Теми статей
Обрати теми

Облік аптечок у немедичних установах

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ОБЛІК АПТЕЧОК У НЕМЕДИЧНИХ УСТАНОВАХ

 

Тетяна РЯБУХА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Яким чином бюджетній організації, яка не належить до медичної сфери, слід списувати аптечки, якщо більша частина медикаментів, що знаходилися в аптечці, уже використана, а термін використання деяких медикаментів закінчився?

(Київська обл.)

 

Практично в кожній установі, у тому числі й у таких, які не належить до медичної сфери, є стандартний набір медикаментів для надання першої допомоги співробітникам, що занедужали. Деякі установи та організації для своєчасного надання першої медичної допомоги своїм співробітникам навіть утримують медичні пункти.

Як визначено в

листі Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 16.08.2005 р. № 261-05-3 , на сьогодні немає єдиного нормативно-правового акта з охорони праці, який зобов’язував би підприємства мати медичні аптечки. Але необхідність забезпечення робочих місць медичними аптечками існує.

Так, відповідно до

ст. 13 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.92 р. № 2694-XII роботодавець зобов’язаний створити на кожному робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити дотримання вимог законодавства щодо прав працівників у сфері охорони праці.

З цією метою роботодавець, зокрема,

повинен вживати термінових заходів для допомоги потерпілим, залучати за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків.

Крім того, згідно з

п. 8 Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою КМУ від 25.08.2004 р. № 1112, при настанні нещасного випадку безпосередній керівник робіт (уповноважена особа підприємства) зобов’язаний, зокрема, терміново організувати надання першої медичної допомоги потерпілому, забезпечити в разі необхідності його доставку до лікувально-профілактичного закладу.

Як визначив Фонд соцстраху у згаданому

листі, перелік необхідних лікарських засобів, якими повинні комплектуватися медичні аптечки, визначається характером шкідливих і небезпечних виробничих факторів, які можуть виникнути на робочому місці.

Так, наприклад, аптечка може містити такий базовий комплект обладнання та медикаментів для надання першої медичної допомоги: розчин перекису водню, спиртовий розчин йоду, нашатирний спирт, знеболювальні (анальгін, амідопірин), засоби, що покращують діяльність серцево-судинної системи (настій валеріани, кофеїн, валідол, нітрогліцерин, кордіамін, папазол), жарознижувальні (ацетилсаліцилова кислота, фенацетин), протимікробні — сульфаніламіди та антибіотики, проносні засоби, кровоспинний джгут, термометр, індивідуальний перев’язувальний пакет, стерильні бинти, вату, шприц.

Крім того, вимоги щодо наявності аптечки з медикаментами можуть бути передбачені окремими нормативно-правовими документами. Так,

Правилами безпеки під час проведення занять з допризовної підготовки в загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладах і вищих навчальних закладах першого та другого рівнів акредитації, затвердженими наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 21.08.2000 р. № 213, передбачено, що в кабінеті допризовної підготовки повинна знаходитися аптечка з набором медикаментів і відповідного приладдя.

Слід зазначити, що в додатку до цих

Правил визначено конкретний перелік медикаментів, перев’язувальних засобів і приладдя для аптечки кабінету допризовної підготовки.

Також зазначимо, що на балансах майже всіх бюджетних установ є автотранспортні засоби, які

мають містити аптечку.

Відповідно до

ст. 48 Закону України «Про дорожній рух» від 30.06.93 р. № 3353-XII водії зобов’язані стежити за наявністю на транспортних засобах спеціальних медичних аптечок, їх укомплектуванням.

Вимоги щодо укомплектування аптечок автотранспортних засобів визначені

наказом Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження переліків лікарських засобів у медичних аптечках транспортних засобів» від 07.07.98 р. № 187.

Наведемо у таблиці перелік лікарських засобів, які повинні бути в медичних аптечках першої медичної допомоги для пасажирських легкових з кількістю пасажирів до 9 осіб та вантажних транспортних засобів.

 

№ з/п

Медичні препарати та вироби медичного призначення

Кількість

Засоби для зупинки кровотечі, накладання пов’язок при травмах

1

Джгут для зупинки кровотечі

1 од.

2

Бинт стерильний 5 м х 10 см

1 од.

3

Серветки з хлоргексидином 6 см х 10 см

2 од.

4

Серветки кровоспинні з фурагіном 6 см х 10 см

2 од.

5

Пакет перев’язувальний стерильний

1 од.

6

Лейкопластир у рулоні 5 см х 5 м

1 од.

7

Пластир бактерицидний 2,3 см х 7,2 см

4 од.

8

Косинка медична перев’язувальна 50 см х 50 см

1 од.

Антисептичні засоби

9

Розчин йоду 5 % — 10 мл

1 фл.

Знеболювальні та серцеві засоби

10

Буторфанолу тартрат 0,2 % — 1 мл у шприц-тюбику

2 од.

11

Нітрогліцерин 1 % у капсулах (0,0005)

20 капс.

Додаткові засоби

12

Ножиці з тупими кінцями

1 од.

13

Рукавички медичні № 8 з поліетилену

1 пара

14

Плівка (клапан) для проведення штучної вентиляції легенів

1 од.

15

Сульфаціл натрію 20 % — 1 мл у шприц-тюбику

2 од.

16

Булавки англійські

6 од.

 

Крім того, автомобільна аптечка повинна містити інструкцію з користування засобами, що знаходяться в ній, та футляр для аптечки.

Витрати на придбання аптечок (у тому числі дорожніх) і їх поповнення, якщо установа (організація)

не має медичного кабінету чи пункту, а також видатки на придбання медикаментів, медичних матеріалів, медичного інвентарю, які використовуються медичними навчальними закладами у навчальному процесі, відповідно до Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Державного казначейства України від 25.11.2008 р. № 495, необхідно проводити за КЕКВ 1131 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар, у тому числі м’який інвентар та обмундирування».

Аптечки повинні обліковуватися відповідно до вимог

Інструкції з обліку запасів бюджетних установ, затвердженої наказом Державного казначейства України від 08.12.2000 р. № 125 (далі — Інструкція № 125).

Медикаменти і перев’язувальні засоби установ, кошти на які передбачені в кошторисах за КЕКВ 1131 відповідно до

Інструкції № 125 обліковуються на субрахунку 234 «Господарські матеріали і канцелярське приладдя».

Відповідно до

п. 27 Інструкції № 125 у невеликих установах канцелярське приладдя (папір, олівці тощо) та медикаменти (за виключенням спирту та медикаментів, що мають велику вартість), придбані й одночасно видані на поточні потреби, можуть зразу списуватися на фактичні видатки з відображенням їх загальної вартості за дебетом і кредитом субрахунку 234. Але у цьому випадку вважаємо, що аптечки з медикаментами та виробами медичного призначення повинні обліковуватися у зв’язку з тим, що вміст аптечок фактично використовується протягом тривалого часу, а не одразу видається на поточні потреби.

Медикаменти та вироби медичного призначення, які містяться в аптечках, зазвичай обліковуються у складі аптечки. При використанні медикаментів чи їх поповненні вартість аптечки відповідно змінюється.

Списання медикаментів та виробів медичного призначення здійснюється після їх фактичного використання. Фактичне використання медикаментів слід підтвердити окремими актами, де потрібно вказати найменування медичного препарату, кількість використаного препарату, прізвище та посаду працівника, який його застосував.

Що стосується списання медикаментів, термін придатності яких минув, зазначимо таке.

По-перше, випадків наявності таких медикаментів

не повинно бути взагалі. Матеріально відповідальна особа повинна ретельно контролювати строки їх використання.

По-друге, непридатність таких медикаментів визначає спеціальна комісія, після чого проводиться їх відповідна утилізація.

Куди ж подіти медикаменти, термін придатності яких підходить до закінчення, а випадків, які б потребували використання таких медикаментів, на щастя, немає? У таких випадках вважаємо за доцільне медикаменти передати медичній установі, в якій вони можуть бути використані до закінчення терміну їх придатності.

Нагадаємо, що згідно з

п. 21 Типової інструкції про порядок списання матеріальних цінностей з балансу бюджетних установ, затвердженої наказом Державного казначейства України, Міністерства економіки України від 10.08.2001 р. № 142/181, безоплатна передача матеріальних цінностей дозволяється:

— з балансів установ, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, —

у межах одного центрального органу виконавчої влади (головного розпорядника бюджетних коштів);

— з балансів установ, що утримуються за рахунок коштів місцевих бюджетів,

— у межах одного місцевого бюджету.

Безоплатна передача матеріальних цінностей від однієї установи до іншої, що належать до сфери управління одного й того самого центрального органу виконавчої влади або іншого головного розпорядника бюджетних коштів, здійснюється на підставі рішення головного розпорядника бюджетних коштів.

Якщо все ж таки медикаменти, термін придатності яких минув, є в наявності, то слід звернутися до

Правил проведення утилізації та знищення неякісних лікарських засобів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 08.07.2004 р. № 349 (далі — Правила № 349).

Відповідно до

п.п. 3.1 Правил № 349 наявність в обігу неякісних або фальсифікованих лікарських засобів, включаючи ті, термін придатності яких закінчився, установлюється органами державного контролю лікарських засобів та посадовими (уповноваженими) особами суб’єктів господарювання у сфері обігу лікарських засобів. Факт наявності неякісних лікарських засобів фіксується актом.

Тобто визначити непридатність таких медикаментів працівники установи самостійно

не мають права. Утилізувати медикаменти, термін придатності яких минув, працівники установи також права не мають.

Відходи лікарських засобів вилучаються з обігу шляхом їх повернення суб’єкту господарювання (постачальнику або виробнику), зазначеному в рішенні або приписі органів державного контролю лікарських засобів про вилучення лікарського засобу з обігу. Суб’єкт господарювання, який відповідно до рішення про вилучення лікарського засобу з обігу отримує відходи лікарських засобів, здійснює операції з їх утилізації або знищення за власний рахунок.

Порядок проведення, вибір методу знищення (інкапсуляція, інертизація, термічні методи тощо) визначаються відповідно до вимог, передбачених державними санітарними нормами, з урахуванням їх небезпечності для здоров’я населення та навколишнього середовища.

Детальніше щодо цього питання див. консультацію «Що робити з непридатними медикаментами?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2008, № 40, с. 19).

Наведемо

приклад обліку аптечки в установі.

Установа придбала аптечку для надання першої медичної допомоги працівникам загальною вартістю 52 грн. (ПДВ не передбачено), яка містить:

— розчин перекису водню 3 % 100 мл — 2,10 грн.;

— спиртовий розчин йоду 5 % 10 мл — 1,65 грн.;

— розчин аміаку 10 % 10 мл — 1,40 грн.;

— анальгін табл. 0,5 г № 10 — 0,85 грн.;

— екстракт валеріани, табл. 0,02 г № 50 — 2,78 грн.;

— валідол — табл. 0,06 г № 10 — 0,59 грн.;

— нітрогліцерин табл. 0,0005 г № 40 — 1,96 грн.;

— ацетилсаліцилова кислота табл. 0,5 г № 10 — 0,70 грн.;

— цитрамон табл. 0,5 г № 6 — 0,74 грн.;

— кровоспинний джгут — 5,80 грн.;

— термометр — 5,31 грн.;

— стерильний бинт марлевий медичний 5 м х 10 см — 2,00 грн.;

— вата медична гігієнічна 100 г — 4,95 грн.;

— шприц 10 мл — 0,48 грн.;

— пакет перев’язувальний стерильний — 4,04 грн.;

— пластир бактерицидний 1,9 см х 7,2 см — 0,20 грн.;

— пластир котуш. 1,0 м х 2,5 см — 1,23 грн.;

— рукавички медичні — 0,89 грн.;

— футляр для аптечки — 14,33 грн.

Через деякий час було використано 5 таблеток анальгіну, 6 таблеток цитрамону, 10 таблеток ацетилсаліцилової кислоти, флакон перекису водню та бактерицидний пластир. Загальна сума використаних медикаментів склала 4,17 грн. (0,43 грн. + 0,74 грн. + 0,70 грн. + 2,10 грн. + 0,20 грн.).

Для поповнення аптечки було придбано медикаменти на загальну суму 13,38 грн., а саме: цитрамон табл. 0,5 г № 6 — 0,65 грн.; ацетилсаліцилова кислота табл. 0,5 г № 10 — 0,93 грн.; розчин перекису водню 3 % 100 мл — 2,30 грн. та бактерицидні пластирі 1,9 см х 7,2 см кількістю 10 штук на суму 9,50 грн.

Також у зв’язку з тим, що термін придатності валідолу та нітрогліцерину закінчувався, ці медикаменти були передані для подальшого використання до районної лікарні за рішенням головного розпорядника бюджетних коштів. Загальна сума переданих медикаментів склала 2,55 грн. (0,59 грн. + 1,96 грн.).

У бухгалтерському обліку ці операції відображаються так:

 

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,грн.

дебет

кредит

1

Оприбутковано аптечку

234

675

52,00

2

Перераховано кошти за аптечку постачальнику

675

321

52,00

3

Списано вартість використаних медикаментів згідно з актом списання

801 (802)

234

4,17

4

Збільшено вартість аптечки на суму придбаних медикаментів

234

675

13,38

5

Перераховано кошти за медикаменти постачальнику

675

321

13,38

6

Медикаменти, термін використання яких закінчується, передано до районної лікарні згідно з актом приймання-передачі

801 (802)

234

2,55

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі