Теми статей
Обрати теми

Держінспекція за цінами: чи є повноваження для проведення перевірок Держкомзему

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ДЕРЖІНСПЕКЦІЯ ЗА ЦІНАМИ: ЧИ Є ПОВНОВАЖЕННЯ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ПЕРЕВІРОК ДЕРЖКОМЗЕМУ

 

Володимир ШПАЧЕНКО, юрист Видавничого будинку «Фактор»

 

Управління Держкомзему надає платні послуги, затверджені наказом Держкомзему, Мінфіну та Мінекономіки «Про затвердження Розмірів оплати земельно-кадастрових робіт та послуг» від 15.06.2001 р. № 97/298/124.

Чи має право Державна інспекція з контролю за цінами прийти на перевірку до Управління Держкомзему на підставі п. 4 ст. 5 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V?

(м. Кам’янка-Бузька)

 

Так, має.

Перш за все зазначимо, що відповідно до

ст. 192 Господарського кодексу України від 16.01.2003 р. № 436-IV порядок установлення і застосування цін, повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо встановлення та регулювання цін, а також контролю за цінами та ціноутворенням визначаються законом про ціни та ціноутворення, іншими законодавчими актами. При визначенні органів, уповноважених здійснювати нагляд за дотриманням законодавства про ціни, необхідно керуватися Законом України «Про ціни і ціноутворення» від 03.12.90 р. № 507-XII (далі — Закон № 507), у ст. 13 якого визначено, що контроль за дотриманням державної дисципліни цін здійснюється органами, на які ці функції покладено урядом України.

Так, згідно з

Положенням про Державну інспекцію з контролю за цінами, затвердженим постановою КМУ від 13.12.2000 р. № 1819, Державна інспекція з контролю за цінами (далі — Держцінінспекція) є органом, уповноваженим здійснювати контроль і нагляд за дотриманням центральними та місцевими органами виконавчої влади, Радою міністрів АРК, суб’єктами господарювання вимог щодо формування, установлення та застосування цін і тарифів, який діє у складі Мінекономіки та знаходиться в його підпорядкуванні.

Зокрема, Держцінінспекція має право проводити відповідно до законодавства перевірку бухгалтерських книг, звітів, кошторисів, декларацій, показників, що відображаються в розрахункових документах незалежно від способу подання інформації, пов’язані з формуванням, установленням і застосуванням цін (тарифів);

проводити перевірку достовірності даних, наведених у документах з питань формування, установлення і застосування державних фіксованих і регульованих цін.

У своїй діяльності Держцінінспекція керується зазначеними документами, а також

Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V (далі — Закон № 877), яким установлено правові та організаційні основи, основні засади і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб, а також права, обов’язки та відповідальність суб’єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Той факт, що Держцінінспекція належить до органів виконавчої влади, уповноважених

здійснювати державний нагляд (контроль) у відповідних сферах господарської діяльності, керуючись нормами Закону № 877, свідчать листи Держкомпідприємництва від 10.07.2008 р. № 5811 і Мінекономіки від 15.08.2008 р. № 200/7-6/4101-03, а також роз’яснення Держкомпідприємництва від 28.05.2009 р.

Необхідно також мати на увазі, що до

31.12.2010 р. Держцінінспекція під час проведення перевірок діє з урахуванням вимог постанови КМУ «Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року» від 21.05.2009 р. № 502. Як передбачено цим документом, планові перевірки в цей період можуть проводитися тільки щодо суб’єктів, діяльність яких віднесено до високого ступеня ризику.

Відповідно до

постанови КМУ від 21.05.2008 р. № 483 до суб’єктів з високим ступенем ризику може бути віднесено суб’єктів, які:

— займають монопольне (домінуюче) положення на ринку;

— є суб’єктами природних монополій;

— реалізують продукцію, товари та послуги в обсязі, що перевищує 500 тис. грн. на рік;

— здійснюють діяльність з реалізації продукції, товарів та послуг, коливання цін (тарифів) на які протягом місяця перевищує 10 %;

— порушують державну дисципліну цін.

Періодичність проведення планових перевірок таких суб’єктів не може перевищувати одного разу на рік.

Отже, Держцінінспекція в межах своїх повноважень має право проводити планові перевірки до 31.12.2010 р. тільки щодо суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику і не частіше 1 разу на рік.

Як уже наголошувалося, Держцінінспекція проводить перевірки дотримання порядку формування, установлення та застосування державних, фіксованих цін і тарифів, а також їх економічне обґрунтування. Згідно зі

ст. 8 Закону № 507 державне регулювання цін здійснюється шляхом установлення державних фіксованих цін (тарифів) і граничних рівнів цін (тарифів) або граничних відхилень від державних фіксованих цін і тарифів.

Кабінет Міністрів України, як вищий орган виконавчої влади, забезпечує проведення цінової політики, що закріплено у

ст. 116 Конституції України , і згідно із Законом № 507 визначає перелік продукції, товарів та послуг, державні фіксовані та регульовані ціни і тарифи, що затверджуються відповідними органами державного управління (крім сфери телекомунікацій), визначає повноваження органів державного управління у сфері встановлення та застосування цін (тарифів), а також з контролю за цінами (тарифами).

Керуючись наданими повноваженнями, Кабмін

постановою «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)» від 25.12.96 р. № 1548 (далі — постанова № 1548) визначив повноваження відповідних держорганів у сфері регулювання цін (тарифів).

Так, зокрема, згідно з

п. 21 додатка до постанови № 1548 Держкомзему за погодженням з Мінфіном та Мінекономіки надано повноваження:

— установлювати ціни (тарифи) на

розробку документації із землеустрою та проведення землеоціночних робіт;

— визначати граничні розміри плати з виконання землевпорядних робіт у разі безоплатної передачі громадянам України земельних ділянок відповідно до законодавства.

Розберемося, на які види платних послуг, що надаються Держкомземом, поширюється механізм державного регулювання.

Порядок надання платних послуг Держкомземом визначено

Порядком виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженим постановою КМУ від 01.11.2000 р. № 1619 (далі — Порядок № 1619). Зазначений Порядок визначає основні вимоги до виконання земельно-кадастрових робіт і надання послуг державними органами земельних ресурсів, бюджетними установами та організаціями, що належать до сфери їх управління, на платній основі.

На виконання

п. 2 Порядку № 1619 Держкомземом спільно з Мінфіном і Мінекономіки було затверджено спільний наказ «Про затвердження Розмірів оплати земельно-кадастрових робіт і послуг» від 15.06.2001 р. № 97/298/124 (далі — наказ № 97/298/124), в якому наведено розміри оплати земельно-кадастрових робіт і послуг, які надаються Держкомземом, зокрема за проведення підготовчих робіт з видачі державних актів на право власності на землю, складання кадастрових планів меж земельних ділянок і складання державних актів.

Розміри оплати земельно-кадастрових робіт і послуг використовуються при визначенні вартості робіт з виготовлення проектної та дослідницької продукції й наданні послуг відповідно до чинних в Україні нормативно-правових і технічних актів. Вартість земельно-кадастрових робіт і послуг визначається на основі індексів визначення кошторисної вартості проектних і дослідницьких робіт калькуляційним (поелементним) методом і вартістю людино-дня.

Виконання земельно-кадастрових робіт і надання послуг, вартість яких не встановлено, здійснюється за цінами, визначеними в

договорі. При цьому розмір оплати цих робіт і послуг не повинен перевищувати реальної вартості їх підготовки.

По суті, цим документом визначено основні правила формування загальної вартості землевпорядних і землеоціночних робіт, порядок уключення видатків, безпосередньо пов’язаних з виконанням таких робіт, які залежать від багатьох факторів і застосовуються в тих чи інших умовах тощо. Отже, у кожному конкретному випадку вартість землевпорядних і землеоціночних робіт є індивідуальною величиною, хоча й формуватиметься за загальними правилами, передбаченими

наказом № 97/298/124. У зв’язку з тим, що цей документ не встановлює єдину (і остаточну) вартість на землевпорядні та землеоціночні роботи, то саме в договорі на виконання земельно-кадастрових робіт має бути чітко розписано за пунктами: за що і яку суму необхідно сплатити.

Крім того, на виконання вимог

п. 21 постанови № 1548 наказом Держкомзему від 15.08.2004 р. № 264 затверджено граничні тарифи за виконання землевпорядних робіт у разі безоплатної передачі громадянам України земельних ділянок (без урахування ПДВ).

Таким чином, вважаємо, що Держцінінспекція має повноваження здійснювати контроль за

порядком формування вартості землевпорядних і землеоціночних робіт, а також перевіряти порядок застосування тарифів за виконання землевпорядних робіт при безоплатній передачі громадянам земельних ділянок.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі