СКЛАДАННЯ КОШТОРИСІВ ЗА МІСЦЕВИМИ ПРОГРАМАМИ
Тетяна РЯБУХА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Чи поширюється на програми місцевого значення, що здійснюються відділом у справах сім’ї та молоді виконкому, наприклад, за КФКВ 091103 «Соціальні програми і заходи державних органів у справах молоді» та КФКВ 091107 «Соціальні програми і заходи державних органів у справах сім’ї», фінансування за якими здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету, лист Державного казначейства України від 23.03.2010 р. № 15-06/615-5051? Чи підпадають такі програми під визначення «централізовані заходи»? Чи необхідно складати окремі кошториси на кожну місцеву програму?
(Полтавська обл.)
Для того щоб відповісти на це запитання, слід з’ясувати, що мається на увазі під поняттям «централізовані заходи».
Відповідно до
п. 21 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затверджених постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228 (далі — Порядок № 228), до централізованих заходів належать заходи з організації та здійснення безпосередньо апаратом головного розпорядника або апаратом уповноваженого ним розпорядника нижчого рівня або уповноваженою ним установою закупівель товарів, робіт і послуг у рамках реалізації затверджених у встановленому порядку державних цільових програм, а також загальнодержавних заходів програмного характеру з метою забезпечення відповідними товарами, роботами, послугами закладів та установ системи головного розпорядника та/або співвиконавців відповідних державних цільових програм. Тобто централізовані заходи стосуються лише державних програм.Держказначейство
в листі від 23.03.2010 р. № 15-06/615-5051 (див. с. 9 цього номера) роз’яснило вимоги щодо складання кошторисів на проведення централізованих заходів.На програми місцевого значення зазначений
лист не поширюється.Органи місцевої влади мають узяти до уваги положення зазначеного
листа в тому випадку, якщо вони виконують державні цільові програми та загальнодержавні заходи.Порядок реалізації місцевих програм визначено
Положенням про порядок реалізації програм та проведення заходів з питань дітей, молоді, жінок та сім’ї, затвердженим наказом Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму України від 01.11.2000 р. № 2111 (далі — Положення № 2111).Відповідно до
п.п. 2.7 п. 2 Положення № 2111 кошторис витрат (індивідуальний кошторис) на проведення програми (заходу) визначає загальний обсяг та структуру витрат на підготовку та проведення конкретної програми (заходу), передбаченої календарним планом програм (заходів) у межах коштів, затверджених кошторисом доходів і видатків, за відповідним кодом бюджетної класифікації, та дані про фактичне використання коштів. Тобто на окрему конкретну програму (захід) має бути складений окремий кошторис.До кошторису витрат на проведення програми (заходу) включаються тільки ті видатки, необхідність і законність яких обумовлені характером і специфікою програми (заходу), виходячи з дійсної потреби в коштах і з урахуванням додержання режиму економії та ефективного використання коштів. Планування видатків на проведення програми (заходу) здійснюється виходячи з кількості учасників, тривалості заходів, місця проведення та з урахуванням умов Положення про програму (захід), умов запрошення і угод між співвиконавцями програми (
п.п. 7.1 п. 7 Положення № 2111).Звернемося також до основного нормативного документа, який регламентує планування, складання та виконання кошторисів бюджетних установ, а саме до
Порядку № 228.Так, згідно з
п. 3 Порядку № 228 установа незалежно від того, веде вона облік самостійно чи обслуговується централізованою бухгалтерією, для забезпечення своєї діяльності складає індивідуальні кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду за кожною виконуваною нею бюджетною програмою (функцією).При цьому відповідно до
п. 4 ст. 2 Бюджетного кодексу України від 21.06.2001 р. № 2542-III під бюджетною програмою розуміють систематизований перелік заходів, спрямованих на досягнення єдиної мети та завдань, виконання яких пропонує та здійснює розпорядник бюджетних коштів відповідно до покладених на нього функцій.Тобто бюджетні програми можуть бути як програмами державного бюджету, так і програмами місцевих бюджетів.
Згідно з
п. 3 Порядку № 228 кошториси не складаються за бюджетними програмами , призначення за якими встановлюються Законом про Державний бюджет України за загальнодержавними видатками та рішенням відповідної ради про затвердження місцевого бюджету в частині міжбюджетних трансфертів, здійснення передачі бюджетних призначень головним розпорядникам коштів та програми «Відшкодування шкоди, завданої громадянинові незаконними діями органів дізнання, попереднього слідства, прокуратури, суду», мобілізаційної підготовки галузей національної економіки, резервного фонду місцевих бюджетів, а також за бюджетними програмами щодо пенсійного забезпечення громадян та компенсації Пенсійному фонду України втрат від застосування платниками фіксованого сільськогосподарського податку спеціальної ставки із сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування.Таким чином, ураховуючи все вищезазначене, на кожну місцеву програму необхідно складати окремий кошторис.