Теми статей
Обрати теми

Запровадження нової структури управління Держкомзему в районі

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ЗАПРОВАДЖЕННЯ НОВОЇ СТРУКТУРИ УПРАВЛІННЯ ДЕРЖКОМЗЕМУ В РАЙОНІ

 

Володимир ШПАЧЕНКО, юрист

 

Пунктом 5 постанови КМУ «Деякі питання реалізації права власності на землю громадянами України» від 05.08.2009 р. № 844 приписано збільшити граничну чисельність працівників Державного комітету із земельних ресурсів. На сьогодні управлінню Держкомзему надано для введення в дію нову структуру управління, в якій не передбачені деякі відділи та посади, що були у структурі, яка діяла раніше.

1. Чи необхідно запроваджувати нову структуру управління, якщо не відбуваються зміни в організації виробництва та праці?

2. Чи потрібно управлінню для введення в дію нової структури попередити працівників, посади яких скорочуються, про зміну істотних умов праці?

(Сумська обл.)

 

Насамперед зазначимо кілька слів про реформування структури Державного комітету із земельних ресурсів (далі — Держкомзем) та включення до її складу Державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель (далі — Держінспекція).

Відповідно до

постанови КМУ «Про утворення Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель» від 25.12.2002 р. № 1958 у складі Держкомзему створено Держінспекцію як урядовий орган державного управління.

Пунктом 6 ч. 1 ст. 20 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» від 16.05.2008 р. № 279-VI

(далі — Закон про КМУ) установлено, що Кабінет Міністрів України утворює, реорганізує та ліквідує міністерства та інші центральні органи виконавчої влади відповідно до закону в межах коштів, передбачених у Державному бюджеті України на утримання органів виконавчої влади, затверджує положення про зазначені органи.

З метою приведення рішень уряду у відповідність до

Закону про КМУ Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про додаткові заходи щодо врегулювання земельних відносин» від 26.08.2009 р. № 901, яким Держінспекцію як урядовий орган ліквідовано та включено до складу Держкомзему як окремий структурний підрозділ. Цією постановою передбачено виділення коштів на утримання й оплату праці збільшеної кількості працівників Держкомзему та його територіальних органів.

Таким чином, Держінспекцію, по суті, не було ліквідовано, а з юридичної особи було перетворено на окремий структурний підрозділ Держкомзему.

У свою чергу,

п. 5 постанови КМУ «Деякі питання реалізації права власності на землю громадянами України» від 05.08.2009 р. № 844 з метою забезпечення реалізації державної політики у сфері земельних відносин було приписано збільшити граничну чисельність працівників Держкомзему до 335 осіб та кількість підпорядкованих йому територіальних органів до 14374 одиниць.

Також було доручено Держкомзему утворити в центральному апараті та в територіальних органах структурні підрозділи на базі Держінспекції та її територіальних органів.

Ураховуючи таке доручення КМУ,

структура Держкомзему мала бути перетворена.

При цьому згідно з

п. 10 Положення про Державний комітет України із земельних ресурсів, затвердженого постановою КМУ від 19.03.2008 р. № 224, затверджує структуру та граничну чисельність працівників територіальних органів Держкомзему в АР Крим, областях, м. Києві і Севастополі в межах граничної чисельності працівників Держкомзему, а також їх штатний розпис та кошторис голова Держкомзему.

У свою чергу, згідно з

п. 10 Положення про управління (відділ) Держкомзему в районі, затвердженого наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 17.06.2008 р. № 123, структуру та чисельність працівників управління (відділу) у районі в межах граничної чисельності затверджує голова Держкомзему. Штатний розпис та кошторис управління (відділу) у районі затверджує голова Республіканського комітету із земельних ресурсів АР Крим, начальник головного управління Держкомзему в області.

Як випливає із запитання, наказом вищої за рівнем організації вашому управлінню Держкомзему в районі було затверджено нову структуру та чисельність працівників управління.

На підставі цього наказу необхідно було запровадити нову структуру управління з установленої в наказі дати

.

При цьому, оскільки нова структура управління передбачає звільнення працівників, то звільнення таких працівників має здійснюватися згідно з

п. 1 ст. 40 КЗпП.

Згідно з

п. 1 ст. 40 КЗпП трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його дії може бути розірваний власником або уповноваженим ним органом у разі змін в організації виробництва і праці, у тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.

Скорочення штату працівників

— звільнення всіх представників певної категорії (спеціальності, професії) або підрозділу, який скорочується повністю. Скорочення чисельності працівників — зменшення загальної кількості персоналу шляхом звільнення працівників різних категорій (спеціальностей, професій) у цілому по організації (установі).

У вашому випадку має місце скорочення чисельності і штату працівників, у зв’язку з тим, що відбувається скорочення окремих відділів управління Держкомзему. Так, із листа автора запитання випливає, що в управлінні був загальний відділ, в якому

три працівники (начальник відділу та два спеціалісти), а в новій структурі загального відділу немає, замість нього є сектор кадрового та документального забезпечення, який складається з двох працівників (завідувач сектору, спеціаліст).

Докладно порядок звільнення працівників у зв’язку зі скороченням штату розглядався в газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2008, № 45, с. 9.

Тому стисло зупинимося на головному.

 

Повідомлення працівників про майбутнє звільнення

Працівників, які підлягають скороченню,

має бути повідомлено про майбутнє звільнення не пізніше ніж за два місяці. Зазначена вимога передбачена ч. 1 ст. 492 КЗпП.

Роботодавець повинен повідомити про майбутнє звільнення

особисто кожного працівника під підпис. Повідомлення складається письмово в довільній формі, приблизно такого змісту: «Шановний <…>, на підставі статті 492 КЗпП України і відповідно до наказу від <...> № <...> повідомляємо, що після закінчення 2 місяців з моменту вручення вам цього повідомлення ви можете бути звільнені у зв’язку зі скороченням чисельності працівників (п. 1 ст. 40 КЗпП). Відповідно до статті 492 КЗпП України в разі відсутності роботи за професією, спеціальністю або відмови від переведення на іншу роботу в установі, ви маєте право на свій розсуд звертатися за допомогою до Державної служби зайнятості або працевлаштовуватися самостійно».

Недотримання строку повідомлення працівника про звільнення в разі виникнення судового спору не розглядається як підстава для поновлення працівника на роботі. У цьому випадку, якщо працівник підлягає поновленню з інших підстав, суд змінює дату звільнення працівника, зарахувавши строк повідомлення, протягом якого він працював. Про це йдеться в

абз. 6 п. 19 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про практику розгляду судами трудових спорів» від 06.11.92 р. № 9 (далі постанова № 9).

Одночасно з повідомленням про звільнення

(не пізніше ніж за два місяці до запланованої дати звільнення) роботодавець пропонує працівнику іншу роботу в цій самій установі (ч. 3 ст. 492 КЗпП).

 

Дотримання ч. 2 ст. 40 КЗпП про переведення працівників на іншу посаду

Слід пам’ятати, що звільнення у зв’язку зі скороченням чисельності або штату можливо

тільки у випадку, якщо працівника неможливо за його згодою перевести на іншу роботу (ч. 2 ст. 40 КЗпП).

У цьому питанні слід виходити з того, що працівнику має бути запропоновано наявну роботу за відповідною професією або спеціальністю і тільки за її відсутності — інша наявна робота.

Роботодавець може в межах однорідних професій та посад перевести більш кваліфікованого працівника, посада якого скорочується, за його згодою на іншу посаду, звільнивши з неї на цій підставі менш кваліфікованого працівника (

абз. 4 п. 19 постанови № 9).

Якщо роботодавець при звільненні згідно з

п. 1 ст. 40 КЗпП не запропонує працівнику переведення на іншу роботу, яку той міг би виконувати виходячи з його кваліфікації та досвіду, або в разі відсутності такої роботи заздалегідь не попередить працівника про це в установленому порядку, суд може поновити працівника на роботі.

За відсутності роботи за відповідною професією або спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу в цій самій установі, організації працівник на свій розсуд звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно.

При цьому відмову працівника від переведення на іншу посаду має бути оформлено в

письмовій формі. Так, у разі виникнення трудового спору суд має з’ясувати, які є докази того, що працівник відмовився від переведення на іншу роботу (абз. 1 п. 19 постанови № 9).

 

Дотримання гарантій для певних категорій працівників

При звільненні за

п. 1 ст. 40 КЗпП слід пам’ятати, що не допускається звільнення (ст. 184 КЗпП, ст. 1861 КЗпП, ст. 198 КЗпП):

— вагітних жінок*;

— жінок, які мають дітей віком до трьох років*;

— жінок, які мають дітей віком до шести років, якщо медичним висновком передбачено, що такі діти потребують домашнього догляду*;

— одиноких матерів, які мають дитину віком до 14 років або дитину-інваліда*;

— батьків, які виховують дітей без матері, у тому числі в разі тривалого перебування матері в лікувальному закладі, а також опікунів (піклувальників)*.

працівників молодше 18 років без згоди районної (міської) комісії у справах неповнолітніх**.

* Розірвання трудового договору із зазначеними працівниками можливо тільки в разі

повної ліквідації установи за умови обов’язкового працевлаштування.

** Звільнення неповнолітніх допускається

у виняткових випадках та за умови їх обов’язкового працевлаштування.

 

Погодження з профспілковою організацією

Рішення про звільнення за скороченням чисельності працівників приймає роботодавець. Водночас законодавство зобов’язало роботодавця провести певні заходи щодо інформування та погодження майбутнього звільнення з

первинною профспілковою організацією (далі — профспілка).

Інформування профспілки

. Згідно з ч. 2 ст. 494 КЗпП та ч. 2 ст. 22 Закону України «Про зайнятість населення» від 01.03.91 р. № 803-XII (далі — Закон № 803) роботодавець повинен проінформувати профспілку не пізніше ніж за три місяці до запланованих звільнень шляхом надання інформації про:

— причини подальших звільнень;

— кількість та категорії працівників, яких передбачається звільнити;

— строки проведення звільнень.

Погодження звільнення з профспілкою

. Згідно зі ст. 43 КЗпП розірвання трудового договору на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП (крім випадку ліквідації підприємства, установи, організації) може бути проведено тільки за згодою виборного органу (профспілкового представника) первинної профспілкової організації, членом якої є працівник. Якщо в установі немає профспілки, питання, пов’язані зі звільненням працівників у зв’язку зі скороченням чисельності, необхідно погоджувати з виборним представником від трудового колективу.

 

Повідомлення центру зайнятості про майбутнє звільнення працівників

Згідно з

ч. 1 п. 5 ст. 20 Закону № 803 роботодавець не пізніше ніж за два місяці повинен повідомити у письмовій формі про майбутнє звільнення державну службу зайнятості (за місцем реєстрації).

 

Гарантії та компенсації при звільненні

У день звільнення

за скороченням чисельності (штату) із працівником має бути проведено остаточний розрахунок. При цьому йому має бути виплачено:

заробітну плату за фактично відпрацьований час;

компенсацію за невикористану відпустку (ст. 83 КЗпП, ст. 24 Закону України «Про відпустки» від 15.11.96 р. № 504/96-ВР). При цьому в разі звільнення працівника до закінчення року, за який він уже отримав відпустку повної тривалості, відрахування із заробітної плати надмірно виплаченої суми відпускних не здійснюється;

вихідну допомогу в розмірі не менше середнього місячного заробітку (ст. 44 КЗпП).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі