Теми статей
Обрати теми

Філії та податковий облік з ПДВ

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ФІЛІЇ ТА ПОДАТКОВИЙ ОБЛІК З ПДВ

 

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Бюджетна організація має відокремлений структурний підрозділ (філію), який розташований в іншому місті. Така філія не є юридичною особою, однак веде самостійний облік власної діяльності та має окремий баланс. Філія надає платні послуги, пов’язані з виготовленням науково-технічної продукції. Обсяг таких послуг не перевищує граничної величини, передбаченої для обов’язкової реєстрації платником ПДВ (300 тис. грн.).

Чи необхідно враховувати обсяг платних послуг, що надаються філією, у загальному обсязі оподатковуваних операцій головної організації? Чи обов’язково реєструвати таку філію платником ПДВ? Який порядок ведення податкового обліку з ПДВ філією?

(м. Харків)

 

Насамперед визначимо, чи повинні філії реєструватися платниками ПДВ. Для цього звернемося до

ст. 2 Закону України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР (далі — Закон про ПДВ), де перелічено осіб, які потрапляють до числа платників цього податку та підлягають реєстрації платниками ПДВ. Так, до них належать особи, які:

— здійснюють або планують здійснювати господарську діяльність та реєструються за своїм добровільним рішенням як платники цього податку;

— підлягають обов’язковій реєстрації як платники цього податку;

— імпортують товари (супутні послуги) в обсягах, що підлягають оподаткуванню цим податком.

При цьому визначення поняття «особа» наведено в

п. 1.2 ст. 1 цього Закону, де зазначено: «особа — це будь-яка з наведених нижче осіб, незалежно від того, чи є така особа резидентом чи ні:

— суб’єкт підприємницької діяльності, в тому числі підприємство з іноземними інвестиціями, незалежно від форми та часу внесення цих інвестицій;

— інша юридична особа, що не є суб’єктом підприємницької діяльності;

— фізична особа (громадянин, іноземний громадянин та особа без громадянства), яка здійснює діяльність, віднесену до підприємницької згідно з законодавством, або імпортує товари на митну територію України;

— представництво нерезидента, що не має статусу юридичної особи

».

Згідно з

ч. 3 ст. 95 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV філія не є юридичною особою, а отже, не є суб’єктом підприємницької діяльності. Таким чином, філія бюджетної організації не відповідає жодній з ознак поняття «особа», перелічених у п. 1.2 Закону про ПДВ, а отже, реєструватися платником ПДВ вона не повинна.

При цьому слід зауважити, що тривалий час ДПАУ вважала, що кожна філія повинна добровільно зареєструватися платником ПДВ. Сьогодні податківці відмовилися від своєї попередньої ідеї реєструвати філії платниками ПДВ та

зобов’язали всі філії знятися з реєстрації платником ПДВ, якщо вони були раніше зареєстровані (див. лист ДПАУ від 01.12.2008 р. № 24738/7/16-1517). Після цього позиція ДПАУ щодо податкового статусу філій зводиться до того, що у філій немає підстав для реєстрації платниками ПДВ (див. листи від 06.04.2009 р. № 7124/7/16-1517 (далі — лист № 7124) та від 02.03.2009 р. № 2647/6/16-1516-26).

І тому тільки бюджетна організація, що має у своєму складі філії (так звана головна організація), може бути зареєстрована платником ПДВ. При цьому, як роз’яснює ДПАУ в

листі № 7124, у загальному обсязі оподатковуваних операцій головної організації повинні враховуватися обсяги поставок товарів (послуг), здійснених філіями, іншими відокремленими підрозділами, що не мають статусу юридичних осіб . Зауважимо, що при визначенні цієї величини необхідно враховувати як оподатковувані операції (за ставкою 20 і 0 %), так і звільнені від оподаткування (ст. 5, 11 Закону про ПДВ). З цього питання позиція ДПАУ залишається незмінною вже декілька років (див. листи від 04.04.2007 р. № 3230/6/16-1515-26; 6701/7/16-1517-26, від 30.04.2005 р. № 8533/7/15-2417).

Головна організація може делегувати своїй філії — бюджетній організації права щодо ведення податкового обліку з ПДВ. Які саме повноваження з ведення податкового обліку може бути делеговано філіям? Ідеться про виписування податкових накладних та ведення Реєстру отриманих та виданих податкових накладних. Вважаємо за доцільне надання таких прав філії оформити відповідним розпорядчим документом (наприклад, наказом керівника головної організації). У цьому разі головна організація має присвоїти філії окремий код (номер, шифр), про що письмово повідомити податковий орган, в якому вона зареєстрована як платник ПДВ. Крім того, слід мати на увазі, що така філія повинна мати в наявності копію Свідоцтва про реєстрацію головної організації платником ПДВ. Копію такого Свідоцтва необхідно розмістити в доступному для огляду місці.

Звісно, головна організація може й не делегувати філії права щодо ведення податкового обліку. У такому разі податковий облік з ПДВ вона вестиме самостійно.

При веденні податкового обліку з ПДВ філіями, яким делеговано таке право, необхідно керуватися загальними нормами законодавства з урахуванням деяких особливостей.

 

Заповнення податкових накладних

Основним документом, що визначає правила заповнення податкових накладних, є

Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 165 (далі — Порядок № 165). Як визначено в п. 2 зазначеного документа, податкову накладну (далі — ПН) складає особа, яка зареєстрована як платник ПДВ. При цьому якщо філії та інші структурні підрозділи платника податку здійснюють поставку товарів (послуг) та провадять розрахунки з постачальниками/споживачами, то зареєстрований платник податку, до складу якого входять такі філії, може делегувати філії або структурному підрозділу право виписувати податкову накладну.

При складанні ПН філією або структурним підрозділом платника ПДВ порядковий номер податкової накладної вказується з урахуванням присвоєного коду (номера, шифру) та записується у вигляді

числового дробу: у чисельнику зазначається порядковий номер, а у знаменнику — код (номер, шифр), присвоєний головною організацією такій філії. Щоб уникнути претензій з боку контролюючих органів, не рекомендуємо в порядковому номері ПН використовувати будь-які інші знаки (крапки, риски, літери), оскільки використовувати в порядковому номері ПН інші знаки, крім цифр, дозволено лише в деяких випадках (п. 19 Порядку № 165).

Філії та відокремлені підрозділи, яким делеговано право ведення податкового обліку з ПДВ, при заповненні деяких реквізитів ПН повинні звернути увагу на такі особливості:

— при заповненні реквізиту «Особа (платник податку) — продавець» разом із назвою головної організації — платника ПДВ

необхідно зазначати також і назву філії або структурного підрозділу;

— при заповненні реквізиту «Місцезнаходження продавця» вказують місцезнаходження головної організації — платника ПДВ,

поряд з яким може вказуватися адреса філії.

Імовірно, аналогічний підхід до оформлення податкових накладних слід застосовувати й у разі, коли філія є покупцем товару, а саме в полі «Особа (платник податку) — покупець» та «Місцезнаходження покупця» записувати назву та місцезнаходження головної організації та філії, якій надано право виписувати податкові накладні. Однак із

листа ДПАУ від 04.12.2009 р. № 27084/7/16-1517 випливає, що ДПАУ не заперечує, якщо в реквізиті «Місцезнаходження покупця» зазначено тільки адресу головної організації — платника ПДВ, однак у реквізиті «Особа (платник податку) — покупець» разом із назвою головної організації має бути зазначено також назву філії.

І ще один момент. Згідно з

Порядком № 165 усі примірники ПН має бути підписано особою, уповноваженою платником ПДВ — продавцем, та скріплено печаткою такого платника податку — продавця.

Як роз’яснює ДПАУ в

листі № 7124, філії можуть завіряти ПН спеціальною круглою печаткою «Для податкових накладних» , на якій, крім інших установлених реквізитів, має бути зазначено:

— назву філії;

— окремий номер, що відповідає номеру шифру або коду філії;

— ідентифікаційний код філії та індивідуальний податковий номер платника ПДВ — головної організації, яка делегувала філії право виписувати ПН.

Таку печатку має бути виготовлено з дотриманням вимог

Інструкції про порядок видачі міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, підприємствам, установам, організаціям, господарським об’єднанням та громадянам дозволів на право відкриття та функціонування штемпельно-граверних майстерень, виготовлення печаток і штампів, а також порядок видачі дозволів на оформлення замовлень на виготовлення печаток і штампів, затвердженої наказом МВС від 11.01.99 р. № 17.

У решті при заповненні ПН філіям необхідно керуватися загальновстановленими нормами

Порядку № 165. Крім того, на деякі особливості ведення філіями податкового обліку з ПДВ, що ґрунтуються на вимогах Порядку № 165, ДПАУ звертала увагу в листі від 04.12.2009 р. № 27084/7/16-1517.

 

Заповнення Реєстру отриманих та виданих податкових накладних

За загальним правилом, особи — платники ПДВ ведуть Реєстр отриманих та виданих податкових накладних (далі — Реєстр) відповідно до

Порядку ведення реєстру отриманих та виданих податкових накладних, затвердженого наказом ДПАУ від 30.06.2005 р. № 244.

Якщо філії чи інші структурні підрозділи платника ПДВ самостійно здійснюють придбання/поставку товарів (послуг) та провадять розрахунки з постачальниками/споживачами, то платник ПДВ, до складу якого входять такі філії,

може делегувати їм право ведення Реєстру. У цьому випадку присвоєння номера Реєстру здійснюється з урахуванням установленого для цієї філії коду (номера, шифру) та визначається числовим значенням у вигляді дробу: у чисельнику зазначається порядковий номер, а у знаменнику — код (номер, шифр), присвоєний головною організацією такій філії.

Реєстр є підставою для відображення узагальнених результатів обліку в декларації з ПДВ. Платники ПДВ, в яких звітний період дорівнює календарному місяцю, визначають підсумки результатів обліку в Реєстрі щомісячно. Платники ПДВ, в яких звітний період дорівнює кварталу, визначають підсумки податкового обліку щомісячно та щоквартально.

Таким чином, платник податку може делегувати філії права виписування ПН та ведення Реєстру. Однак звертаємо увагу на те, що відповідальність за достовірність та правильність ведення податкового обліку філіями, тобто за дотримання вимог Порядку № 165 та Порядку № 244, обов’язок зі складання декларації з ПДВ, а також відповідальність за правильність обчислення та сплати податку до бюджету несе платник ПДВ — головна організація. Тому головній організації доцільно організувати належним чином ведення податкового обліку у філії для своєчасного отримання відповідних даних, необхідних для заповнення декларації з ПДВ.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі