Теми статей
Обрати теми

На порозі новорічні свята: проведення заходів щодо їх святкування

Редакція ББ
Стаття

НА ПОРОЗІ НОВОРІЧНІ СВЯТА: ПРОВЕДЕННЯ ЗАХОДІВ ЩОДО ЇХ СВЯТКУВАННЯ

 

Новий рік та Різдво — це саме ті свята, на які чекають люди незалежно від віку — від малечі до їх дідусів та бабусь. Святкові заходи, які проводяться в кожному населеному пункті, відвідують тисячі по-святковому налаштованих шанувальників цих свят. Але якщо для їх відвідувачів проведення свята — приємна подія, то для організаторів — досить відповідальна справа.

Отже, які бюджетні установи можуть проводити такі заходи, які видатки можна здійснювати під час їх проведення та яка документація має супроводжувати проведення заходів? Ці та інші питання розглянемо у статті.

Тетяна РЯБУХА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

Олена МОРЕВА, консультант

 

Почнемо з того, що заходи щодо святкування новорічних та різдвяних свят можуть проводитися установами та закладами культури, а також установами та закладами, які здійснюють реалізацію відповідних програм (заходів) стосовно дітей, молоді, жінок та сім’ї.

Крім того, інколи проведення заходів щодо святкування доручається установам та закладам освіти.

При цьому заклади

культури керуються Методичними рекомендаціями щодо порядку проведення культурно-мистецьких заходів, творчих програм та проектів у сфері культури, затвердженими наказом Міністерства культури і туризму України від 10.04.2009 р. № 230/0/16-09 (далі — Методичні рекомендації).

У свою чергу, заклади, які здійснюють реалізацію відповідних програм (заходів) стосовно

дітей, молоді, жінок та сім’ї, керуються Положенням про порядок реалізації програм та проведення заходів з питань дітей, молоді, жінок та сім’ї, затвердженим наказом Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму України від 01.11.2000 р. № 2111 (далі — Положення № 2111).

Для закладів та установ сфери

освіти окремого нормативного документа щодо проведення святкових заходів не існує.

Згідно з

п. 5.1 Положення № 2111 за місяць до встановленого терміну проведення конкретної програми (заходу) складається і затверджується Положення про програму (захід) (далі — Положення). У Положенні визначаються дата і місце проведення, сценарний план, характеристика матеріально-технічного забезпечення, структура витрат із зазначенням бюджетних і позабюджетних джерел, розмір дольової участі організацій-учасників (якщо їх декілька) та внесків за участь, загальна чисельність фізичних осіб — учасників програми (заходу), перелік установ (організацій), які залучаються до виконання відповідних робіт та надання певних послуг, пов’язаних з проведенням програми (заходу).

Згідно з

п. 3.6 Методичних рекомендацій відповідальні за виконання та реалізацію заходу забезпечують не пізніше ніж за 20 днів до встановленого терміну його проведення подання організаторами — виконавцями зазначеного заходу Положення до Мінкультури (або відповідного управління культури щодо місцевих програм).

Положення в обов’язковому порядку погоджується з фінансовою службою організації — розпорядника коштів.

Положення затверджується керівником установи, за календарним планом якої здійснюється програма (захід), за погодженням з організаціями, кошти яких залучаються для фінансування програми (заходу).

Відповідно до затвердженого Положення (якщо цього потребує дана програма або захід) формуються списки учасників (фізичних осіб) програми (заходу) і затверджуються керівником відповідальної установи. До учасників програм (заходів) належать особи, які беруть безпосередню участь у програмі (заході) і видатки на утримання (або часткове утримання) яких фінансуються за рахунок кошторису на проведення програми (заходу).

Згідно з

п. 5.2 Положення № 2111 та п. 5.7 Методичних рекомендацій фінансування програми (заходу) здійснюється у два етапи:

1) для забезпечення підготовки та проведення програми (заходу) виділяється 75 % коштів, визначених кошторисом;

2) решта коштів перераховується після проведення програми (заходу) і подання звіту з урахуванням перерахунку на фактичні витрати.

При фінансуванні довгострокових заходів та заходів, термін проведення яких перевищує місяць, кошти виділяються поетапно згідно з графіком їх проведення та фінансування.

Видатки на проведення окремих заходів серед дітей і молоді, до яких належать і новорічні свята, провадяться відповідно до

Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Державного казначейства України від 25.11.2008 р. № 495 (далі — Інструкція № 495), за КЕКВ 1172 «Окремі заходи по реалізації державних (регіональних) програм, не віднесених до заходів розвитку».

 

СКЛАДАННЯ КОШТОРИСУ

Витрати на проведення заходу можна розподілити на

два основні напрямки:

— витрати безпосередньо на підготовку і проведення заходу;

— витрати, пов’язані із перебуванням учасників заходу на такому заході, та витрати на відрядження.

Положення № 2111

розрізняє кошторис доходів і видатків установи та кошторис витрат (індивідуальний кошторис) на проведення програми (заходу).

Кошторис доходів і видатків установи

це основний планово-фінансовий документ, який визначає загальний обсяг та напрямки спрямування коштів, які затверджені установі на рік відповідно до бюджетних призначень для виконання функцій та досягнення цілей. Тобто це звичайний кошторис, який складає кожна бюджетна організація.

Кошторис витрат (індивідуальний кошторис) на проведення програми (заходу)

визначає загальний обсяг та структуру витрат на підготовку та проведення конкретної програми (заходу), передбаченої календарним планом програм (заходів) у межах коштів, затверджених кошторисом доходів і видатків, за відповідним кодом бюджетної класифікації, та дані про фактичне використання коштів. Тобто це кошторис, який стосується лише окремого заходу.

Методичні рекомендації

також виділяють кошторис витрат (індивідуальний кошторис) на проведення програми (заходу). Крім того, розрізняють розрахунковий кошторис витрат на проведення заходу, виконавчий кошторис витрат на проведення заходу та зведений кошторис витрат.

Розрахунковий кошторис витрат на проведення заходу

— це документ, що містить розрахунки планових статей витрат на підготовку і проведення заходу та фактичні витрати за здійснені роботи, послуги та на підготовку і реалізацію творчого проекту (гастрольного заходу).

Виконавчий кошторис витрат на проведення заходу

це документ, що містить дані про фактичне перерахування та використання коштів.

Зведений кошторис витрат

ураховує всі джерела фінансування (у разі фінансування на дольових засадах).

Зупинимося докладніше на кошторисі витрат (індивідуальний кошторис) на проведення програми (заходу).

До кошторису витрат на проведення програми (заходу)

включаються тільки ті видатки, необхідність і законність яких обумовлені характером і специфікою програми (заходу), виходячи з дійсної потреби в коштах і з урахуванням додержання режиму економії та ефективного використання коштів.

Планування видатків на проведення програми (заходу) здійснюється виходячи з кількості учасників, тривалості заходів, місця проведення відповідно до Положення, умов запрошення та угод між співвиконавцями програми.

Як визначено в

п. 7.2 Положення № 2111, при визначенні обсягу коштів до кошторису витрат для проведення конкретної програми (заходу) видатки включаються в межах асигнувань, затверджених кошторисами доходів і видатків установи, з урахуванням норм витрат.

Витрати, щодо яких норми не затверджені, розраховуються на підставі розрахунків (калькуляцій) відповідно до договорів, укладених з виконавцями певних робіт або послуг, переліком матеріалів, товарів тощо. При цьому враховується рівень фактичних витрат за такими ж видатками за минулі звітні періоди.

Бюджетні кошти, заплановані й виділені на програми і заходи,

не можуть бути спрямовані на придбання основних засобів — меблів, оргтехніки, комп’ютерів, транспортних засобів тощо (крім випадків, коли здійснення таких витрат передбачено відповідним рішенням органів виконавчої влади з визначенням їх обсягів), а також на витрати для утримання установ і громадських організацій та об’єднань.

До календарного плану включаються тільки програми (заходи), здійснення яких за рахунок бюджетних коштів відповідних рівнів бюджету передбачено чинним законодавством і фінансування яких забезпечено коштами, запланованими в кошторисі відповідної установи. Обсяг коштів на реалізацію кожної програми (заходу) визначається індивідуальним кошторисом

на підставі окремих розрахунків.

Заклади культури при складанні кошторису витрат (індивідуального кошторису) на проведення програми (заходу) мають використовувати форму, наведену в

Методичних рекомендаціях, заклади, які здійснюють реалізацію відповідних програм (заходів) стосовно дітей, молоді, жінок та сім’ї, — форму, наведену в Положенні № 2111.

Як уже зазначалося, для установ та закладів сфери освіти немає нормативного документа, яким би вони мали керуватися при проведенні заходів. Але зважаючи на те, що установи та заклади освіти часом усе ж таки проводять святкові заходи, наведемо умовний приклад складання ними кошторису на проведення новорічного свята.

 

img 1
img 2

 

Загальнодержавні заходи належать до

централізованих заходів, до яких, у свою чергу, належать заходи з організації та здійснення безпосередньо апаратом головного розпорядника або апаратом уповноваженого ним розпорядника нижчого рівня або уповноваженою ним установою закупівель товарів, робіт і послуг у рамках реалізації затверджених у встановленому порядку державних цільових програм , а також загальнодержавних заходів програмного характеру з метою забезпечення відповідними товарами, роботами, послугами закладів та установ системи головного розпорядника та/або співвиконавців відповідних державних цільових програм.

До речі,

постановою КМУ «Деякі питання забезпечення проведення новорічних і різдвяних свят для дітей» від 29.11.2010 р. № 1078 передбачено забезпечення проведення новорічних свят для дітей, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки, в Національному палаці мистецтв «Україна».

Держказначейство в

листі від 23.03.2010 р. № 15-06/615-5051 зазначило, що кошторис на проведення централізованого заходу складається за формою кошторису, затвердженою наказом Міністерства фінансів України «Про затвердження документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету» від 28.01.2002 р. № 57.

Але ще раз наголошуємо: це стосується

лише централізованих заходів .

 

ОПЛАТА ПРАЦІ

Видатки на заробітну плату (виплату гонорару) з нарахуваннями передбачаються тільки для виплати винагороди працівникам, які залучаються до виконання робіт (надання послуг) з підготовки, проведення, виконання програми (заходу) на підставі договору цивільно-правового характеру.

Такий договір для виконання певної роботи залученими працівниками укладається

за умови неможливості виконання такої роботи штатними працівниками установ. Видатки на оплату праці при цьому розраховуються виходячи із середніх розмірів посадових окладів (ставок заробітної плати), затверджених для аналогічних категорій працівників відповідних галузей, та відпрацьованого часу.

При цьому в договорі цивільно-правового характеру та в розрахунках до кошторису

наводиться посилання на нормативний акт з оплати праці, згідно з яким здійснені розрахунки.

Для заходів, які проводяться установами та закладами культури, є ще одна вимога, яка визначена

п.п. 5.8.5 Методичних рекомендацій. Так, видатки на оплату праці осіб за договором цивільно-правового характеру не можуть перевищувати нижньої межі схеми тарифних розрядів, затверджених для концертних організацій державного підпорядкування відповідно до наказу Міністерства культури і туризму України «Про впорядкування умов оплати праці працівників культури на основі Єдиної тарифної сітки» від 18.10.2005 р. № 745.

Штатним

працівникам установ, що безпосередньо залучаються до підготовки й участі в програмах (заходах), зберігається заробітна плата за основним місцем роботи.

Також зазначимо, що такі грошові виплати, як премії, стипендії, винагороди, матеріальна допомога за рахунок бюджетних коштів, передбачених на виконання програм (заходів),

не здійснюються.

 

ОПЛАТА ПРОЇЗДУ, ДОБОВИХ ТА ХАРЧУВАННЯ

Заходи щодо святкування можуть бути як невиїзними, так і виїзними.

При проведенні виїзних програм (заходів) відшкодування учасникам витрат на проїзд, добові, проживання здійснюється

в порядку й розмірах, визначених чинним законодавством.

При цьому слід керуватися

постановою КМУ «Про норми відшкодування витрат на відрядження в межах України та за кордон» від 23.04.99 р. № 663 та Інструкцією про службові відрядження в межах України і за кордон, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 13.03.98 р. № 59.

Витрати на проїзд учасників до місця проведення програми (заходу) в обидва кінці, добові в дорозі

оплачує сторона, яка направляє учасників. При цьому в разі відсутності коштів у сторони, яка направляє учасників програми (заходу), сторона, яка проводить програму (захід), може здійснювати компенсацію витрат на відрядження шляхом проведення розрахунків через авізо за умови передбачення цих витрат у кошторисі на проведення програми (заходу).

Інші витрати на утримання учасників (проживання, харчування або добові) за домовленістю

може відшкодовувати сторона (організація), яка проводить програму (захід).

Добові учасникам при проведенні програми (заходу) на виїзді виплачуються згідно із затвердженими чинним законодавством нормами відшкодування витрат на відрядження тільки в тому разі,

якщо учасники під час участі в заході не забезпечуються харчуванням.

При проведенні міжнародних заходів розміри витрат на проїзд і проживання, виплату добових визначаються з урахуванням умов запрошення та згідно з чинним законодавством.

Відшкодування витрат за проживання учасників заходів (реалізації програми) здійснюється в розмірі фактичних витрат

за наявності підтвердних документів (в оригіналі).

При плануванні витрат на харчування слід виходити з того, що учасники програм (заходів) можуть забезпечуватися харчуванням тільки в дні їх безпосередньої участі в заході.

Витрати на харчування учасників програм (заходів) включаються до індивідуальних кошторисів витрат згідно із затвердженими списками учасників, кількістю днів харчування.

При проведенні заходу установами та закладами, які здійснюють реалізацію відповідних програм (заходів) стосовно дітей, молоді, жінок та сім’ї, застосовуються

натуральні норми. Згідно з п.п. 9.3.5 Положення № 2111 витрати на харчування учасників програм (заходів) включаються до індивідуальних кошторисів витрат відповідно до натуральних норм, наведених у додатку 4 до Положення № 2111 у грошовому еквіваленті, визначеними за цінами, діючими в даній місцевості.

При проведенні програм (заходів) місцевого, обласного та міжобласного рівнів натуральні норми застосовуються з коефіцієнтом 0,8; всеукраїнських — з коефіцієнтом 1; міжнародного — з коефіцієнтом 2.

 

ВИТРАТИ НА НАГОРОДЖЕННЯ ТА ПОДАРУНКИ

У рамках проведення новорічного свята може бути передбачене нагородження, наприклад видатних діячів міста, району за підсумками роботи за рік тощо.

Відповідно до

п. 9.4 Положення № 2111 витрати на нагородження (грошові винагороди та призи) у першу чергу здійснюються за рахунок коштів призового фонду, який створюється з внесків учасників програм (заходів) (організацій-учасників) за рахунок позабюджетних коштів.

У разі відсутності такого фонду видатки на грошові винагороди та призи передбачаються в кошторисах витрат у розмірах, наведених у

додатку 5 до Положення № 2111.

Видатки для придбання подарунків, пам’ятних сувенірів для учасників масових програм (заходів), присвячених відзначенню свят та певних календарних дат, у тому числі різдвяних та новорічних свят, визначаються виходячи з норм, установлених для заохочувальних призів у

п.п. 9.4.2 Положення № 2111, та з урахуванням фінансових можливостей.

В установах культури відповідно до

п.п. 5.8.12 Методичних рекомендацій видатки для придбання подарунків, пам’ятних сувенірів для учасників заходів визначаються в кожному випадку окремо, з урахуванням фінансових можливостей та за попереднім погодженням з Мінкультури.

Крім того, зазначимо: якщо кошти на проведення свят, конкурсів і придбання призів (виплату винагород для учасників і переможців таких заходів) передбачено в місцевому бюджеті за відповідним кодом програмної класифікації витрат, то такі винагороди, у тому числі призи й подарунки,

не підлягають оподаткуванню на підставі п.п. 4.3.1 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV. Докладніше з цього приводу див. консультацію «Призи та подарунки в межах програми міської ради: чи оподатковувати їх ПДФО?» («Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 23, с. 13).

 

ТРАНСПОРТНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

Видатки для оплати витрат за користування транспортом для перевезення учасників програм (заходів) у межах території їх проведення розраховуються на підставі укладених з транспортною організацією угод на обслуговування.

В угодах обов’язково вказується маршрут, кілометраж і загальна сума наданих послуг.

 

ФІНАНСУВАННЯ, ЗВІТНІСТЬ, КОНТРОЛЬ

У Положенні обов’язково вказується джерело фінансування, обсяг видатків і порядок звітності. Установа, яка отримала бюджетні кошти на проведення заходу в терміни, встановлені в наказі про перерахування коштів, подає після проведення заходу установі, яка виділяла кошти на його проведення, звіт та дані про виконання кошторису.

Контроль за використанням коштів, виділених на проведення заходу, здійснюється закладом, установою, організацією, що виділяла кошти.

При цьому подаються такі документи:

— фактичні списки учасників заходу, підписані керівником (уповноваженою особою, відповідальною за проведення заходу);

— копія наказу про проведення заходу, в якому визначається термін і місце його проведення, кількість учасників;

— завірений уповноваженою особою та печаткою організації — виконавця заходу кошторис заходу;

— звіт про реалізацію програми, проведення заходу, який подається у довільній формі.

В окремих випадках за вимогою фінансово-економічного управління надаються інші документи, такі як:

— копії договорів на виконання робіт або надання послуг з організаціями, що обслуговують захід;

— копії трудових угод із залученими працівниками на виконання певних робіт і відомостей про виплату заробітної плати; рахунки на оплату та копії накладних на придбання товарів, призів, подарунків, наданих послуг тощо;

— завірені відповідальною установою копії відомостей про вручення призів; акти списання товарно-матеріальних цінностей;

— копії калькуляцій вартості людино-дня харчування одного учасника та акт закриття харчування; акт виконаних робіт або наданих послуг;

— документи про підтвердження витрат на проїзд та проживання;

— інші необхідні документи, які стосуються проведення заходу.

Відповідальність за ефективне і цільове використання бюджетних коштів, виділених на проведення заходу, своєчасне і достовірне подання звітності про понесені витрати та їх відповідність плановим призначенням несуть керівник і головний бухгалтер організації — виконавця заходу згідно з чинним законодавством.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі