Теми статей
Обрати теми

Щодо застосування норм права у випадку колізії

Редакція ББ
Лист від 04.08.2009 р. № 21-14/326

ГОЛОВНЕ КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНЕ УПРАВЛІННЯ УКРАЇНИ

ЩОДО ЗАСТОСУВАННЯ НОРМ ПРАВА У ВИПАДКУ КОЛІЗІЇ

Лист від 04.08.2009 р. № 21-14/326

 

На численні усні звернення керівників контрольно-ревізійних підрозділів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади щодо застосування норм права у випадку колізії Головне контрольно-ревізійне управління України в рамках виконання п. 5 постанови Кабінету Міністрів України від 22.05.2002 р. № 685 інформує.

Згідно з листом Міністерства юстиції України від 26.12.2008 р. № 758-0-2-08-19 «Щодо практики застосування норм права у випадку колізії» неузгодженість між чинними нормативно-правовими актами, їхнє протиріччя з одного й того самого предмета регулювання, а також суперечність між двома або більше формально чинними нормами права, прийнятими з одного і того ж питання, в теорії права відомі як колізія норм права.

Колізія норм права вирішується шляхом вибору того нормативного акта, який має бути застосований до конкретного випадку (юридичного факту).

Так:

1. У разі існування неузгодженості між нормами, виданими одним і тим самим нормотворчим органом, застосовується акт, виданий пізніше, навіть якщо прийнятий раніше акт не втратив своєї чинності. Тобто необхідно виходити з правила «lex posterior derogat priori» («наступний закон з того ж питання скасовує дію попередніх»).

2. У разі існування суперечності між актами, прийнятими різними за місцем в ієрархічній структурі органами — вищестоящим та нижчестоящим, застосовується акт, прийнятий вищестоящим органом, як такий, що має більшу юридичну силу.

3. У разі існування неузгодженості між актами, виданими одним і тим самим органом, але які мають різну юридичну силу, застосовується акт вищої юридичної сили. Наприклад, у випадку суперечності норм закону та Конституції України, які прийняті Верховною Радою України, колізія вирішується на користь Конституції, яка має найвищу юридичну силу.

4. При розбіжності між загальним і спеціальним нормативно-правовим актом перевага надається спеціальному, якщо він не скасований виданим пізніше загальним актом.

При цьому звертаємо увагу на те, що листи міністерств не встановлюють норм права і мають лише інформаційний характер.

<…>

 

Заступник Голови І. Стефанюк

 

Коментар редакції

 

ЯК БУТИ, ЯКЩО НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ ПРОТИРІЧАТЬ
ОДИН ОДНОМУ: РОЗ’ЯСНЮЄ ГоловКРУ

У

листі, що коментується, ГоловКРУ розглядає питання застосування норм права у випадку колізії.

Колізія норм права

— це розходження змісту (зіткнення) двох або більше формально чинних норм права, прийнятих з одного і того самого питання.

Колізія норм права може мати декілька варіантів, і в кожній ситуації, як зазначає ГоловКРУ, питання слід вирішувати шляхом вибору того нормативного акта, який має бути застосований до конкретного випадку.

Розглянемо кожний з варіантів колізії норм права на прикладі.

1. Неузгодженість норм, виданих одним і тим самим нормотворчим органом.

Таке розходження можливе внаслідок того, що прийняття нової норми не завжди супроводжується скасуванням застарілих норм з одного й того самого питання.

ГоловКРУ роз’яснює в цьому випадку

застосовується той акт, який виданий пізніше, навіть якщо прийнятий раніше акт не скасовано.

Наприклад

, на сьогоднішній день існує чотири діючі постанови КМУ, які стосуються одного й того самого питання — можливості здійснення попередньої оплати бюджетними коштами, а саме: постанови КМУ «Питання попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» від 09.10.2006 р. № 1404, «Деякі питання здійснення попередньої оплати робіт (послуг) замовниками будівництва підприємств уранодобувної промисловості, магістральних електричних мереж, атомних, гідроакумулюючих та вітрових електростанцій» від 29.03.2004 р. № 399, «Про затвердження Порядку державного фінансування капітального будівництва» від 27.12.2001 р. № 1764 та «Деякі питання організації бюджетного процесу» від 26.11.2008 р. № 1036 (далі — постанова № 1036).

Відповідно до роз’яснень ГоловКРУ під час вирішення питання щодо проведення попередньої оплати за бюджетні кошти слід керуватися

постановою № 1036, як такою, що видано пізніше.

Нагадаємо, що питання проведення попередньої оплати за бюджетні кошти та застосування норм законодавства з цього приводу розглядалося також у

листі Мінфіну від 22.01.2009 р. № 31-28020-02-25/585 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 9, с. 13).

2. Суперечність між актами, прийнятими різними за місцем в ієрархічній структурі органами — вищестоящими та нижчестоящими.

У цьому випадку

слід застосовувати акт, прийнятий вищестоящим органом, як такий, що має більшу юридичну силу.

Наприклад

, п. 2 розпорядження КМУ «Деякі питання адміністрування податків, зборів (обов’язкових платежів)» від 01.07.2009 р. № 757-р (далі — розпорядження № 757) та розпорядження КМУ «Про врегулювання деяких питань адміністрування податку на додану вартість» від 17.07.2009 р. № 838-р (далі — розпорядження № 838) не відповідають Конституції України від 28.06.96 р., за якою кожен зобов’язаний сплачувати податки і збори в порядку та розмірах, установлених законом.

У зв’язку з цим

Указом Президента України від 04.09.2009 р. № 706/2009 призупинено дію п. 2 розпорядження № 757 та розпорядження № 838.

3. Неузгодженість актів, виданих одним і тим самим органом, але які мають різну юридичну силу.

У цьому випадку

застосовується акт вищої юридичної сили.

Наприклад

, п. 2 ст. 184 Сімейного кодексу України від 10.01.2002 р. № 2947-III (далі — СКУ) визначено, що розмір аліментів, визначений судом у твердій грошовій сумі, підлягає індексації. Водночас Законом України «Про індексацію грошових доходів населення» від 03.07.91 р. № 1282-XII індексація аліментів не передбачена.

У цій ситуації необхідно застосовувати акт вищої юридичної сили, яким є

СКУ, і таким чином індексацію аліментів усе ж таки проводити необхідно.

Вважаємо, що така індексація повинна проводитися за рахунок коштів платника аліментів.

4. Розбіжність між загальним і спеціальним нормативно-правовим актом.

У випадку виникнення такої розбіжності, як зазначає ГоловКРУ,

перевага надається спеціальному нормативно-правовому акту, якщо він не скасований виданим пізніше загальним актом.

Наприклад

, постановою КМУ «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 р. № 1298 передбачені різні діапазони тарифних розрядів для бухгалтерів з дипломом спеціаліста та з базовою або неповною вищою освітою. При цьому наказом Міністерства освіти і науки України «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» від 26.09.2005 р. № 557 (далі — наказ № 557) різні діапазони тарифних розрядів для бухгалтерів з дипломом спеціаліста та з базовою або неповною вищою освітою не передбачені.

У цьому випадку необхідно застосовувати

наказ № 557, як такий нормативно-правовий документ, що є спеціальним для галузі освіти, і встановлювати посадові оклади бухгалтерам на рівні, визначеному в наказі № 557.

Крім того, у

листі, який коментується, ГоловКРУ звертає увагу на те, що листи міністерств мають лише інформаційний характер і не встановлюють норм права.

Так, у

листі Міносвіти від 28.11.2008 р. № 1/9-770 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 6) був наведений порядок розрахунку погодинної оплати праці працівників сфери освіти, який суперечить вимогам, визначеним Інструкцією про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженою наказом Міністерства освіти України від 15.04.93 р. № 102. У зв’язку з цим, на сьогодні підстав для розрахунку погодинної оплати праці способом, запропонованим Міносвіти в листі, немає.

Роз’яснення, надані ГоловКРУ в листі, що коментується, допоможуть вам не заплутатися в багатогранному чинному законодавстві і знайти правильне рішення при випадках невідповідності нормативних документів один одному.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі