Теми статей
Обрати теми

Щодо працевлаштування інвалідів

Редакція ББ
Лист від 18.12.2009 р. № 1/6-608/06

ФОНД СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ ІНВАЛІДІВ

ЩОДО ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ ІНВАЛІДІВ

Лист від 18.12.2009 р. № 1/6-608/06

 

Фонд соціального захисту інвалідів (далі — Фонд) розглянув листа <…> та повідомляє.

Порядок працевлаштування інвалідів передбачений Кодексом законів про працю України, Законом України «Про основи соціальної захищеності інвалідів» від 21.03.91 р. № 875-XII (далі — Закон України № 875-XII), постановою Кабінету Міністрів України «Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 31.01.2007 р. № 70.

Відповідно до Закону України № 875-XII, з метою реалізації творчих і виробничих здібностей інвалідів та з урахуванням індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом.

Підприємства, установи і організації за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів або за рішенням місцевої ради за рахунок власних коштів, у разі необхідності, створюють спеціальні робочі місця для працевлаштування інвалідів, здійснюючи для цього адаптацію основного і додаткового обладнання, технічного оснащення і пристосування тощо з урахуванням обмежених можливостей інваліда.

Не допускається працевлаштування інвалідів, якщо за висновком медико-соціальної експертизи стан їх здоров’я перешкоджає виконанню професійних обов’язків, загрожує здоров’ю і безпеці праці інших осіб, або продовження трудової діяльності чи зміна її характеру та обсягу загрожує погіршенню здоров’я інвалідів.

Вимоги до особливостей організації робочого місця для інвалідів передбачено у ст. 18 Закону України № 875-XII.

Крім того, суб’єкти господарювання, які працевлаштовують інвалідів, зобов’язані створювати для них робочі місця, у тому числі і спеціальні робочі місця з урахуванням індивідуальних програм реабілітації. Це означає, що інвалідів можна приймати як на звичайні робочі місця, так і на спеціальні (якщо це необхідно внаслідок захворювання такого інваліда і рекомендацій МСЕК).

Відповідно до пункту 1 Положення про Фонд соціального захисту інвалідів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2002 р. № 1434 (далі — Положення про Фонд), Фонд є урядовим органом державного управління, який діє у складі Міністерства праці та соціальної політики України та підпорядковується йому. До основних завдань Фонду віднесено, зокрема, здійснення контролю за додержанням підприємствами, установами і організаціями всіх форм власності і господарювання нормативів робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів (пункт 3 Положення про Фонд). Тобто тим самим Фонд здійснює контроль за своєчасним перерахуванням сум адміністративно-господарських санкцій, що надходять від підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організації громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю для забезпечення працевлаштування інвалідів (підпункт 3 пункту 4 Положення про Фонд).

Однак нагадаємо, що вказані вище державні органи не можуть безпосередньо здійснювати працевлаштування інвалідів на підприємствах, оскільки згідно зі ст. 21 КЗпП фактом працевлаштування є укладення трудового договору між працівником, в даному випадку інвалідом, та власником або уповноваженим органом підприємства.

При цьому підприємства зобов’язані вживати всіх належних від них заходів для виконання встановленого нормативу робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів. Адміністративно-господарські санкції, відповідно до статті 20 Закону № 875-XII, роботодавці зобов’язані сплачувати незалежно від положень, викладених у статті 18 Закону № 875-XII.

Із положень Конвенції про професійну реабілітацію та зайнятість інвалідів № 159, ратифікованої Законом України «Про ратифікацію Конвенції про професійну реабілітацію та зайнятість інвалідів № 159», зазначена Конвенція виходить з того, що органи державної влади повинні сприяти працевлаштуванню шляхом:

— сприяння можливості зайнятості інвалідів на відкритому ринку праці (стаття 3);

— проведення консультацій з представницькими організаціями підприємців і трудящих щодо здійснення зазначеної політики, у тому числі заходів, яких слід вжити з метою сприяння співробітництву та координації державних і приватних органів, що займаються професійною реабілітацією, консультацій з представницькими організаціями інвалідів і у справах інвалідів (стаття 5);

— вжиття заходів з метою організації й оцінки служб професійної орієнтації, професійного навчання, працевлаштування, зайнятості, а також інших пов’язаних з ними служб, щоб інваліди мали можливість отримувати, зберігати роботу та просуватися по службі; наявні служби для трудящих у цілому використовувати там, де це можливо та доцільно, з потрібною адаптацією (стаття 7);

— вжиття заходів для сприяння створенню та розвитку служб професійної реабілітації та зайнятості для інвалідів у сільських районах і окремих місцевостях (стаття 8).

Виходячи з вищенаведеного обов’язок по працевлаштуванню інвалідів відповідно до встановленого Законом № 875-XII нормативу покладається виключно на підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю.

<…>

 

Директор В. Малькін

 

Коментар редакції

 

ПРАЦЕВЛАШТОВУВАТИ ІНВАЛІДІВ РОБОТОДАВЕЦЬ ПОВИНЕН САМОСТІЙНО

Як відомо,

Законом України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.91 р. № 875-XII (далі — Закон № 875) установлено нормативи працевлаштування інвалідів та адміністративно-господарські санкції за їх недотримання. Створювати робочі місця для інвалідів зобов’язані всі суб’єкти господарювання, в яких середньооблікова чисельність штатних працівників за рік становить 8 і більше осіб.

Законом № 875

установи та організації, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, звільнено від сплати адміністративно-господарських санкцій за недотримання нормативу працевлаштування інвалідів.

Водночас бюджетні установи

повинні виконувати норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів, а за його невиконання на посадову особу, яка користується правом приймати на роботу та звільняти з неї, накладається адміністративний штраф згідно з ч. 2 ст. 1881 Кодексу України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X (див. листи Фонду соціального захисту населення від 06.07.2007 р. № 1/6-313 і від 03.08.2009 р. № 1/6-377/06).

Хто ж повинен займатися пошуком і працевлаштуванням інвалідів? Як звертає увагу Фонд соціального захисту населення (далі — Фонд) у

листі, що коментується, безпосередньо здійснювати працевлаштування інвалідів Фонд не може, оскільки фактом працевлаштування є укладення трудового договору між працівником-інвалідом та установою-роботодавцем. Це не належить і до компетенції державної служби зайнятості, яка тільки сприяє працевлаштуванню інвалідів, що перебувають на обліку та зареєстровані як безробітні (див. лист Фонду від 03.08.2009 р. № 1/6-377/06).

З цього приводу зазначимо також, що

ст. 19 Закону № 875 передбачено: суб’єкти господарювання самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативу робочих місць і забезпечують їх працевлаштування. При цьому виконанням нормативу вважається працевлаштування інвалідів, для яких це місце роботи є основним, тобто на цьому місці роботи ведеться трудова книжка інваліда (див. лист Фонду від 25.05.2006 р. № 06ю-111/927-305/1).

Інакше кажучи,

обов’язок щодо працевлаштування інвалідів покладається виключно на підприємства, установи, організації. На це і звертає увагу Фонд у листі, що коментується.

Через це бюджетним установам — роботодавцям необхідно вживати заходів щодо забезпечення працевлаштування інвалідів самостійно — своєчасно інформувати центри зайнятості про вільні робочі місця, розміщувати оголошення тощо.

Досить часто можна почути запитання: якщо наша організація фінансується за рахунок місцевого бюджету, проте додаткові кошти для створення робочих місць для працевлаштування інвалідів місцевим бюджетом не виділяються, штат установи укомплектовано і додаткових вакансій немає, то як у такому випадку працевлаштувати інваліда? У цій ситуації для виконання вимог Закону № 875 необхідно подати організації вищого рівня аргументоване прохання про виділення додаткових коштів для створення робочих місць для працевлаштування інвалідів.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі