Теми статей
Обрати теми

Сплата пені бюджетною установою

Редакція ББ
Відповідь на запитання

СПЛАТА ПЕНІ БЮДЖЕТНОЮ УСТАНОВОЮ

 

Тетяна РЯБУХА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

У зв’язку з несвоєчасним фінансуванням виникла заборгованість за спожиті установою комунальні послуги та енергоносії. Постачальники таких послуг нарахували пеню на суму цієї заборгованості. У свою чергу, нашою установою до комунальних підприємств були направлені листи з проханням списати дану заборгованість і в подальшому її не нараховувати в зв’язку з тим, що ми є бюджетною установою і в кошторисі нашої установи сплата пені не передбачена. Але комунальні підприємства не тільки не списали дану пеню, а й надіслали листи з попередженням щодо залучення нашої установи до судової справи.

Чи можна передбачити в кошторисі установи видатки на сплату пені по загальному фонду кошторису за КЕКВ 1135?

(м. Харків)

 

Сплата пені бюджетними установами є негативним явищем, якого не повинно бути. Але все ж таки іноді пеня нараховується бюджетним установам за невчасне виконання ними договірних обов’язків.

Нагадаємо, що всі відносини між споживачами комунальних послуг (у тому числі бюджетними установами) та надавачами таких послуг, насамперед, регулюються

договорами про надання відповідних послуг.

Зазвичай у договорах обумовлюються штрафні санкції за невиконання сторонами договору своїх обов’язків, у тому числі за несвоєчасну сплату за отримані послуги.

Розглянемо це на прикладі постачання електроенергії.

Взаємовідносини, які виникають між постачальниками та споживачами електричної енергії, регулюють

Правила користування електричною енергією, затверджені постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України від 31.07.96 р. № 28 (далі — Правила № 28 ).

Договір про постачання електричної енергії

— це домовленість двох сторін (постачальник електричної енергії за регульованим тарифом і споживач), що є документом певної форми, який установлює зміст та регулює правовідносини між сторонами під час продажу постачальником електричної енергії споживачу за тарифами, які регулюються відповідно до законодавства України.

Згідно з

п. 5.5 Правил № 28 договір про постачання електричної енергії містить, зокрема, такі умови, що є істотними та обов’язковими для цього виду домовленостей:

— відповідальність сторін за невиконання умов договору та підстави її застосування;

— зобов’язання сторін у разі порушення договірних величин.

При укладенні договору про постачання електричної енергії сторони визначають його зміст на основі типового договору (

п. 5.2 Правил № 28).

Типова форма договору про постачання електричної енергії

наведена в додатку 3 до Правил № 28.

Відповідно до

п.п. 2.3.3 Типового договору про постачання електроенергії споживач зобов’язується оплачувати постачальнику вартість електричної енергії згідно з умовами додатків «Порядок розрахунків» та «Графік зняття показань засобів обліку електричної енергії».

Згідно з

п.п. 4.2.1 Типового договору про постачання електроенергії за внесення платежів з порушенням термінів, визначених відповідним додатком, споживач сплачує постачальнику пеню у розмірі, що вказується у договорі (у відсотках) за кожний день прострочення платежу, враховуючи день фактичної оплати. Сума пені зазначається у розрахунковому документі окремим рядком.

При цьому умова щодо сплати пені є

обов’язковою незалежно від того, є споживач бюджетною установою чи ні.

Умови постачання інших комунальних послуг (вода, тепло, газ тощо) ідентичні.

При нарахуванні організацією-постачальником комунальних послуг пені за несвоєчасну оплату за надані послуги перш за все слід з’ясувати, з яких причин (об’єктивних чи необ’єктивних) склалася така ситуація.

Несвоєчасне фінансування бюджетної установи, про яке йдеться у запитанні, можна віднести до

об’єктивних причин. У випадку відсутності фінансування бюджетна установа просто не мала коштів, необхідних для сплати за спожиті послуги, що і призвело до того, що оплату за комунальні послуги було перераховано по закінченні встановлених строків сплати.

До

необ’єктивних причин несвоєчасної оплати за комунальні послуги можна віднести випадки, коли така несплата сталася через помилку відповідального за це питання бухгалтера при своєчасному фінансуванні установи на проведення оплати за комунальні послуги. У такому випадку керівник установи перш за все має вжити відповідних заходів щодо виявлення винної особи та покласти на неї відповідальність за несвоєчасну оплату за спожиті комунальні послуги.

У випадку коли причина несвоєчасної оплати за отримані комунальні послуги

об’єктивна, сплата пені проводиться за бюджетні кошти.

Відповідно до

Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Державного казначейства України від 25.11.2008 р. № 495, сплата штрафів, пені тощо проводиться за КЕКВ 1135 «Інші видатки».

При плануванні видатків за КЕКВ 1135 «Інші видатки» видатки на сплату пені не плануються в зв’язку з тим, що таких випадків не може бути взагалі. Якщо установа з об’єктивних причин вимушена сплатити пеню, то їй слід переглянути видатки, заплановані за КЕКВ 1135, та направити листа до організації вищого рівня з проханням збільшити асигнування за КЕКВ 1135 на суму пені і внести відповідні зміни до кошторису.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі