Теми статей
Обрати теми

Надання платних послуг поліклініками

Редакція ББ
Відповідь на запитання

НАДАННЯ ПЛАТНИХ ПОСЛУГ ПОЛІКЛІНІКАМИ

Тетяна РЯБУХА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Чи має право поліклініка проводити на платній основі обов’язкові медичні огляди, флюорографічне дослідження?

Чи можливо при розрахунку вартості платних послуг включати до їх ціни рентабельність і в якому розмірі?

(м. Харків)

 

Як визначено у

ст. 49 Конституції України від 28.06.96 р. № 254к/96-ВР, кожен має право на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування. Охорона здоров’я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм.

Держава створює умови для ефективного й доступного для всіх громадян медичного обслуговування. У державних і комунальних закладах охорони здоров’я медична допомога

надається безоплатно.

Заклади та установи охорони здоров’я можуть надавати платні послуги, визначені в

Переліку платних послуг, які можуть надаватися в державних та комунальних закладах охорони здоров’я, вищих медичних навчальних закладах та науково-дослідних установах, затвердженому постановою КМУ від 17.09.96 р. № 1138 (далі — Перелік № 1138)*.

* Див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 8, с. 12.

Відповідно до

п. 13 розділу І Переліку № 1138 державні і комунальні заклади охорони здоров’я можуть надавати лабораторні, діагностичні та консультативні платні послуги за зверненнями громадян, що надаються без направлення лікарів.

Флюорографія може бути методом як профілактичних, так і діагностичних досліджень органів грудної клітини.

Таким чином, послуги з флюорографічних досліджень можуть надаватися

на платній основі, але лише у випадку звернень щодо здійснення таких досліджень пацієнтів з власної ініціативи, а не за направленням лікаря.

Щодо проведення платних медичних оглядів зазначимо таке.

Перелік працівників, які повинні проходити обов’язкові медичні огляди, затверджений

постановою КМУ «Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов’язковим профілактичним медичним оглядам, порядку проведення цих оглядів та видачі особистих медичних книжок» від 23.05.2001 р. № 559. У ньому зазначені як працівники бюджетної сфери, так і працівники інших сфер. Саме від того, належить працівник до бюджетної сфери чи ні, і буде визначатися джерело фінансування медичних оглядів.

Так, відповідно до

п. 2 Порядку проведення обов’язкових профілактичних медичних оглядів та видачі особистих медичних книжок, затвердженого постановою КМУ від 23.05.2001 р. № 559, обов’язкові медичні огляди проводяться за рахунок роботодавців (підприємств, установ, організацій або фізичних осіб — суб’єктів підприємницької діяльності, що використовують працю найманих працівників).

Витрати закладів та установ охорони здоров’я, пов’язані з проведенням обов’язкових медичних оглядів

працівників бюджетних установ та організацій, покриваються за рахунок коштів, передбачених кошторисом на утримання відповідного закладу та установи охорони здоров’я. При цьому такі кошти повинні обов’язково плануватися у кошторисі відповідного закладу чи установи охорони здоров’я (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 5, с. 17).

Працівники підприємств, установ, організацій

незалежно від форми власності відшкодовують вартість бланка особистої медичної книжки закладам та установам охорони здоров’я, які проводитимуть обов’язкові медичні огляди при проходженні попереднього профілактичного медичного огляду до прийняття на роботу, та в разі необхідності отримання нового бланка цієї книжки у зв’язку з його втратою, зіпсуттям або неможливістю подальшого використання. Крім цього, зазначений бланк працівники можуть придбати за власні кошти в організаціях, уповноважених реалізувати бланки суворої звітності.

Громадяни, які займаються індивідуальною діяльністю, проходять медичний огляд та отримують особисту медичну книжку

за власні кошти.

Отже, як бачимо, проходження медогляду буде безкоштовним лише для працівників бюджетних організацій. Для всіх інших осіб така послуга буде

платною.

Згідно з

п. 8 розділу І Переліку № 1138 державними і комунальними закладами охорони здоров’я можуть надаватися та проводитися на платній основі профілактичні медичні огляди під час прийняття на роботу та для отримання посвідчення водія транспортних засобів (крім випадків, коли медичні огляди проводяться за направленнями органів державної служби зайнятості), медичні огляди для отримання дозволу на право отримання та носіння зброї громадянами, а також відповідні періодичні профілактичні медичні огляди.

Питанню калькуляції медичних послуг була присвячена консультація фахівців контрольно-ревізійної служби «Надання платних послуг установами охорони здоров’я» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 6, с. 15).

Що стосується питання включення рентабельності до вартості медичних послуг, то

п. 12 додатка до постанови КМУ «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)» від 25.12.96 р. № 1548 (далі — постанова № 1548 ) Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям надані повноваження щодо регулювання (встановлення) тарифів на платні послуги, що надають лікувально-профілактичні державні і комунальні заклади охорони здоров’я. Тобто граничний рівень рентабельності встановлюється місцевими державними адміністраціями. Але місцеві органи влади не завжди дотримуються вимог постанови № 1548.

Наприклад, у Харківській області на цей час державне регулювання тарифів на платні медичні послуги, що надають лікувально-профілактичні державні та комунальні заклади охорони здоров’я,

не запроваджено. На це також вказувала Державна інспекція з контролю за цінами у своєму листі від 17.05.2008 р. № 200/6-10/1799.

Таким чином, тарифи на платні медичні послуги в Харківській області

встановлюються на ринкових засадах.

Також зазначимо, що ДПАУ не заперечує проти закладання рентабельності у вартість платних медичних послуг. Так, у своєму

листі від 18.02.2004 р. № 1452/5/15-1316 вона зазначала, що «не буде порушенням чинного законодавства закладення неприбутковими організаціями — закладами охорони здоров’я граничних розмірів рентабельності при формуванні вартості платних медичних послуг з подальшим зарахуванням коштів, отриманих від їх надання, до складу кошторисів (на спецрахунок) на утримання таких неприбуткових організацій, у разі якщо розміри рентабельності для формування тарифів на медичні послуги будуть установлені відповідним нормативним актом Міністерства охорони здоров’я».
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі