Теми статей
Обрати теми

Щодо застосування деяких норм порядку списання об’єктів державної власності

Редакція ББ
Лист від 30.11.2009 р. № 31-22020-19-25/32499

МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ України

ЩОДО ЗАСТОСУВАННЯ ДЕЯКИХ НОРМ ПОРЯДКУ СПИСАННЯ ОБ’ЄКТІВ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАСНОСТІ

Лист від 30.11.2009 р. № 31-22020-19-25/32499

 

Міністерство фінансів розглянуло лист <…> стосовно застосування деяких норм Порядку списання об’єктів державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2007 р. № 1314, та Типової інструкції про порядок списання матеріальних цінностей з балансу бюджетних установ, затвердженої наказом Держказначейства України та Мінекономіки України від 10.08.2001 р. № 142/181, та повідомляє.

Списання об’єктів державної власності здійснюється відповідно до Порядку списання об’єктів державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2007 р. № 1314, на підставі прийнятого суб’єктом управління рішення про надання згоди на його списання.

Відповідно до Закону України «Про управління об’єктами державної власності» суб’єктами управління об’єктами державної власності є Кабінет Міністрів України; Фонд державного майна України; міністерства та інші органи виконавчої влади (далі — уповноважені органи управління): органи, які здійснюють управління державним майном відповідно до повноважень, визначених окремими законами; державні господарські об’єднання, державні холдингові компанії, інші державні господарські організації (далі — господарські структури); юридичні та фізичні особи, які виконують функції з управління корпоративними правами держави (далі — уповноважені особи); Національна академія наук України, галузеві академії наук.

При цьому зазначаємо, що Державні інспекції — це спеціальні контрольні органи, що входять до складу центральних галузевих органів державного управління.

Для встановлення факту непридатності використання майна і неможливості та/або неефективності проведення його відповідного ремонту чи неможливості його використання іншим чином, а також для оформлення документів на списання майна створюється комісія зі списання майна, яка попередньо проводить огляд майна з використанням необхідної технічної документації (технічних паспортів, відомостей про дефекти тощо), а також даних бухгалтерського обліку.

Для участі в роботі комісії з встановлення непридатності автомобілів, нагрівальних котлів, підйомників та інших необоротних матеріалів, які перебувають під наглядом Державних інспекцій, запрошується представник відповідної інспекції, який підписує акт про списання або передає комісії свій письмовий висновок, що додається до акта.

Вищевказана комісія здійснює контроль за вилученням з майна, що підлягає списанню, придатних вузлів, деталей, матеріалів та агрегатів, а також вузлів, деталей, матеріалів та агрегатів, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, визначає їх кількість, вагу та контролює здачу на склад і оприбуткування на відповідних балансових рахунках.

Знищувати, здавати в брухт з кольорових і чорних металів техніку, апаратуру, прилади та інші вироби, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, без попереднього їх вилучення та одночасного оприбуткування придатних для подальшого використання деталей заборонено.

Згідно із зазначеним Порядком вилучені після демонтажу та розбирання списаного майна вузли, деталі, матеріали та агрегати, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, підлягають здачі суб’єктам господарювання, які провадять діяльність із збирання та первинної обробки брухту і відходів дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння на підставі ліцензій, одержаних відповідно до вимог Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності». Кошти, отримані підприємством за здані дорогоцінні метали, що містяться у брухті та відходах, спрямовуються відповідно до чинного законодавства до Державного бюджету України.

Відповідно до Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» відповідальне зберігання — господарська операція платника податку, що передбачає передання згідно з договорами схову матеріальних цінностей на зберігання іншій особі без права їх використання у господарському обороті такої фізичної чи юридичної особи, з подальшим поверненням цих матеріальних активів платнику податку без зміни їх якісних або кількісних характеристик.

Отже, брухт та деталі, в складі яких є дорогоцінні метали, можуть передаватися на відповідальне зберігання спецпідприємству лише після їх вилучення, визначення ваги та вартості й обов’язкового оприбуткування та відображення на відповідних рахунках бухгалтерського обліку.

Облік нестач і втрат від псування цінностей на позабалансових рахунках припиняється у разі встановлення винних осіб або у разі вжиття всіх передбачених законодавством України заходів для їх встановлення.

 

Заступник Міністра М. Полудьонний

 

Коментар редакції

 

ОСОБЛИВОСТІ СПИСАННЯ ОБ’ЄКТІВ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАСНОСТІ

У цьому

листі Мінфін розглянув окремі питання щодо порядку списання об’єктів державної форми власності, керуючись вимогами Порядку списання об’єктів державної власності, затвердженого постановою КМУ від 08.11.2007 р. № 1314 (далі — Порядок № 1314; див. «Бюджетна бухгалтерія», 2008, № 18). Нагадаємо, що цей Порядок визначає механізм списання об’єктів державної власності, якими є об’єкти незавершеного будівництва (незавершені капітальні інвестиції в необоротні матеріальні активи), а також матеріальні активи, що є основними засобами. Зупинимося на ключових моментах документа, що коментується.

Перш за все для встановлення факту непридатності використання майна та неможливості та/або неефективності проведення його відповідного ремонту або неможливості його використання іншим чином, а також для документального оформлення списання майна за наказом керівника установи створюється

комісія зі списання майна. Як правило, така комісія створюється щороку на початку року, визначаються її склад та обов’язки. При цьому обов’язки комісії зі списання майна перераховано в п. 13 Порядку № 1314.

Як наголошується в

листі, а також у п. 10 Порядку № 1314, для участі в роботі комісії зі списання майна, що перебуває під наглядом державних інспекцій (автомобілів, нагрівальних казанів, підйомників тощо), установа має залучати представників відповідної інспекції, які підписують акт про списання або передають комісії свій письмовий висновок, що додається до акта.

За результатами роботи комісії складається

протокол засідання комісії, до якого додаються:

— акт інвентаризації майна, що пропонується до списання (

додаток 1 до Порядку № 1314);

— акти технічного стану майна, що пропонується до списання;

— акти на списання майна, які складаються за типовими формами, наведеними в

Інструкції зі складання типових форм з обліку та списання основних засобів, що належать установам і організаціям, які утримуються за рахунок державного або місцевих бюджетів, затвердженій наказом Головного управління Державного казначейства України та Державного комітету статистики України від 02.12.97 р. № 125/70;

— інші документи (копія акта про аварію, висновки відповідних інспекцій, державних органів тощо (за наявності)).

Протокол засідання комісії, акт інвентаризації, акти на списання майна та технічного стану затверджує керівник бюджетної установи.

Для списання об’єктів державної власності установі необхідно отримати

письмову згоду суб’єкта управління таким майном. Відповідно до ст. 4 Закону України «Про управління об’єктами державної власності» від 21.09.2006 р. № 185-V суб’єктами управління об’єктами державної власності є:

— Кабінет Міністрів України;

— Фонд державного майна;

— міністерства та інші органи виконавчої влади (уповноважені органи управління);

— органи, які здійснюють управління державним майном відповідно до повноважень, визначених окремими законами;

— державні господарські об’єднання, державні холдингові компанії, інші державні господарські організації (господарські структури);

— юридичні та фізичні особи, які виконують функції з управління корпоративними правами держави (уповноважені особи);

— Національна академія наук України, галузеві академії наук.

Тому залежно від того, до якої сфери управління належить та чи інша бюджетна установа, для отримання дозволу на списання майна необхідно звернутися до одного із зазначених суб’єктів управління. Для отримання згоди на списання майна організація подає суб’єкту управління звернення про списання майна, до якого додає документи, перераховані в

п. 6 Порядку № 1314. Рішення про надання згоди на списання майна оформляється у формі розпорядчого акта (наказу або розпорядження), а в разі відмови — у формі листа протягом 30 днів з дати отримання необхідних документів, і після погодження з Фондом держмайна або іншими державними органами приватизації (щодо окремих об’єктів).

Тільки після того

, як відповідним суб’єктом управління майна надана згода на списання майна, установа може розпочати розбирання та демонтаж майна, що пропонується до списання (крім випадків пошкодження майна внаслідок аварії або стихійного лиха).

У

листі, що коментується, звертається увага на те, що комісія зі списання здійснює контроль за вилученням з майна, що підлягає списанню, придатних вузлів, деталей, матеріалів та агрегатів, а також вузлів, деталей, матеріалів та агрегатів, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, визначає їх кількість, вагу та контролює здавання на склад і оприбутковування на відповідних балансових рахунках.

Усі вузли, деталі, матеріали та агрегати розібраного й демонтованого обладнання, придатні для ремонту іншого обладнання або для подальшого використання, а також матеріали, отримані внаслідок списання майна,

оприбутковуються з відображенням на рахунках бухгалтерського обліку запасів. Непридатні для використання вузли, деталі, матеріали та агрегати оприбутковуються як вторинна сировина (металобрухт тощо).

Вилучені після демонтажу та розбирання майна вузли, деталі, матеріали та агрегати, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння,

підлягають здаванню суб’єктам господарювання, які провадять діяльність зі збирання та первинної обробки брухту і відходів дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння на підставі ліцензій.

З порядком відображення в бухгалтерському обліку операцій з оприбутковування матеріальних цінностей (у тому числі деталей, що містять дорогоцінні метали), отриманих унаслідок ліквідації об’єктів основних засобів, можна ознайомитися у статтях «Облік вторинної сировини» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 24) і «Що робити з непотрібним майном» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 37).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі