Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Чи коригувати середній заробіток при обчисленні відпускних та як бути з індексацією зарплати працівників сільрад

Редакція ББ
Бюджетна бухгалтерія Липень, 2009/№ 27
Друк
Відповідь на запитання

ЧИ КОРИГУВАТИ СЕРЕДНІЙ ЗАРОБІТОК ПРИ ОБЧИСЛЕННІ ВІДПУСКНИХ ТА ЯК БУТИ З ІНДЕКСАЦІЄЮ ЗАРПЛАТИ ПРАЦІВНИКІВ СІЛЬРАД

 

Ольга ВІТКОВСЬКА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Згідно з постановою КМУ від 27.05.2009 р. № 504 посадовий оклад секретаря сільської ради підвищено на 50 % і знято надбавку за високі досягнення в праці (виплачувалася у розмірі 50 % посадового окладу з урахуванням доплати за ранг і надбавки за вислугу років). Унаслідок цього його заробітна плата знизилася на 54,60 грн.

1. Чи необхідно при обчисленні відпускних коригувати заробітну плату?

2. Як потрібно проводити індексацію заробітної плати?

(Вінницька обл.)

 

1.

Так, необхідно. Пояснимо детальніше.

Обчислення середньої заробітної плати для оплати часу відпусток виконується згідно з

Порядком обчислення середньої заробітної плати, затвердженим постановою КМУ від 08.02.95 р. № 100 (далі — Порядок № 100).

Пунктом 7 Порядку № 100

визначено, що розрахунок середньої заробітної плати виконують шляхом ділення сумарного заробітку за останні 12 місяців (або за менший фактично відпрацьований період) на кількість календарних днів розрахункового періоду (за винятком святкових і неробочих днів). Отримане значення помножується на число календарних днів відпустки.

При визначенні сумарного заробітку за розрахунковий період

враховуються виплати, наведені в п. 3 Порядку № 100, і не враховуються виплати, перераховані в п. 4 Порядку № 100.

При розрахунку середньої заробітної плати слід ураховувати вимогу, встановлену

п. 10 Порядку № 100, про проведення коригування заробітної плати.

Так, згідно з

абз. 1 п. 10 Порядку № 100 при підвищеннях тарифних ставок і посадових окладів на підприємстві, в установі, організації згідно з актами законодавства, а також за рішеннями, передбаченими в колективних договорах (угодах), як у розрахунковому періоді, так і в періоді, впродовж якого за працівником зберігається середній заробіток, заробітна плата, включаючи премії та інші виплати, які враховуються при обчисленні середньої заробітної плати, за проміжок часу до підвищення коригуються на коефіцієнт їх підвищення.

Якщо підвищення відбулося в період, коли за працівником зберігався середній заробіток, цей середній заробіток коригують у частині, що стосується днів збереження заробітної плати

з дня підвищення тарифних ставок (окладів) абз. 2 п. 10 Порядку № 100.

Таким чином, при обчисленні середньої заробітної плати в усіх випадках її збереження, в разі підвищення посадових окладів необхідно застосовувати вимоги

п. 10 Порядку № 100. Проводити коригування заробітної плати згідно з вимогами п. 10 Порядку № 100 бюджетні установи та організації повинні в обов’язковому порядку.

Випадки, коли коригування середньої заробітної плати

не проводиться, зазначені безпосередньо в абз. 3 п. 10 Порядку № 100, а саме: в разі зміни тарифної ставки (посадового окладу) працівника у зв’язку з присвоєнням йому вищого розряду, переведенням на іншу більш оплачувану роботу (посаду) тощо.

Постановою КМУ від 27.05.2009 р. № 504

було внесено зміни до постанови КМУ «Про впорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268 (далі — постанова № 268), що стосуються умов оплати праці керівних працівників і спеціалістів апарату сільських і селищних рад та їх виконавчих органів.

Згідно зі змінами, що вносяться, посадові оклади сільських, селищних голів, їх заступників, керівних працівників і спеціалістів апарату сільських і селищних рад, і їх виконавчих органів, затверджені

додатком 54 до постанови № 268, збільшено на 50 %. Крім того, п.п. 1 «в» п. 2 постанови № 268 доповнено новим абзацом, згідно з яким надбавка за високі досягнення в праці та за виконання особливо важливої роботи згаданим працівникам не встановлюється.

У результаті таких змін — збільшення окладу і скасування надбавки за високі досягнення в праці, заробітна плата могла змінитися не в бік зростання, а в бік зменшення, як у вашому випадку.

Проте цей факт не вплине на порядок проведення коригування заробітної плати

. Як відомо, коефіцієнт коригування обчислюється шляхом ділення посадового окладу, встановленого після підвищення, на посадовий оклад, що був установлений працівнику до підвищення, без урахування доплат, надбавок тощо.

Висновок

: у разі підвищення посадових окладів згідно з актами законодавства коригування середньої заробітної плати проводиться в обов’язковому порядку. Факт скасування або встановлення доплат і надбавок при цьому не має значення, оскільки в розрахунку коефіцієнта коригування вони не беруть участь.

Постанова КМУ від 27.05.2009 р. № 504

набрала чинності з 30.05.2009 р. Отже, якщо працівнику необхідно розрахувати середню заробітну плату для оплати часу щорічної відпустки, яка надається після 30.05.2009 р., заробітну плату, враховуючи доплати, надбавки, премію та інші виплати, які включаються до розрахунку середньої заробітної плати, коригують на коефіцієнт підвищення посадових окладів.

Приклад.

Секретар сільської ради йде в щорічну відпустку на 30 к. дн. з 1 липня 2009 року. Розрахунковий період для обчислення середньої заробітної плати для оплати часу відпустки: липень 2008 р. — червень 2009 р.

У розрахунковому періоді посадовий оклад підвищувався з 1 червня 2009 року на 50 % згідно з постановою КМУ від 27.05.2009 р. № 504.

Таким чином, заробітну плату в розрахунковому періоді за проміжок часу до підвищення посадового окладу необхідно відкоригувати на коефіцієнт підвищення заробітної плати в червні 2009 року, тобто на 1,5. Інакше кажучи, на зазначений коефіцієнт коригується заробітна плата, нарахована за липень 2008 р. — травень 2009 р. Заробітна плата, нарахована за червень 2009 року, не коригується.

Розрахуємо суму відпускних секретарю сільської ради, якщо його заробіток, що включається до розрахунку середньої заробітної плати для розрахунку відпускних, склав:

— з липня 2008 р. по травень 2009 р. — 26670,60 грн.;

— за червень 2009 року — 2370,00 грн.

Середня заробітна плата для оплати щорічної відпустки складе: 42375,90 грн. (26670, 60 грн.

х  1,5 + 2370,00 грн.).

Сума відпускних дорівнює:

3571,00 грн. (42375,90 грн. : 356 к. дн. х 30 к. дн.).

2. У цьому разі необхідно продовжувати індексувати заробітну плату на загальних підставах. Обґрунтуємо.

Правила індексації грошових доходів громадян установлено

Законом України «Про індексацію грошових доходів населення» від 03.07.91 р. № 1282-XII.

Механізм індексації грошових доходів громадян регулюється

Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженим постановою КМУ від 17.07.2003 р. № 1078 (далі — Порядок № 1078).

Пунктом 5 Порядку № 1078

визначено, що лише в разі зростання грошових доходів населення місяць підвищення вважається базовим та індексація цього місяця не проводиться. Якщо відбулося зниження прибутку, то це не є підставою вважати місяць базовим. На це звертало увагу Мінпраці в листі від 14.02.2007 р. № 9/10/136-07.

Крім того, згідно з роз’ясненнями, наведеними в

листі Мінпраці від 09.04.2004 р. № 024-65, поточні коливання сум встановлених надбавок і премій залежно від фінансових можливостей (включаючи і можливу відсутність виплати зазначених надбавок або премії в окремі місяці) не можуть бути підставою для визнання звітного місяця, в якому були виплати більші, ніж у попередніх місяцях, базовим. У таких випадках індексація здійснюється на загальних підставах.

У нашому випадку в червні 2009 року розмір посадового окладу підвищився, але в той самий час було знято надбавку за високі досягнення в праці, проте реального підвищення заробітної плати не відбулося. Таким чином, незважаючи на підвищення посадових окладів,

червень 2009 року не можна визнати базовим місяцем з метою проведення індексації. Необхідно продовжувати індексувати заробітну плату на загальних підставах.

Приклад.

Останнім базовим місяцем для проведення індексації заробітної плати секретаря сільської ради є лютий 2008 року (місяць підвищення посадових окладів згідно з постановою КМУ від 06.02.2008 р. № 34). Відтоді заробітна плата не збільшувалася. Отже, заробітна плата такого працівника, нарахована за липень 2009 року, індексується на 24,3 % у межах прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб (669 грн.).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі