Теми статей
Обрати теми

Щодо роз’яснення Міністерства економіки України від 14.04.2010 р. № 3303-25/2973-07

Редакція ББ
Лист від 21.04.2010 р. № 3303-25/3461-08

МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ

ЩОДО РОЗ’ЯСНЕННЯ МІНІСТЕРСТВА ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ ВІД 14.04.2010 р. № 3303-25/2973-07

Лист від 21.04.2010 р. № 3303-25/3461-08

 

У зв’язку з надходженням численних звернень щодо роз’яснення Міністерства економіки України від 14.04.2010 р. № 3303-25/2973-07 Мінекономіки повідомляє наступне.

Для забезпечення ефективного використання державних коштів замовниками під час здійснення процедур державних закупівель повинні вживатися заходи, спрямовані на недопущення перевитрачання державних коштів та здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за завищеними цінами.

Одним із таких заходів має стати надання учасником — переможцем процедури закупівлі довідки щодо відповідності ціни тендерної пропозиції учасника — переможця процедури закупівлі середньоринковим цінам на аналогічні товари, роботи і послуги, виданої центральним апаратом Державної інспекції з контролю за цінами (далі — довідка щодо відповідності ціни).

Відповідно до листа Державної інспекції з контролю за цінами від 29.01.2010 р. № 200/1-345 наявність такої довідки свідчить про економічну обґрунтованість ціни тендерної пропозиції учасника — переможця процедури закупівлі, її відповідність рівню цін, сформованому на відповідному ринку аналогічних товарів, робіт і послуг.

Враховуючи наведене, учасник — переможець процедури закупівлі надає замовнику довідку щодо відповідності ціни для подальшої її передачі редакції інформаційного бюлетеня «Вісник державних закупівель». У випадку ненадання учасником — переможцем процедури закупівлі довідки щодо відповідності ціни замовник передає уповноваженому органу або редакції інформаційного бюлетеня «Вісник державних закупівель» для подальшої передачі уповноваженому органу всі документи щодо відповідної процедури закупівлі, зокрема: тендерну документацію, тендерні пропозиції, протоколи розкриття та оцінки тендерних пропозицій, проект договору з додатками тощо для з’ясування питання відповідності ціни тендерної пропозиції учасника — переможця процедури закупівлі середньоринковим цінам на аналогічні товари, роботи і послуги.

З метою з’ясування зазначеного питання та недопущення перевитрачання державних коштів уповноважений орган надає доручення центральному апарату Державної інспекції з контролю за цінами перевірити ціну, за якою здійснюється відповідна закупівля товарів, робіт і послуг за державні кошти.

Центральний апарат Державної інспекції з контролю за цінами впродовж п’яти днів з моменту надання уповноваженим органом відповідного доручення здійснює аналіз ціни тендерної пропозиції учасника — переможця процедури закупівлі на предмет її відповідності середньоринковим цінам на аналогічні товари, роботи і послуги та надає уповноваженому органу та замовнику відповідний висновок.

Таким чином, питання відповідності ціни тендерної пропозиції учасника — переможця процедури закупівлі середньоринковим цінам з’ясовується

шляхом самостійного надання довідки щодо відповідності ціни учасником — переможцем процедури закупівлі замовнику з подальшою передачею редакції інформаційного бюлетеня «Вісник державних закупівель» або уповноваженому органу, або шляхом надання центральним апаратом Державної інспекції з контролю за цінами уповноваженому органу та замовнику відповідного висновку за дорученням уповноваженого органу.

 

Заступник Міністра економіки України

Ю. Вітренко

 

Коментар редакції

 

ДОВІДКА щодо ВІДПОВІДНоСТі ЦІНИ: НОВА ВИМОГА ВІД МІНЕКОНОМІКИ

Мабуть, вимоги до дотримання законодавства у сфері ціноутворення під час проведення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти вже не дивують замовників та учасників цих процедур. Так, у зв’язку з прийняттям

постанови КМУ від 25.02.2009 р. № 208 було внесено зміни до Положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого постановою КМУ від 17.10.2008 р. № 921 (далі — Положення), яким передбачено певні особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, ціни (тарифи) на які підлягають державному регулюванню. Ця вимога більш-менш зрозуміла: є перелік товарів, ціни на які підлягають державній реєстрації (гірничошахтне обладнання, будівельні матеріали, нафтопродукти, гірничорудна, вугільна та металургійна продукція, що виробляється вітчизняними підприємствами) згідно з постановою КМУ «Про реєстрацію цін на окремі види продукції» від 27.12.2008 р. № 1138. Відповідно якщо предметом закупівлі є один із зазначених товарів, то ціна на них не може перевищувати зареєстровані ціни. У свою чергу, Мінекономіки, роз’яснюючи особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, ціни на які підлягають державній реєстрації, у листі від 26.03.2010 р. № 3804-23/146 (див. газету «Бюджетна бухгалтерія», 2010, № 15) звертало увагу на те, що під час проведення процедур закупівель товарів, ціни на які підлягають державній реєстрації, у тендерній документації серед критеріїв, яким має відповідати учасник, необхідно зазначити вимогу про обов’язкове подання учасниками документів, що підтверджують державну реєстрацію цін на таку продукцію. Звичайно, є підводні камені й у цьому питанні, на яких ми зараз не акцентуватимемо увагу. Проте можна сказати точно: зазначене роз’яснення Мінекономіки не можна назвати безпідставним, оскільки воно базується перш за все на букві закону, а точніше, Положення. На жаль, цього не можна сказати про лист Мінекономіки від 14.04.2010 р. № 3303-25/2973-07 (далі — лист 1) і лист Мінекономіки від 21.04.2010 р. № 3303-25/3461-08 (далі — лист 2), оскільки, по-перше, важко зрозуміти, який саме пункт Положення вони роз’яснюють, і по-друге, ці документи поставили низку проблемних запитань як перед учасниками, так і перед замовниками процедур закупівель. Зупинимося на ключових моментах листів, що коментуються.

По-перше, Мінекономіки дало вказівку замовникам у

тендерній документації передбачати вимогу щодо подання учасником — переможцем процедури закупівлі довідки щодо відповідності ціни тендерної пропозиції середньоринковим цінам на аналогічні товари, роботи та послуги. Крім того, замовники, подаючи оголошення до редакції інформаційного бюлетеня «Вісник державних закупівель», мають додавати до оголошення про проведення процедури закупівлі тендерну документацію, де серед вимог до учасників — переможців процедури закупівлі зазначати обов’язковість подання довідки щодо відповідності ціни.

Як зауважує Мінекономіки в

листі 1 і листі 2 , вимога про подання учасником — переможцем тендерних процедур довідки щодо відповідності ціни спрямована виключно на уникнення фактів закупівель товарів, робіт і послуг за завищеними цінами та запобігання випадкам перевитрачання бюджетних коштів. Крім того, у листі 2 Мінекономіки, посилаючись на лист Державної інспекції з контролю за цінами від 29.01.2010 р. № 200/1-345, зазначає, що наявність такої довідки свідчить про економічне обґрунтування ціни тендерної пропозиції учасника — переможця процедури закупівлі, її відповідність рівню цін на аналогічні товари, роботи та послуги. На жаль, ознайомитися з цим листом нам не вдалося, проте хотілося б знати, якими документами керувалися автори цього листа, дійшовши такого висновку. Адже згідно зі ст. 6 і 7 Закону України «Про ціни та ціноутворення» від 03.12.90 р. № 507-XII, суб’єкти господарювання застосовують вільні ціни і тарифи, державні фіксовані та регульовані ціни й тарифи. Вільні ціни й тарифи встановлюються на всі види продукції, товарів і послуг, за винятком тих, за якими здійснюється державне регулювання цін і тарифів. Проте, як уже зазначалося, тільки щодо окремих товарів, робіт і послуг діє механізм державного регулювання, а для решти установлюються вільні ціни. Але, мабуть, з якихось своїх причин Мінекономіки вирішило не звертати на це увагу.

А тепер перейдемо до найголовнішого: куди звертатися за отриманням цієї довідки і скільки вона коштує? Єдиним органом, уповноваженим видавати таку довідку, є

центральний апарат Державної інспекції з контролю за цінами (далі — Держцінінспекція). Але слід бути готовим до того, що отримати її можна не безоплатно, хоча у принципі видача такої довідки відповідає визначенню адміністративної послуги, і вартість такої послуги має формуватися з урахуванням вимог Методики визначення собівартості платних адміністративних послуг, затвердженої постановою КМУ від 27.01.2010 р. № 66. Як уже показала практика, спеціалісти Держцінінспекції через завантаженість у роботі рекомендують звернутися за допомогою до незалежних експертів, які в стислі строки проведуть моніторинг середньоринкових цін на аналогічні товари, роботи і послуги, запросивши за свої послуги чималу суму (орієнтовно від 1 до 5 % від суми договору).

По-друге, як випливає з

листа 2, Мінекономіки допускає можливий варіант, коли учасник — переможець процедури закупівлі все ж таки не надасть довідку щодо відповідності ціни. У цьому випадку необхідно діяти таким чином: замовник має передати уповноваженому органу або до редакції інформаційного бюлетеня «Вісник державних закупівель» для подальшої передачі уповноваженому органу такі документи за відповідною процедурою закупівлі:

— тендерну документацію;

— тендерну пропозицію;

— протоколи розкриття та оцінки тендерних пропозицій;

— проект договору закупівлі з додатками.

Уповноважений орган доручає центральному апарату Держцінінспекції перевірити відповідність ціни, за якою проводиться відповідна процедура закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти середньоринковим цінам на аналогічні товари, роботи і послуги.

При цьому Мінекономіки зазначає, що Центральний апарат Держцінінспекції

протягом п’яти днів з моменту подання уповноваженим органом відповідного доручення проводить аналіз ціни тендерної пропозиції учасника — переможця процедури закупівлі на предмет її відповідності середньоринковим цінам на аналогічні товари, роботи і послуги і надає уповноваженому органу та замовнику відповідне рішення.

Отже, питання про відповідність ціни тендерної пропозиції учасника — переможця процедури закупівлі товарів, робіт або послуг за державні кошти може бути вирішено таким чином:

— шляхом

самостійного подання учасником — переможцем торгів довідки щодо відповідності ціни з подальшою передачею редакції інформаційного бюлетеня «Вісник державних закупівель» або уповноваженому органу;

— шляхом

надання центральним апаратом Держцінінспекції уповноваженому органу та замовнику відповідного рішення за дорученням уповноваженого органу.

По-третє, довідку щодо відповідності ціни замовники також мають подавати до редакції інформаційного бюлетеня «Вісник державних закупівель» при

поданні оголошення про результати проведення процедури закупівлі, а також додавати договір про закупівлю. Зазначені документи протягом одного робочого дня з дня отримання оголошення для опублікування мають бути передані (мабуть, уповноваженою особою цієї редакції) на адресу Мінекономіки. У разі невідповідності документів, поданих замовниками або за відсутності будь-якого з них, редакція інформаційного бюлетеня має право не прийняти оголошення до публікації та запропонувати його доопрацювати.

Поява таких роз’яснень дає підстави для різноманітних роздумів серед учасників і замовників тендерних процедур, наприклад, чи не є такі нововведення початком відродження Тендерної палати?..

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі