Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Щодо непоширення дії положення про закупівлі на випадки, коли предметом закупівлі є наймання (оренда) нерухомого майна, та щодо проведення відкритих торгів за окремими лотами

Редакція ББ
Бюджетна бухгалтерія Березень, 2009/№ 11
Друк
Лист від 18.02.2009 р. № 17/3-06/340-2491

ДЕРЖАВНЕ КАЗНАЧЕЙСТВО УКРАЇНИ

ЩОДО НЕПОШИРЕННЯ ДІЇ ПОЛОЖЕННЯ ПРО ЗАКУПІВЛІ НА ВИПАДКИ, КОЛИ ПРЕДМЕТОМ ЗАКУПІВЛІ Є НАЙМАННЯ (ОРЕНДА) НЕРУХОМОГО МАЙНА, ТА ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ ВІДКРИТИХ ТОРГІВ ЗА ОКРЕМИМИ ЛОТАМИ

Лист від 18.02.2009 р. № 17/3-06/340-2491

 

Державне казначейство України розглянуло лист <…> щодо здійснення реєстрації та обліку зобов’язань за договорами, укладеними за результатами процедур закупівель, та повідомляє наступне.

 

1. Щодо непоширення дії Положення на випадки, коли предметом закупівлі є наймання (оренда) нерухомого

майна

Згідно із підпунктом 9 пункту 2 Положення замовником є розпорядник державних коштів, який здійснює закупівлю в установленому цим Положенням порядку. Розпорядниками державних коштів є органи державної влади, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, інші органи, установи та організації, визначені Конституцією України і законодавством, підприємства, а також підприємства, установи чи організації, утворені в установленому порядку органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим чи органами місцевого самоврядування та уповноважені на отримання державних коштів, взяття за ними зобов’язань і здійснення платежів (підпункт 18 пункту 2 Положення).

Підпунктом 13 пункту 2 Положення визначено, що підприємства — це державні, у тому числі казенні підприємства, установи та господарські товариства, у статутному капіталі яких державна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків, їх дочірні підприємства, а також підприємства і господарські товариства, у статутному капіталі яких 50 та більше відсотків належать державним, у тому числі казенним підприємствам і господарським товариствам, у статутному капіталі яких державна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.

Тобто розпорядники державних коштів мають застосовувати вимоги Положення до всіх закупівель товарів, робіт і послуг, що повністю або частково здійснюються за рахунок державних коштів, за умови, що вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) становить не менше ніж 100 тис. грн., а робіт — 300 тис. грн.

Разом з цим відповідно до статті 73 Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» у 2009 році передача в оренду державного та комунального майна здійснюється виключно на конкурсних засадах. Після закінчення строку дії договору оренди орендар, який належним чином виконував свої обов’язки, бере участь у конкурсі на отримання права оренди державного та комунального майна. Орендодавець при визначенні переможця конкурсу, за інших рівних умов, надає перевагу пропозиціям орендаря, який належним чином виконував свої обов’язки, шляхом застосування преференційної поправки.

Таким чином,

державне та комунальне майно має передаватися виключно на конкурсних засадах без застосування процедур закупівель, визначених Положенням.

Також варто врахувати, що учасниками процедури закупівлі послуг з оренди можуть бути суб’єкти господарювання будь-якої форми власності, включаючи приватну, на яких обов’язок щодо передачі майна в оренду на конкурсних засадах не розповсюджується.

Ураховуючи наведене, вважаємо, що

у разі здійснення закупівлі послуг з наймання (оренди) нерухомого майна у суб’єкта господарювання приватної форми власності мають застосуватися процедури закупівлі, визначені Положенням.

 

2. Щодо проведення відкритих торгів за окремими лотами

Відповідно до пункту 3 Положення предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з підпунктами 15 і 22 пункту 2 цього Положення та на основі Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016-97 за показником п’ятого знака (класифікаційне угруповання «категорія») із зазначенням у дужках конкретної назви товару чи послуги.

При цьому замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками шостого і дев’ятого знаків Класифікатора (класифікаційні угруповання «підкатегорія» і «тип»).

Таким чином, у межах однієї процедури закупівлі замовник самостійно визначає предмети закупівлі по частинах (лотах).

Разом з цим замовник не має права ділити закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедур закупівель. Водночас

поділом предмета закупівлі слід вважати: розмежування предмета закупівлі на окремі частини за формальними ознаками, властивостями та характеристиками; віднесення до різних предметів закупівлі окремих вузлів та деталей комплектних товарів, що закуповуються, а також розбиття загальної річної потреби на частини.

 

Заступник Голови Т. Грицун

 

Коментар редакції

 

РОЗ’ЯСНЕННЯ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ ПРОЦЕДУР ЗАКУПІВЕЛЬ

У

листі, що коментується, Держказначейство розглядає два питання: щодо проведення тендерних торгів, коли предметом закупівлі є оренда нерухомого майна, та щодо проведення відкритих торгів за окремими лотами.

Перше питання виникло у зв’язку з тим, що відповідно до

ст.73 Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» від 26.12.2008 р. № 835-VI передача в оренду державного та комунального майна здійснюється виключно на конкурсних засадах. Водночас згідно з Положенням про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженим постановою КМУ від 17.10.2008 р. № 921 (у редакції постанови КМУ від 19.11.2008 р. № 1017), далі — Положення № 921, закупівля послуг з наймання (оренди) нерухомого майна повинна здійснюватися на тендерній основі, якщо вартість такої закупівлі не менше ніж 100 тис. грн.

Так як же діяти бюджетним установам, які хочуть отримати в оренду майно: проводити тендер чи досить узяти участь у конкурсі на право оренди?

Держказначейство відповіло на це запитання так: якщо бюджетна установа має намір орендувати державне або комунальне майно і при цьому братиме участь у конкурсі на отримання права оренди, такій установі не треба проводити тендерні торги щодо закупівлі послуг оренди комунального чи державного майна.

Інша справа, коли бюджетна установа має намір орендувати майно, що перебуває у власності суб’єкта господарювання, який не має ніякого відношення до державного або комунального майна. У цьому випадку при

закупівлі послуг з наймання (оренди) нерухомого майна необхідно застосовувати процедури закупівлі, визначені Положенням № 921.

Нагадаємо, що конкурс проводиться відповідно до

Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 13.10.2004 р. № 2149, який нещодавно було змінено наказом Фонду державного майна України «Про затвердження Змін до Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна» від 15.12.2008 р. № 1495 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 10, с. 4).

Друге питання, яке розглядається, — це проведення відкритих торгів за окремими лотами. Держказначейство для кращого розуміння цього питання роз’яснило, що мається на увазі під поділом предмета закупівлі. Це:

— розмежування предмета закупівлі на окремі частини за формальними ознаками, властивостями та характеристиками;

— віднесення до різних предметів закупівлі окремих вузлів та деталей комплектних товарів, що закуповуються;

— розбиття загальної річної потреби на частини.

Наприклад

, предмет закупівлі — устаткування для автоматичного оброблення інформації (машини електронно-обчислювальні та інше устаткування для оброблення інформації) може мати лот № 1 — активне мережне обладнання, лот № 2 — лазерні принтери, сканери, лот № 3 — картриджі для принтерів тощо. А от розбиття на такі предмети закупівлі, як: предмет № 1 — активне мережне обладнання, предмет № 2 — лазерні принтери, сканери, предмет № 3 — картриджі для принтерів, неприпустиме .

Правильне визначення предметів закупівлі дуже важливе у зв’язку з тим, що замовник не має права ділити закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедур закупівель.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі