Теми статей
Обрати теми

Щодо атестації педагогічних працівників

Редакція ББ
Лист від 20.10.2010 р. № 2/1-15-2352

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЩОДО АТЕСТАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Лист від 20.10.2010 р. № 2/1-15-2352

 

Ваше звернення про надання роз’яснення з питань атестації педагогічних працівників розглянуто в Департаменті загальної середньої та дошкільної освіти.

Повідомляємо, що Законом України «Про загальну середню освіту» (частина перша статті 24) та Законом України «Про дошкільну освіту» (частина перша статті 30) визначено, що педагогічний працівник повинен мати відповідну педагогічну освіту.

Відповідно до частини першої статті 27 Закону України «Про загальну середню освіту» та частини першої статті 32 Закону України «Про дошкільну освіту» атестація педагогічних працівників є обов’язковою і здійснюється, як правило, один раз на п’ять років відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників України.

Пунктом 1.1 Типового положення встановлено, що атестація педагогічних працівників — це визначення їх відповідності обійманій посаді, рівню кваліфікації, залежно від якого та стажу педагогічної роботи їм установлюється кваліфікаційна категорія та відповідний посадовий оклад (ставка заробітної плати) в межах схеми посадових окладів.

При переході педагогічного працівника з посади вчителя біології на посаду вихователя дошкільного навчального закладу присвоєна попередньою атестацією кваліфікаційна категорія «спеціаліст першої категорії» не зберігається, оскільки це різні посади.

З приводу атестації педагогічного працівника, який працює на посаді музичного керівника та на посаді інструктора з фізичної культури дошкільного навчального закладу, роз’яснюємо, що такий працівник має атестуватися на кожній із обійманих посад, оскільки це теж різні посади.

Відповідно до п. 5.2 Типового положення кваліфікаційна категорія «спеціаліст першої категорії» встановлюється педагогічним працівникам, які виявили ґрунтовний рівень професіоналізму, добре володіють ефективними формами і методами педагогічної діяльності, досягли значних результатів у вирішенні навчально-виховних завдань. Стаж безпосередньої педагогічної роботи має становити не менше п’яти років.

 

Заступник директора департаменту,
начальник відділу І. Буденна

 

Коментар фахівця

 

АТЕСТАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДОШКІЛЬНИХ НАВЧАЛЬНИХ
ЗАКЛАДІВ: ВІДПОВІДАЄ МІНОСВІТИ

Згідно з

п. 4 ст. 54 Закону України «Про освіту» від 23.05.91 р. № 1060-XII педагогічні працівники підлягають атестації. За результатами атестації визначаються відповідність працівника посаді, рівень його кваліфікації, присвоюються категорії, педагогічні звання. Атестація педагогічних працівників здійснюється відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників України, затвердженого наказом Міносвіти від 20.08.93 р. № 310 (далі — Положення № 310).

У

листі, що коментується, Міносвіти роз’яснює деякі питання, пов’язані з атестацією педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів. Розглянемо їх докладніше.

1.

Працюючи вчителем біології в школі, педагогічний працівник був атестований на кваліфікаційну категорію «спеціаліст І категорії». Потім цей педагог перейшов працювати вихователем дошкільного навчального закладу. Чи зберігається за ним право отримувати заробітну плату як спеціалісту І категорії на посаді вихователя?

Міносвіти підкреслило: під час переходу педагогічного працівника з посади вчителя біології на посаду вихователя дошкільного навчального закладу присвоєна попередньою атестацією кваліфікаційна категорія «спеціаліст І категорії»

не зберігається, оскільки це різні посади.

Дійсно, посади вчителя та вихователя відрізняються одна від одної вимогами до освіти, посадовими обов’язками. У зв’язку з цим кваліфікаційна категорія, установлена за посадою вчителя,

не поширюється на посаду вихователя.

2.

Музичний керівник дошкільного навчального закладу атестований на кваліфікаційну категорію «спеціаліст ІІ категорії». Він працює ще й на посаді інструктора з фізичної культури. Чи потрібно проходити атестацію на посаді інструктора з фізичної культури та за яких умов можлива така атестація?

Відповідь Міносвіти однозначна:

так, такий працівник повинен проходити атестацію за кожною з посад, оскільки це різні посади.

Дійсно,

п. 2.6 Положення № 310 передбачено, що педагогічні працівники, які викладають два і більше предметів, атестуються з того предмета, з якого мають педагогічне навантаження за спеціальністю освіти. Оплата відповідно до встановленої в результаті атестації категорії поширюється на все педагогічне навантаження до наступної атестації.

Однак у нашому випадку педагогічний працівник працює

на різних посадах, а не викладає декілька предметів. Різні посади передбачають різні посадові обов’язки, різний зміст роботи, а в деяких випадках і різний порядок оплати праці.

У зв’язку з цим педагогічний працівник, який працює в одному закладі на різних посадах,

проходить атестацію за кожною з цих посад на загальних підставах.

Таким чином, музичний керівник, який працює також за посадою інструктора з фізичної культури, проходить атестацію

окремо за посадою музичного керівника та за посадою інструктора з фізичної культури. У такому разі він матиме два атестаційні листи: один — за посадою музичного керівника, інший — за посадою інструктора з фізичної культури.

3.

Чи можна встановити кваліфікаційну категорію «спеціаліст І категорії» вихователю дошкільного навчального закладу, який має повну вищу освіту та стаж безпосередньої педагогічної роботи 6 років (4 роки — на посаді вчителя загальноосвітнього навчального закладу, 2 роки — на посаді вихователя)?

Відповідаючи на це запитання, Міносвіти підкреслило: згідно з

п. 5.2 Положення № 310 кваліфікаційна категорія «спеціаліст I категорії» встановлюється педагогічним працівникам, які виявили ґрунтовний рівень професіоналізму, добре володіють ефективними формами і методами педагогічної діяльності, досягли значних результатів у вирішенні навчально-виховних завдань. При цьому стаж безпосередньої педагогічної роботи має становити не менше 5 років.

Нагадаємо: згідно з

приміткою 2 до розд. ІІ Положення № 310 безпосередньою педагогічною роботою є навчальна, викладацька, виховна, методична діяльність на посадах, визначених у пп. 2.1, 2.2 розд. ІІ Положення № 310, та на посадах керівних працівників навчально-виховних закладів.

До цього переліку входять (

пп. 2.1, 2.2 розд. ІІ Положення № 310): учителі та викладачі всіх спеціальностей, учителі-дефектологи, вихователі, вихователі-методисти, логопеди, завідувачі логопедичних пунктів, методисти, музичні, художні керівники, інструктори з фізичної культури, праці, слухових кабінетів, концертмейстери, майстри виробничого навчання, керівники гуртків, секцій, студій та інших форм гурткової роботи, культорганізатори, акомпаніатори, екскурсоводи, інструктори з туризму, старші вожаті, педагоги-організатори, соціальні педагоги, практичні психологи дошкільних, загальноосвітніх, професійних, позашкільних навчально-виховних закладів, інтернатів при школах, шкіл-інтернатів різних типів, загальноосвітніх шкіл соціальної реабілітації, приймальників-розподільників для неповнолітніх, виховно-трудових колоній, міжшкільних навчально-виробничих комбінатів і майстерень трудового навчання та професійної орієнтації учнів, міжшкільних комп’ютерних центрів, вищих навчальних закладів I — II рівнів акредитації, коледжів, ліцеїв, навчальних закладів підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів (крім тих, які за оплатою праці прирівняні до вищих навчальних закладів), районних, міських методичних кабінетів (центрів), закладів охорони здоров’я, соціального забезпечення, культури, а також педагогічні працівники підприємств та організацій, інших навчально-виховних закладів.

Крім того, для педагогічних працівників з ученими званнями та науковими ступенями враховується стаж їх безпосередньої педагогічної роботи у вищому навчальному закладі

(абз. 2 п. 5.1 Положення № 310).

Інакше кажучи, якщо у вихователя освіта за спеціальністю «Дошкільне виховання», він має право на встановлення кваліфікаційної категорії «спеціаліст І категорії». У цьому випадку стаж безпосередньої педагогічної роботи у працівника становить 6 років (4 роки — на посаді вчителя загальноосвітнього навчального закладу, 2 роки — на посаді вихователя), тому умова про наявність стажу виконується.

Розглянемо інший

приклад. Викладач вищого навчального закладу ІІІ — ІV рівнів акредитації зі стажем педагогічної роботи 15 років, який не має вченого звання та наукового ступеня, перейшов на роботу до загальноосвітньої школи. Після закінчення 3 років роботи на посаді вчителя він подає документи до атестаційної комісії для присвоєння йому І кваліфікаційної категорії.

У цьому випадку педагогічний працівник не має вченого звання або наукового ступеня, тому стаж його роботи у вищому навчальному закладі III — IV рівнів акредитації для присвоєння кваліфікаційної категорії

не враховується (абз. 2 п. 5.1 Положення № 310). Відповідно атестаційною комісією навчального закладу цьому працівнику може бути враховано тільки стаж роботи на посаді вчителя загальноосвітньої школи (3 роки) та присвоєно II кваліфікаційну категорію.

 

Світлана МЕРЕНКОВА,
 провідний контролер-ревізор КРВ у м. Харкові

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі