Теми статей
Обрати теми

Щодо застосування окремих норм Положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого постановою КМУ від 17.10.2008 № 921

Редакція ББ
Лист від 19.01.2010 р. № 3303-25/7

МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ України

ЩОДО ЗАСТОСУВАННЯ ОКРЕМИХ НОРМ ПОЛОЖЕННЯ ПРО ЗАКУПІВЛЮ ТОВАРІВ, РОБІТ І ПОСЛУГ ЗА ДЕРЖАВНІ КОШТИ, ЗАТВЕРДЖЕНОГО ПОСТАНОВОЮ КМУ ВІД 17.10.2008 № 921

Лист-роз’яснення від 19.01.2010 р. № 3303-25/7

 

Мінекономіки на численні звернення суб’єктів сфери державних закупівель щодо застосування законодавства про державні закупівлі повідомляє.

З 12.12.2009 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 08.12.2009 № 1335 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» (далі — Постанова), якою запроваджено низку змін до Положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2008 № 921 (далі — Положення).

 

Щодо початку торгів та внесення змін до тендерної документації

Відповідно до роз’яснення Мінекономіки від 06.02.2009 № 3303-27/48 при проведенні процедури відкритих торгів та двоступеневих торгів початком процедури закупівлі є дата розміщення оголошення про заплановану закупівлю.

Таким чином, відповідно до пункту 2 Постанови, якщо оголошення про проведення процедури закупівлі було опубліковано (розміщено) у бюлетені «Вісник державних закупівель» після набрання чинності Постанови, така процедура здійснюється з дотриманням вимог Постанови. Разом з тим, якщо в такому разі тендерна документація, яка була затверджена до набрання чинності Постанови, не відповідає нормам Положення (зокрема, в частині строків подання та розкриття тендерних пропозицій), замовник вносить відповідні зміни до тендерної документації у спосіб, передбачений пунктом 40 Положення.

 

Щодо форми оголошення про проведення редукціону та звіту про результати проведення процедури редукціону

Відповідно до пункту 19 Положення замовник може здійснити закупівлю, зокрема шляхом проведення процедури редукціону. Підстави та порядок проведення редукціону визначені у пунктах 711 та 712 Положення.

Згідно з пунктом 712 Положення процедура редукціону проводиться у порядку, передбаченому для процедури відкритих торгів, з урахуванням особливостей, установлених цим пунктом. Під час проведення процедури редукціону замовник розміщує (поширює) інформацію, передбачену цим Положенням, з дотриманням установлених вимог та строків.

Пунктом 4 Постанови міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади у місячний строк необхідно привести власні нормативно-правові акти у відповідність з цією постановою.

Ураховуючи викладене, до набрання чинності відповідними змінами до наказу Мінекономіки від 30.01.2009 № 61 «Про затвердження форм документів у сфері державних закупівель» оголошення про проведення редукціону заповнюється за формою оголошення про проведення відкритих і двоступеневих торгів та згідно з інструкцією щодо її заповнення, затверджених зазначеним наказом, з урахуванням наступного:

у пункті 4 форми оголошення про проведення відкритих і двоступеневих торгів «Процедура закупівлі» зазначається «редукціон»;

пункти 7 та 8 форми оголошення про проведення відкритих і двоступеневих торгів мають містити інформацію про умови подання та розкриття попередніх тендерних пропозицій.

Звіт про результати проведення процедури редукціону заповнюється за формою звіту про результати проведення процедур відкритих і двоступеневих торгів із зазначенням величини кроку редукціону в пункті 11 «Інша інформація» цієї форми.

 

Щодо строків подання та розкриття тендерних пропозицій

Відповідно до пункту 36 Положення строк для подання тендерних пропозицій повинен становити 21 календарний день від дати опублікування оголошення про проведення торгів чи відправлення запрошення до участі в них. В окремих випадках зазначений строк може бути зменшено до 14 календарних днів.

Таким чином, при заповненні оголошення про проведення відкритих і двоступеневих торгів, оголошення про проведення редукціону (складанні запрошення до участі у процедурі торгів з обмеженою участю) строк для подання тендерних пропозицій може бути визначений замовником як такий, що не перевищує 21 календарний день, але й не менший ніж 14 календарних днів від дати опублікування оголошення про проведення торгів (відправлення запрошення до участі в них).

 

Щодо направлення повідомлення виробникам та запрошення виробників до участі в торгах

Відповідно до абзацу четвертого пункту 6 Положення замовник одночасно з поданням на публікацію оголошення про заплановану закупівлю чи про проведення попередньої кваліфікації надсилає повідомлення всім виробникам, інформація про яких є загальнодоступною та може бути отримана без додаткового витрачання державних коштів.

Разом з тим згідно з абзацом третім пункту 34 Положення під час проведення торгів з обмеженою участю замовник запрошує до участі у процедурі закупівлі учасників, які є виробниками, інформація про яких є загальнодоступною та може бути отримана без додаткового витрачання державних коштів, кількість яких могла б забезпечити вибір найбільш вигідної пропозиції та конкуренцію, але не менше двох.

Під час застосування процедури запиту цінових пропозицій (котирувань) замовник подає запит щодо цінових пропозицій (котирувань) не менше ніж трьом учасникам, які є виробниками, інформація про яких є загальнодоступною та може бути отримана без додаткового витрачання державних коштів (пункт 73 Положення).

Слід зазначити, що замовник самостійно визначає джерело, спосіб, сферу направлення (опублікування) виробникам, а також отримання зазначеної інформації про виробників з дотриманням принципів державних закупівель, закріплених у пункті 8 Положення, та з дотриманням вищезазначених норм Положення.

 

Щодо здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти у виробників

Відповідно до абзацу третього пункту 6 Положення закупівля товарів, робіт і послуг здійснюється у вітчизняних виробників, а у разі, коли товари, роботи і послуги не виробляються (не виконуються, не надаються) на території України, — у виробників товарів, виконавців робіт і надавачів послуг — нерезидентів.

Згідно зі статтею 237 Цивільного кодексу України представництвом є правовідношення, в якому одна сторона (представник) зобов’язана або має право вчинити правочин від імені другої сторони, яку вона представляє. Представництво виникає на підставі договору, закону, акта органу юридичної особи та з інших підстав, встановлених актами цивільного законодавства.

Відповідно до підпункту 25 пункту 2 Положення філія (представництво) юридичної особи може бути учасником процедури закупівлі лише у разі, коли юридична особа надає їй відповідні повноваження.

Таким чином, аналізуючи норми Положення та частини другої статті 237 Цивільного кодексу України, виробник товарів (виконавець робіт, надавач послуг) може брати участь у процедурах державних закупівель як особисто, так і в особі представника, керуючись главою 17 Цивільного кодексу України, та з урахуванням Закону України «Про міжнародне приватне право» — у разі, коли виробником є нерезидент.

При цьому в тендерній (ціновій) пропозиції та договорі про закупівлю в якості учасника процедури закупівлі зазначається саме виробник.

 

Щодо надання підтвердження статусу вітчизняного виробника місцевими органами виконавчої влади

Відповідно до пункту 241 Положення документальне підтвердження статусу вітчизняного виробника може надаватися місцевими органами виконавчої влади.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади.

Таким чином, документи, які підтверджують статус вітчизняного виробника, можуть надаватися місцевими державними адміністраціями, зазначеними у Законі України «Про місцеві державні адміністрації».

 

Щодо оприлюднення інформації про відхилення тендерної або кваліфікаційної пропозиції учасника

Підстави для відхилення тендерної пропозиції визначені у пункті 61 Положення. Відповідно до пункту 29 Положення інформація про відхилення тендерної або кваліфікаційної пропозиції учасника із зазначенням підстави наводиться замовником у звіті про результати проведення процедури закупівлі та повідомляється протягом семи календарних днів з дня прийняття рішення про відхилення відповідної пропозиції учаснику, пропозиція якого відхилена, з обґрунтуванням підстав відхилення та оприлюднюється в цей самий строк на веб-порталі уповноваженого органу.

Слід зазначити, що оприлюднення такої інформації здійснюється замовником у довільній формі із зазначенням наступної інформації:

дата і номер інформаційного бюлетеня «Вісник державних закупівель», у якому було опубліковано оголошення про проведення процедури закупівлі, номер оголошення (для відкритих, двоступеневих торгів та редукціону);

найменування замовника;

найменування предмета закупівлі, визначеного згідно з пунктами 3 та 4 Положення;

перелік тендерних пропозицій, які були відхилені із зазначенням підстав відхилення з посиланням на конкретний пункт та абзац Положення, де закріплена відповідна підстава;

причини відхилення пропозицій на підставі, визначеній Положенням (в стислій формі).

Оприлюднення інформації про відхилення тендерних або кваліфікаційних пропозицій здійснюється в паперовому або електронному вигляді (з обов’язковим письмовим підтвердженням). Строк оприлюднення такої інформації відраховується з дати її відправлення замовником.

 

Щодо відхилення тендерних пропозиції через змову учасників торгів

Відповідно до підпункту 28 пункту 2 Положення змова — домовленість між двома чи кількома учасниками процедури закупівлі, спрямована на встановлення ціни тендерної пропозиції, цінової пропозиції на штучних або неконкурентних засадах з відома чи без відома замовника.

Згідно з пунктом 61 Положення замовник відхиляє тендерну пропозицію у разі, коли, зокрема, учасники здійснили змову.

Слід наголосити, що для прийняття рішення про відхилення тендерних пропозицій за таких підстав замовник повинен мати документальне підтвердження компетентного органу державної влади про здійснення змови учасниками торгів.

 

Щодо проведення процедури запиту цінових пропозицій

Відповідно до пункту 651 Положення у разі відміни торгів замовником, крім випадку відміни при відхиленні всіх тендерних пропозицій до акцепту тендерної пропозиції відповідно до пункту 61 цього Положення, визнання торгів такими, що не відбулися, або виникнення нагальної потреби у здійсненні закупівлі у зв’язку з особливими економічними чи соціальними обставинами, яких замовник не міг передбачити, він має право застосувати процедуру запиту цінових пропозицій з урахуванням таких особливостей:

процедура може застосовуватися при закупівлі будь-яких товарів, робіт чи послуг;

не застосовуються вартісні обмеження щодо проведення процедури запиту цінових пропозицій;

запит цінових пропозицій безоплатно публікується в інформаційному бюлетені «Вісник державних закупівель», що видається уповноваженим органом, та розміщується в день публікації на веб-порталі з питань державних закупівель.

Таким чином, виключно у разі проведення процедури запиту цінових пропозицій після настання підстав, визначених у пункті 651 Положення, запрошуються всі потенційні учасники процедури закупівлі шляхом публікації відповідного оголошення у бюлетені «Вісник державних закупівель» та його розміщення на веб-порталі з питань державних закупівель. Письмовий запит щодо цінових пропозицій направляється учасникам торгів у день такої публікації. При цьому інформація, зазначена у такому запиті згідно з пунктом 73 Положення (зокрема, строк подання цінових пропозицій та дата розкриття цінових пропозицій), повинна співпадати з інформацією, що публікується у бюлетені «Вісник державних закупівель» та розміщується на веб-порталі уповноваженого органу.

При проведенні процедури запиту цінових пропозицій без застосування підстав, визначених у пункті 651 Положення, замовник самостійно обирає коло потенційних учасників процедури закупівлі з дотриманням вимог пунктів 72 та 73 Положення та принципів державних закупівель, закріплених у пункті 8 Положення.

Міністр економіки України Б. Данилишин

 

Коментар редакції

 

МІНЕКОНОМІКИ РОЗ’ЯСНЮЄ ОКРЕМІ НОРМИ ПОЛОЖЕННЯ ПРО ДЕРЖЗАКУПІВЛІ

У

листі, що коментується, Мінекономіки роз’яснює порядок застосування змін, унесених постановою КМУ від 08.12.2009 р. № 1335 (далі — постанова № 1335, див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 47) до Положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого постановою КМУ від 17.10.2008 р. № 921 (далі — Положення № 921). Розглянемо основні моменти.

1.

Процедури закупівель, розпочаті до набуття чинності постановою № 1335 , тобто до 12.12.2009 р., необхідно завершувати з урахуванням вимог, установлених Положенням № 921, редакція якого діяла в цей час.

У зв’язку з цим Мінекономіки звертає увагу: якщо

оголошення про проведення процедури закупівлі було опубліковано (розміщено) у бюлетені «Вісник державних закупівель» після набуття чинності постановою № 1335, то така процедура повинна здійснюватися вже з урахуванням вимог цього документа. Водночас, якщо тендерну документацію було затверджено до набуття чинності постановою № 1335, тобто до 12.12.2009 р., і її положення на сьогодні не відповідають нормам Положення № 921 (зокрема, це стосується строків подання та розкриття тендерних пропозицій), то замовник повинен унести відповідні зміни до тендерної документації.

2.

Як відомо, до процедур закупівлі, що вже існують, додано ще одну процедуру — редукціон. Проте поки що для цієї процедури не затверджено спеціальних форм документів. Тому до внесення відповідних змін до наказу «Про затвердження форм документів у сфері державних закупівель» від 30.01.2009 р. № 61 Мінекономіки рекомендує оголошення про проведення редукціону та звіт про проведення цієї процедури заповнювати за формою оголошення про проведення відкритих і двоступеневих торгів з урахуванням певних особливостей.

3. У зв’язку з тим, що строки проведення тендерних процедур істотно скорочено

постановою № 1335, Мінекономіки акцентує увагу на тому, що зараз строк для подання тендерних пропозицій становить 21 календарний день від дати опублікування оголошення про проведення торгів або відправлення запрошення до участі в них. В окремих випадках цей строк може бути зменшено до 14 календарних днів.

Ураховуючи ці вимоги, замовникам слід установлювати такий строк подання тендерних пропозицій, який би не перевищував 21 календарний день, але й не був менше 14 календарних днів від дати опублікування оголошення про проведення торгів (відправлення запрошення до участі).

4. Мінекономіки звертає увагу на те, що замовник одночасно з поданням оголошення про заплановану закупівлю або про проведення попередньої кваліфікації

надсилає повідомлення всім виробникам, інформація про яких є загальнодоступною та може бути одержана без додаткового витрачання державних коштів.

На жаль, у

листі, що коментується, Мінекономіки тільки констатувало цю вимогу, але не зазначило, яким чином і де замовники можуть одержати таку інформацію. З цього питання Мінекономіки надало замовникам цілковиту свободу дій, зауваживши при цьому, що замовники мають право самостійно визначати джерело, спосіб, сферу направлення (опублікування) та одержання такої інформації виробниками.

Навряд чи замовники могли розраховувати на іншу відповідь. Адже на сьогодні чинне законодавство не містить визначення поняття «загальнодоступна інформація». Основним документом, що регламентує правові основи одержання, використання, поширення та збереження інформації, а також систему інформації, її джерела, статус учасників інформаційних відносин, доступ до інформації та її охорону, є

Закон України «Про інформацію» від 02.10.92 р. № 2657-XII. У цьому документі (ст. 28) визначено, що інформація щодо режиму доступу до неї може бути: відкритою та з обмеженим доступом. У свою чергу, доступ до відкритої інформації забезпечується шляхом: систематичного опублікування в офіційних друкованих виданнях (бюлетенях, збірках), поширення засобами масових комунікацій та безпосереднього надання зацікавленим громадянам, державним органам та юридичним особам.

Таким чином, орієнтуючись на зазначені способи одержання доступної інформації (наприклад, газети, журнали, прайс-листи, Інтернет), замовники можуть повідомити учасників, які є виробниками товарів, робіт і послуг, про процедури закупівлі, що проводяться.

Звертаємо увагу, що відповідно до

постанови КМУ від 27.01.2010 р. № 51 (див. с. 4 сьогоднішнього номера) абз. 4 п. 6 Положення № 921 виключено. Однак слід мати на увазі, що в пп. 34 і 73 Положення № 921 усе-таки залишилася згадка про загальнодоступну інформацію. Тому в окремих випадках замовники можуть скористатися рекомендаціями Мінекономіки з цього питання.

5. Спираючись на

ст. 237 Цивільного кодексу України і п.п. 25 п. 2 Положення № 921, Мінекономіки доходить висновку, що філії (представництва) виробників товарів, робіт і послуг можуть брати участь у процедурах закупівлі. З цього випливає, що виробник товарів (виконавець робіт, надавач послуг) може брати участь у процедурах державних закупівель як особисто, так і в особі представника, керуючись гл. 17 Цивільного кодексу України і Законом України «Про міжнародне приватне право» від 23.06.2005 р. № 2709-IV, у разі якщо виробником є нерезидент.

Відповідно до

постанови КМУ від 27.01.2010 р. № 51 (див. с. 4 сьогоднішнього номера) абз. 3 п. 6 Положення № 921 викладено в новій редакції: «Закупівля товарів, робіт і послуг здійснюється у вітчизняних виробників або їх представників, дилерів, дистриб’юторів, а у разі, коли товари, роботи і послуги не виробляються (не виконуються, не надаються) на території України, — у виробників товарів, виконавців робіт і надавачів послуг — нерезидентів або їх представників, дилерів, дистриб’юторів».

У зв’язку з цим роз’яснення Мінекономіки з цього питання втратили актуальність.

6. Мінекономіки вважає, що

документи, які підтверджують статус вітчизняного виробника, може бути надано місцевими державними адміністраціями, що належать до місцевих органів виконавчої влади згідно із Законом України «Про місцеві державні адміністрації» від 09.04.99 р. № 586-XIV.

7. Якщо замовником

прийнято рішення про відхилення тендерної (кваліфікаційної) пропозиції за наявності підстав, перерахованих у п. 61 Положення № 921, то цю інформацію необхідно зазначити у звіті про результати проведення процедури закупівлі та повідомити учасника, пропозицію якого відхилено, протягом 7 календарних днів з дня прийняття рішення. При цьому замовник повинен обов’язково обґрунтувати причини такого відхилення. Крім того, у п. 29 Положення № 921 визначено, що таку інформацію має бути оприлюднено на сайті (веб-порті) уповноваженого органу.

У

листі, що коментується, Мінекономіки зазначає: оприлюднити таку інформацію замовник може в довільній формі із зазначенням необхідних даних.

8.

Нагадаємо, що серед нових причин для відхилення тендерної пропозиції згадується змова учасників. У зв’язку з цим Мінекономіки звертає увагу, що для прийняття рішення про відхилення тендерної пропозиції в разі змови учасників замовник повинен мати документальне підтвердження компетентного органу державної влади про здійснення змови учасниками торгів. На жаль, автори листа не зазначили, який саме орган державної влади має повноваження на видачу таких документів.

9. В окремих випадках замовники мають право застосовувати процедуру цінових пропозицій з урахуванням особливостей, зазначених у

п. 651 Положення № 921.

Мінекономіки роз’яснює, що до участі в такій процедурі замовник запрошує

всіх потенційних учасників процедури закупівлі шляхом опублікування оголошення в бюлетені «Вісник державних закупівель» та розміщення на веб-порталі з питань державних закупівель. Крім того, того самого дня учасникам надсилаються письмові запити про цінові пропозиції. При цьому інформація, зазначена в такому запиті та оголошенні, зокрема, строк подання цінових пропозицій і дата розкриття цінових пропозицій, не повинна відрізнятися.

У разі якщо процедура запиту цінових пропозицій проводиться за іншими підставами, ніж перераховані в п. 651 Положення № 921, замовник самостійно обирає коло потенційних учасників процедури закупівлі з дотриманням вимог п. 72 і 73 Положення № 921.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі