Теми статей
Обрати теми

Щодо розподілу орендної плати за договорами оренди майна, що знаходиться на балансі державних професійно-технічних навчальних закладів

Редакція ББ
Лист від 02.09.2009 р. № 10-16-12805

ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ

ЩОДО РОЗПОДІЛУ ОРЕНДНОЇ ПЛАТИ ЗА ДОГОВОРАМИ ОРЕНДИ МАЙНА, ЩО ЗНАХОДИТЬСЯ НА БАЛАНСІ ДЕРЖАВНИХ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

Лист від 02.09.2009 р. № 10-16-12805

 

Фонд державного майна України <…> щодо розподілу орендної плати за договорами оренди державного майна, що знаходиться на балансі державних професійно-технічних навчальних закладів у м. Києві, повідомляє таке.

Відповідно до п. 8, п. 37 ст. 71 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», п. 5, п. 13 статті 67 Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», з метою приведення окремих норм законів у відповідність із цими законами, дію окремих статей Бюджетного кодексу України та Закону України «Про професійно-технічну освіту» в частині фінансування з державного бюджету професійно-технічних навчальних закладів Львівської та Харківської областей, а також міста Києва, було зупинено у 2007, 2008 роках.

Відповідно до наказів Міністерства освіти та науки України від 31.01.2007 р. № 67 та від 31.01.2008 р. № 49 Головні управління освіти та науки Львівської, Харківської обласних державних адміністрацій та Головне управління освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повинні забезпечувати фінансування професійно-технічних навчальних закладів згідно із встановленим переліком.

На даний час Законом України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» вимоги щодо зупинення фінансування з державного бюджету професійно-технічних навчальних закладів Львівської та Харківської областей, а також міста Києва не передбачені. Але відповідних наказів Міністерства освіти та науки України стосовно забезпечення фінансування професійно-технічних навчальних закладів у 2009 році згідно із встановленим переліком прийнято не було.

Пунктом 17 Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 4 жовтня 1995 року № 786, визначено, що у разі коли орендодавцем майна є Фонд державного майна, його регіональне відділення чи представництво, орендна плата спрямовується за нерухоме майно державних підприємств, організацій — 70 % орендної плати до державного бюджету, 30 % — державному підприємству, організації, на балансі яких перебуває це майно. Вказаним пунктом передбачено, що у разі оренди майна бюджетних установ орендна плата спрямовується до державного бюджету в розмірі, встановленому законом про Державний бюджет України на відповідний рік.

Пунктом 30 статті 2 Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» встановлено, що 50 % орендної плати за користування майном, що належить бюджетним установам, які утримуються за рахунок

державного бюджету, належать до доходів загального фонду Державного бюджету України на 2009 рік.

За інформацією регіонального відділення ФДМУ по м. Києву

фінансування з місцевого бюджету професійно-технічних навчальних закладів у м. Києві у 2009 році продовжується.

Листом від 29.07.2009 р. № 30-04/10631 вказана інформація регіональним відділенням ФДМУ по м. Києву була надіслана Головному фінансовому управлінню Київської міської державної адміністрації з пропозицією врахувати її при формуванні кошторису видатків на функціонування професійно-технічних навчальних закладів у м. Києві у 2010 році.

Ураховуючи викладене вище та вимоги діючого законодавства, вважаємо, що

дії регіонального відділення стосовно розподілу розміру орендної плати у співвідношенні 70 % — до державного бюджету та 30 % — професійно-технічним навчальним закладам, на балансі яких знаходиться відповідне майно, повністю правомірні.

 

В. о. Голови Фонду Д. Парфененко

 

Коментар редакції

 

РОЗПОДІЛ ОРЕНДНОЇ ПЛАТИ ПРОФТЕХУЧИЛИЩАМИ ЛЬВІВСЬКОЇ
 ТА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТЕЙ, А ТАКОЖ МІСТА КИЄВА

Спочатку трішки історії. Нагадаємо, що

ч. 2 ст. 50 Закону України «Про професійно-технічну освіту» від 10.02.98 р. № 103/98-ВР (далі — Закон № 103) у редакції, яка діяла до 04.06.2008 р., було передбачено, що фінансування професійно-технічної підготовки робітників, соціальний захист учнів, слухачів та педагогічних працівників у державних професійно-технічних навчальних закладах (далі — ПТНЗ) у межах обсягів державного замовлення здійснюється на нормативній основі за рахунок коштів Державного бюджету України.

Однак законами про державний бюджет у 2007 та 2008 роках було зупинено фінансування за рахунок коштів державного бюджету ПТНЗ Львівської та Харківської областей, а також міста Києва. У зв’язку з цим ПТНЗ міста Києва, Львівської та Харківської областей у 2007 — 2008 роках отримували

фінансування з місцевого бюджету на підставі наказів Міністерства освіти та науки України від 31.01.2007 р. № 67 та від 31.01.2008 р. № 49.

Хоча згідно з

Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. № 10-рп/2008 зупинення дії ч. 2 ст. 50 Закону № 103 на 2008 рік щодо непроведення фінансування ПТНЗ міста Києва, Львівської та Харківської областей з державного бюджету, передбачене п. 13 ст. 67 розд. I Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 р. № 107-VI, визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), а Закон України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» від 26.12.2008 р. № 835-VI (далі — Закон № 835) не містить вимог щодо зупинення фінансування з державного бюджету ПТНЗ міста Києва, Львівської та Харківської областей, зазначені ПТНЗ не отримують фінансування з державного бюджету та фактично продовжують фінансуватися з місцевих бюджетів з 2007 року і на сьогодні.

На теперішній час фінансування ПТНЗ з місцевих бюджетів цілком законне, адже

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 03.06.2008 р. № 309-VI, який набрав чинності з 04.06.2008 р., було внесено зміни до ч. 2 ст. 50 Закону № 103, згідно з якими фінансування професійно-технічної підготовки робітників, соціальний захист учнів, слухачів та педагогічних працівників у державних або комунальних ПТНЗ у межах обсягів державного замовлення здійснюється на нормативній основі за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Тобто стосовно

державних ПТНЗ склалася така ситуація, що фактично вони та їх майно є державною власністю , а утримуються вони за рахунок місцевих бюджетів.

Питання, яке розглядає Фонд держмайна в

листі, що коментується, виникло у зв’язку з викладеною вище ситуацією і стосується розподілу орендної плати, яку отримують за оренду державного майна державні ПТНЗ міста Києва, Львівської та Харківської областей, між цими установами та бюджетом.

Як відомо, відповідно до

п. 30 ст. 2 Закону № 835 (так само, як і в попередні роки) частина орендної плати (а саме 50 %) за користування майном (крім військового майна і майна Національної академії наук України та галузевих академій наук), що належить бюджетним установам, які утримуються за рахунок державного бюджету, належить до доходів державного бюджету.

Але в ситуації, що розглядається, все не так гладко, як хотілося б. Коли державні ПТНЗ утримувалися за рахунок державного бюджету та надавали в оренду своє майно, то питань з розподілом орендної плати не виникало (50 % залишалося закладу, а 50 % отримував держбюджет). Але тепер усе ті ж державні ПТНЗ, які й досі належать державі, утримуються за рахунок місцевих бюджетів. Як же тепер розподіляти орендну плату, якщо надано в оренду майно належить державі, а заклад утримується за рахунок місцевого бюджету? Чи залишається пропорція розподілу орендної плати (50 % на 50 %) та в дохід якого бюджету перераховувати частину орендної плати за оренду майна державних ПТНЗ, що утримуються за рахунок місцевих бюджетів?

На ці запитання й відповів Фонд держмайна в

листі, що коментується: у зв’язку з тим, що ПТНЗ міста Києва, Львівської та Харківської області фактично утримуються за рахунок місцевих бюджетів, дія ст. 2 Закону № 835 щодо розподілу орендної плати в пропорції 50 % на 50 % на них не поширюється.

У цьому випадку слід виходити з того, що

майно державних ПТНЗ належить державі незалежно від того, за рахунок якого бюджету утримуються ці заклади. Під час надання такого майна в оренду державні ПТНЗ повинні дотримуватися вимог Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна, затвердженої постановою КМУ від 04.10.95 р. № 786, та застосовувати п. 17 цієї Методики, в якому визначено, що в тому випадку, коли орендодавцем нерухомого майна є Фонд держмайна, його регіональні відділення та представництва, орендна плата за таке майно повинна розподілятися таким чином: 70 % — до державного бюджету, а 30 % — державному підприємству, організації, на балансі яких перебуває це майно. Оскільки відповідно до ст. 5 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 10.04.92 р. № 2269-XII орендодавцем нерухомого майна державних ПТНЗ, яке є державним майном, є Фонд держмайна України, то такі ПТНЗ повинні спрямовувати 70 % за оренду такого майна до доходу державного бюджету, а 30 % залишати собі, зараховуючи цю частину орендної плати до доходу спецфонду кошторису.

Скоріше за все, така ситуація з фінансування ПТНЗ міста Києва, Львівської та Харківської областей складеться й у 2010 році, тому вищезазначене слід урахувати при формуванні місцевих бюджетів та кошторисів відповідних ПТНЗ.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі