ДЕРЖАВНЕ КАЗНАЧЕЙСТВО УКРАЇНИ
ЩОДО ПЕРЕЛІКУ ВІДМОВ, ЯКІ НАДАЮТЬСЯ ОРГАНАМИ ДЕРЖАВНОГО КАЗНАЧЕЙСТВА УКРАЇНИ ПРИ РЕЄСТРАЦІЇ ЗОБОВ’ЯЗАНЬ ТА ФІНАНСОВИХ ЗОБОВ’ЯЗАНЬ, І ПЕРЕЛІКУ ВІДМОВ У ПРИЙНЯТТІ ДО ВИКОНАННЯ ПЛАТІЖНИХ ДОРУЧЕНЬ
Лист від 07.10.2009 р. № 15-06/2513-16907
З метою забезпечення єдиного підходу при наданні відмов у реєстрації зобов’язань та фінансових зобов’язань і відмов у прийнятті до виконання платіжних доручень надсилаємо для використання в роботі Перелік відмов, які надаються органами Державного казначейства України при реєстрації зобов’язань та фінансових зобов’язань (додаток 1 додається), і Перелік відмов у прийнятті до виконання платіжних доручень (додаток 2 додається) з посиланням на положення законодавчих та інших нормативно-правових актів, які порушено.
Просимо забезпечити дотримання вимог бюджетного законодавства в частині правильності оформлення відмов у реєстрації зобов’язань, фінансових зобов’язань та платіжних доручень.
Перший заступник голови
Т. Грицун
Додаток 1
до листа Державного казначейства України
від 07.10.2009 р. № 15-06/2513-16907
Перелік відмов, які надаються органами Державного казначейства України при реєстрації зобов’язань та фінансових зобов’язань з посиланням на положення законодавчих та інших нормативно-правових актів, які порушено
Відмова у реєстрації | Підстави у відмові | Положення законодавчих та інших нормативно-правових актів, |
1 | 2 | 3 |
зобов’язань | 1) відсутність документів, які підтверджують факт узяття зобов’язання | Порядок обліку зобов’язань розпорядників бюджетних коштів в органах Державного казначейства України, затверджений наказом Державного казначейства України від 09.08.2004 р. № 136 та зареєстрований у Міністерстві юстиції України 30.08.2004 р. за № 1068/9667 (п. 2.2, підпункт а) пункту 2.12) |
2) невідповідність напрямів витрачання бюджетних коштів зобов’язанню | Ст. 51, 78 Бюджетного кодексу України;
Порядок обліку зобов’язань розпорядників бюджетних коштів в органах Державного казначейства України, затверджений наказом Державного казначейства України від 09.08.2004 р. № 136 та зареєстрований у Міністерстві юстиції України 30.08.2004 р. за № 1068/9667 (підпункт а) пункту 2.12) | |
| 3) неподання або подання неповного пакета підтвердних документів щодо проведення процедур закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти | Порядок обліку зобов’язань розпорядників бюджетних коштів в органах Державного казначейства України, затверджений наказом Державного казначейства України від 09.08.2004 р. № 136 та зареєстрований у Міністерстві юстиції України 30.08.2004 р. за № 1068/9667 (підпункт а) пункту 2.12); |
4) недотримання розпорядниками бюджетних коштів бюджетних повноважень та обмежень, які вводяться законодавчими та іншими нормативно-правовими актами | Ст. 23, 51, 78 Бюджетного кодексу України; | |
5) недотримання вимог щодо оформлення поданих документів | Порядок обліку зобов’язань розпорядників бюджетних коштів в органах Державного казначейства України, затверджений наказом Державного казначейства України від 09.08.2004 р. № 136 та зареєстрований у Міністерстві юстиції України 30.08.2004 р. за № 1068/9667 (підпункт а) пункту 2.12); | |
фінансових зобов’язань | 1) відсутність відповідного бюджетного зобов’язання у бухгалтерському обліку виконання державного | Ст. 51, 78 Бюджетного кодексу України; |
2) відсутність документів, які підтверджують факт узяття фінансового зобов’язання | Порядок обліку зобов’язань розпорядників бюджетних коштів в органах Державного казначейства України, затверджений наказом Державного казначейства України від 09.08.2004 р. № 136 та зареєстрований у Міністерстві юстиції України 30.08.2004 р. за № 1068/9667 (п. 2.4, підпункт б) пункту 2.12) | |
3) недотримання вимог щодо оформлення поданих документів | Порядок обліку зобов’язань розпорядників бюджетних коштів в органах Державного казначейства України, затверджений наказом Державного казначейства України від 09.08.2004 р. № 136 та зареєстрований у Міністерстві юстиції України 30.08.2004 р. за № 1068/9667 (п. 2.4, підпункт б) пункту 2.12); |
Примітка
: підставою при наданні відмови при реєстрації зобов’язань та фінансових зобов’язань може бути положення одного із зазначених нормативно-правових актів.
Додаток 2
до листа Державного казначейства України
від 07.10.2009 р. № 15-06/2513-16907
Перелік видів відмов у прийнятті до виконання платіжних доручень з посиланням на положення законодавчих та нормативно-правових актів, на підставі яких надається відмова
№ з/п | Вид відмови у прийнятті до виконання платіжних доручень | Положення законодавчих або інших нормативно-правових актів, |
1 | 2 | 3 |
1 | Неправильно заповнені реквізити платіжного доручення, не заповнено хоча б один з реквізитів | Пункти 12.5, 12.6, 12.7, 12.8 Порядку обслуговування державного бюджету за видатками та операціями з надання та повернення кредитів, наданих за рахунок коштів державного бюджету, затвердженого наказом Державного казначейства України від 25.05.2004 р. № 89, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10.06.2004 р. за № 716/9315 (зі змінами); |
2 | Відсутність в обліку органів Державного казначейства відповідних зобов’язань | Статті 23, 51 та 78 Бюджетного кодексу України; |
3 | Невідповідність платежу зареєстрованим зобов’язанням та фінансовим зобов’язанням | Статті 51, 78 та 112 Бюджетного кодексу України; |
4 | Невідповідність зазначеного коду економічної класифікації видатків економічній характеристиці платежу | Статті 51, 78 Бюджетного кодексу України; |
|
| наказ Міністерства фінансів України від 27.12.2001 р. № 604 |
5 | Обмеження здійснення видатків, що встановлюється нормативно-правовими актами | Статті 23, 46, 51, 78 Бюджетного кодексу України; |
6 | Накладення арешту на кошти, що перебувають на відповідному рахунку розпорядника | Стаття 25 Бюджетного кодексу України; |
7 | Надходження до органів Державного казначейства відповідного рішення уповноваженого органу за результатами розгляду скарги щодо застосування процедури закупівель та/або копії позовної заяви стосовно порушень процедур закупівель, рішень, дій або бездіяльності замовника | Пункт 87 Положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2008 р. № 921 (зі змінами); |
8 | Відсутність або недостатність невикористаних відкритих асигнувань у частині загального та спеціального фондів державного та місцевих бюджетів (крім власних надходжень) розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів та відсутність або недостатність коштів (у частині власних надходжень) на відповідних рахунках бюджетних установ | Статті 51 та 78 Бюджетного кодексу України; |
9 | Перевищення показників, затверджених у кошторисах, планах асигнувань загального фонду державного та місцевих бюджетів (за винятком надання кредитів з державного та місцевих бюджетів), планах спеціального фонду державного та місцевих бюджетів (за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків), планах надання кредитів із загального фонду бюджету, планах використання бюджетних коштів розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів | Статті 23, 51 та 78 Бюджетного кодексу України; |
10 | Неподання документів, що підтверджують отримання товарів, робіт/послуг за договорами, згідно з умовами яких було здійснене авансування | Статті 51 та 78 Бюджетного кодексу України; |
Коментар редакції
ЗДІЙСНЕННЯ ПОПЕРЕДНЬОГО ТА ПОТОЧНОГО КОНТРОЛЮ
ОРГАНАМИ ДЕРЖКАЗНАЧЕЙСТВА
З метою забезпечення контролю за цільовим використанням бюджетних коштів органи Державного казначейства України в частині виконання державного та місцевих бюджетів за видатками здійснюють:
—
попередній контроль на етапі реєстрації зобов’язань розпорядників та одержувачів бюджетних коштів;—
поточний контроль у процесі оплати рахунків розпорядників та одержувачів бюджетних коштів.Відповідно до встановлених повноважень Держказначейство здійснює контроль за наявністю асигнувань для взяття зобов’язань, а також за відповідністю взятих зобов’язань асигнуванням згідно з їх економічними характеристиками.
У зв’язку з цим органи Держказначейства мають право в певних випадках відмовити розпорядникам та одержувачам бюджетних коштів у реєстрації зобов’язань та в оплаті видатків. Вичерпний перелік таких випадків визначено такими документами:
—
при реєстрації зобов’язань — Порядком обліку зобов’язань розпорядників бюджетних коштів в органах Державного казначейства України, затвердженим наказом Державного казначейства України від 09.08.2004 р. № 136 (далі — Порядок № 136);—
при оплаті видатків — Порядком обслуговування державного бюджету за видатками та операціями з надання та повернення кредитів, наданих за рахунок коштів державного бюджету, затвердженим наказом Державного казначейства України від 25.05.2004 р. № 89 (далі — Порядок № 89), і Порядком казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженим наказом Державного казначейства України від 04.11.2002 р. № 205 (далі — Порядок № 205).Наведемо в таблиці положення вказаних документів, що стосуються причин відмови органами Держказначейства в реєстрації зобов’язань і фінансових зобов’язань, а також у прийнятті платіжних доручень до виконання.
Причини відмови в | |
реєстрації | прийнятті платіжних доручень до виконання |
1 | 2 |
зобов’язань: | 1) неправильно заповнені реквізити платіжного доручення |
1) відсутність документів, | |
2) невідповідність напрямків витрачання бюджетних коштів зобов’язанню | 2) відсутність в обліку органу Держказначейства відповідних зобов’язань та фінансових зобов’язань |
3) неподання або подання неповного пакета підтвердних документів щодо проведення процедур закупівель товарів, робіт та послуг за державні кошти | 3) невідповідність платежу зареєстрованим зобов’язанням |
4) недотримання розпорядником бюджетних коштів бюджетних повноважень та обмежень, що запроваджуються законодавчими та іншими нормативно-правовими актами* | 4) невідповідність зазначеного коду економічної класифікації видатків економічній характеристиці платежу |
5) обмеження у здійсненні видатків, що установлюється нормативно-правовими актами | |
5) недотримання вимог щодо оформлення поданих документів | 6) накладення арешту на кошти, що перебувають на відповідному рахунку розпорядника |
фінансових зобов’язань: | 7) надходження до органів Держказначейства відповідного рішення уповноваженого органу за результатами розгляду скарги щодо застосування процедури закупівель і/або копії позовної заяви стосовно порушення процедур закупівель, рішень, дій або бездіяльності замовника |
1) відсутність відповідного бюджетного зобов’язання в бухгалтерському обліку виконання державного | |
2) відсутність документів, | 8) відсутність (або недостатність) невикористаних відкритих асигнувань у частини загального та спеціального фондів державного або місцевих бюджетів (крім власних надходжень) та відсутність (або недостатність) коштів (у частині власних надходжень) на відповідних рахунках бюджетних установ |
3) недотримання вимог щодо оформлення поданих документів | 9) перевищення показників, затверджених у кошторисах, планах асигнувань загального фонду державного або місцевих бюджетів (за винятком надання кредитів з державного чи місцевих бюджетів), планах спеціального фонду державного або місцевих бюджетів (за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків), планах надання кредитів із загального фонду бюджету, планах використання бюджетних коштів розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів |
10) ненадання документів, що підтверджують отримання товарів, робіт та послуг з договорів, умовами яких було передбачено авансування** | |
*Як зазначає Держказначейство України в листі від 16.02.2009 р. № 15-04/480-2380 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 9), відмови в реєстрації зобов’язань у разі недотриманні розпорядниками бюджетних коштів повноважень та обмежень, що запроваджуються законодавчими та іншими нормативно-правовими актами, надається в разі порушення вимог законодавчих і нормативно-правових актів, наприклад: ** Якщо договором передбачено авансування або поетапну оплату фінансових зобов’язання, то такий платіж здійснюється тільки за умови надання розпорядником бюджетних коштів документів, що підтверджують факт отримання товарів, робіт і послуг. Якщо такі документи не буде надано розпорядником бюджетних коштів, то орган Держказначейства має право відмовити в оплаті. |
Слід також мати на увазі, що
п. 12.10 Порядку № 89 передбачено: органи Держказначейства не приймають до оплати розрахункові документи та платіжні доручення, де замість підпису використано факсиміле, а також документи, що містять будь-які виправлення або заповнені в декілька прийомів.Відмову в реєстрації зобов’язань (фінансових зобов’язань) та оплаті платіжних доручень органи Держказначейства оформляють таким чином.
Так, у разі відмови в реєстрації зобов’язань із зазначених причин орган Держказначейства має повідомляти про це розпоряднику бюджетних коштів у
письмовій формі із зазначенням причини відмови. Форму відмови в реєстрації зобов’язань (фінансових зобов’язань) наведено в додатку 3 до Порядку № 136. Крім того, в реєстрі зобов’язань (фінансових зобов’язань) у графі «Примітка» робиться відмітка про відмову в реєстрації (із зазначенням дати та номера відмови). Відмови в реєстрації зобов’язань (фінансових зобов’язань) органи Держказначейства реєструють у Журналі реєстрації відмов у взятті зобов’язань та/або фінансових зобов’язань (додаток 4 до Порядку № 136), в якому зазначають причину відмови та наводять посилання на нормативно-правовий акт, на підставі якого було прийнято таке рішення (на конкретний абзац, пункт, статтю).Після усунення недоліків розпорядник бюджетних коштів разом із підтверджуючими документами повторно складає та подає реєстр зобов’язань (фінансових зобов’язань) до органу Держказначейства для реєстрації.
Платіжні доручення, не прийняті до виконання із зазначених у таблиці причин,
не пізніше наступного робочого дня повертаються розпорядникам (одержувачам) бюджетних коштів, від яких їх було прийнято. До них додається відмова в прийнятті до виконання платіжних доручень, що оформляється у письмовій формі (додаток 46 до Порядку № 89 і додаток 26 до Порядку № 205). Цей документ підлягає реєстрації у відповідному журналі (додаток 47 до Порядку № 89 і додаток 27 до Порядку № 205), в якому зазначають причину відмови та наводять посилання на нормативно-правовий акт, на підставі якого було прийнято таке рішення (на конкретний абзац, пункт, статтю).Цей лист Держказначейства примітний тим, що в ньому міститься вичерпна інформація про всі законодавчі та нормативно-правові акти, на підставі яких органи Держказначейства можуть відмовити розпорядникам бюджетних коштів у реєстрації зобов’язань (фінансових зобов’язань) та оплаті їх видатків.