСЬКА, заступник начальника головного фінансового управління Харківської обласної державної адміністрації

Відповідно до Бюджетного кодексу України з міського бюджету фінансуються п’ять дитячих дошкільних закладів, які знаходяться на території нашого міста. Щорічно на їх утримання доводяться нормативи, які покривають 70 — 75 % мінімальної фактичної потреби на їх утримання. Дотацій вирівнювання на перевищення обсягу видатків міський бюджет не отримує, чим порушується п. 2 ст. 81 Бюджетного кодексу України про забезпечення відповідності між повноваженнями на здійснення видатків, закріплених за міським бюджетом, та бюджетними ресурсами, які повинні забезпечувати виконання цих повноважень. Крім того, міський бюджет є єдиним у районі, з якого щорічно здійснюються щоденні відрахування до районного бюджету в розмірі до 30 % закріплених доходів. Чи існує можливість зменшення щоденних відрахувань до районного бюджету на коефіцієнт вирівнювання в межах від 0,6 до 1 у зв’язку із заниженими нормативами на утримання дошкільних закладів?

(Полтавська обл.)

 

Місцеві бюджети є часткою бюджетної системи України. Відносини між державним та місцевими бюджетами регулюються відповідними нормами права.

Відповідно до

ст. 81 Бюджетного кодексу України від 21.06.2001 р. № 2542-III (далі — БКУ) міжбюджетні відносини — це відносини між державою, Автономною Республікою Крим, місцевим самоврядуванням щодо забезпечення відповідних бюджетів фінансовими ресурсами, необхідними для виконання функцій, передбачених Конституцією та законами України.

Кошти, що передаються з одного бюджету до іншого, —

міжбюджетні трансферти.

Згідно з

п. 1 ст. 96 БКУ міжбюджетні трансферти поділяються на:

1) дотацію вирівнювання;

2) субвенцію;

3) кошти, що передаються до Державного бюджету України та місцевих бюджетів з інших місцевих бюджетів;

4) інші дотації.

Міжбюджетні відносини між державним та районними бюджетами затверджуються Законом про Державний бюджет на відповідний рік.

Міжбюджетні відносини між районним бюджетом та бюджетом міста районного значення затверджуються рішенням районної ради про районний бюджет на відповідний рік.

Міжбюджетні відносини між місцевими бюджетами регулює

Закон України «Про міжбюджетні відносини між районним бюджетом та бюджетами територіальних громад сіл, селищ, міст та їх об’єднань» від 01.07.2004 р. № 1953-IV (далі — Закон № 1953).

Відповідно до

п. 2 ст. 3 Закону № 1953 у бюджеті місцевого самоврядування можуть передбачатися такі міжбюджетні трансферти:

1) дотація вирівнювання з районного бюджету;

2) кошти, що передаються до районного бюджету;

3) субвенції:

а) субвенції на утримання об’єктів спільного користування;

б) субвенції на ліквідацію негативних наслідків діяльності об’єктів спільного користування;

в) інвестиційні субвенції на будівництво або реконструкцію об’єктів спільного користування;

г) субвенції на виконання власних повноважень територіальних громад сіл, селищ, міст районного значення та їх об’єднань;

ґ) інші субвенції.

Обсяг дотації вирівнювання з районного бюджету до бюджету місцевого самоврядування або

обсяг коштів, що передаються із бюджетів місцевого самоврядування до районного бюджету, визначається на основі Формули розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів (дотацій вирівнювання та коштів, що передаються до відповідного місцевого бюджету) між районним бюджетом або міським бюджетом м. Севастополя, міста республіканського Автономної Республіки Крим чи обласного значення, якому адміністративно підпорядковані інші міста, села, селища, та бюджетами територіальних громад сіл, селищ, міст та їх об’єднань, затвердженої постановою КМУ «Деякі питання врегулювання міжбюджетних відносин» від 31.12.2004 р. № 1782 (далі — постанова № 1782).

Прогнозний показник обсягу доходів загального фонду міського бюджету (міста районного значення), що враховуються під час визначення міжбюджетних трансфертів, формується з надходжень податків і зборів (обов’язкових платежів), закріплених за бюджетом відповідно до

ст. 64 та 65 БКУ.

Розрахунок прогнозного обсягу доходів, закріплених за міським бюджетом, проводиться в межах прогнозного обсягу доходів зведеного бюджету району, врахованого під час визначення обсягу міжбюджетного трансферту між державним бюджетом та зведеним бюджетом району, на планований бюджетний період із застосуванням індексу відносної податкоспроможності адміністративно-територіальної одиниці.

Перелік видатків міського бюджету, що враховуються під час визначення обсягу міжбюджетних трансфертів, визначено

ст. 88 БКУ.

Розрахунковий показник обсягу видатків бюджету місцевого самоврядування визначається на основі

фінансових нормативів бюджетної забезпеченості та коригувальних коефіцієнтів до них з розрахунку на душу населення (державне управління, охорона здоров’я, культура і мистецтво), на дитину або учня (освіта).

Відповідно до

п.п. 29 п. 1 ст. 2 БКУ фінансовий норматив бюджетної забезпеченості — гарантований державою в межах наявних бюджетних ресурсів рівень фінансового забезпечення повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та виконавчих органів місцевого самоврядування, що використовується для визначення обсягу міжбюджетних трансфертів.

Розрахунковий показник обсягу видатків бюджету місцевого самоврядування, що враховуються під час визначення обсягу міжбюджетних трансфертів, становить

суму розрахункових показників за основними видами видатків цього бюджету.

Обсяг

дотації вирівнювання, яка надається з районного бюджету бюджетам міст районного значення, сіл, селищ, чи коштів, що передаються з цих бюджетів до районного бюджету, визначається за загальним фондом бюджету місцевого самоврядування як різниця між розрахунковим показником обсягу видатків та обсягом доходів, закріплених за відповідним бюджетом місцевого самоврядування, із застосуванням коефіцієнта вирівнювання (п. 3 постанови № 1782).

Коефіцієнт вирівнювання, який застосовується тільки для бюджетів, з яких передбачається передача коштів до районного бюджету, що має індивідуальне значення для відповідного бюджету місцевого самоврядування, застосовується в межах від 0,6 до 1. Право на визначення величини та застосування такого коефіцієнта надається відповідній райдержадміністрації в розрізі бюджетів місцевого самоврядування виходячи з обсягів нарощування ними фактичних надходжень доходів за останні бюджетні періоди.

Отже, враховуючи вище визначене та

п. 3 ст. 6 Закону № 1953, до обсягу коштів, що передаються з бюджету міста до районного бюджету, може застосовуватися коефіцієнт вирівнювання в межах, визначених формулою розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів між районним бюджетом та бюджетами місцевого самоврядування та їх об’єднань.

Коефіцієнт затверджується розпорядженням районної державної адміністрації.

Водночас у цьому році необхідно враховувати, що згідно зі ст. 45 Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» від 26.12.2008 р. № 835-VI в розрахунках міжбюджетних трансфертів на 2009 рік коефіцієнт вирівнювання застосовується лише до обчисленого за формулою обсягу коштів, що передається до державного бюджету з місцевих бюджетів.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі