Теми статей
Обрати теми

Щодо правомірності прийняття відповідними місцевими радами бюджетів без урахування обсягів міжбюджетних трансфертів

Редакція ББ
Лист від 20.01.2010 р. № 31-11020-15-24/1010

МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ України

ЩОДО ПРАВОМІРНОСТІ ПРИЙНЯТТЯ ВІДПОВІДНИМИ МІСЦЕВИМИ РАДАМИ БЮДЖЕТІВ БЕЗ УРАХУВАННЯ ОБСЯГІВ МІЖБЮДЖЕТНИХ ТРАНСФЕРТІВ

Лист від 20.01.2010 р. № 31-11020-15-24/1010

 

Міністерство фінансів України розглянуло листи Державного казначейства України <...> щодо надання роз’яснення стосовно правомірності прийняття відповідними місцевими радами бюджетів без урахування обсягів міжбюджетних трансфертів і повідомляє.

Відносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання місцевих бюджетів та розгляду звітів про їх виконання, а також контролю за виконанням місцевих бюджетів, регулюються Бюджетним кодексом України (стаття 1).

Порядок складання та затвердження місцевих бюджетів визначено статтями 75 — 77 Бюджетного кодексу України.

Ураховуючи, що закон України про Державний бюджет на 2010 рік не прийнятий, в органів місцевої влади немає правових підстав для прийняття відповідних рішень про місцеві бюджети.

На випадок несвоєчасного прийняття місцевих бюджетів особливості їх затвердження та виконання передбачаються статтею 79 Бюджетного кодексу України.

Витрати з відповідного бюджету Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевою державною адміністрацією та виконавчим органом відповідної ради можуть здійснюватися лише на цілі, які визначені в рішенні про місцевий бюджет на попередній бюджетний період. При цьому щомісячні видатки не можуть перевищувати 1/12 обсягу видатків, визначених рішенням відповідної ради про бюджет на попередній бюджетний період, крім випадків, передбачених частиною четвертою статті 15 та частиною четвертою статті 23 Кодексу. До прийняття рішення про місцевий бюджет на поточний бюджетний період провадити капітальні видатки забороняється.

За таких умов тимчасові розписи місцевих бюджетів мають бути складені з урахуванням саме вищенаведених особливостей.

В іншому випадку дії учасників бюджетного процесу, що не відповідають діючому законодавству України, будуть вважатися бюджетними правопорушеннями, за які Бюджетним кодексом України передбачається відповідальність.

Крім того,

з метою забезпечення стабільного функціонування бюджетної системи України у 2010 році Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 29 грудня 2009 р. № 1414 «Про заходи щодо організації бюджетного процесу у 2010 році», якою регламентовано діяльність усіх учасників бюджетного процесу у І кварталі 2010 р., у тому числі органів Державного казначейства України.

 

Заступник міністра А. Мярковський

 

Коментар редакції

 

ОРГАНИ МІСЦЕВОЇ ВЛАДИ НЕ МАЮТЬ ПРАВА ПРИЙМАТИ РІШЕННЯ
ПРО МІСЦЕВІ БЮДЖЕТИ ДО ПРИЙНЯТТЯ ЗАКОНУ ПРО ДЕРЖБЮДЖЕТ

Питання, яке розглядає Мінфін у

листі, що коментується, стосується можливості прийняття місцевими радами бюджетів без урахування обсягів міжбюджетних трансфертів. Нагадаємо, що міжбюджетні трансферти — це кошти, які безоплатно і безповоротно передаються з одного бюджету до іншого. Трансферти є одним із джерел доходів бюджетів.

Обсяг доходів та видатків, що враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів між Державним бюджетом та місцевими бюджетами, за видами доходів та за функціями

визначається у законах про державний бюджет на відповідний рік. Як відомо, на сьогодні закон про Держбюджет на 2010 рік не прийнятий. У зв’язку з цим і виникло питання щодо прийняття місцевих бюджетів відповідними радами.

Мінфін у

листі, що коментується, наголошує на тому, що підстав для прийняття місцевих бюджетів на сьогодні взагалі немає, не кажучи вже про можливість прийняття місцевими радами бюджетів без урахування обсягів міжбюджетних трансфертів.

Річ у тому, що органи місцевої влади повинні під час складання та затвердження місцевих бюджетів керуватися

ст. 75 — 77 Бюджетного кодексу України від 21.06.2001 р. № 2542-III (далі — БКУ), в яких чітко визначено порядок дій щодо прийняття місцевих бюджетів.

Нагадаємо деякі особливості прийняття місцевих бюджетів, установлені

БКУ.

Так, відповідно до

ч. 8 ст. 75 БКУ у тижневий термін після ухвалення закону про Державний бюджет України в другому читанні Кабмін доводить Раді міністрів АР Крим, місцевим державним адміністраціям та виконавчим органам відповідних рад положення та показники міжбюджетних відносин (обсяги міжбюджетних трансфертів для відповідних бюджетів і текстові статті, що визначають особливості міжбюджетних відносин на наступний бюджетний період), які були проголосовані Верховною Радою України під час прийняття проекту закону про Державний бюджет України в другому читанні.

У свою чергу, Верховна Рада АР Крим та відповідні ради при затвердженні місцевих бюджетів

повинні врахувати обсяги міжбюджетних трансфертів та інші положення, необхідні для формування місцевих бюджетів, що були затверджені Верховною Радою України під час прийняття проекту закону про Державний бюджет України у другому читанні. Про це йдеться у ч. 1 ст. 77 БКУ.

Нагадаємо, що на сьогодні не те, що у другому читанні, а навіть у першому читанні

проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» від 15.09.2009 р. № 5000 не прийнятий (його було направлено на доопрацювання).

Також зазначимо, що відповідно до

ст. 77 БКУ:

бюджет АР Крим, обласні й районні бюджети, міські (міст Києва та Севастополя, міст республіканського Автономної Республіки Крим та міст обласного значення) бюджети на наступний бюджетний період затверджуються рішенням Верховної Ради АР Крим, відповідної обласної, районної чи міської ради не пізніше ніж у двотижневий термін після офіційного опублікування закону про Державний бюджет України;

міські (міст районного значення) бюджети, районні в містах (якщо такі створено), селищні та сільські бюджети на наступний бюджетний період затверджуються відповідно рішеннями міської, районної в місті, селищної або сільської ради не пізніше ніж у двотижневий термін після затвердження районного чи міського (міст Києва і Севастополя, міста республіканського Автономної Республіки Крим чи міста обласного значення) бюджету.

Як бачимо,

БКУ не передбачено прийняття місцевих бюджетів до прийняття закону про Державний бюджет.

У випадку несвоєчасного прийняття місцевих бюджетів слід керуватися

ст. 79 БКУ.

Основні вимоги, визначені цією

статтею, такі:

— витрати з відповідного бюджету можуть здійснюватися

лише на цілі, які визначені в рішенні про місцевий бюджет на попередній бюджетний період;

— щомісячні видатки

не можуть перевищувати 1/12 обсягу видатків, визначених рішенням відповідної ради про бюджет на попередній бюджетний період (крім випадків, передбачених ч. 4 ст. 15 та ч. 4 ст. 23 БКУ);

— до прийняття

рішення про місцевий бюджет на поточний бюджетний період забороняється проводити капітальні видатки на поточний бюджетний період.

У

п. 11 постанови КМУ «Про заходи щодо організації бюджетного процесу у 2010 році» від 29.12.2009 р. № 1414 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 3, с. 27), якою прийнято низку заходів, які регулюватимуть бюджетний процес у країні до прийняття закону про Держбюджет на 2010 рік, органам місцевого самоврядування рекомендовано в межах своїх повноважень забезпечити виконання положень, передбачених п. 10 цієї постанови, зокрема:

забезпечити в установленому порядку формування тимчасових розписів місцевих бюджетів усіх рівнів та мережі розпорядників коштів місцевих бюджетів (при цьому слід керуватися вимогами ст. 79 БКУ);

— здійснювати виділення коштів головним розпорядникам коштів за незахищеними видатками та наданням кредитів загального фонду місцевих бюджетів з урахуванням можливостей бюджетів пропорційно невикористаним сумам асигнувань згідно з помісячним розписом, а також зареєстрованих фінансових зобов’язань та пріоритетності проведення видатків і надання кредитів;

— забезпечити визначення у кошторисах бюджетних установ у повному обсязі асигнувань на оплату праці працівникам бюджетних установ відповідно до встановлених законодавством умов оплати праці, виплату стипендій і проведення розрахунків за комунальні послуги та енергоносії;

— планувати видатки, пов’язані зі стимулюванням працівників будь-якої бюджетної установи, за умови забезпечення у повному обсязі бюджетними коштами обов’язкових виплат із заробітної плати працівникам, інших соціальних виплат, у тому числі стипендій, і видатків на проведення розрахунків за комунальні послуги та енергоносії всіх бюджетних установ, що належать до сфери управління відповідних розпорядників.

Наостанок зазначимо, що недотримання учасником бюджетного процесу, встановленого

БКУ та іншими нормативно-правовими актами порядку складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету чи звіту про виконання бюджету, вважаються бюджетними правопорушеннями, за які передбачено відповідальність. Зокрема, ст. 16412 «Порушення законодавства про бюджетну систему України» КУпАП передбачено: використання бюджетних коштів усупереч їх цільовому призначенню або недотримання порядку проведення операцій з бюджетними коштами, як це встановлено чинним бюджетним законодавством, тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від 30 до 70 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 510 до 1190 грн.). Ті самі дії, вчинені повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб від 70 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 1190 до 1700 грн.).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі