Теми статей
Обрати теми

Використання плати за обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ВИКОРИСТАННЯ ПЛАТИ ЗА ОБСЛУГОВУВАННЯ ПЕНСІОНЕРІВ ТА ОДИНОКИХ НЕПРАЦЕЗДАТНИХ ГРОМАДЯН

 

Тетяна РЯБУХА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Територіальний центр отримує 5 % пенсії осіб, які знаходяться на домашньому обслуговуванні та мають працездатних родичів, які з поважних причин не можуть за ними доглядати.

Які видатки можна здійснювати терцентру за рахунок коштів, що надійшли від платного обслуговування громадян похилого віку? Чи можливо за такі кошти придбати для працівників терцентру велосипеди?

(Одеська обл.)

 

Почнемо з того, що нещодавно було прийнято новий нормативний документ, яким необхідно керуватися терцентрам у своїй діяльності, а саме

Типове положення про територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг), затверджене постановою КМУ від 29.12.2009 р. № 1417 (далі — Типове положення № 1417).

Попереднє

Типове положення (взірцеве) про територіальний центр соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян, яке було затверджене наказом Міністерства соціального захисту населення України від 01.04.97 р. № 44, утратило чинність 22.06.2009 р. на підставі наказу Міністерства юстиції України «Про скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правового акта» від 22.06.2009 р. № 1101/5.

Типовим положенням

, яке втратило чинність, було передбачено, що в окремих випадках відділення соціальної допомоги вдома могли приймати на обслуговування непрацездатних громадян, які мають працездатних дітей або родичів, які відповідно до чинного законодавства зобов’язані їх утримувати, але з поважних причин не мають можливості здійснювати за ними догляд (проживають в іншому населеному пункті або окремо, і за станом здоров’я або через територіальну віддаленість не можуть надавати допомогу батькам, знаходяться у відрядженні, на лікуванні тощо). У таких випадках непрацездатні громадяни, які отримують пенсію в мінімальних розмірах, обслуговувалися безплатно, а ті з них, які отримують пенсію у розмірі більшому від мінімального, вносили плату в розмірі 5 % від одержуваної пенсії.

Типовим положенням № 1417

, яке набуло чинності 20.01.2010 р., отримання терцентрами вищезазначеної плати не передбачено. Тепер справляння плати за обслуговування непрацездатних громадян, які мають працездатних дітей або родичів, повинно проводитися таким чином.

Як і раніше, обслуговувати таких громадян мають право лише

працівники відділення соціальної допомоги вдома.

Відповідно до

п. 19 Переліку соціальних послуг, умов та порядку їх надання структурними підрозділами територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг), затверджених постановою КМУ від 29.12.2009 р. № 1417 (далі — Перелік соціальних послуг), відділення соціальної допомоги вдома може здійснювати обслуговування громадян похилого віку, інвалідів (які досягли 18-річного віку), хворих (з числа осіб працездатного віку на період до встановлення їм групи інвалідності, але не більш як чотири місяці), які не здатні до самообслуговування, але мають рідних, що повинні забезпечити їм догляд і допомогу.

Обслуговування таких громадян здійснюється

за плату відповідно до тарифів на платні соціальні послуги.

Як визначено в

п. 20 Переліку соціальних послуг, місцевий орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що утворив територіальний центр, може приймати, як виняток, рішення (розпорядження) про звільнення від плати за соціальне обслуговування (надання соціальних послуг) відділенням соціальної допомоги вдома громадян, які мають рідних, що повинні забезпечити їм догляд і допомогу. У такому разі видатки, пов’язані із соціальним обслуговуванням (наданням соціальних послуг) громадян, передбачаються в кошторисі територіального центру за рахунок додаткових коштів місцевих бюджетів.

На підставі даних карти індивідуальних потреб у соціальному обслуговуванні (наданні соціальних послуг) та медичного висновку громадянин і терцентр укладають

договір, у якому зазначаються види, зміст та обсяг послуг, що надаватимуться безоплатно або за плату, обумовлюються періодичність, строки надання соціальних послуг відділенням соціальної допомоги вдома, інші умови (п. 24 Переліку соціальних послуг).

Нагадаємо, що бюджетні установи можуть надавати тільки ті платні послуги, які передбачені переліками дозволених платних послуг, визначеними нормативними документами для відповідних галузей. У цьому випадку таким документом є

Перелік платних соціальних послуг, затверджений постановою КМУ від 14.01.2004 р. № 12.

Плата за такі послуги розраховується на кожний окремий вид послуг відповідно до калькуляції витрат. До вартості послуги входять усі затрати, пов’язані з наданням відповідної послуги.

При визначенні собівартості платних соціальних послуг слід керуватися

Порядком регулювання тарифів на платні соціальні послуги, затвердженим постановою КМУ від 09.04.2005 р. № 268.

Плата за послуги, що надаються бюджетними установами, належить до

першої підгрупи першої групи власних надходжень бюджетних установ відповідно до Переліку груп власних надходжень бюджетних установ, вимог щодо їх утворення та напрямів використання, затверджених постановою КМУ від 17.05.2002 р. № 659 (далі — Перелік № 659). Такі надходження мають постійний характер і обов’язково плануються у бюджеті. Кошти, отримані від надання платних послуг, включаються до складу спеціального фонду кошторису.

Статтею 13 Бюджетного кодексу України від 21.06.2001 р. № 2542-III

визначено, що спеціальний фонд бюджету включає бюджетні призначення на видатки за рахунок конкретно визначених джерел надходжень.

Видатки

спеціального фонду за рахунок власних находжень плануються у такій послідовності: у першу чергу за встановленими напрямами використання (відповідно до п. 3 Переліку № 659, плата за послуги, що надаються бюджетними установами, використовується на покриття витрат, пов’язаних з організацією та наданням таких послуг), потім на погашення заборгованості установи з бюджетних зобов’язань за спеціальним і загальним фондом кошторису та на здійснення заходів, пов’язаних з виконанням основних функцій установи, які не забезпечені в повному обсязі видатками загального фонду.

Виходячи з вищезазначеного

кошти, які надішли як плата за соціальні послуги, витрачати на придбання велосипедів для працівників не можна.

Придбання велосипедів є загальновиробничою необхідністю терцентру для обслуговування не лише платного контингенту, а й усіх осіб, які обслуговуються вдома, тому видатки на придбання велосипедів для працівників терцентру доцільно запланувати за загальним фондом кошторису.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі