Теми статей
Обрати теми

Про поняття «нецільове використання бюджетних коштів»

Редакція ББ
Лист від 21.07.2009 р. № 26-18/17

ГОЛОВНЕ КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНЕ УПРАВЛІННЯ україни

ПРО ПОНЯТТЯ «НЕЦІЛЬОВЕ ВИКОРИСТАННЯ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ»

Лист від 21.07.2009 р. № 26-18/17

 

Проаналізувавши відшкодування збитків, спричинених бюджетними правопорушеннями, ГоловКРУ дійшло висновку, що низький його рівень значною мірою пояснюється неправильним трактуванням частиною контрольно-ревізійних працівників поняття «нецільове використання бюджетних коштів».

Так, згідно з частиною першою статті 119 Бюджетного кодексу України під нецільовим використанням бюджетних коштів розуміється витрачання їх на цілі, що не відповідають:

1) бюджетним призначенням, встановленим законом про Державний бюджет України чи рішенням про місцевий бюджет;

2) виділеним бюджетним асигнуванням чи кошторису.

Перша частина цього визначення, як правило, правильно розуміється ревізорами, тому, як наслідок, при виявленні ревізіями такого роду нецільового використання бюджетних коштів уповноваженими органами вживається весь спектр встановлених законодавством заходів: призупинення бюджетних асигнувань, зупинення операцій з бюджетними коштами, зменшення асигнувань розпорядникам бюджетних коштів на суму коштів, що витрачені не за цільовим призначенням, притягнення винних осіб до відповідальності (від адміністративної і дисциплінарної до кримінальної).

Водночас у другій частині цього визначення головним (ледь не єдиним) критерієм нецільового використання бюджетних коштів ревізори безпідставно вважають здійснення видатків за невідповідними кодами економічної класифікації видатків (КЕКВ), які визначаються для бюджетних установ кошторисом і планом асигнувань та для одержувачів бюджетних коштів — планом використання бюджетних коштів.

З цієї причини левова частка неправомірних видатків, що призводять до збитків, наразі ревізорами кваліфікуються лише як незаконні. Ця думка базується на тому, що такі видатки здійснено в рамках виділених асигнувань і відповідно до КЕКВ кошторису, при цьому упускається те, що вони здійснені з порушенням норм законодавства. Таке незаконне використання бюджетних коштів фактично відволікає їх від виконання бюджетної програми (завдання, договору), на яку вони виділялися. Відтак, повною мірою не досягається її ефективність та результативність. Саме тому ця частина незаконних видатків за своєю сутністю одночасно є нецільовим використанням бюджетних коштів.

Таке розуміння «нецільового використання бюджетних коштів», по суті, підтримано Міністерством фінансів України, яке листом від 15.06.2009 р. № 31-09030-07-5/15920 направило відповідне роз’яснення міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, місцевим фінансовим та контрольно-ревізійним органам.

У зв’язку із зазначеним ГоловКРУ вимагає застосовувати в практичній роботі органів державної контрольно-ревізійної служби поняття «нецільове використання бюджетних коштів» у повній відповідності до Бюджетного кодексу України та вимог нормативно-правових актів, які регулюють бюджетні відносини.

Усі видатки, на здійснення яких не надано повноважень кошторисом, які здійснені понад визначений кошторисом обсяг або здійснення яких не пов’язане з виконанням бюджетною установою своїх функцій чи досягненням цілей одержувачем бюджетних коштів, необхідно трактувати як «нецільове використання бюджетних коштів»

, про що зазначати в актах ревізій, і застосовувати до порушників весь спектр встановлених законодавством заходів (фінансового і адміністративного характеру).

Дане роз’яснення 21.07.2009 схвалено Методологічною радою ГоловКРУ.

Роз’яснення щодо відображення встановлених фактів нецільового використання бюджетних коштів у звітності ф. № 1КР буде надано ГоловКРУ додатково.

 

Заступник Голови ГоловКРУ І. Стефанюк

 

Коментар редакції

 

НЕЦІЛЬОВЕ ВИКОРИСТАННЯ БЮДЖЕТНИХ
 КОШТІВ — РОЗ’ЯСНЮЄ ГоловКРУ

Нещодавно Мінфін у

листі від 15.06.2009 р. № 31-09030-07-5/15920 звертало увагу на таке поняття, як нецільове використання бюджетних коштів (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 28, с. 15).

ГоловКРУ в

листі, що коментується, також наголошує на тому, що поняття «нецільове використання бюджетних коштів» слід розуміти повною мірою.

Особливу увагу ГоловКРУ звертає на те, що нецільовим використанням бюджетних коштів, зокрема, слід вважати видатки:

на здійснення яких кошторисом не надано повноважень (наприклад, проведення капітального ремонту, в той час як згідно з кошторисом видатки за КЕКВ 2130 «Капітальний ремонт» не передбачені);

які здійснені понад визначений кошторисом обсяг (наприклад, згідно з кошторисом передбачені видатки за КЕКВ 1140 «Видатки на відрядження» на загальну суму 2500 грн., а фактично за цим кодом проведені видатки в сумі 3100 грн.);

здійснення яких не пов’язано з виконанням бюджетною установою своїх функцій чи досягненням цілей одержувачем бюджетних коштів (наприклад, районним виконавчим комітетом були передані відділу освіти кошти, які надійшли за КФК 010116 «Органи місцевого самоврядування»).

ГоловКРУ вказує, що при виявленні фактів таких порушень повинні застосовуватися

всі передбачені чинним законодавством заходи, такі як зупинення операцій з бюджетними коштами; призупинення, зменшення бюджетних асигнувань; притягнення винних осіб до адміністративної, дисциплінарної та кримінальної відповідальності.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі